Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2020

Av Malin wiper - 9 augusti 2020 15:00

 

I går efter fikat så fortsatte vi vår färd som här både på en stig runt notuddens naturreservat och sen vid Öster Mälarstrand. Solen låg så het och gassade på båtar och vatten så jag fick många urusla bilder som inte gick att göra nåt åt. Jag blev för första gången glad för detta för då var det inte så svårt att välja ut bilder

 

 

Detta är en Trimaran. En trimaran är en båt med ett huvudskrov och två paralella mindre skrov, så kallade utriggare. Den vanligaste typen av trimaraner är segelbåtar, men de kan även vara motordrivna. Båttypen utrustas för havskappsegling och tillhör den mest extrema typen av kappseglingsbåtar med fartresurser vid halv vind upp till 40 knop

 

     

Trimaran

 

 

En stor motorbåt med solceller framtill

 

  

En häftig skulptur som ger en svävande rymdkänsla och den är skapad av Gustav Kraitz. Den står bara en bit från Kokpunkten

 

 

Trä- och soldäck som byggdes upp förra året på Öster Mälarstranden. Detta fick lite mer karaktär för dom behöll den fina trappen med lite rostrött och även gallret frampå övre soldäck. På nedre däcket låg det 5 st och solade i badkläder. Jag kan ju ta bort sånt från bilderna men nu blev det för stort jobb för mig så jag skickade bilden till min man och han har tålamod med såna små detaljer. Tack älskling

 

 

Det finns en liten längre brygga framför trä- och soldäcket och där låg en motorbåt och guppade. 

 

 

Sen åkte dom ut på det blanka vattnet och förbi ett glasscafé dit vi var på väg

 

 

Så här ser det ut på lite närmare håll. En härlig utsikt mot båthamnen. Hade det varit mycket folk där så hade vi vänt om. Dom har möbler utspridda på lagomt avstånd. 

 

Stället heter Glassverket Kokpunkten. Kokpunkten är ett snyggt hus som förut varit en kraftvärmeverk. I huset finns nu Steam Hotell, äventyrsbad, restaurang och lite annat

 

 

Större bild på Kokpunkten

 

 

Detta var det min man njöt av. Glassen var god men det var lite för mycket så vi fick inte i oss allt

 

            animated-ice-cream-image-0008          animated-ice-cream-image-0008          animated-ice-cream-image-0008          animated-ice-cream-image-0008          animated-ice-cream-image-0008          animated-ice-cream-image-0008

 

 

Svårgern drog på lite extra och tog en Belgisk våffla med både grädde, glass, jordgubbar, blåbär och en sås. Han tyckte det var supergott

 

     

Här kommer ett klipp över hela Öster Mälarstrand i Västerås. Där kan man också se Kokpunkten. Inget av detta på klippet fanns när jag var till Västerås första gången i mitten av 1990-talet. Jag har haft bilder från den tiden på allt men hade sån otur så min då externa hårddisk kraschade. Alla bilder är därför borta och det gör ont

 

                             


Jula 

Vi har varit inne hela dan och fått lite gjort hemma. Min man håller på att organisera sin dator/kontorsplats så han kan ställa dit sin nya bordslampa. Han städar ur sina lådor av sånt han inte använder och jag har stått och strukit lite kläder, diskat och bäddat medans han sen lagat mat och tvättat. Tack och lov har vi en sval lägenhet med tjocka väggar och drar man ner persiennerna så blir det inte så varmt. Fast vi har ju ändå två fläktar igång. Ha en fin fortsättning på dagen



#Notudden #Trimaran #Motorbåt #Gustav #Soldäck #Glassverket #Kokpunkten #Våffla #Mälarstrand

Av Malin wiper - 9 augusti 2020 09:45


 

I går hyrde vi elbilen 5 timmar och åkte till Västerås för att träffa min mans bror. Vi bestämde att träffas på Notudden så han tog bussen dit. I det ljusa huset till höger ligger Mäster Jacobs Bageri & Konditori dit vi gick för att få en utomhusfika. Vi ser alltid till att vara ute innan det blivit för mycket folk och vi håller avstånden. Vi har varit dit några gånger förut och blivit supernöjda 


Klicka här för att se när vi var dit första gången


 

Här ser ni tjejen som driver stället  och det gör hon superbra och personalen är toppen


 

Alla tre valde vi Fullkornsbräck men jag tog bara ost (prästost) dom andra tog med ost och parmaskinka. Supergoda smörgåsar och snyggt serverat på träbricka. Deras kaffe är otroligt gott och jag tar alltid cappuccino som är mildare för magen. Dom har ju ett kafferosteri där så kaffet blir mustigare (färskrostat)


 

Det var lite svårt att fota för där vi satt så var det skugga och vid vattnet sol så jag fick inte till bilden så bra. 


      

Min man tog bilden på mig så nära så jag ser ut som en jätte och dom som sitter bakom oss ser ut att sitta så nära men så är det inte utan dom har avstånd mellan utemöblerna. Jag dolde deras ansikten och det var tur vi kom så tidigt för det var redan ca 8 personer där


 

Det går även att sitta på sidan av huset och där har dom planteringar mellan borden


      

Vindskulpturer


 

Det finns olika sittgrupper och den på bilden längst fram är för barn. Så dom kan få ett eget litet bord


        

Fikat vi tog förra gången vi var dit. Min man en jättegod bulle och jag en lika god muffins


       

Skön soft musik som passar in i detta inlägg. Avalon Jazz Band med La Mer (Beond the sea). När man sitter på Cafét så har man Mälaren framför sig och en båthamn. Klicka här för att läsa om sångerskan i bandet som bildade musikgruppen. Klicka här för att höra en annan låt med bandet


 

En vacker bänkplats som vi gick förbi. den fanns framför en stor balkong på ett av många nybyggda hus i hamnen


Efter att vi fikat så gick vi omkring och bara myste vid båthamnen och på Notudden. Jag fick tillfälle att fota en massa båtar. Sen åt vi glass på ett ställe som jag skriver om senare. Efter det så tog vi adjö av varandra för denna gång. Vi har bara träffat honom 2 gånger på 5 månader (utomhus) så inget är sig likt. Solen fortsätter att stråla över oss. Vi är rätt trötta i dag så vi får se om vi går ut nåt annars håller vi oss på balkongen och städar lite hemma som blivit eftersatt. Önskar er en skön och vilsam söndag

 

                            animated-angry-smiley-image-0211           animated-angry-smiley-image-0211           animated-angry-smiley-image-0211           animated-angry-smiley-image-0211 

 

Konstigt ändå att det är tillåtet att ligga som packade sillar på badstränder när allt annat som skall ske ställs in på grund av Covid-19. Det finns ingen rim och reson i det som händer. Jag skall hålla mig borta från allt medans andra inte har några restriktioner och sen kommer dom hem och smittar oss som sköter sig, så märkligt. Min åldersgrupp har dessutom förnedrats med nya namn och man visar upp oss som bräckliga varelser som varken kan gå eller sköta oss själva

#Mäster #Driver #Fullkornsbräck #Ansikten #Vindskulpturer #Muffins #Avalon #Bänkplats

Av Malin wiper - 8 augusti 2020 18:45


 

Jag gillar verkligen pelare av alla de slag och har fotat rätt många genom åren. Detta är min senaste bild och jag blir nostalgisk av att gå genom en sån pelartunnel än om denna inte är den snyggaste 

 

                                 

Nu har jag tappat kontrollen över bloggen igen då jag letat pelare. Det är ett axplocka av pelare jag fotat genom åren. Klicka på bilderna så blir dom större

 

     

En pelare jag fotade för ett tag sen inne i ett hus man kunde gå igenom


 

Jag gillar detta hus i Hallstahammar som arbetat lite extra för att vi skall få en liten synupplevelse. Det känns lite typiskt 1950-1960-talet då arkitekturen tog för sig 


 

Från sidan känns det nästan som skapelsen ramlar ut. Man får en känsla av att väggarna även går att trycka in i huset.

 

       

Vindskulpturer

 

 

Såg detta på en gata och det var påhittigt och även bra för det slängs fimpar på alla möjliga ställen där dom förstör. Det är Rent Västerås som fixat detta för dom vill minska nedskräpningen. Är man ute och promenerar lika mycket som mig så får man se det mesta

 

      

Jag har skapat ett bildspel gällande detta med nedskräpning. Det är saker jag sett på mina promenader. Både nedskräpning, kvarglömda saker eller  borttappat. 


   

Vackert synintryck som en slutbild. Vi har varit till Västerås för att träffa min mans bror. Vi umgicks utomhus och det skriver jag om i morgon. Ha nu en skön sommarkväll 

 

#Pelare #Arkitekturen #Vindskulpturer #Fimpar #Bildspel  

Av Malin wiper - 8 augusti 2020 09:00

 

I går hade jag turen att få se en hare stå blixtstilla på en gräsmatta. Det gäller för den som fotar att stå stilla också för rör man sig så springer den iväg. Den stod framför ett boningshus och jag stod på en gångbana vid en väg. Ändå fick jag zooma rätt mycket så jag är glad att jag har en sån bra zoom på min kamera

 

 

Vilken uppsyn och öronen är ju häftiga på en hare

 

 

Sen vände den sig om och jag gjorde misstaget att ta ett steg för mycket så den försvann snabbt som ögat. Det finns ett talesätt: "Ingen vet vart haren har för gång"

 

     

Jag hade tänkt filma också men hann inte så jag lånade ett klipp från Youtube istället

 

 

Det är en person som har taggen MAF som klottrar överallt. Här under en bro. Jag har fotat hens klotter flera gånger. Klicka här för att se en annan bild som nån fotat. Dom som är skickliga på graffiti borde få dekorera fula husväggar och annat och det har jag sett i Borås under åren vi åkte igenom stan på väg till mamma mot Skene. Där har dom verkligen lyckats och det piggar upp stadsmiljön

 

 

Den här bilden tog jag i mars 2017 och där hade MAF vräkt på lite mer färg

 

     

Väggmålningen Blå Örnen 2017 i Borås. Den fanns inte där när vi åkt förbi för vi flyttade till Hallstahammar 2017. Vi åkte alltid in där antingen före vi åkte till Skene eller när vi åkte hem mot Vaggeryd igen. Borås är både väggmålningarnas och skulpturernas stad

 

  Åsby Floristen 

Jag hinner inte besöka era bloggar förrens senare i dag eller i morgon för nu har vi en sak på agendan. Fick slänga ihop detta inlägg för jag har bara halvfärdiga inlägg just nu. I går var det över 30 grader och det ser ut att bli samma väder i dag. Hoppas ni får en fin lördag mina kära besökare. Sköt om er och njut i det lilla

 

 

 

#Hare #Graffiti #Borås  

Av Malin wiper - 7 augusti 2020 14:00


 

En kaja tvekade att gå ner i vattnet och stod ett tag och funderade


  

Till slut bestämde den sig för att doppa sig


 

Den såg lite ruggig ut när den kom upp igen

 

        

Vindsnurra Confetti 

 

 

Här kommer lite båtbilder från Öster Mälarstranden. 

 

        

Det blev en promenad i dag trots värmeböljan men vad gör väl det när man börjar må bättre. Det känns som stor lycka när man börjar kryar på sig. Det är nu 28 grader i skuggan så det är nog 30 grader i solen och helt vindstilla. Vi har det så bra för tänk detta som hände i Beirut, så fasansfullt. Korruption och mord 

 

 

Nu har Hallstahem börjat med nästa steg av förbättringar i vårt område. Vi har fått portlås uppsatta som har "blippfunktion". Egentligen är det hemskt att det gått så långt så alla hus måste ha sånt. Vi har fått ett råare samhälle så det känns tryggt med portlås. Jag önskar er en fortsatt fin dag mina kära besökare.

 

     

Jason Colacino och Katie Boyle i låten Honky Tonk. Häftigt dansnummer

 

 #Kaja #Vindsnurra #Båtbilder #Portlås #Jason 

Av Malin wiper - 7 augusti 2020 08:00


 

Vi tog en tur ut på landsbygden med elbilen i går och där dyker det alltid upp nåt sevärt. Här en jättesnygg mjölkpall full av härlig utsmyckning


 

På ett annat ställe dök det upp denna lilla koja där det är fäst en rutschbana


 

En ko låg där i sin prakt men plågades av massor av flugor på kroppen


 

En gammal fin traktor som såg ut som ett konstverk


 

Åkte förbi en äng full med får och här ser man en bagge


 

Några fler som låg och myste i gräset denna fina dag


 

Blir man inte glad så säg? när sånt här dyker upp utefter en liten väg


 

Eller vad sägs om denna läckra utsmyckning på en trapp?


 

Praktfull häst 


 

Ytterligare en men det var rätt många stängsel ivägen

 

      

Dog & Jill sjunger Bolder to Birmingham 2015 och country passar in i detta inlägg. Dessutom är dom skickliga musiker. Min väninna Lena har träffat Dog i Östra Nordstan i Göteborg och fick både autograf och en bild på honom och sig själv. Jag visade den i bloggen för några år sedan. Klicka här för att läsa om när Doug Seegers var i Eskilstuna 2019 och spelade på Marys Café för 5:e året i rad. Eskilstuna ligger bara ca 3 mil från oss så hade jag vetat detta så hade vi åkt dit för länge sen

 

                                       animated-line-dancing-image-0015

 

Önskar er nu en härlig fredag och vi är ju lovade 20-30 grader men man kan aldrig vara säker. Jag själv nöjer mig med högst 25 grader. Sköt om er i denna långdragna tid av oro. Jag har besvärats av en heshet som hållit i sig ett tag så jag har inte velat träffa folk men nu börjar det släppa lite men det går långsamt. Min man hade samma heshet innan jag blev hes och tog covid-19 test och det var negativt.

 

#Elbilen #Mjölkpall #Rutschbana #Ko #Traktor #Får #Utsmyckning #Häst #Dog 

Av Malin wiper - 6 augusti 2020 14:54


 

För ett tag sen träffade vi en trevlig kvinna med en jättefin hund så vi stod på avstånd och pratade med varandra ett tag. Hunden är en Norrbottenspets som heter Maja och är 6 år gammal


 

Hon var så fin och lugn så hon satt stilla medans vi pratade. Kvinnan hade bott länge i Hallstahammar men kom ursprungligen från Österbotten i Finland. 

 

          

  

Hon hade en sån fin tröja med blixtlås som var lite insvängd i midjan och var lite som en hoodie men utan luva. Frågade henne vart hon köpt den och det var på Jula. Visste inte att dom hade kläder där så jag blev förvånad. Gick in på nätet och såg att dom hade massor och till väldigt bra priser. Jag saknar såna tröjor att ha med en toppar under. 

 

 

Hittade denna som jag skickade efter direkt på nätet det var just nu kampanjpris så jag fick den för 99 kr men den har kostat betydligt mer. Klicka här för att komma in och se en bättre bild på tröjan Den var lagomt tjock och såg stabil och lite skräddad ut så jag fick helt plötsligt axlar. Den har fickor med blixtlås på sidorna och är lite insväng i midjan. Den satt jättebra på mig så jag skall köpa nån till senare i höst fast då i nån färg

 

 

Det är ett annat material på sidorna och på halva ärmarna och det är lite silkigt. Min man har 3 st hoodie och två med luva och en utan.

 

 

Min man skickade samtidigt efter en sån här Arbetslampa med förstoring. Den går under namnet Anslut och kostade 249 kr

 

 

Så här ser den ut och väldigt stabil och lagomt stor. Han behöver en sån när han pillar med små saker         


                                                                        

   

Den har två förstoringar

 

 

Vi har även varsitt sånt här förstoringsglas som vi fått av min son 2019. Det tar vi med oss ut på butik för texten är så liten på många produkter och det står på engelska. Jag har fullgod syn med glasögon men det räcker ändå inte när texten blir för liten och rörig. När man drar ut det så tänds en lampa. Jag använder det hemma också men min man behövde komplettera med en arbetslampa. 

 

                     

 

Vi fick spader i dag så vi hyrde elbilen i sista sekunden och hade tur att den var ledig. Vi åkte runt lite överallt och bara myste. Det regnade lite smått några gånger men solen har även varit framme. Ha en fortsatt fin torsdag

 

      

Här kommer min sons senaste video och det är den sista han gör under namnet "Supernova Sightseeing". Han går vidare med andra projekt. Han kallar den för Rondo och han har gjort allt själv från film, bild, musik, effekter mm. Det är en kompis till min son som dansar i videon. Jag tycker den är jättehäftig, poetisk med drömska inslag som föll mig i smaken 


#Spets #Jula #Tröja #Arbetslampa #Förstoringar 

Av Malin wiper - 6 augusti 2020 08:00


 

När vi hyrde elbilen sist så tog vi en tur ner till Öster Mälarstranden och besökte Lögastrand där det finns en badplats. I vanliga fall är det fullt med folk som ligger på gräsmattorna och sandstranden men nu var det tomt. Det beror inte bara på Covid-19 så klicka här för att läsa vad det beror på


   '

Istället hade Kanadagässen tagit över och höll ett stormöte. Det var en märklig syn att se så många kanadagäss på hela sandstranden

 

                                                              


 

Det var verkligen fullpackat. Förra året var det fullpackat med både solande och badande människor


 

      

Jag filmade lite så håll till godo. Fast jag måste ta det lite lugnare när jag filmar för det går för fort ibland så man blir yr. Skall ut och träna och sen fortsätta lära mig klippa film


  

Lite längre ut ser man Värmekraftverket


 

Dom har väldigt fina toaletter på området som är supermoderna och stora inuti. Numera får man betala överallt för att gå på toaletten så även här fast det är en badplats. Man lägger kortet mot en läsare och blippar. Det är lite finesser därinne så man spolar inte utan det gör det atutomatiskt efter ett tag. Sen är det inte vanliga tvättställ utan en lång inbyggnad sak med vatten och tvål som kommer ut när man håller in händerna under. Att man får betala antar jag beror på att en del förstör och grisar ner och det får vi ordentliga betala för. 

 

       

Toalettpapper animering. Klicka här för att se ett annat roligt klipp


 

Lite solstolar som dom har utspridda på gräsmattan ovanför sandstranden. I dag skall min man till Vårdcentralen ang sin diabetes. Det blir provtagning mm. Efter det så blir det som vanligt en promenad eller två. Ha en skön tordag och sköt om er

 

                                                  

 

Jag har fått ett filmtips av min son gällande en film från 2019 som heter Fisherman's Friends. Han har sett den hos en kompis och jag skall se om jag hittar den på nätet. Då kommer jag att skriva om den i bloggen. Klicka här för att läsa om filmen. Den har fått 4+ i betyg av 5 möjliga. Min son fyller år i dag så jag önskar honom en extra fin dag. Kramar från din Mamma och Styvpappa

 

              

 

 

#Lögastrand #Kanadagäss #Värmekraftverket #Toaletter #Solstolar #Filmtips 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards