Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 april 2021

Bread & Sweet By Jennie i Västerås, godsaker, Antonio Calvosa och Jerry Williams

Av Malin wiper - 16 april 2021 13:30


  

Det första vi gjorde i går då vi hyrde elbilen var att åka till Öster Mälarstrand och ta en fika hos Bread & Sweet By Jennie. Framför Cafét en bit så har jag följt ett bygge med två hus som bara blir högre och högre. Dom börjar snart likna skyskrapor och nu är dom uppe i 13 våningar och det verkar som det blir minst 14 våningar. Jag skulle själv inte vilja bo i ett sånt högt hus så det är tur att det finns folk som vill det. Tänk att bo längst upp, svindel är bara förnamnet men det blir nog en fin utsikt och om det inte kommer andra höga hus framför och det ser det ut som


 

Det första jag såg när vi klev in på cafét var denna fina tårta som jag glömde fråga vad den innehåller. Jag skriver in det när jag fått tag på nån att fråga


 

Denna glada fina tjej kom ut med helt nygjorda prinsessbakelser som vi själva ätit där en gång. Dom är supergoda och jag gillar att dom har en egen form på dessa bakelser. Tjejen är där och praktiserar men går annars på Tranellska skolan i Västerås

 

Klicka här för att se vad jag skrev då jag åt en sån här bakelse och lite annat av deras bröd


 

Jag valde en croissant till mitt kaffe och min man tog en blåbärscheescake som  är en av många favoriter där. Inte nog med det utan vi tog varsin chokladpralin också. Den ena var med mörk choklad och Ingefära och den andra med choklad och saltkola men lite lösare och mycket godare och inte så söt. Det jag gillar också med deras tryfflar är att chokladskalet är så tunnt så man behöver inte ta i så mycket när man tuggar utan det frasar sönder och man får ut smakerna från innehållet direkt. 

 

Den med Ingefära heter Kalamansi/ingefära och innehåller syrlig kalamansikräm, ingefärstryffel och mörk choklad. Min man åt den och han sa att den var grymt god så han satt alldeles tyst och jag såg hur han njöt.

 

Jag valde den med saltkola och den var minst lika god så man blir så lycklig av att få njuta av nåt riktigt lyxigt

 

       


Minor Swing chokolat version guitar cover. Det är ett av soundtracken till filmen Chocolat från år 2000. Han som spelar gitarr i klippet heter Antonio Calvosa


 

Jag har gått länge och kollat in deras fantastiskt fina croissant som är större och fluffigare än jag sett såna förut så dom har ett eget uttryck. Den var lika god som den såg ut och man behövde inte slita tänderna av sig för att äta den utan den var lättäten och absolut inte torr utan frasig så jag antar att dom har lite olja eller smör som är så avvägt så det blir inte torrt och inte fett heller. Förstår inte hur dom gör för att få dom så goda. Konditoryrket är verkligen konstform när den är som bäst 


 

Klicka här för att komma in på ett inlägg för att se när vi båda åt denna blåbärscheescake första gången

 

                            


                                         Fruugo

 

När vi hade suttit en stund och njutit så kom Anders ut med skorpor som vi fick provsmaka. Och dom såg ut som tunna bullskivor och var helt fantastiska att äta till kaffet. Vi lät oss väl smaka och brydde oss inte om hur mycket vi vräkte i oss den dan. Vi skulle ju ändå promenera på lite olika ställen innan vi åkte hem

 

Inte nog med det för en stund senare kom Jennie som  tillsammans med Anders driver konditoriet  ut med två andra tryfflar som vi fick provsmaka. En med choklad och whiskey och den andra med choklad och Baileys Irish Cream likörBåda var magiskt goda så ni kan tänka er hur vi njöt denna soliga dag. 

 

                           animated-thank-you-image-0128 


 

Jag fick fota Jennie och en av bagarna där dom stod i bageriets dörröppning. Alla är så vänliga där och det betyder jättemycket


 

Dom har även hemkörning så man kan beställa hem godsaker av alla de slag

 

                  animated-truck-image-0032               animated-truck-image-0032               animated-truck-image-0032 

     

Jerry Williams med Dream on. Vi måste fortsätta drömma än om det ser mörkt ut nu. Min väninna Lena talade om för mig att om Jerry Williams fått leva så hade han fyllt 78 år i går. Lena håller koll på en del saker som jag missar och det är jag tacksam för.

 

                                        


                               Peros

Det är inte så varmt men vindstilla och soligt så det är skönt att vistas ute på promenad. Nu har min man fått sin första spruta vad gäller vaccinet för corona. Han får inte sin andra spruta förrens 18 juni. Innan dess så tog vi en kortare promenad och det blir en till lite senare. Hoppas ni har det bra och tar hand om er. Ha en skön fortsättning på dagen


Klicka här för att höra Jacke sjödins senaste påhitt. Jag gillar hans klipp till tusen och allt han gör har en poäng och han får ihop det så roligt


#Skyskrapor #Tårta #Prinsessbakelser #Croissant #Antonio #Chokladpralin #Skorpor #Jennie #Hemkörning #Jerry #Jacke

 
 
Amisa

Amisa

16 april 2021 14:08

Skönt att din man nu fått sin första spruta, men det var väldigt vad länge han skulle vänta innan nästa spruta. Jag trodde att det var max 6 veckor eller något sådant.

Det kan vara trevligt med ett fåtal hög hus om där finns en vacker utsikt att titta ut på, typ över en sjö. Bygger man mycket höghus så blir det väldigt skuggigt nere på marken och i lägenheterna som är belägna långt ner i husen.

Jerry Williams dog alldeles för tidigt och hans maffiga röst fattas mig.

Ha en trevlig helg!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

Malin wiper

16 april 2021 14:43

Jag trodde inte heller att det var sån väntetid. Precis som du säger då blir det väldigt skuggigt för dom nedre lägenheterna. Hela området är tätbebyggt så dom som bor där kan se in till varandra och dyra är dom också.

Han dog verkligen för tidigt och man hade ju inte ens hört att han varit sjuk. Han hade en integritet som inte många har nu. Jag saknar honom också och hann tyvärr inte se honom live men dom som sett honom sa att det var fantastiskt

Ha en trevlig helg själv
kram

 
Veiken

Veiken

16 april 2021 19:36

Ojoj, så mycket godsaker. Den där tårtan ser faktiskt riktigt ljuvlig ut! Mums. Vilken tur att jag inte var med och satte i mig en massa godsaker!
Det är många som bygger högt nu. Små tomter gör väl att man vill bygga på höjden.
Jerry Williams saknas oss verkligen!
Kramar

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

17 april 2021 07:14

Tandvattnet rinner varje gång man besöker detta ställe. Tårtorna skall vara helt underbart goda också

Hela Öster Mälarstrand har höga hus och trångt emellan husen så man undrar hur det skall gå om det börjar brinna eller om ambulansen skall dit. Det hade sett mycket bättre ut om dom byggt husen lite längre ifrån varandra.

Ja du Jerry saknas verkligen

Ha en skön lördag och helg
kramar

 
wiolettan

wiolettan

17 april 2021 10:39

Så mycket gott du visar här, det riktigt vattnas i munnen på mig. Jag skulle inte ha något emot att smaka på alltsammans, men kanske skulle det bli för mycket, jag får dela upp det.
Bra att din man har fått sin första spruta. Men, så länge emellan sprutorna. Trodde att det måste gå cirka en månad bara, men det kanske är viktigaste att den andra sprutan inte tas för tidigt.
Vackra bilder.
Ha det fint och varm kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

17 april 2021 10:51

Det är ett riktigt lyxställe och ändå inte så dyrt. Vi har smakat på rätt många sorter nu och allt är gott ;)

Jag tycker också det är långt mellan doserna och det var Astra zenica så det funkar tydligen annorlunda. Kul att du gillar bilderna

Han en fin dag själv varma kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards