Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2012

Av Malin wiper - 27 juli 2012 10:15

  

I går när vi åkte hem från vår utflykt så tog vi en tur till Fagerhults Trädgårdsmästare som har ett stort utbud av växter och lite utsmyckningar också. Fagerhult ligger 2,3 mil från Vaggeryd, söderut. Klicka här för att komma in på deras hemsida


   

Det finns mest uteväxter rosenbuskar och annat. Det är väldigt fint och njutbart därinne. 


  

Min man satt sig för att vila och gunga lite under den fina stora järnburen


         

Huset som skymtar till vänster är kassahuset där man betalar sina växter.  


I den här byggnaden finns krukväxter och lite utsmyckningsgrejer. Det var jättefint därinne.

  

Allt var smakfullt och fint utplacerat i växthusbutiken


Fortsättning följer.................... 


Sommarvädret fortsätter och vi fick ta upp två fläktar från källaren för i går höll vi på att flyta bort på kvällen. Ha nu en härlig dag vad ni än skall hitta på.


Av Malin wiper - 26 juli 2012 16:00

Efter att vi fikat på Nydala Café så åkte vi vidare och det var otroligt vackert utefter dom små vägarna

Vi hamnade till slut på Ohs badplats som vi varit på förut. Den består mest av en stor gräsyta och en liten strandremsa. 2010 när vi var där så var det helt folktomt och sämre väder. Nu verkar dom små stränderna vara mer befolkade och man får en känsla från en svunnen tid på dessas naturbadplatser där dom bara har omklädningsrum och ev kanotuthyrning.   


Klicka här för att läsa vad jag skrev när vi var dit 18/7 2010. Klicka här för att läsa om Ohs som ligger i Värnamo kommun. Sjön heter Rusken. Klicka här för att komma in på hemsidan


Jag kunde inte ta så många foton för det var en del folk i vattnet och man vet inte om dom vill vara med på bild 


Det finns lite såna här bänkar placerade på gräsmattan så vi tog inte ut stolarna från bilen. Nu var det dags för fika igen....  


Det var ca 10-tal personer på badplatsen och det var många som gick ut i vattnet och man kände sig lite frestad. 


  

Man hör bäande hela tiden från både svarta och vita får som går i en hage bredvid. Tyvärr så har dom satt strömförande stängsel eftersom folk haft lösspringande hundar utan uppsikt så flera får har fått sätta livet till. Det stod det på en lapp. 2010 när vi var dit så kunde man gå in bland fåren och det var en härlig upplevelse. Synd att vissa skall förstöra.  


  

Sen åkte vi iväg igen och detta är härån som har en damm


  

Man ser många vackra hus efter småvägar och här är ett av dom. 


  

Ännu ett

Av Malin wiper - 26 juli 2012 11:00












  Bill Withers med "Ain´t No Sunshine When she´s gone". Klicka här för att komma in på hans hemsida.



 




   



Bill Withers föddes 1938 i Slab Fork. West Virginia, USA. Han är en amerikansk singer-songwriter som spelade in musik inom soul och R&B från början av 1960-talet till mitten av 1980-talet. Han har släppt skivor från 1971 till 1985 och slog igenom hos skivbolaget Sussex Records. Den här låten var hans debutsingel. Många sångare och rappare har gjort covers på flera av hans låter. den 6 juni 2005 blev Withers invald i songwriters Hall of Fame



 



 






Av Malin wiper - 26 juli 2012 10:45

   

Efter att vi varit och njutit vid stranden på Rolstorpasjön så åkte vi vidare och hör och häpna hamnade på Nydala och deras Café. Vi hade ju med oss matsäck så det hade räckt till en fika till men vi kunde inte motstå att gå in där. Vi har varit dit flera somrar i rad men i fjol blev det ägarbyte. Det är sanslöst vacker omgivning och ett kloster med klosterträdgård som vi också gått igenom ett antal gånger. Jag har skrivit om detta förut i min blogg. Klicka här för att se vad jag skrev om dom i juni 2011. 

   



           

Nydala kloster var ett munkkloster


Klicka här för att komma in på en sida som handlar om Nydala. Klicka här för att se vad dom fått för betyg på Cafekartan. Klicka här för att komma in på Nydala klosterträdgårds hemsida


Här ser ni min man på väg in till Cafét. Det är ett jättefint hus och även omgivningen. 



Här kan man sitta utomhus och njuta av sitt fika


  

Jag har slagit mig ner och njuter av solen och den lite svala blåsten som gör att man inte blir så svettig


  

Det blir som kastvindar ibland och då händer detta


  

  

Min man fixar med kaffet till oss. Det är en vänlig och behaglig stämning därinne.



Tevagnen som står framför den öppna spisen är så läcker och ser lite 50-60-tal ut


  


  

Så här ser det ut i ena fikarummet, ljust fint och inbjudande 


Ytterligare ett fikarum bredvid



Jag gillar när dom använder gamla kaffesaker till vaser och ljushållare, det ger verkligen känsla


            


           

Lite av det kaffebröd dom har. Klicka på bilderna så blir dom större. Både kaffe och kaffebröd var gott men jag har inte ätit sött på 18 dagar men jag tog ändå en bulle som var jättegod men kunde bara ta en tugga eftersom jag är ovan vid sött och blev nöjd med att bara få smaka lite. Vem tror ni fick äta upp den goda bullen?...   Fast han redan smällt i sig en annan godsak.


  

Man kan även köpa Nydalas honung på cafét 



Solen fortsätter att skina och i dag är det lite mer vindstilla. Vi har tvätt och städdag så vi kommer inte ut förrens lite senare i dag. Min man har ju semester och även nästa vecka så vi vill kunna åka iväg när vi känner för det. Ha nu en härlig torsdag och sköt om er



Av Malin wiper - 25 juli 2012 19:45

  

Vi åkte iväg i dag på förmiddag, först till Rolstorpasjön som är en lite större badplats. Man ser mycket fint utefter vägarna. Här en gammal vagn med blommor som stod utanför en lada. Klicka här för att se vad jag skrev sist 2010 då vi var till Rolstorpasjön. Nu var det dessutom högvatten så en del av stranden låg under vatten. Klicka här för att kolla på badkartan.se vilket betyg stranden får. Det är ca 2,5 mil dit från Vaggeryd  


  

Dom hyr ut kanoter vid sjön och det var inte tomt på folk som förra året utan vi hörde på språket att det var mest tyskar där. Min man kan tyska så han brukar få sköta snacket när  så behövs.  


     

Här ror en tysk kille en gummibåt med motor på. I bakgrunden står 2 husbilar och folk njuter utanför. 

 

  

Vi gick vidare för att hitta en plats för oss själva. Här ser man längre fram att det är lite folk som ligger och solar och dom har barn med sig som har jätteroligt i vattnet. Kul att det var lite mer livat i år. Vi träffade på ett före detta grannpar som hade sina små pojkar med sig.  


  

Här satt vi oss framför vattnet. Bakom oss är det en gles tallskog där man också kan slå sig ner mellan tallarna


  

Här kommer en kille med kanot och det ser så härligt ut  


  

Vi satt bra länge och bara njöt av alla ljuden från lekande barn till vågskvalp, man blir totalt avslappnad. Vi hade med oss te och smörgås med kokt skinka.    


Sen kommer ett par nära stranden in med sin kanot

  

Vi såg lite fina hästar i en hage när vi åkte därifrån till en annan strand. 


Vi är lite rastlösa så vi sitter inte så länge utan åker omkring för att upptäcka annat också. 


Ha en underbar kväll....


Av Malin wiper - 25 juli 2012 16:30

Vi tog en fika på Malmborgs Lilla i går och satt ute för det var rena ramma sommaren. Jag har inte ätit ost nu på 18 dagar men tänkte testa nu om det gick (gallan) men tordes inte så jag tog bara ena halvan av smörgåsen och en cappuccino. Emilia hade gjort sånt fint lövmönster på kaffet


Klicka här för att komma in på Malmborgs Lilla på facebook. Detta är ett förskrivet tidsinställt inlägg

 

  

Det blåste nåt fruktansvärt när vi satt på deras uteservering. Vi kunde knappt äta för allt höll på att blåsa bort...  Tidningarna vi köpt fick vi fånga i luften och brödet höll också på att ge sig av.


  

Dom hade en sån frestande bakelse som heter så passande "Sommartid". Efter 18 dagar utan vare sig godis eller kaffebröd så har jag inget sötsug längre. Det känns lite ovant...  



En läcker tårta som förut skulle ha lockat fram tandvattnet...  



Till slut var vi tvungna att gå inomhus för att kunna läsa våra tidningar. Det är så mysigt att sitta därinne också även lite svalare.


  

Hallongrottor är mina favoritkakor och dom har jättefina både på Malmborgs och Ritz konditori. Dom smakar lite extra gott och är lite större än dom vanliga. Min man gillar deras selmakakor


Roliga tårtor

Av Malin wiper - 24 juli 2012 19:30

  

I dag  åkte vi in till Jönköping igen för att kolla lite på second hand även besöka IKEA. Nere vid Tändsticksområdet stod denna häftiga bil som är en Ford Super DeLuxe Cap från 1948. Det är en sån  som man sett på film som 40-talets gangsterbilar. Som ni ser så är det som nitar på sidorna och det skall föreställa skott.  Klicka här för att läsa om bilmodellen


Baktill är det som fejkade skotthål i karossen och en kran på på bagageluckan.


På motorhuven sitter en liten döskalle



Bilrutan var uppvevad så jag kunde ta en bild på förarsidan


    


Klicka här för att se vart jag hittat denna bild. Esso, BP, Gulf och Caltex var såna mackar som fanns när jag växte upp. På den tiden kom det alltid ut en person från macken och tvättade bilrutorna på alla bilar som tankade, kan fortfarande se framför mig hur han på macken sprang ut med sin hink, trasa och fönsterskrapa. Då var macken endast till för biltillbehör och man gick in i macken för att betala bensinen. Jag känner mig som en historiebok numera.  


  

Min man hittade denna bilden på nätet på en likadan men en mer välputsad och glänsande.


  


Här ett fint klipp till musik på en Ford Deluxe coupe som har en läcker gul färg. Ha en fin och njutningsfull kväll....  


Av Malin wiper - 24 juli 2012 12:00


  

Nu blev det mycket skor hos mig. Här ser ni lite av nyheterna som nu har kommit in hos City Skor. Det är många boots och även lite färger såsom grått och orange mm. Vi har sovit rätt länge i dag och känner oss utvilade. Nu verkar vi få några sommardagar för det är redan 23 grader med sol och klar himmel. Vi skulle ha åkt till min mamma i dag men vi orkar inte just nu så vi väntar tills helgen då hon fyller 89 år. Vi tar en tur med bilen istället och inte så långt bort    


 



 

  



  


  


  




  

 

Herrsko


Ett klipp med skor till musik av David Bowie. Klicka här för att komma in på hans hemsida

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards