Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 22 november 2023

Arkitektur, Skulpturen Våga, Status Quo, Doz och en galen värld

Av Malin wiper - 22 november 2023 08:30


 

I måndags på vår promenad så såg jag denna fina ingång från en villa och då fick jag 1950-1960-talsvibbar. Kul att nåt får vara kvar och sticka ut. Det var en gata vi inte gått på förut så det fanns massor att kolla in


 

Jag såg även denna retrodörr med runda träringar på sidan av dörren, så snyggt


  

Ett vackert smidesräcke upp till ett lite nyare hus. Det var också supersnyggt och passade så bra in


 

Utanför ett annat hus så stod denna gröna superfina bänk som också stack ut i sin snygga design

 

      


Här ett klipp där min son filmat Gröngarn Dyarna i Enköping. Ett klipp helt utan ljud. Prova röra muspekaren över bilden så kan ni rulla på bilden och se lite mer. Det är filmat i 360 grader (runtom)


 

Vi hamnade till slut i Stadsparken där denna skulptur står och den går under namnet "Våga". Klicka här för att komma in på en sida och se lite mer av skulpturen


 

En historik och förklaring över skulpturen

 

 

När vi sen var på väg hem över den stora bron så dök en lastbil upp med Stridsfordon 90 . Det känns lite skrämmande att se militärfordon nu i och med världsläget

 

        

Status Quo med In the army now. Den passar bra in nu. Vad underbart det hade varit om vi slapp allt stridande och bara fick njuta av livet. Att alla hade det lika bra och slapp oroa sig för morgondagen. 


 

I går promenerade vi upp till vårt Coop Karlfeldsplatsen som ligger 800 m från vår bostad. Min man skulle hämta ut ett paket från Instabox och då passade vi även på att handla lite som fattades. 

 

Slutord:

 

Klicka här för att läsa nåt som jag tycker är obehagligt men jag är inte förvånad i och med att vi har moderater och SD i regeringen. Vi så kallade vanligt folk skall dom skyddas från i Gated community (ett klassamhälle i miniatyr). Det är så obehagligt att det finns människor som tror dom står över andra människor bara för sina pengar och makt. Klicka här för att komma in på Strandudden i Sverige som redan är ett Gated community. Jag mår illa av allt vansinne vi har i världen och hur vissa får bete sig på grund av överflöd av pengar. 

 

 

Vi har även ett Doz apotek ännu närmare oss men det kommer att flyttas till Råby

 

                                         

 

I dag vaknade vi 07.00 och det var becksvart. Vi har väldigt tråkigt just nu och har länge tänkt bjuda hem folk men det har alltid kommit nåt i vägen. Vi törs inte så länge vi inte har det nya vaccinet i kroppen. Ha en fin onsdag ni som tittar in. 

 

#promenad #ingång #retrodörr #smidesräcke #bänk #Dyarna  #skulptur #Stridsfordon #Status #Instabox

 
 
Ingen bild

syrran

22 november 2023 09:02

Blir illamående när jag läser om de låsta bostadsområden du länkat till. Vart är vi på väg, eller den frågan är väl egentligen överflödig för det ser vi tyvärr med all önskvärd tydlighet...
Hoppas ni får en fin dag, här har vi snöstorm och det är svart som natten kl 16.
Kram

Malin wiper

22 november 2023 09:08

Hej Syrran!

Ja du vart är vi på väg? Mot ett stup känns det som. Det finns pengar men dom går till såna som redan har och politikerna höjer sina löner medans vi får så lite så det inte ens räcker till hyres- eller höjda matpriser mm.

Vad tråkigt att ni har snöstorm där. Vi har bara lite frost och rätt vindstilla. Här ljusnar det vid 08.30

Ha en skön onsdag
Kram från syrran

 
Ingen bild

SmålandsJenny

22 november 2023 09:42

Tyvärr hjälper ju det inte med vaccinet för att inte bli sjuk. Svärföräldrarna tog båda vaccinen förrförra veckan, efter bara några dagar blev dom sjuka i rejäl förkylning, är först nu min svärmor börjar bli piggare igen. Dom är försiktiga av sig men hjälper ju inte alltid tyvärr.

Malin wiper

22 november 2023 12:07

Hej Jenny!

Kul att se dig. Du har så rätt så men i och med att vi tagit alla vaccinationer förut så blir man inte lika sjuk. Vi hade inte ens feber men vi får ju inte vårt nya vaccin förrens 12 december och till dess är vi försiktiga. Det tar ett tag innan vaccinet fungerar fullt ut

Man kan ju i alla fall klara sig från att åka in till sjukhus. Det har inte hänt oss än.

Ha en jättefin onsdag
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards