Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2020

Av Malin wiper - 23 augusti 2020 08:30



                        

 

En tall som var formad som en sjöhäst. Jag sätter in lite bilder jag fotat sen förut.

 

                  animated-sea-horse-image-0017                   animated-sea-horse-image-0017                   animated-sea-horse-image-0017                   animated-sea-horse-image-0017 

 

Vindruvor hos M&L dit vi var på grillkväll för ett tag sen. Klicka här för att komma in på del 1. Klicka här för att komma in på del 2

 

 

Härlig syn från en åker

 

      

Knivsta-Sigtuna Veterantraktorklubb Sigtuna möte 2019 (Volvo BM traktorer)

 

 

Båtar liksom bilar och motorcyklar är bra motiv

 

    

På väg ut från Öster Mälarstrand

 

 

En bild från Köpingsån

 

  

Det jobbas för fullt med utbyggnaden från vårt ICA Matkassen. Det skall bli Café & Restaurang 

 

I går eftermiddag fick vi några välbehövliga regnskurar. Efter det blev luften så skön att andas och svetten i ansiktet stannade av. I dag skall jag tona håret för det är så solblekt nu och sen fortsätter vi att fixa hemma. Vet inte om vi kommer ut nåt i dag. Utslaget börjar sakta minska i storlek på foten och det har blivit ljusare och svullnaden är nästan borta. Det känns helt underbart. Nu önskar jag er en skön och vilsam söndag

 

                                 1

Paraply i hållbar kork från Grönt Kontor DK 

       

Simply Three med låten Rain


#Sjöhäst #Vindruvor #Knivsta-Sigtuna #Båtar #Köpingsån #Simply

Av Malin wiper - 22 augusti 2020 15:30


 

Jag har lite sparade bilder som jag sätter in nu för jag har sån dålig ork med bloggen i och med den jobbiga tryckande, fuktiga värmen. Här en häftig siverfärgad motorcykel av märket Cfmoto Silverstone V3 från 2006. Den skall ses live för man får en känsla ava science fiction. Nästan omöjligt att hitta en på nätet som ser likadans ut.

 

                                                                      

SMX Sports

  

       

Bob Seger & The Silver Bullet Band med Fire Lake


 

Stora snygga skivbromsar


 

Den hade även många detaljer som var lite annorlunda. 


 

Detta är en motorcykel av märket Royal Enfield

 

       

   

Framifrån

 

I dag har antibiotikan börjat verka så jag är mindre svullen och utslaget är mindre rött och det mörka i mitten är ljusare nu. Jag har inte heller blivit svullen på smalbenet och jag kan röra foten bättre så det tyder ju på att infektionen håller på att dra sig tillbaka. Jag var lite skraj ett tag men nu är jag lite piggare men det tar nog ett tag till innan jag är helt frisk från detta och antibiotikan gör mig trött. Ha nu en skön lördag

 

 

Pillerasken jag fick av Bittan i juli 2019 är en höjdare som jag har stor användning av. Den har jag alltid med mig i väskan när vi är ute. Dessutom är den jättesnygg


#Silverstone #Bob #Skivbromsar #Royal #Antibiotikan #Pillerask

Av Malin wiper - 21 augusti 2020 16:00


 

Utanför ingången till Köpings Sjukhus kunde man se dessa skor och plakat stå där som en installation. På plakatet står det: Gömda Kvinnor, göm männen istället, det blir bättre så. Det handlar om alla misshandlade och dödshotade kvinnor som måste ha dold indentitet för att överleva, och flytta så långt bort som möjligt. Nåt har gått snett när den som misshandlar och förföljer kan bo kvar som om inget hänt.

 

        

 

Klicka här för att komma in på en podd som handlar om detta. Klicka här för att komma in och läsa om De gömda kvinnornas nya motståndsrörelse. Där står det också att skorna som ställts ut har blivit symbol för deras aktion Misshandlade kvinnor. Hur kan detta få fortgå?. Kvinnorna har blivit fråntagen sin frihet och kan inte leva som andra och även barnen. Jag blir så berörd, arg och frustrerad av att det är så många som måste vara gömda. Dessa kvinnor sitter i ett öppet fängelse och lider av PTSD medans männen är fria. Varje dag är dom rädda för att bli hittade. Jag tycker det otroligt starkt gjort av dom att nu protestera och starta denna aktion för detta kan ju inte fortgå. Det är redan så många som fått sätta sitt liv till genom åren

 

     

Ett klipp från De gömda kvinnorna. Klicka här för att komma in på Sveriges Kvinnolobby. 

 

                         animated-man-and-woman-sign-image-0006                                     animated-man-and-woman-sign-image-0006 

 

I dag har jag i alla fall kunnat ta en liten promenad och har träffat lite folk jag lärt känna. Sen blev det så tryckande varmt så nu är det skönt att vara hemma. Vi tar det lugnt i helgen och ser tiden an. Hoppas ni har det bra och får en jättefin helg mina kära besökare

 

     

Detta klipp skickade min son över mejl till mig. The Flying Train, Germany från 1902. Filmen är förbättrad så man ser tydligare hur tåget hänger i rälsen. Under ser man folk och hästar, så otroligt. Klicka här för att läsa mer på IMDB. Klicka här för att läsa ännu mer på Wikipedia 

 

  


#Sjukhus #Gömda #Pod #Klipp #Train

Av Malin wiper - 21 augusti 2020 09:15


   

Jag är så ledsen och besviken för vi hade satt upp oss på elbilen i helgen för att träffa min son i Enköping. Nu törs jag inte åka iväg i och med illamåendet som ställer till det. Kan ju knappt äta nåt och jag har fått tips om yoghurt men det funkar inte för min mage. Jag har i perioder försökt äta yoghurt för det är så gott men varje gång så sväller magen upp och jag mår ännu sämre. Har pratat med en läkare ang detta och han sa att min mage helt enkelt inte klarar av att bryta ner det. En sak är lite jobbig för jag hade stora problem med magen ett tag och har fått äta Omeprazol och Mjölksyrebakterier och efter några kurer så hade svullnaden på magen nästan helt gått ner och jag började må bättre. Då kommer då detta med bettet så man får aldrig må riktigt bra.

 

                        


Dustin 

Tack och lov så har både nacken och ländryggen varit bättre än på länge så det tackar jag för. Jag hade sett fram emot att få träffa sonen som jag inte sett mer än 1 gång på 5 månader. Nästa helg är han upptagen så vi får skjuta fram detta. Nu tar jag en dag i taget och är i alla fall glad att febern börjar gå ner men utslaget är inte så förändrat utan det har bara slutat växa. Jag kommer in på bloggen lite oregelbundet för jag har dålig ork just nu. Tack gulliga ni för era omtänksamma kommentarer. Det värmer ända in i hjärteroten. Sköt om er och ha en fin helg.

 

                                

      

      

Jag dök på en låt med Jerry Williams som jag aldrig hört förut. Den heter Since I met you baby 

 

 

#Besviken #Yoghurt #Febern #Jerry

Av Malin wiper - 20 augusti 2020 13:00


 

I går hade vi elbilen tills 15.00 så vi åkte ut en sväng och hamnade i Skiljebo Centrum och gick in på Odensvi Blommor. Det var fantastiskt fint därinne med snygga dekorationer, inredningssaker och även väldigt snygga grattiskort. Dessutom en bra stämning därinne med två trevliga kvinnor som var väldigt hjälpsamma. Skiljebo Centrum är en fräsch galleria där det finns både restaurang, matvarubitik, gym, blomsterhandel mm. Vi var där då det inte var så mycket folk och dom höll avstånd

 

                                                  

 

Klicka här för att se vad jag skrev då vi var till Skiljebo Centrum 18 juli. Vi har varit dit 2 gånger för vi har förut inte hört talas om detta centrum. Vi har nu bott i Västmanland 3,5 år och vi fortsätter upptäcka ställen hela tiden


  

Dessa krukor fanns i två storlekar och dom var jättesnygga och andades lite 1950-1960-talet. Vi köpte 2 st och dom var inte så dyra trots lyxigt utseende.Vi har två nya hyllor i köket som vi inte fått upp och där skall en av dom stå. Den andra blir nog en kruka vi sätter i en blomma och ger bort vid rätt tillfälle

   
                    animated-dividing-line-image-0239


Dom drev även Gideonsbergs Blommor i Västerås förut. Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag skrivit om den blomsterbutiken. Klicka här för att se ett annat inlägg


 

Maffigt och snyggt

 

     

Vindskulpturer


 

En kruka med kaktusar stod där på en retrostol och lyste upp


 

Dessa var ännu snyggare i verkligheten än jag fick fram. Känns både 1960-1980-talet. Dom hade lite saker som jag inte sett på andra ställen och hade placerat ut saker på ett snyggt vis.


 

Ytterligare några krukor som känns tidlösa


 

Jag gissar att detta är lite saker man kan ha i sin trädgård


 

Detta var läckert och lyste upp. En dekoration i form av ett guldlöv stack upp. Vi köpte några saker till förutom krukan men det får jag visa i ett annat inlägg för jag vet inte om det blir presenter eller att vi behållder det själva 

 

 

Två vackra kort jag köpte där

 

I dag på förmiddagen fick vi en riktig urladdning här med kraftig åska och regn men det höll inte i sig så länge så nu har vi sol igen. Innan åskan så höll jag på att flyta bort men nu är jag helt torrlagt..  . Det känns så skönt att slippa svettas. Tack A-G för din omtanke och telefonsamtal..  . Tyvärr blir magen dålig av antibiotikan men det får jag stå ut med. Vi har varit inomhus och fått lite gjort. Vi rensar i min mans lådhurts vid hans datorplats och har fått bort massor. Det känns så lättande. Vi tar en låda i taget för än om han har fint nu på sin datorplats så är det lite för mycket i hans lådor. Jag själv vill inte ha en stor datorplats så min är alldeles lagom

 

      

Pernilla Andersson med Koltrast vid Haväng. Ha det bra och sköt om er

 

#Skiljebo #Odensvi #Vindskulpturer #Krukor #Kaktusar #Guldlöv #Pernilla

 

Av Malin wiper - 20 augusti 2020 07:30



                               

Jag har sett en film på TV 4 Play som heter The man with the iron heart. Det är en verklighetsbaserad historia, thriller och action från 2017. För regin står Cédric Jimenez  och i huvudrollerna ser vi: Jason Clarke, Rosamund Pike, Jack O'Connell. Jack Reynor, Mia Wasikowska, Stephen Graham

 

                   animated-film-camera-image-0031                  animated-film-camera-image-0031                  animated-film-camera-image-0031          

 

Handlingen 


Året är 1942, Tredje riket upplever sina glansdagar. Den tjeckiska motståndsrörelsen i London planerar sin mest avancerade militäroperation under Andra världskriget: Anthropoid. Två unga rekryter, Jozef Gabcik och Jan Kubis, skickas till Prag för att döda en av de grymmaste nazisterna – riksprotektorn Reinhard Heydrich, chef för SS, Gestapo och en av organisatörerna av det som kom att kallas för ”den slutgiltiga lösningen av judefrågan”, vilket innebar att alla europeiska judar skulle förintas.                         


Recension

 

Jason Clarke spelar rollen som Reinhard Heydrich, och det så bra så man blir skräckslagen. Bra rollbesättning för övrigt också. Det som är skrämmande är att den har verlighetsbakgrund och historien börjar upprepa sig i vårt årtionde. Politikerna har misslyckats kapitalt att förhindra utvecklingen av detta hat som uppstått. Jag hade inte tänk se en sån film i detta läge vi har nu men den är viktig att se. Den var så välgjord och upplysande så jag kunde inte slita mig trots att jag satt med tårarna i ögonen och man blir bedrövad av historiens vingslag. 

 

Jag ger filmen 4 fredstecken i betyg av 5 möjliga

 

       

 

       

Trailern till filmen. 

                   Ha nu en dag i fredens tecken mina kära besökareanimated-peace-image-0041



Febern har nu gått ner och det känns toppen och utslaget ser lite ljusare ut men det kommer nog att ta tid. Det som oroar mig är att jag aldrig haft utslag eller sår som inte läkt på en gång, någonsin. Har ett otroligt bra läkkött både vad gäller sår och efter operationer. Därför förstår jag att jag råkat ut för nåt mer allvarligt. Vi får se hur det ser ut efter att jag ätit antibiotikan några dagar till. Har en väska packad om nåt skulle hända. Tack snälla ni för era omtänksamma kommentarer, dom värmde i hjärtat

 

#Iron #Cédric #Trailern

Av Malin wiper - 19 augusti 2020 15:15

 

Onsdag den 12/8 såg jag ett rött utslag på vänster fots insida. Sen tänkte jag inte mer på detta utan trodde jag blivit biten av en mygga eller annan insekt. Den 17 augusti hade utslaget blivit så stort så jag fick en akuttid på Vårdcentralen. Där var det helt folktomt just då och stolarna var försedda med lappar om att hålla avståndet. En vanlig syn numera

 

                          animated-insect-image-0111               animated-insect-image-0111               animated-insect-image-0111

 

 

Så här såg utslaget ut då och jag kände en oro för detta men i en krissituation så är jag rätt stark och fokuserad. Blir på nåt konstigt vis helt kolugn och går ner i varv. Läkaren hade aldrig sett nåt liknande så han sa att eftersom han inte visste vad det var så kunde han inte göra nåt. Jag skulle komma tillbaka om det blev värre. Det blev det så jag fick en ny tid i går 18/8. Han tyckte då att det växt och var lite svullet. Det stramade när jag gick och det kliade och gjorde ont. Jag bad om att få ta en sänka och den var lite förhöjd och låg på 13 och det skall vara under 10 men det var inte så farligt. Jag stod på mig och bad om en remiss till sjukhuset och fick en direkt till Köpings sjukhus. Vi hade sån tur så elbilen var ledig så vi hyrde den från 15.00 i 5 timmar men det räckte inte så vi gick in på appen ändrade så nu har vi bilen till 15.00 i dag

 

 

Här i ett av akutens väntrum satt vi i många timmar. Det var bara vi där och stolarna stod långt ifrån varandra. 

 

  

Tur att vi hade vatten med oss men vi började bli lite hungriga och framför oss fanns ett Apotek. Min man gick dit och köpte två chokladbarer en hette Rich Arnold och den andra Fit Fiona. Dom hade olika smaker och en väldigt fin tjock choklad ovanpå. Vi piggnade till lite än om jag hade lite förhöjd feber.

 

 

Tyvärr så började utslaget sprida ut sig så det såg inte lovande ut men jag kände mig trygg i och med att jag satt på akuten. När jag sen kom in till sköterskorna som var rätt utarbetade så tog dom massor av prover och sänkan hade gått ner till 9 men febern upp till 37,4 och det är feber för mig. Dom vita blodkropparna hade ökat men inte så mycket. När jag sen kom in på ett kalt rum där jag fick vänta länge så kom till slut en ung trevlig och duktig läkare. Han var otroligt noga men hade aldrig sett nåt liknande så han tog in en annan läkare som inte heller förstod vad jag drabbats av. Till slut var dom så påhittiga så dom tog en bild på utslaget och gav sig iväg till infektionskliniken

 

                         

Rehab Shop 

Där misstänkte dom att jag blivit stucken av en mygga som hade harpest. För att försöka konstatera detta så undersökte dom ljumskarna för då kan man svullna lite där och få nån knöl. Det fanns nåt på vänster sida så dom misstänkte nästan till 100 % att det var harpest. Det är inte smittsamt människor emellan men det låter väldigt dramatiskt. Vilket sammanträffande då jag för några dagar sen fotade en hare till bloggen. Jag har nu hämtat ut antibiotika på vårt eminenta Apoteket Hjärtat. Det heter Ciprofloxacin Mylan 500 mg

 

 

För ca 2 veckor sen skulle jag köpa plåster och köpte då vanliga små plåster men såg samtidigt att det fanns jättestora som såg så roliga ut och dom heter Mepilex. Då tänkte jag att såna kanske man kan behöva nån gång.  och det visade sig stämma för nu var dom helt perfekta och täckte utslaget. Dom köpte jag på Apoteket Hjärtat här i Hallsta. Längst till höger ser ni ett normalstort plåster. Det finns tydligen ännu större plåster. Om jag inte blir bra så är det bara att komma tillbaka och jag har en tid för provtagning på Köpings Sjukhus 27/8 för att kolla om jag fått antikroppar mot harpesten. Ha nu en fortsatt fin dag. Här flyter man bort

 

     

Agneta Fältskog med låten Doktorn 

 

 #Vårdcentralen #Köping #Harpest #Mepilex #Agneta

Av Malin wiper - 19 augusti 2020 07:15

 

Jag har inte mycket att bjuda på just nu så jag tar lite bilder jag fotade för ett bra tag sen. Det är ett idylliskt bostadsområde som vi åkte förbi. Huset ovan är böjt som en banan och det kom mig att tänka på när jag flyttade ihop med Mr  T. Han bodde i ett huslänga som gick under namnet "Bananhuset" på Hälsovägen i Hällefors. Nu finns bara ett hus kvar på det området och dom andra är rivna. På 29 år hinner det hända mycket och allt förändras. Jag tog mest detaljbilder för jag ville inte vara för närgången

 

 

Det blommade för fullt och jag tror det var i juni 

 

     

The Lazy Gardner      


 

Huslängan hade stenbeläggning men väldigt fräsch sån och olika färger på balkongerna


 

Här känns det både lite party och Mexikanskt. Kul när man tar till sin egen fantasi och gör det personligt


 

Tre våningar är rätt lagomt på hus och blir lite mer personligt och trivsamt. Det har byggts och byggs stora höghus vid Öster Mälarstrand och det finns inget grönområde mellan husen och man kan se in till varandra. Ändå är det dyra bostadsrätter. Jag själv skulle aldrig trivas att bo så. Hur blir det sen när vattennivån höjs?. Klicka här för att läsa


 

Det fanns en fin stenbeläggd plats för umgänge framför husen. Detta är bara en möbelgrupp det fanns flera långbord, grill och fler bänkar


 

Där fanns också en jättefin fontän med porlande vatten. Jag filmade en snutt men i och med att filmfunktionen är ur funktion på min sida så kan jag inte sätta in det. Klippet är för kort för Youtube. Klicka här för att se ett vackert klipp från La Fontana di Trevi Rom


 

Här ser man när vattnet tar sig ner till bassängen och det med ett behagligt porlande ljud på snyggt formade fat


   

Det fanns några kvarlämnade leksaker bland annat denna plastbåt


 

I en annan del av området finns en fin Restaurang och framför den några bänkar placerade under lummiga träd. Rakt fram en smal ingång till en annan huslänga. Visar restaurangen i ett annat inlägg


 

Det fanns även en fräsch och fin lekpark där det var lummigt och vackert. Träd, buskar och annat har fått vara kvar för trivselns skull. Det fanns även en annan huslänga som var bjöjd snyggt och hade vanliga fönster som gjorts som små burspråk.

 

Jag hade en hektisk dag i går med både besök på Vårdcentralen och sen remiss till Köpings sjukhus. Skriver om detta i nästa inlägg. Kom inte hem förrens 20.00 på kvällen och var helt slut så vi bara slappade och njöt av att vara hemma igen. Ha en jättefin onsdag kära ni som tittar in

 

     

Anastacia med Sick and Tired. En låt låt som passar in just nu

 

#Bostadsområde #Blommade #Lazy #Party #Möbelgrupp #Fontän #Plastbåt #Lekpark #Anastacia

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards