Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 5 juli 2021

Kråka, Sädesärla, Skräp, Vindsnurra och Regnskogen

Av Malin wiper - 5 juli 2021 11:15


  

Jag zoomade in en mager kråka i solgasset. Den hade en jättestor brödbit i näbben och det kunde den verkligen behöva


 

Sen såg jag en sädesärla och dom är lite svårt att fota för dom rör sig så snabbt

 

                     

 

Då var det dags för ett skräpinlägg igen. Det låg en grill från en Cheva vid en huvudled. Det är kanske inget skräp utan det har nog ramlat av bilen. Eller hur man skall förklara hur det kommit dit på gräsmattan. Tyvärr blir det ett skräp till slut om det får ligga tillräckligt länge 


 

En del av en vindsnurra som hamnat på en gångväg. Det kan dyka upp vadsomhelst och just nu ligger det cyklar slängda i vårt område lite överallt. Det ser inget vidare ut och man undrar varför?. En del är naturligtvis stulna och bara slängda men jag har sett hur en del bara slänger ifrån sig sin cykel med full kraft mot marken

 

      


En sån vindsnurra kan man göra själv


 

Ett par stickade socker i barnstorlek låg på gräsmattan, antingen var dom bara slängda eller också hade dom ramlat ner från en tvättställning på nån balkong. Det skulle vara intressant att få veta varför så mycket ligger slängt ute nu


 

I en smutsig vattenpöl stod en plastmugg full med just smutsigt vatten. Ovanför låg en pappersask där det står på locket: Reducering 32-25 Gängtapp M3 järn 4 st. För mig som är uppvuxen i en annan tid så är det så overkligt att folk slänger så mycket och inte bryr sig om sin miljö. Det finns inget långsiktigt tänkande.


 

Nåt slags kort i en plastförpackning med alfabetet och ett band som ser ut som man skall ha om halsen. Märkligt!. Naturligtvis ligger lite cigarrettfimpar runtomkring


 

En drickaförpackning låg på ett stenigt parti och den kommer tydligen från Solevita. Dessa produkter är regnskogs certifierade men slängs dom på detta viset så blir dom ändå dåligt skräp


 

På en stor sten låg denna förpackning Recovery Drink Vanilla från gainomax


 

Till och med en förpackning med tvättservetter såg jag liggande på en gångväg. Dom är avsedda för baby men jag kan inte hitta just dessa på nätet


 

Ytterligare en slängd och söndertrampad burk som är en av många jag fotat och alla är söndertrampade på olika sätt. Dom som slänger och trampar sönder burkarna har verkligen tagit tid på sig istället för att slänga eller panta som jag skrivit om förut


 

En full papperskorg och det var mycket skräp runtomkring också. När jag gick närmare så såg jag att det var ju massor av skräp där som inte skall till dessa mindre papperskorgar. Det var sånt som man slänger i Miljöbodarna och sopsorterar. Här fanns det både hårda pappersförpackningar och plastförpackningar och annat. Inte undra på att dom blir fulla direkt

 

           

Klicka här för att läsa om detta med skövlingen av regnskogen. Nu har det bildats en kvinnoarme av urbefolkningens kvinnor för att försöka försvara sin skog och sina boplatser. Klicka här för att läsa lite mer

 

Klicka här för att läsa om varför vi skall bry oss om regnskogen. Varje år skövlas flera miljoner hektar regnskog och många arter riskerar att utrotas. Jag kan liksom inte förstå hur nån/några kan ha den makten att förstöra för mänskligheten men det är makt och pengar som gäller och då kan man gå över lik

 

     

Our Planet: Hur vi kan rädda våra regnskogar.

 

                         Med detta önskar jag er en skön och skräpfri dag

 

                      


#Kråka #Sädesärla #Skräpinlägg #Vindsnurra #Papperskorg #Regnskogen #Planet

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards