Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 mars 2011

Sjuksköterskeklänning!

Av Malin wiper - 21 mars 2011 11:57

   


Nästan allt vi rensat bort förut har vi gett till Röda korsets second hand. Nu blev vi nödgade att sälja av en del grejer istället för att kunna åka upp till Norrland i sommar. Förut när vi hade riktiga löner så var det aldrig några problem. Vi har nu fått sålt en jättebra symaskin som jag köpte för nåt år sedan men den har ju bara blivit stående eftersom jag är så van vid min vanliga maskin som funkar jättebra. 

  

   


    

Den har använts av folk på en sykurs och har datakort så man kan brodera. Den är rätt gammal men väldigt åtråvärd av vad vi kan se. Dessutom är detta en jubileumsutgåva. Det är den första datoriserade maskinerna och just denna modell är en av deras värstingmodeller.

  

    

Den har en stålplatta där alla uppgifter finns. Man kan inte fatta att den är från 1986. Det är en Husqvarna prisma 990. Så otroligt välvårdad och helt genomgången.   


  


Dessa finns på en sida jag visat förut. Klicka här för att komma in och se vad man kan göra med trådrullar och annat


   


Denna sjuksköterskeklänning är helt min egen idé och jag har sytt jättemånga men det funkar inte längre för nacken. Dom tar tid att sy och det är många detaljer. Jag trycker den röda färgen själv med tygfärg, ströppelborste och använder en chablon i plast. Klänningen fungerar som en liten extra förbandslåda.


    

Under förklädet har jag satt fickor där man kan ha plåster, sax, pincett mm. På sidorna om klänningen har jag öppningar där man kan lägga annat såsom pappersnäsdukar mm. Jag har gett bort alla som jag har sytt men har kvar material så jag kan sy ganska många. Skall nog sy en till mig själv så småningom och då ta en sak i taget. Den hängs på en barngalge precis som klädnypeklänningen.


   


I halsringningen kan man lägga kompresser mm. Jag kallar klänningen "Nurse Betty"


    

Så här ser den ut baktill.   


 
 
skrivmoster

skrivmoster

21 mars 2011 13:53

Somliga har verkligen fått gåvor... att ha blick och fingrar för så mycket trevligt och användbart, som sjuksköterskeklänningen! Jag är riktigt "impad"!!!

Kul att få se och läsa om allt!
Kram och tack!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

21 mars 2011 15:46

Skall du säga som har skrivandets konst ;) det är mycket värt och glädjer många. Kul att du gillar sköterskan ;) Tack!

kramar

 
Maya

Maya

21 mars 2011 14:02

Men så fiffigt! :) Och kul symaskin! Sydde också mera förr, nu orkar inte nacken och ryggen med...

Nu ska jag ut en stund på soldäcket och halvligga i solstolen som går att fälla bakåt för jag har för ont i ryggen för att orka sitta upprätt.

Kram kram!

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

21 mars 2011 15:43

Tack! Kul att du också syr men som du säger så gillar inte nacken att man syr. Aldrig får man då ha det kul :( Vad härligt det låter att du skall njuta på ditt soldäck ;)

kram

 
Annelie

Annelie

21 mars 2011 15:58


Jisses sååå påhittig du är med alla dina olika klänningar, synd att din nacke ska sätta såå många käppar i hjulet för dig när du har ideér. Du skulle ju kunna sitta och sy annars å ha försäljning via nätet,, ja inte bara det du syr,, utan allt kreativa du gör.
Du är sååå duktig.

Kramen på sig..

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

21 mars 2011 16:44

Ja du det är jättetrist men man vänjer sig och det finns lättare grejer att syssla med. Det är inte så lätt att sälja för man går bara back på sånt jag gör. Tack snälla du för dina snälla ord ;)

Varm kram till dig

 
Ingen bild

Mia

21 mars 2011 17:12

Detta är ju roligt. Jag har en precis likadan symaskin som du har på bilden fast vit och datakorten är svarta. Otroligt. Den köpte jag av min dåvarande sambo som jobbade på Husqvarna vid tillfället då de tillverkade dem. Är det den du sålt? Superduperfin klänning du gjort, sjuksköterskeklänning, vilken idé. Jag säger det igen, du är såå duktig och kreativiteten flödar hos dig. Kram fr Mia

Malin wiper

21 mars 2011 17:15

Vilket sammanträffande ;)Ja det är den jag har sålt. Märkte att den var väldigt eftertraktad. Kul att du gillar sköterskan. Det var länge sen jag tillverkade såna. Tack för dina fina ord. Du är säkert jätteduktig själv på en massa saker. Syr du också?

kram

 
Lena S

Lena S

21 mars 2011 19:49

Vilken superfin och fiffig klänning du hittat på.
Tycker alltid att du har så roliga bilder. Är det ok om jag "snor" den men datorn som hänger sej?? Så har jag lust att gör med datorn ibland.

Kramis

http://nelasvarld.blogg.se

Malin wiper

21 mars 2011 20:41

Kul att du tycker det. Klart du kan ta bilden.

Ha en fin kväll
kram

 
Ingen bild

Mia

22 mars 2011 13:54

Jag gillar att sy och ska snart göra en gardin av tyg jag fann på Lagerhaus i Jönköping med cupcakes på. Min dotter älskar att baka och gärna cupcakes i alla dess former så jag tänkte det vore kul med en sån i köket. Vi behöver lite som piggar upp oss :) Jag önskar mig en plats där symaskinen alltid kan stå så jag bara kan sätta mig ner och laga eller sy när jag som helst känner för det. Annars syr jag inte så mkt men det är roligt. Härligt att se dina alster. Jag brukar ha min på strykbrädan symaskinen alltså så att jag står upp. Får mer ont i kroppen om jag sitter och spec nacken liksom du. Kram och ha en fin tisdag. Förresten, ikväll ska vi, jag och min son till skolan och lyssna på ett äldre par som överlevt Auschwitz. Det ska bli spännande. Innan dess ska jag klippa mig. Ska bli härligt. Kram igen

Malin wiper

22 mars 2011 14:02

Kul att du också gillar att sy. Lagerhaus som har så fina grejer. Det är en rätt ny affär i Jönköping. Såna formar är jättesnygga.En sån plats skulle jag vilja ha också.

Ja du man kan inte sitta länge påt gången. Vilket intressant föredrag ni skall på. Hemskt men tankeväckande. Hoppas du blir nöjd med klippningen

Ha en fin dag
kram

 
Monica

Monica

22 mars 2011 21:46

Vad fick bra att du fick symaskinen såld.
Härligt att ni ska åka till norrland till sommaren.
Jag hoppas komma mig iväg till Örebro ett par dagar i sommar.
Vilka superfina sköterskeklänningar du har sytt.
Du är verkligen påhittig och kreativ. Synd att inte orkar med allt som du vill...
Krya på dig och hoppas du får sova gott inatt!
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

Malin wiper

23 mars 2011 07:04

Ja det känns toppen. Kul att du gillar sköterskorna. Hoppas vi får nåt tillfälle att träffas i sommar. Tack för dina gulliga ord

Ha en fin dag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards