Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 22 mars 2015

Annie Johanssons Eftr Hembageri...

Av Malin wiper - 22 mars 2015 09:30


  

I fredags skrev jag ett inlägg om assietter vi köpt på Röda Korsets second hand på Klostergatan i Jönköping. Dom hade detta tryck : A.Johanssons  Bageri & Café. Jag blev så nyfiken om bageriet fanns kvar men hittade inget och frågade då om nån eller några av mina bloggvänner eller läsare som är infödda i Jönköping eller dess omnejd visste nåt om detta. 


Då fick jag en kommentar från Smålandsjenny som sa att det hette Annie Johanssons hembageri. Efter det så fick jag en kommentar från Aurora som sa samma sak men la till adressen där hon förklarade att man fortsatte på Klostergatan söderut upp över Kungsgatan. Första kvarteret på vänster sida ligger Annie Johanssons hembageri.  


Tusen tack till er tjejer ni är guld värda och jag blev jätteglad och ville verkligen åka in till Jönköping för att gå in på stället. Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev i fredags om assietterna


Sen åkte vi då in för att kolla upp bageriet och så här ser det ut utanför, ett gammalt fint hus och en snygg skylt, det kändes lite magiskt och spännande och vi hade en av assietterna med för att visa och även fråga om dom visste nåt om dessa eller hade lämnat in dom själva till second hand  

 

Klicka här för att komma in på Annie Johanssons hembageris facebook  

 

Annie Johanssons bageri eltablerades 1902, sedan 1928 i familjen Jarls ägo. Här hittar ni allt från surdegsbröd, bullar, kakor, tårtor och chokladpraliner. Detta stod att läsa på deras facebook. På bageriet talade dom om för mig att bageriet legat på ett annat ställe förut men på samma gata och då var Cafédelen lite större. Dom skulle forska lite om  assietterna och återkomma till mig om dom fick reda nåt. 


  

Här ser ni dom trevliga kvinnorna som arbetade där men jag glömde fråga om det var dom som drev bageriet och sen kom en man ner också och tittade på asietterna och dom blev väldigt överraskade och hade inte sett dom förut.  Det var så mysigt därinne och luktade så gott av allt bröd, det var inte så stort men det fanns en cafédel i form av ett långt barbord och höga stolar.       


  

Färgstark tårta

 

Här satt vi och njöt av vårt fika. Min man tog en stor och god räksmörgås och jag kunde inte motstå denna bakelse som var så fin att titta på också. Den hade ett snyggt chokladflarn och en stor jordgubbe på toppen. Bakelsen var jättegod och man märker när det är bra kvalitet för då blir inte bakverken så söta utan alldeles lagomt och det blir då en upplevelse med varje tugga. 


  

Kolla in den fina hyllan där man tar sitt kaffe, den var supersnygg och belysningen runtom gjorde sitt till också


  

Ett helt bord med påskgodis

 

  

Här ser ni lite på nära håll


  

Dom har egentillverkade praliner och det känns toppen för då kan man gå dit och köpa.


  

Här ser ni några av pralinerna och dom köpte vi med oss själva, det blev två av varje som vi skulle ha till kaffet på eftermiddagen. Jag fotade alla praliner men det speglade sig i glaset så jag tog inte med dom.


  

Dom hade också egentillverkade chokladkakor som såg helt fantastiska ut. Dom fanns både i mörk och ljus choklad och hade olika smaker


  

Deras ytterdörr var en gammal tjusig dörr som ger en skönhetsupplevelse, och den fina ledstången gör sitt till också


  

Sent på eftermiddagen så tog vi varsin kopp kaffe och provsmakade dom fina tryfflarna. Det var nog dom godaste chokladtryfflarna vi någonsin ätit för dom var så lagomt söta och smakerna var så njutbara så man kände sig som man var med i den klassiska njutningsscenen i filmen "När Harry mötte Sally"....   

 

Ett av soundtracken till filmen När Harry mötte Sally, en film från 1989 


  


   

#Annie #Hembageri #Jönköping #Assietter #Bakelse #Räksmörgås #Praliner #Ytterdörr #Aurora #Smålandsjenny

 
 
Ingen bild

SmålandsJenny

23 mars 2015 07:50

Synd att det är bökigt att parkera där bara. Funderade på att handla på wok&co som ligger bredvid men det finns ju aldrig parkering så vi har lagt ner det. Visst man kan bussen men inte smidigt med mat ju.

Dammsugarna med påskfärger såg goda ut.

Malin wiper

23 mars 2015 08:01

Håller med om att det inte är lätt att få parkering där men vi hittade en på en sidogata och det funkade bra och låg inte så långt ifrån. Synd att det är så svårt att få en parkering på den gatan.

Att ta bussen med stora kassar är inte lätt.

Dammsugarna såg verkligen färgstarka och påskiga ut

Ha en fin början på veckan
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards