Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 juni 2021

Grågås, Näckrosor och skräp

Av Malin wiper - 16 juni 2021 09:45


 

Sist när vi promenerade på Mälarpromenaden så såg vi Grågäss (grågås) och dom är rätt mäktiga och dom liksom smyger fram. Dom hade koll hela tiden på när jag fotade men jag smyger fram så dom blir ändå inte så rädda

 

Grågås är en andfågel inom släktet gäss som placeras i släktet anser. Arten beskrevs av Carl von Linné 1758. Grågåsen är en stor och kraftig grå gås med kraftig ljusrosa näbb och ben, och tydliga ljusgrå vingframkanter. Den är en kortflyttande flyttfågel som häckar i stora delar av norra och mellersta Palearktis. UCN kategoriserar den som livskraftig 


 

Efter ett tag så drogs dom ändå ner till vattnet i och med att dom skyddar sina ungar


 

En grågås unge på väg ner i vattnet. Dom är så lurviga och fina så man vill bara klappa på dom men det går ju inte tyvärr


 

Det var så vackert när dom simmade iväg bland näckrosbladen. Hade inte solen legat på för mycket så hade jag försökt få fler bilder och bättre. Jag måste börja gå ut ensam och fota ibland för att ta tid på mig. Jag har ju även ett enbensstativ jag fått av min son för några år sedan.

 

                                                     

                                Clipart Library

 

En av föräldrarna som simmar iväg och vaktar sina ungar. Klicka här för att se näckrosor i timelapse

 

        

Monet's Water Lilies 

                       

 

När vi gick Mälarpromenaden sist så låg en sko på en bänk vid gångbanan. Undrar hur den kom dit, kanske ramlat från nån väska och nån har satt upp den på bänken. Det får man aldrig reda på


 

Så här ser den ut på nära håll och det är en sneakers. Den ser ju inte så gammal och sliten ut


 

Under en liten gångbro i trämaterial såg jag denna fotboll ligga och guppa i det lite brundaskiga vattnet. Undrar om nån sparkat boll i närheten och sen har den hamnat där.

 

                       animated-football-and-soccer-image-0029                                            animated-football-and-soccer-image-0029

 

 

En diskhandduk som antagligen låg på marken och nån har knutit upp den på en bänks ryggstöd. Den handduken var så smutsig och åtgången så den har varit ute på äventyr ett tag

 

 

Jag har sett och fotat många burkar i naturen men denna är nog den mest tillplattade jag sett. Att göra sig tid med att platta till den på det viset är väl rätt meningslöst. Den tiden hade hen kunnat gå till en soptunna och slänga den istället

 

                

Om en stund skall vi promenera ut och ta med oss fika. Antingen upp till en sluss eller nån annanstans. Det skall bli bra väder även i dag så det gäller att passa på. Min man har bara ett åtagande denna och det är andra vaccinet på fredag. Det är lite skrämmande att det dyker upp nya varianter så man ser inget slut på detta. Det som slår mig är att så många slutat med munskydd för det är ju inte över än. Jag själv mår rätt bra nu i och med att jag börjat med en ny mathållning  och jag dricker mer vatten och det märks att magen mår bättre av detta. Nu önskar jag er en skön och njutningsfull onsdag i denna sommartid.  

 

     


Nu har jag snöat in på näckrosor    

 

#Grågås #Lilies #Unge #Näckrosbladen #Sko #Fotboll #Diskhandduk #Burk 

 
 
Ingen bild

Paola Svensson

16 juni 2021 11:56

Så söta gässlingar du fotat.
Håller med dig, det är skrämmande med de nya varianterna som sprids. Man får fortsätta vara försiktig.

Malin wiper

16 juni 2021 15:20

Dom var verkligen söta men synd att solen låg på så mycket.

Det är verkligen skrämmande så det är som du säger att man måste vara försiktig fortfarande och även om man är fullvaccinerad.

Ha en fin eftermiddag och kväll

 
Amisa

Amisa

17 juni 2021 13:47

Så duniga och söta gässlingarna var, jag förstår att du fick lust att klappa dom.

Det skulle vara spännande att någon gång få besöka Monets trädgård i Giverny.

Ha en fin dag!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Malin wiper

17 juni 2021 14:46

Dom var verkligen söta ;) fast dom stod där solen låg på så jag fick fixa lite i fotoprogrammet. Jag skulle också vilja besöka Monet trädgård

Ha en jättefin dag själv
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards