Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2019

Av Malin wiper - 11 juli 2019 13:00


 

Sist vi var till Ankis Fyndbod Loppis så såg jag denna hattask. Min mamma hade en likadan fast vinröd och när hon var ung. Numera kan man ha förvaring i en sån av andra saker och även ha den stående som en fin inredningsdetalj

 

Klicka här för att se en vinröd hattask som är köpt hos Myrornas. Klicka här för att se några andra hattaskar hos Kvadratsmart

 

                                   


En hattask/förvaring i uppdaterad form från Åhlens

 

Såna askar var som gamla resväskor fodrade inuti med snyggt tyg och en sydd ficka i locket där man kan lägga lite annat. Kanske en hattnål. Klicka här för att se lite fler hattaskar

 

                       

                                                                             Jet set trends

 

En av dom gamla telefonerna var till försäljning där för 150 kr. Den modellen var inte så snygg och väldigt plastig

 

    

Ebbot Lundberg & Augustifamiljen med Thelephone Line


  

Nu har vi äntligen invigt det uppsnyggade balkongbordet men stolarna passar verkligen inte in nu så nästa år köper vi nya som passar in bättre. Då skall vi även pynta lite på förrådsboden längst fram på bilden


  

Jag tog en liten kopp kaffe och min man en lite större för jag har besvär med magen till och från. Därför har jag dragit ner lite på kaffedrickandet. Till kaffet tog min man en hårdbrödssmörgås med skivad kall potatis och kaviar. Jag nöjde mig med två Kornmo-kex med bananskivor och färskost i botten


 

Sen satt vi och myste en stund medans fåglarna kvittrade och några barn lekte i parken. Nu är det verkligen grönt och fint överallt och det stör inte mig om det är lite svalare. Den fuktiga tryckande värmen trivs jag själv inte så bra i för jag får spänningshuvudvärk. Nu är luften skön och behaglig

 

                   


Star Wars coffee mugs from Trademe


#Hattask #Balkongmys #Ebbot #Balkongbordet 

Av Malin wiper - 11 juli 2019 08:00


 

I dag vaknade vi redan 06.00 och det gick inte att somna om. Min man skall till Fysioterapin i dag efter att ha gjort övningarna för hälsporre. Han är lite bättre men det lär ta tid och han måste ha nya inlägg i sina skor. Dom han har har han haft så många år nu så dom funkar inte lika bra längre. Här händer inte mycket just nu men i kväll spelar Royal Blues Band på Lövudden i Västerås och vi hade verkligen velat åka dit och hade vi haft bil fortfarande så hade det inte varit några problem. Det börjar 19.00-21.00 och då måste vi åka buss först till Västerås och sen byta för färd mot Lövudden. Känner mig lite kluven för det blir en påfrestning och sen när man skall hem och stå på busstationen så sent känns lite skrämmande numera. Därför vet jag inte än om vi kommer iväg. Jag saknar bilen och känner mig instängd. Det är ju inte klokt att vi haft två bilar här på 1,5 år för den vi kom hit med stannade i en rondell och då var den sagan all.

 

Klicka här för att se ett klipp jag filmat på Royal Blues Band. Dom är ännu bättre live och det svänger hela tiden

 

 

Nu har huset som jag kallade soprum blivit klart och jag kollade in genom den öppna dörren. En kille stod där på en stege och färdigställde huset inuti. Då frågade jag för säkerhets skull om det var ett soprum. Då sa han att numera kallas det för "Miljöbod". Den står intill allén då man går ner mot centrum och tillhör dom tre höghuset varav ett vi bodde i när det var stambyte i 6 veckor. Vi har också en miljöbod men den är inte lika stor och nu som denna

 

                                           animated-bin-and-trash-can-image-0035

 

  

En häftig Dodge jag såg 11 juli 2017. En liten tillbakablick. I går skulle jag se dokumentären om Jerry Williams men efter 3 långa telefonsamtal så orkade jag inte så jag ser den i dag istället.

 

                         animated-number-image-0006animated-number-image-0006                    animated-number-image-0006animated-number-image-0006                   animated-number-image-0006animated-number-image-0006    

 

Klicka här för att se ett inlägg från 2014 då vi bodde i Småland och ofta åkte förbi Molidens Nostalgimack på väg mot Jönköping

 

 

Jag hittade första säsongen DVD box på serien The Mentalist och nu är jag inne på skiva 4. Jag har sett en del avsnitt i serien men inte första säsongen. Jag fick tag på den hos Ankis Fyndbod för 30 kr. Det är så mysigt att sitta i soffan och se serier och filmer emellanåt och det går ju även att streema genom mobilen till tv. Jag gillar serien som är underfundig och man sitter och funderar på vem den skyldiga är i deckaravsnitten. Simon Baker som spelar huvudrollen i serien är ju så makalöst bra i sin rolltolkning. Serien gick från 2008-2015

 

 

Så här såg det ut när vi hade värsta ovädret för ett tag sen och jag försökte filma från balkongdörren. Det inte bara regnade utan haglade också. Min man var ute med sin bror och jag var hemma ensam och det var väldigt obehagligt. Dan efter så så låg det grenar och nedfällda mindre träd lite varstans. Tänk dom som upplever riktiga katastrofer med tromber, översvämmningar och annat. Jag fick en liten inblick i detta då vi var mitt uppe i stormen Gudrun då vi bodde i eget hus

 

Nu kan jag inte hitta på nåt mer för jag har inga klara bilder så jag säger Hej!, för denna gång och önskar er en fin torsdag

 

     

 

 #Royal #Miljöbod #Dodge #Mentalist #Oväder 

Av Malin wiper - 10 juli 2019 19:45


  

Rip Torn


Skådespelaren Rip Torn har gått ur tiden. Han blev 88 år och jag kom så väl ihåg honom från filmen Men In Black. Klicka här för att se vad det står i Aftonbladet. Rit Torn medverkade även i den kända TV-serien Law & Order: Criminal Intent som jag själv följde. Den visades på tv från 2001-2011. Jag har sett honom i många filmer och serier under årens lopp så han hade ett långt CV. Han medverkade även i den då så populära TV-serien Mannen från U.N.C.L.E

 

                             

 

Rip Torn föddes i Temple i Texas och när han dog bodde han i Lakeville i Connecticut. Han var en amerikansk skådespelare, röstskådespelare och komiker. Han liftade till Hollywodd men där tvingades han att försörja sig som diskare på en restaurang. Så småningom fick han småroller på TV och han begav sid sedan till New York där han studerade vid Lee Strasbergs berömda Actors Studio.

 

    

Rip Torn filmdebuterade i Baby Doll 1956. Han spelade ofta våldsamma obalanserade människor, och en av hans mest minnesvärda roller är som Finley Jr i Ungdoms ljuva fågel (1962). Han gifte sig 1963 med skådespelaren Geraldine Page och dom var gifta fram till hennes död 1987. Rest In peace Mr Torn

 

    


                         Hoppas ni får en filmisk skön kväll
                   


#Rip #Black 

Av Malin wiper - 10 juli 2019 14:45

 

Nu är balkongbordet klart och lackat 3 gånger. Stolarna passar inte in lika bra nu så nästa år köper vi nog nya men vi har kvar dom här som man kan fälla ihop och ta med sig om vi skaffar bil igen. Dom är i alla fall väldigt bekväma och second hand fynd. Första året vi bodde här så hade vi krukor på dörren till förrådsboden och det skall vi nog göra nästa år igen

 

Klicka här för att komma in på en sida med tips för små balkonger. Vår är inte så liten men smal och på grund av flera fönster och två balkongdörrar så har man inte mycket val. Det är ju mest vi två eller högst 3 personer som sitter där

 

        

 

På lite närmare håll. Klicka här för att se små balkongbord och även hängande balkongbord

 

 

Vi gick in på Åsby Floristen och köpte en ny blomma till krukan vi köpt där förut. Den blomman vi köpte då dog på grund av att vi glömde att ta in den när värsta regnvädret var så den började sloka och vi fick inget liv i den. Den vi köpte nu passar änuu bättre till krukan. Klicka här för att se ett klipp på små balkonger snyggt möblerade. Det blir nog så att vi ändå pyntar lite mer nästa år och köper ytterligare nån balkonglåda i roligare färg men i år får det bli avskalat

 

 

Vi köpte dessa 4 muggar som förut kostat 89 kr/st men nu sålde dom ut dom för 10 kr/st. Vi har redan bra temuggar men vi kanske använder dom till nåt annat och man kan även sätta blommor i dom eller ha på skrivbordet med pennor i osv..                                           

 

Det är jättefint väder i dag och lagomt varmt och soligt. Här ser man hur långt vårt centrum är och just då jag tog bilden ser man inget folk men sen blev det full rulle. Nu skall vi snart gå ut och sätta oss på balkongen med en kopp cappuccino. Ha en fortsatt fin dag kära ni

 

       

 

#Floristen #Balkongbordet #Retromuggar 

Av Malin wiper - 10 juli 2019 09:15

 

Så här ser vårt lilla balkongbord ut. Ville snygga till det lite för det är lite för vitt och tråkigt. Vi har ju så avskalat numera på balkongen motför vi hade förut och även i vårt egna hus. I och med att våra kroppar är skadade och inte fungerar som förr så vill vi ha så lättsamt som möjligt


 

När vi var till Essem Färg AB här i Hallsta för ett tag sen så kollade vi efter självhäftande plast men dom hade inget sånt men vi fick med oss hem en stuvbit gratis av tapet och det var jättebussigt. Den ger en 3D effekt och jag kommer att tänka på Star Wars när jag ser tapeten och den är rätt kraftig och vissa delar sticker upp lite. Här har min man klippt ut en rundel som passar till bordet. Vi ville inte ha nåt sockersött så denna tapet passade ypperligt

 

Klicka här för att komma in på inlägget där vi besökte Essem Färg AB

 

                                  


                                                           Ytor 

 

Här penslar min man ut tapetlimmet som vi köpte på färghandeln

 

                       


                                                       Paint Pro 

 

Dags att sätta på tapeten på bordsskivan

 

 

Sen är det bara att få ut den kraftiga 3D tapeten jämt över det hela

 

 

Efter det gjorde han samma sak på den nedre hyllan. Sen köpte vi en liten burk lack för att behandla ytan för att den skall bli hållbar. Lacken vi köpte hos Essem var fantastiskt bra för den var nästan helt luktfri och det är behagligt för mig som är doftallérgiker. 

 

     

Jag kan verkligen rekommendera Herdins Hobby Lack

 

 

Här ser man 3D effekten och det är mycket snyggare i verkligheten. Bordet är inte lackat på denna bild så när han var klar med det så blev det lite glans i tapeten också. Det kommer en bild senare då vi satt ut det på balkongen och sitter där och fikar. 

 

                                                    

 

I dag är det lite varmare och solen skiner och vi vaknade redan 07.00 och det känns skönt för dan blir lite längre. Vi håller på att göra oss redo för en promenad runtom i samhället och vi behöver inte handla nåt så vi kan bara njuta av att röra på oss. Det händer inte så mycket jus men framöver blir det lite mer att skriva om. Njut och ha det bra både ni som har semester och till er andra som precis som vi har ständig semester.

 

     

Top 10 Star Wars Musical Theme  

      

Roboten BB-8 som jag fick av min son i form av en kudde 2016. Nu har vi den på en av våra nya köksstolar som är blå och lite retro. Jag har ytterligare några Star Wars-saker 

 

Klicka här för att se vart vi hade BB-8 kudden i förra lägenheten

 

#Balkongbord #Essem #Tapeten #Herdins #Effekten #Star

Av Malin wiper - 9 juli 2019 19:30


 

Vi promenerade ner till centrum för att handla lite som fattades. När vi gick förbi Hallsta Café & Restaurang så blev vi sugna på fika för vi vaknade så sent i dag och fick förskjuta lunchen. Vi tog våra vanliga smörgåsar som är otroligt goda.

 

 

När jag sen slängde blicken mot Matpiraten som ligger mittemot Cafét så blev jag bestört. Nu har nån klottrat på husväggen och det ser inte klokt ut. 

 

 

Vad är det för fenomen som gör att vi fått såna bekymmer med klotter dom sista åren?. Kan det vara ett missnöje som visas upp eller är det för att inte en del blir uppfostrade i den andan att man inte förstör för det kostar oss alla i utgifter?. Vi har ju ett hårdare samhällsklimat men för mig är det så främmande eftersom det är nåt jag sällan sett i min uppväxt och hade det skett så blev det ett rabalder av dess like. 

 

 

Det är ju bara tråkigt och fult klotter som förfular centrum. Jag blev riktigt ledsen över detta och det måste ju få några konsekvenser

                                                                                                                                     

                         

 


 

På andra sidan ännu mer klotter. Det är så trist för vi får ju ett samhälle med kameraövervakning till slut. Sånt här måste tas om hand i tid innan det är för sent men det verkar inte finnas nåt nätverk längre från myndigheterna

 

              animated-angry-smiley-image-0197          animated-angry-smiley-image-0197          animated-angry-smiley-image-0197          animated-angry-smiley-image-0197          animated-angry-smiley-image-0197          animated-angry-smiley-image-0197          animated-angry-smiley-image-0197          animated-angry-smiley-image-0197

 

 

Det var torghandel i dag och dessa exotiska klänningarna fladdrade i vinden så fint. Jag minns en tid på 1970-talet då jag hade såna mönstrade klänningar och även blusar. Till dom olika pannband och man kallades för "hippie".

 

                                                 

 

En jättestor traktor svängde in på en tvärgata

 

 

När vi hade handlat klart så promenerade vi hem genom vårt bostadsområde som verkligen grönskar just nu och många balkonger är blompyntade. Det är fint och långt mellan varje hus så det är grönområden överallt

 

 

Fint på en balkong

 

 

Lekparker finns mellan varje hur och här är en i modell mindre. Det är så fint att det är kuperat och massor av stora stenar lite överallt som fått vara kvar från förr

 

 

Här är vi nästan hemma igen och det är så skönt att bo i sista huset för man har inga höga hus från vardagsrumssidan

 

 

Efter maten promenerade vi bort till Ankis Fyndbod igen och då gick vi förbi villor och jag fotade några fina utomhuskrukor

 

  

Nu håller vi på med lite pyssel som jag visar en annan dag då bilderna är klara. Vi har inte haft nån sol i dag men det är inte kallt utan alldeles lagomt. Min bloggläsare Lena och numera vän ringde i dag och tipsade om Dokumentären om Jerry Williams så den skall jag se i kväll på SVT play. Lena har läst min blogg sen 2009 men nu har hon fått besvär med sin syn så vi ringer varandra istället minst en gång/vecka. Hon har börjat läsa ljudböcker istället. Hon är så lättpratad och trevlig och jag gillar hennes götebborgs dialekt. Jag bodde i Göteborg sammanlagt 10 år och det var för det mesta bra år. Njut av kvällen för nu kom solen åter

 

    

Här passar det bra med en låt med Jerry Williams & Roadwork. Låten heter Big Bad Wolf, toppenlåt som är första gången jag hör med honom. Min bloggläsare Lena har sett honom flera gånger live och säger att han var helt otroligt bra på scenen. Hon kunde inte stå stilla för han hade en fantastisk energi en röst som man aldrig glömmer. Han var en man med stor integritet också  

 

                     animated-wolf-image-0052                                        animated-wolf-image-0015    

                     

 #Klotter #Hallsta #Torghandel #Traktor #Utomhuskrukor #Jerry

Av Malin wiper - 9 juli 2019 13:00

  

Min svägerska Kerstin Wiklund som är konstnär har nu skapat nya alster i form av ugglor. Foten ugglorna står på har hon tillverkat av drivved. Hon är så mångkunnig i sitt konstnärsskap. Ugglorna är skapade i lera och dom är makalöst fina. Hon har varit intresserad av att skapa sen hon var tonåring och började med att sy och jag har själv fått ett jättefint lapptäcke av henne som hänger över en av våra gula fotöljer. Hon har även broderat in mitt namn. Kerstin har även sysslat med batik och hon har också sytt kläder. När hennes dotter blivit lite större så började hon på keramikkurs och på den vägen är det

 

animated-owl-image-0031          animated-owl-image-0031          animated-owl-image-0031          animated-owl-image-0031          animated-owl-image-0031          animated-owl-image-0031          animated-owl-image-0031          animated-owl-image-0031


   

Alla ugglor har sitt eget uttryck och jag gillar formen på dom. Jag frågade henne om det fanns fler konstnärer i hennes släkt och då berättade hon att hennes pappa var en duktig tecknare  

 

   

      

  

Ytterligare en uggla och den ser så rörande gullig ut i sitt uttryck. Ingen är den andra lik av hennes ugglor.

 

animated-owl-image-0021

 

Här ser ni lite av dom alster hemma hos oss som hon skapat:

 

        

Lapptäcke, lapptäcket på fotöljen, keramikko, keramikskål, fågeltavla i köket Klicka på bilderna så blir dom större 

       

Två fågeltavlor i köket vid fönstret, tavlorna på nära håll, jukort. Vi har ytterligare en tavla som vi skall rama in och då visar jag den och  lite mer av julkort hon gjort. Hon har även skapat tekoppar i keramik och mycket annat

 

I dag har vi varit lite sega och jag själv vaknade 01.00 och kunde inte sova så jag satt mig i vardagsrummet och såg på tv en stund. Vi båda vaknade inte förrens 09.00 så dan blir lite kortare i dag. Vi har ingen sol just nu utan molningt så jag gissar på regn senare. I går var jag inne hela dan men i dag måste jag ut och promenera. Det händer inte så mycket då man inte har bil längre men vi har satt upp oss på en hyrbil längre fram och då skall vi göra allt vi inte kunnat på ett tag. Fast vi har lärt känna samhället här mer nu i och med att vi måste gå till alla ställen. Vi har fått mer kontakt med folk och hamnar ofta i samtal både ute och på Café. Hoppas ni alla får en fin tisdag.

 

                                         Kram från Malin

                      

#Kerstin #Ugglor

Av Malin wiper - 9 juli 2019 08:00


                     

  

Efter en promenad till centrum av Hallsta för lite matshopping var det dags att gå hem igen. Medan jag gjorde ett sista ryck in på Lidl så gick frugan hem i förväg. Med en kasse i näven haltade jag sedan hemåt. Strax före Pizzeria Milano och Ingomacken ser jag att bilarna väntar på grönt. Bussigt tänker Herr Igelkott och börjar korsa körbanan. Det slår om till grönt och bilarna börjar röra på sig. Här var det bara att stoppa trafiken. Det är klart jag försöker hjälpa Igge över, böjer mig ner och försöker lyfta upp honom men det var verkligen vassa taggar här. Med hjälp av två fryspaket lyckas jag lyfta upp Igge och förpassa honom till andra sidan. Bilarna kör sakta förbi och satte upp tummarna. Igge brukar inte vara i farten förrän på eftermiddan men nu var de mitt på dagen. Jag har alltid gillat igelkottar. Vi träffade en dam några dagar tidigare som berättade att vi hade en igelkotte i bostadsområdet som brukar visa sig vid vår huslänga på eftermiddagarna

 

           animated-hedgehog-image-0013                                           animated-hedgehog-image-0013

 

Min fru blev besviken på sig själv att hon hade så bråttomt hem för annars hade hon kunnat filma hela proceduren. Klicka här för att läsa lite om igelkott. Ha det gott 

 

       

 

#Igelkott

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards