Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 29 mars 2015

Skene hos mamma och Mats Paulson...

Av Malin wiper - 29 mars 2015 16:00

  

vi åkte sen vidare mot Borås men stannade bara där för att handla lite men på hemvägen gick vi omkring i stan och fotade lite och insöp omgivningen.   

 

   

Här ser ni min man som är på väg i huset där min mamma bor. Hon har bott i Skene i 15 år och då flyttade både min mamma och pappa till detta boende från Göteborg där dom bott i många år. Min pappa dog 2005 så det är 10 år sedan och det är svårt att ta in att tiden gått så fort.  

 

   

Personalen hade gjort så fint och höll på att påskpynta för fullt.

 

   

Efter att mamma ätit så tog vi med henne ut en tur och vi satt även en stund i solen. Jag vill inte exponera henne helt så jag använde mig av ett montage och  tog en diffus bakgrund. Hon är så pass demnet nu så det känns fel. Eftersom hennes knän nu är helt slut så sitter hon i rullstol och är rätt stel så vi fick inte på henne kappan utan satt på henne en sjal och la över en filt och det gick bra det också. Hon var ändå rätt pigg och pratade lite och ibland kom mamma fram lite och sa helt plötsligt: Har jag betalat, hon har alltid velat göra rätt för sig och det lyser fram ibland nu också. När man kramar om henne så säger hon: Vad snäll och fin du är och då får man lite kontakt. Fast man blir påverkad som  anhörig och fylls av sorg och saknad. Mamma fyller 92 år i år så hon är den sista i sin syskonskara som lever. Hon var yngst bland 5 barn varav 4 var bröder. Hennes yngsta bror dog för några år sedan och han blev 93 år. Ingen av dom andra drabbades av demens

 

   

En liten påskkärring i stickat stod så fint på en duk med samma färg på brodyren 

 

   

Här skjutsar min man sin svärmor i omgivningarna medans jag går bredvid.. 

 

   

Jag känner för att sätta in en låt som mamma gillade och den heter "Visa vid vindens ängar" med Mats Paulson. Jag saknar dig mamma, du finns men ändå inte...  

 

   

Vi åkte sen till syrran och svågern och lämnade lite saker som vi köpt åt dom på IKEA och umgicks lite. Fotade deras hund Axa som till slut la sig snällt ner på uteplatsens gräsdel och såg så fin ut 

 

   

Kan man annat än smälta...  Tyvärr så fick jag ingen bra bild på deras katt Pip-Larsson som bara visade sin baksida. Katten Nisse var ute på äventyr    

 


Vi hade ju naturligtvis glömt att det var sommartid så när vi vaknade i morse så trodde vi klockan var 9 men sen såg vi att vi legat tills 10.00... 

 

 

#Mamma #Knän #Svärmor #Personalen #Skene #Mats #Axa #Andhängare 

 
 
Znogge

Znogge

29 mars 2015 16:17

Jag förstår vad du menar. Min svärmor har alzheimer och det går liksom inte på rätt håll även om hon inte är så dement som din mamma. Inte än...

http://znogge.wordpress.com

Malin wiper

29 mars 2015 18:01

Tråkigt att din svärmor har alzheimer. Min mamma har nån annan sort som nog kommit sig av flera proppar men den har ett långsamt förlopp

Hemska sjukdomar som man hoppas det snart råder bot på

Ha en fin dag
kram

 
helga

helga

29 mars 2015 17:50

Ja tänk vad är svårt att se sin mamma bli sämre och sämre. Det ser ändå ut som hon fick en mysig promenad insvept i sin fina filt.

Kul att ni fick möjlighet att hälsa på hos din syster också.

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

29 mars 2015 17:58

Det har gått långsamt utför i många år och då är det inte den vanliga demensen utan det sitter på ett annat ställe i hjärnan

Hon hade verkligen en läcker leopardfilt ;)

Det var bra att vi kunde åka till syrran också som inte bor så långt ifrån

Ha en fin dag
kram

 
Christina

Christina

30 mars 2015 08:10

"De anhörigas sjukdom" så kallas denna vidriga sjukdom som är en långdragen sorg för alla inblandade. Jag träffar dessa människor dagligen i mitt arbete och tänker ofta på mina egna föräldrar som dog av andra orsaker. I mitt stilla sinne är jag tacksam för att jag slapp uppleva denna sorg som är förenad med demenssjukdomarna.
Din mamma ser pigg ut på bilderna och det är säkert solen och besöket som gör henne gott. Skönt att inte bo alltför långt bort då dessa stunder betyder så mycket både för dig och för henne.

Ha en underbar dag
Stor kram Christina

http://www.baranaturligt.bloggplatsen.se

Malin wiper

30 mars 2015 08:41

Det stämmer verkligen för man har mått dåligt av detta i många år. Jag har också arbetat ett antal år inom vård och terapi så jag har också sett detta på nära håll men då för det mesta så lever dom inte så många år. Detta har hållit på i mer än 20 år.

Mamma har det bra men det känns frustrerande ändå. Tack för dina fina och omtänksamma ord, dom värmde

Ha en underbar dag själv
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards