Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2020

Av Malin wiper - 27 augusti 2020 08:00

 

Såg en Ford Thunderbird Tudor från 1962 med släp. Det var på en av våra promenader


Jag hade inget inlägg klart på morgonen så jag sätter in detta som var halvfärdigt. Vi fick gå upp 05.00 i morse för att göra oss klara och hämta elbilen 07.00 för att åka iväg till Köpings Sjukhus. Jag skall ta prov för att dom skall se om jag fått antikroppar mot harpest (ej smittsamt). 

 

Bilen såg ut att ha en skada på vänster sida så den skulle nog in för reparation


  

Just denna modell av Thunderbird har en speciell och snygg form


     

  

När detta är inne så är jag som sagt på väg med elbilen så i dag blir det en hektisk dag. Det var bara 9 grader varmt på morgonen.  Utslaget är i alla fall nästan borta och det känns toppen. Tyvärr  har jag sovit urdåligt i natt så jag kommer att vara som en zoombie i dag. Nu har jag inget mer att komma med så jag önskar er en fin torsdag

 

       

Roy Orbison med I drove all night

 

                                           animated-car-image-0021



#Thunderbird #Roy

Av Malin wiper - 26 augusti 2020 13:30


  

Vi har köpt varsitt skyddsvisir på Apotek 365 över nätet. För säkerhets skull så kan man ju ha varsitt liggande hemma. Dom kostar bara 49 kr + 19 kr för frakt. Skyddsvisiret är väldigt enkelt utfört så blir det för stort så kan man sätta dit ett gummiband eller vanligt tygband baktill. Munskydd har vi sen förut men blir det värre så kommer vi att sy upp ett antal också


   Photofurnia

Jag testade visiret men jag kände mig lite instängd. Sen blev jag svettig i ansiktet direkt. Inte undra på att vårdpersonalen gått igenom en pärs i och med skyddsvisir och annat över ansikte och kropp under lång tid

 

              animated-health-image-0075                    animated-health-image-0075                    animated-health-image-0075

 

Klicka här för att läsa hur Karolinska sjukhuset beter sig mot personalen som slitit i flera månader. När det gäller Karolinska så har allt gått fel men ingen har fått stå till svars. Rena rama skandalen

 

 

I förmiddags så hade vi bestämt träff med Kristina på Hallsta Café & Restaurang. Vi tog varsin smörgås med ost och skinka. Vi hade även beställt skyddsvisir till Kristina och hennes man som vi överlämnade. Vi satt därute på uteserveringen och pratade ett bra tag om allt möjligt.

 

                                                      


Lyckas med mat 

 

Än blommar det i rabatterna och det är så lagomt varmt ute just nu med 18 grader i skuggan. Känns ändå lite som att hösten kanske är på väg. I morgon skall jag tillbaka till Köpings Sjukhus för att ta prov på om jag fått antikroppar mot harpest. Vi har därför hyrt elbilen i 5 timmar och jag skall vara där 08.00 Nu är det inte mycket kvar av det otäcka röda utslaget, tack och lov. Ha nu en fortsatt fin dag mina kära besökare

 

       

Den här tjejen kan verkligen briljera med sin röst. Detta är från årets Idol och hon heter Nova Luther. Hon har potential att utvecklas ännu mer



#Skyddsvisir #Karolinska #Smörgås #Nova

Av Malin wiper - 26 augusti 2020 08:00


 

För ett tag sen då vi var ute med elbilen så fikade vi på Brynolf Bagare Erikslund. Bilden är från januari för jag hittade ingen annan när vi var där sist så stod det bilar i vägen. Klicka här för att se när vi var dit 25 januari i år


 

Min man tog en leverpastejsmörgås och jag en karlsbaderbulle. Dom har gjort en annan form på dom nu för att variera lite. Den var så stor så jag åt bara hälften men den var jättegod. Karlsbaderbullar är svårt att få tag på numera. Min väninna Lena i Göteborg har sökt överallt men det finns inga som bakar dom där. Det är ett bröd som var populärt när jag växte upp och nu verkar det ha återuppstått på några ställen här i Västmanland. Håkans Hembageri här i Hallsta bakar såna och där har jag köpt några gånger. Klicka här för att se hur dom ser ut. Jag kunde inte äta smörgåsar och pålägg då jag var som sämst i magen och upptäckte då att kalspaderbullar mådde jag bäst av. Åt aldrig en hel utan en halv till kaffet. Nu är jag så pass bra så jag kan äta smörgåsar men hemma äter jag fullkornskex med skivad banan eller mozarella med tomat ovanpå

 

 

Så här såg deras karlsbaderbullar ut förut. Dom vill variera sig lite och dessa kommer nog åter emellanåt och man kan även beställa dom där.


 

På en bricka låg ett bröd i form av en kräfta. Dom hade flera såna i både olika storlekar och former

 

                     animated-fish-image-0196                                       animated-fish-image-0196


 

Tjejen som stod bakom disken hade en jättefin tatuering på ena överarmen. Den var vacker med fåglar och blommor men tyvärr blev inte bilden så bra som jag velat ha den. Dessutom var hon supertrevlig


 

Då stod dessa bilar utanför som jag fotat förut och har i ett annat inlägg. Klicka här för att komma in på det inlägget. Detta är bara två av flera bilar och dom som äger bilarna brukar fika hos Brynolf Bagare

 

      

 

En snygg guldig ledstång.


 

Vi träffade vår vän Kristina i centrum häromdan och hon hade trodde vi köpt en annorlunda salladssort.. Det var istället prydnadskål. Vart har vi varit i hela vårt liv?.   . Hon skulle ha den på balkongen. Klicka här för att läsa om prydnadskål. På vår balkong har alla blommor nu blommat ut. Förra året klarade dom sig långt in i september. Det spelar ändå ingen roll för ingen har varit i vår lägenhet på minst 6 månader. Det känns märkligt att man inte kan bjuda hem nån för vi har ju lärt känna flera stycken som vi före Covid-19 hade tänkt bjuda hem.

 

Klicka här för att läsa om dagens bottennapp. Sverige håller verkligen på att sjunka till botten

 

     

Van Morrison med Have I told you lately that I love you. Van Morrison är en nordirländsk sångare och kompositör. Han är också känd under namnet "Van The Man" och refererar gärna till sin musik som "Caledonian Soul" 

                                Hjärtlig hälsning från Malin..animated-heart-image-0026

 

#Brynolf #Kalspaderbullar #Kräfta #Tatuering #Ford #Ledstång #Salladskål #Bottennapp #Morrison

Av Malin wiper - 25 augusti 2020 17:00

        

När jag rensade bland gamla minnesbild så hittade jag denna på mig som är från 1986 och det var 4 år innan jag fick min nackskada så det var full fart på mig. Min naturliga hårfärg är mörkaste brunt nästan svart med lite kopparröd ton som kom fram i solljus. Bilden är lite förstörd av tidens tand. Jag bodde i ett bostadsområde i Göteborg där det fanns en ungdomsklubb som hette Knuten. På bilden sitter jag inne i klubblokalen. Jag blev kompis med ordföranden i klubben och han föreslog att jag skulle bli sekreterare i klubben. Så den tiden jag bodde i detta område så var jag engagerad i klubben. Det byggdes både en boulebana och en bocciabana utanför klubbhuset. Då var det helt nytt och kloten måste skickas efter från utlandet

 

                               

 

Det var en internationell klubb så den bestod av många kulturer. Ibland ordnades det fest för ungdomarna och deras föräldrar och då tog alla med sig en maträtt som representerade deras födelseland . Vi hade så kul både vuxna och barn, rena rama folkfesten men i vanliga fall var det en klubb för ungdomar Det spelades musik också från olika kulturer. Ordföranden flyttade sen tillbaka till Danmark och jag till ett annat bostadsområdet. Glömmer aldrig denna tid som gav så mycket. Tyvärr finns det inget dokumenterat ang denna klubb på nätet. Jag fick ett dejavu att jag skrivit om detta förut men det var länge sen. Kanske till och med i mina förra bloggar

 

Jag har inga fler inlägg klara så jag fick ta till detta som jag haft färdigskrivet länge

 

       

  

Jag längtar tills vi kan börja spela Boule och använda oss av Bouleväskorna vi fick av sonens vänner L&L. Så fort jag får ordning på hälsan så skall jag testa

 

      

Imany med You will never know. Jag gillar hennes soulsång så jag har haft henne i bloggen ett antal gånger genom åren. Klockan 12.30 fick vi ett riktigt busväder med regn och kraftig blåst. Vi som hade tänkt ta en promenad efter lunchen. Fast det behövs verkligen regn nu och jag visste att nåt skulle hända i och med min svettning i ansiktet och lite huvudvärk. Nu kommer det att lätta och bli skönt i luften

 

                                  Ha en fortsatt fin dag animated-rain-image-0032

       

#Minnesbild #Knuten #Boulebana #Imany

Av Malin wiper - 25 augusti 2020 10:30

 

I dag kommer tiden att rusa iväg som en motorcykelfärd. Vi båda vaknade i och med att klockan ringde och jag skulle ta min antibiotika. Sen somnade vi båda om och vaknade 09.30 så det var lika bra att skippa vällingen och gå direkt på kaffet. Jag hade inget inlägg klart så jag fick nu pussla lite med motorcykelbilder jag har fotat under en tid. Den ovan såg jag på vår mack Ingo

 

       

Kid Rock med Born Free


 

En av flera killar och tjejer som åkte i en klunga ner till OKQ8 en dag

 

 

Den här motorcykeln är en BMW 650CS från 2002

 

     

Bike Babes passion på två hjul. En MC klubb för kvinnor. Klicka här för att se ytterligare ett klipp. Jag tycker man skall kunna välja på att som här bara åka kvinnor eller bara män och även blandat män och kvinnor. Jag fick leta länge innan jag hittade nåt seriöst annars är det alltid anspelning på sex då det gäller kvinnor på motorcykel

 

  

Den hade en snygg färgkombination av rött och blått 

 

                                   

Northbike  

I dag blir dagen som ett vitt papper som vi skall fylla med nåt vettigt. Ingen höjdare att vakna så sent. Solen skiner men det är 11 grader i skuggan än så länge och vindstilla. När man tittar ut så är det svårt att förstå att vi för ett krig mot ett corona virus. När jag nästan är klar med detta inlägg så är klockan redan 10.30 och jag sitter i morgonrock och undrar hur kort denna dag blir?. Nej nu får jag lägga på ett kol och önskar er en skön och behaglig tisdag

 

#Motorcykelfärd #Kid #OKQ8 

Av Malin wiper - 24 augusti 2020 17:00


 

I sommar har det varit mer skadegörelse i centrum än förra året. Då fick dessa möbler stå kvar och vara en extra fin plats att slå sig ned på. I år har stolarna slagits sönder och en del trasiga stolar har flyttats till andra ställen i centrum. Det är bedrövligt och sånt får vi som sköter oss betala

 

 

På lite närmare håll så ser man hur nån/några dragit bort delar från stolarna. Förra året såg det så fint ut och folk satt där på dagarna och myste. 

 

 

Till och med en reklamskylt har rivits ner och lagts på ett av borden. På den står det: Tunnbrödsrulle 45 kr

 

 

Utanför ICA Supermarket Matkassen arbetas det för fullt för att få klart grunden till utbyggnaden. Det skall bli Café & Restaurang hos ICA. Det lyftes ner material från en lastbil

 

 

Lastbilsfirman heter WiklundsÅkeri. Till saken hör att jag föddes som Wiklund men har helt andra namn numera. Hela mitt namn var Maragaretha Wiklund men jag var inte döpt så när jag var 15 år döpte jag mig till Malin i och med konfirmationen. Då var det så ovanligt att hela Malin så ingen trodde på mig då jag sa vad jag hette. Klicka här för att läsa lite information om namnet Malin

 

 

Coca Cola, skyddshjälm och hörselskydd. Själv har jag aldrig varit nåt för läskedrycker och man fick nån sån nån gång ibland när jag var barn. När jag var mellan 0-9 åt då bodde vi ovanför Coca Cola fabriken i Sundsvall.  

  

Jag lånade denna bild från facebook där man ser Coca Cola fabriken i Sundsvall. Den är från 1954. Till vänster om bussen ligger bostadsområdet vi bodde i som hette/heter Vinkeltået Sundsvallshem.                  

 

  

När vi gick förbi en mindre parkoas så fick jag lite höstkänslor. En traktor var på väg att frakta bort en planteringsfat. Fast blommorna var rätt utblommade så det var nog dags

 

 

I dag kom detta kort och två frimärken i vår postlåda. Min svägerska fyllde jämna år 18/8 och vi hade skickat kort med present men det kom inte fram fast vi skickade det i god tid. Efter några dagar kom det tillbaka och det stod att det inte var levererbart. Då mejlade jag Post Nord och han som svarade förstod inte varför det inte delats ut för adressen var helt rätt. Han skickade därför två frimärken som kompensation och skrev lite på baksidan av kortet. Nu har vi fått byta kuvert och skickat det igen för några dagar sen men än har vi inte hört om det kommit fram så det har nog låst sig helt.                

 

      

Tony Joe White med Closer to the truth. Han var en amerikansk sångare, gitarrist och låtskrivare. Han dog av en hjärtattack 2018 i en ålder av 75 år. 

 

I dag har jag verkligen njutit av att vara ute för det har inte varit så påfrestande varmt och det har blåst lite svala vindar. Fast jag är lite trött av antibiotikan men inte så mycket som förut. Nu har vi satt igång och rensat i min mans lådor igen på hans datorplats. Nu är två lådor urstädade och det blev en hel del bortrensat till second hand. Vi har inte varit inne på nån second hand på 5-6 månader så när vi skall lämna in så kan man göra det utanför.  Hoppas ni får en fin augustikväll

 

 

#Skadegörelse #Reklamskylt #Utbyggnaden #Wiklunds #Skyddshjälm #Parkoas #Post #Tony

Av Malin wiper - 24 augusti 2020 12:00


 

Det känns lite bättre att få vakna och se att antibiotikan hjälper och att mitt elaka utslag har både börjat blekna bort och bli mindre. Blommorna fortsätter ett tag till att lysa mot oss i sina krukor. Solen skiner redan tidigt på morgonen i dag. I dag blir det inget innesittande utan vi skall ut och promenera och jag har bestämt mig för att laga maten i dag. Har inte gjort det på jättelänge för min man gillar att stå vid spisen och sen plockar jag undan och diskar. Han är lite trött och hängig av värmen han också. 

 

Nätet har legat nere här så jag har inte kunnat komma in.

 

    

Utslag före där det ändå inte var som värst           Så här ser utslaget ut nu, nästan borta                                 

 

 

Nu har Hallstahems elbilspool 31 medlemmar så det rusar iväg nu. För oss är den guld värd och på grund av att vi bor i Hallstahem så slipper vi medlemsavgiften. Den är så bekväm att sitta i och den går så mjukt och fint. Poolen gör att vi kan vara utan bil tills vidare för man vet aldrig vad som händer framöver. Om det krånglar med nåt så kan man ringa Move About och dom har en fantastisk service och löser problemen galant

 

            animated-car-image-0431               animated-car-image-0431               animated-car-image-0431

 

Detta reportage finns in tidningen Här & Nu

 

  

Om man inte bor i Hallstahem kan man bli medlem för 62 kr/månad. Vi slipper den avgiften

 

 

Detta stod att läsa i Västerås tidning och jag har sett en förbättring vad gäller avstånd på sista tiden. Märkligt att jag skriver så för när jag sen kom ut på gångbanan ner till centrum i förmiddags så var jag ute på en hinderbana igen. Folk gick i bredd och flyttade sig inte när dom närmade sig så vi fick gå upp på gräsmatten och dom reagerade inte över huvudtaget. Det var som att vi var osynliga. Detta hände 4 gånger på den promenaden vi tog och det känns påfrestande. Mitt temperament börjar visa sig nu och det gillar jag inte. 

 

                           


Tidningsställ Twist 

      

Melanie Safka med Dust In the wind. Hon var och är en av mina favoritsångare i denna genre. Hon har en personlig röst som man inte kan ta miste på 

 

Klicka här för att se hur illa det gått för för fördelningspolitiken. Nu önskar jag er en så fin dag som möjligt.

 

#Elvilspool #Utslag #Avstånd #Melanie #Fördelningspolitiken

Av Malin wiper - 23 augusti 2020 15:00


 

För ett tag sen då vi hyrde elbilen så såg jag denna ljusblå FORD STATION WAGON från 1964. Den stod vid en bensinmack och jag frågade killen om jag fick fota bilen och det gick bra


 

Den var verkligen läcker och hade en snygg blå färg. Killen ville inte vara med på bild så jag dolde hans ansikte för han tankade just då

 

       

Gammal bilreklam med en Station Wagon från 1965


 

Bilen hade beigevitt tak och snygga lyktor


 

Fälgarna gick i samma färg


 

Den här bilden fick jag av min son över mejl. Han var ute på Enköpings torg och där stod denna snygga Volvo Duett. Bilen var skyltat för närproducerad honung. Bredvid bilden ett torgbord där dom sålde denna honung. Det var ett tag sen jag besökte Enköpings torg. Jag har aldrig sett en Volvo Duett i den färgen förut. Där på torget har dom en stor fontän också som jag fotat några gånger. Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag fotat fontänen när det stod en toalettstol där. Klicka här för att se en bild på fontänen från 2012, då längst ner i inlägget. 

 

                                  


tradera 

Klicka här för att se några Volvo Duett som jag fotat. Klicka här för att komma in på Riksettanrallyt 2013. Där förekommer en Duett. Klicka här för att se mer från Riksettanrallyt 2013. Första bilden med en Volvo Duett med husvagn. Jag var sjuk då så min man var ute och fotade åt mig. Klicka här för att se när jag fotade Volvo PV-Klubbens sommarträff 2011. Där förekommer även Volvo Duett. Nu blev det mycket klickande..  . Det började jag med för många år sedan då alla inte förstod detta med länkar.

 

 

På en vägg i köket har vi en tavellist med 6 st nostalgiböcker. Ovanför 2 tavlor med gamla volvobilar. Det var bilder vi fick av en granne på samma gata som oss i Vaggeryd då vi bodde i vår sista lägenhet där. Sen ramade vi in bilderna och dom passar så bra ovanför tavellisten. Vi har en innedag med toning av hår, spadag med fotbad mm. Vid 12-tiden kom solen fram igen men i morse hade vi bara 18 grader men nu 21 i skuggan. Annars händer inte mycket här men det blir mer framöver då jag blivit av med harpesten. Ha en fortsatt fin dag mina kära besökare 

 

      

Rock'N Roll Medley 50s 60s (cover) till dansnummer. 

 

#Station #Duett #Riksettanrallyt #Tavellist #Roll

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards