Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 10 juni 2017

K-Spaning längs vägen och lite funky

Av Malin wiper - 10 juni 2017 09:00



 


Jag var inte nöjd med filmklappan som stod på denna boklist så jag kollade om vi hade några stora böcker som skulle passa istället. Vi vill ju ha lite retrokänsla i köket. Hittade då två passande böcker och den till  vänster heter Funky och är skriven av Natalia Marshall 2001. Köpte boken till fyndpris på second hand. Den andra har heter K-Spaning längs vägen och är skriven av Göran Willis 2012. Den köpte vi av Stig Andersson som är eldsjälen vad gäller Molidens Nostalgimack 



 


Här följer lite bilder inifrån boken och det är många olika stilar. Bra med en bok som ger inspiration och det är många fina bilder i boken


 


Det är många färgstarka möbler i boken men det finns även såna här lite mer dämpade möbler och industriellt


 


Denna lampskärm kan man göra själv och det följer med beskrivning. Det finns mycket sånt i boken som man kan göra själv av många olika material. För mig är det lättare att läsa böcker som har många bilder och inte alltför mycket text. Nackskadan ställde till med mycket för mig vad gäller läsande.

 

                                   


 


Helheten blev så här i ena hörnet av köket. Vi satt dit klockan vi hade i förra köket ovanför. Den köpte vi hos fd Wahlbergs Ur & Guld i Vaggeryd. Det är en tystgående behaglig klocka som är stilren

 

 

                


 


En av Borås bästa modernaste mötesplatser var detta Café Röda Rummet i Kulturhuset. Det hade en intakt 1970-talsmiljö som lyckades överleva flera moderniseringsförsök. Röda Rummet har även fått designerpris

 

                                                                   


                         Classic Centre

 

Klicka här för att se en skarpare bild på röda Rummet som sas upp 2008. Märkligt att det går att ta bort en K-märkning. Det är ju ett stycke historia som försvinner. Klicka här för att se se Tonys bilder på Café Röda Rummet. Klicka här för att se ännu fler häftiga bilder på det fd Cafét


 


I boken kan även ses gamla bensinmackar och här från ESSO i Nybro 1961

 

                                          


ebay 




I dag är jag på banan igen och hoppas jag får bra bilder från Hallsta Cruising som börjar 18.00 Regn och blåst undanbedes vänligen men bestämt...    


                                                       

#Funky #Natalia #Spaning #Göran #Lampskärm #Klocka #Märkt #Esso

 
 
Hebbe

Hebbe

10 juni 2017 11:09

Mina tankar gick till Svante Lundgren,naturfotograf,författare och skollärare här i Skutskär..Boris då blev det Becker tennisspelaren som dök upp i tanken..Haé Kram.

http://https://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

10 juni 2017 11:11

Förstår det! Boris Becker var/är en bra tennisspelare. Måste kolla om han håller på än

Ha en fin lördag
kram

 
Hebbe

Hebbe

10 juni 2017 11:11

Ja det är mina barnbarn Loke 11 och Moa 9 år..Haé Kram.

http://https://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

10 juni 2017 12:24

Dom är jättefina. Jag har själv inga barnbarn

Ha det bra
kram

 
Annelie

Annelie

11 juni 2017 05:33

Roligt att det äldre kommer tillbaks,,, jag tänkte på den andra bilden vid fåtöljen i boken, golvlampan där, den finns ju att köpa ny numera.

Vart bra med era äldre böcker på boklisten i köket..

Ha nu en riktigt fin söndag.. // Kramen Annelie

SV. Det stod bara Ica Skinka på skinkburken vi åt av.

http://gifta6570.blogspot.se

Malin wiper

11 juni 2017 12:35

Ja du det är alltid en revival fast i ny tappning

Många finn som du säger nygjort

Boklister är bra förvaring och en bra utsmyckning

Då skall vi kolla om den skinkan finns hos oss

Ha en härlig söndag
kram

 
Ingen bild

Tony

11 juni 2017 08:47

Tack för kommentaren. Borden och stolarna har dyk upp på olika platser i stan den senaste tiden, men det blir inte det samma utan originalmiljön.
https://kulturinatur.blogspot.se/

Malin wiper

11 juni 2017 12:36

Varsågod! ;) Trist att stolarna dyker upp på olika ställen. Tycker dom skall höra ihop och användas. Håller med dig till 100%

Härligt att jag hittat en sån bra nostalgiblogg som din

Tack för att du tittade in

Ha en skön söndag
Hälsning
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards