Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 mars 2021

Av Malin wiper - 15 mars 2021 16:00

 

I dag 12.20 åkte min man iväg med sjuktaxi till Västerås Sjukhus. Hans Cpap maskin har det blivit nåt fel på så dom skall undersöka den och byta ut munstycke och filter mm. Han har haft denna apparat ca 10 år för sin sömnapné. Apparaten lever om och blåser så mycket så både han och jag blir störda så till slut kunde vi inte ligga i samma rum och det passar inte oss. Tur att han fick en tid före sin operation. Apparaten har gjort att lungorna har blivit mer flexibla och rensat ut en massa skit från botten av lungorna. Han hade ju kol efter att han rökt i 20 år innan han träffade mig men nu finns det inget spår av kol i och med att han använt apparaten i så många år

 

      

Här kommer en förklaring till vad en CPAP maskin är för nåt. Klicka här för att se en annan förklaring till hur maskinen fungerar och se hur man sätter ihop den 

              

 

På dagarna har han maskinen i en trälåda som han köpte på IKEA för många år sedan. Från början hade min man 29 andningsuppehåll i timmen men nu har han inga. Apparaten är uppkopplad över Internet till företaget i USA som tillverkat den. Företaget heter CPAP-befuktare AirSense Han får meddelande från dom emellanåt och en guldstjärna för att det funkar så bra för honom och att han inte slarvar med användandet.

 

                                    


                                                                                   Lyxa   

 

Vi funderar på att tapetsera lådan så den ser lite roligare ut. Den går på hjul och är praktisk på grund av att han tar upp den ur lådan och sätter maskinen på locket. Det blir lagom höjd till sängen

 

                                        

                                                                  Hörby lantmän 

 

 

Så här ser väskan ut som man fraktar CPAP maskinen i

 

 

Så här tomt var det i centrum då vi var ner dit och tog en promenad. 

 

 

Här tar en grävskopa bort dom sista snöhögarna på torget. Klicka här för att se lite klassiska Volvo lastbilar

 

       

Nu behövs det nåt lugnande och vackert. Jeseniky Life In harmony. Klicka här för att se ytterligare ett vackert klipp (timelapse) Hoppas ni får en dag med en dos harmoni trots världsläget         

  

 

#CPAP #Trälåda #Andningsuppehåll #Centrum #Grävskopa #Harmony

Av Malin wiper - 15 mars 2021 10:15


 

Jag har sett en serie på Disney+ som heter Love In the time of coona. Det är en TV serie i 4 episoder från 2020. Det är ett romans, drama, komedi. I rollerna ser vi: Ava Bellows, Gil Bellows, L.Scott Caldwell, Tommy Dorfman mfl

 

                                      


                                                                                           Currys PC World 

Handlingen

 

En rolig och hoppfull titt på sökande efter kärlek och mänsklig kontakt under denna tid av social distansering. 

 

                                            


                                          Puckator 

Recension

 

Det är en lättsam berättelse som man får ta som den är. Dom borde ha gjort lite fler avsnitt av serien så man hade kunnat gå på djupet och fått lite mer av karaktärerna och vad som händer sen. Denna serie är ju från förra året och då fanns lite hopp. Den är välspelad och mänsklig så den var i alla fall sevärd. Den visar ju i alla fall hur det blir med både kärlek och kontakter i såna här svåra tider. Skärmtid har fått en annan innebörd. 

 

Jag ger serien 3 bultande hjärtan av 5 möjliga i betyg

 

animated-heart-image-0086      animated-heart-image-0086     animated-heart-image-0086

        

Trailern till serien


Jag håller på att se serien The Mandalorian som min son tipsat om. Jag har en del avsnitt kvar men jag behövde nåt lite lugnare så jag ser klart Mandalorian under veckan. Det är 2 grader varmt och och himlen har spruckit upp så solen tittar fram. Det ser ut att bli en fin dag så jag skall ta mig en lång promenad. Min man skall iväg på ett uppdrag i några timmar. Hoppas ni får en fin början på denna nya vecka


#Corona 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards