Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2019

Av Malin wiper - 27 juli 2019 16:00

Det dök upp en SAAB 99GL från 1977 på en parkering i centrum. Klicka här för att komma in på Svenska Saabsidan. Klicka här för att läsa om klasikern Saab 99

Metallicblå och väskött stod den där i solen och glänste

Saab är verkligen en tidlös och hållbar bil

En annan dag såg jag en MERCURY COLONY från 1971. Det är en full-size kombi som marknadsförs av Mercury divisionen av Ford Motor Company mellan 1957-1991

Snygg blå färg  och tjusig i sin längd och utformning

När vi var till Öregrund med min son för ett antal veckor sen så fanns det många syrener i trädgårdarna. Så här kan det se ut då vi är ute och rör på oss. Alla står och fotar lite överallt eller fixar med kamerorna, det är dagens melodi.

animated-flower-image-0390              animated-flower-image-0390             animated-flower-image-0390              animated-flower-image-0390

Chilikyckling en annan god rätt som man kan beställa in hos Hallsta Café & Restaurang. Min man åt det förra lördagen då vi var dit och åt med min son som då tillbringade två dagar med oss. Det var väldigt mycket smaker, härligt tuggmotstånd i grönsakerna, jättegod bulgur och deras egnar tsatziki som är lite mer krämig än alla andra vi ätit.

animated-snail-image-0047                                              animated-snail-image-0047

Vi har inte kommit ut nåt än för jag mår inte bra av denna värmen utan har fått huvudvärk och en förlamande trötthetskänsla. En sån här gång är det botten att vara utan bil för vi hade bra AC i dom två sista bilarna. Synd att det är sån dålig eller ingen alls ac i bussarna nu. Sist höll jag på att svettas ihjäl så allt verkar bli sämre med åren. Nu önskar jag er i alla fall en fortsatt skön lördag vad ni än skall hitta på. Här är det snigelfart som gäller och det är inte min melodi..  i vanliga fall.

#Saab #Mercury #Syrener #Chilikyckling

Av Malin wiper - 27 juli 2019 09:15

I går hade jag en tid hos frissan 11.50 fast det var inte länge sen jag klippte mig. Håret har växt så snabbt så jag fick  håret lite mer uppklippt nu för det började bli så bulligt på sidorna. Längden behöll jag och även längden på luggen. Jag skall spara ut luggen och kanske spara ut håret lite längre också för jag vill ändra frisyren lite. Friseringen heter Hårstudio Proffessional och det var Ilona som klippte mig. Hon är väldigt duktig och formsäker så jag blir alltid nöjd. Hittar inte deras hemsida längre så jag skall ringa henne och fråga och sätter in en länk senare. Det blev bara en kortare promenad till centrum för man blir anfådd av denna värmen. Min man var till Vårdcentralen för att ta prover i och med den årliga kollen av diabetesen

Här ser ni Ilona som sopar upp mitt hår.

animated-scissor-image-0004

När jag sen skulle betala så hade en gräshoppa förirrat sig in på friseringen för att beställa en tid..  Den satt sig på tidsbeställnings kalendern och vandrade omkring helt obekymrad

Vad läskiga dom ser ut på nära håll. Jag tänker alltid på Kalle Stropp & Grodan boll då jag ser grodor och gräshoppor. När jag var barn så fick jag en av dom böckerna. Det finns ju också filmer med figurerna.

Efter det så kände vi att vi inte orkade laga lunch i går så vi åt på Hallsta Café & Restaurang. Min man tog lite från salladsbuffén innan maten

Kitchen Stuff

Min man tog en underbart god sallad med citronräkor, ägg, avokado, massor av grönsaker, citrondressing och tsatzikisås. För 85 kr får man rena rama gourmématen hos dom. Både Siba och hennes man Basel är otroligt duktiga på matlagning och smaksättningar. Dessutom lägger dom upp maten så fint.

Jag valde Caesarsallad som jag ätit en gång förut och den är också supergod och fräsch

Min son köpte en flaska med svartvinbärsvin  av märket Aurora på vårt fina systembolag här i Hallsta i förra lördagen. Han har druckit lite av vinet och säger att det är jättegott och lite annorlunda.

The Beatles med Here Comes The Sun. Vi har 26 grader inomhus nu så vi har försökt vädra ut den värsta värmen för ute är det bara 20 grader på morgonen. Ännu en het dag så det gäller att gå ut på förmiddagen innan den värsta värmen dyker upp. Nu fick vi in lite svalka, så skönt. Det är helt vindstilla och svalorna cirkulerar ovanför husen och fångar insekter. Vi har otroligt många svalor här och dom är supersnabba och när man sitter på balkongen så susar dom förbi på nära håll. Nu är det dags att klä på sig och gå ut så jag önskar er en festlig lördag

Happy Saturday Comments and Graphics Codes for Myspace, Friendster, Hi5 ,orkut

#Hårstudion #Illona #Gräshoppa #Hallsta #Aurora #Beatles

Av Malin wiper - 26 juli 2019 13:15

En bit ifrån Skantzen Kanal Kafé har dom byggt upp en minisluss dit barn kan komma och leka. Det ser jättehäftigt ut

Här ser man en av träbåtarna och en sluss och allt ser så verklighetstroget ut än om det är sten i botten istället för vatten

Slussen på nära håll

Eftersom min son hade en skepparmössa på sig så passade han på att bli fotad av mig i en av båtarna. Det var så pass stort så en vuxen kunde ta sig in också men jag hade fått klaustrofobi så jag avstod

animated-ship-image-0103               animated-ship-image-0103               animated-ship-image-0103               animated-ship-image-0103

Skepparen på nära håll

Det gäller att se sig omkring och vara uppmärksam.

Flasköppnare i form av ankare

Ett  filmklipp från 2017 då jag fotade en slussöppning

Vi gick sen förbi Kanal Kafét och där stod en cykel som var somrigt utsmyckad.

Dom har gjort om lite så nu har borden på framsidan fått tak i form av tyg. Klicka här för att se när vi var dit i augusti 2018

Solen hindrade från att fota mer. Detta var en av utflykterna förra lördagen. I dag kommer det att bli över 30 grader så jag kan inte ta mina dagliga promenader utan bara små korta ner till centrum. Tur att vi har en lägenhet som har tjocka väggar och inte värms upp så lätt. Värst är på eftermiddagarna då vi får in solen från balkongsidan där vi har både sovrum, kök och badrum. Det är bara att uthärda och dricka mycket vatten och ta det lugnt. Det är dåligt med ventilationen i bussarna numera så jag vet inte om jag törs åka ut nåt under denna värmeböja. Allt skall sparas in på  men på måndag har dom lovat lite svalare.

Ha nu en fortsatt fin fredaganimated-sun-image-0334

Donovan med Sunshine Superman.

#Sluss #Kanal #Värmebölja #Donovan

Av Malin wiper - 26 juli 2019 07:30

I lördags åkte vi ut och kollade runt med hyrbilen för sonen stannade kvar några timmar till på lördagen. Vi hamnade på ett ställe vid mälarens vatten som heter Borgåsundsfiskarn. Det var väldigt idylliskt och vackert

animated-fish-image-0052

Så här ser matsedeln ut och dom har även en fin charkdisk där dom säljer fisk och lite annat

Primus

Här kommer min man ut på bryggan från butiken med varsin glass. Vi har inte ätit glass sen förra året

Vad passar väl inte bättre här än Ice Cream Man med Tom Waits

Glassen kommer från Sänkdalens Glass och den är så annorlunda än annan glass i och med att bärsmaken lyfts fram och känns så äkta och god. Det tar ca 5 minuter att få den att smälta men sen är njutningen total för den ger inget sockersug utan man blir nöjd med en bägare.

Dom tillverkar sin ekologiska glass i sin egen glassfabrik på gården. Dom använder sig av mjölk och grädde från sina egna kor. Klicka här för att läsa om Sänkdalens Gård. Klicka här för att se ett klipp från Sänkdalen ang både glassen och rapsolja.

Vi satt en stund ute på bryggan där man kunde sitta utomhus eller under ett stort partytält. Det var nästan omöjligt att fota för solen sken från alla håll

En fiskebåt som stod en bit ifrån

animated-fishing-image-0133

Vi åkte sen vidare vi tre och då såg vi två hästar utanför en fin ladugård. Dom skyddade varandra mot insekter genom att stå så att dom kan vifta med svansen mot varandra

Efter det så for vi hem till oss igen för att se film och bara mysa.

Nu önskar jag er en njutningsfull fredag.

#Borgåsundsfiskarn #Matsedeln #Tom #Sänkdalens #Hästar

Av Malin wiper - 25 juli 2019 14:00

Rutger Hauer

Jag läste i går att skådespelaren Rutger Hauer gått ur tiden i en ålder av 75 år. Han hade en utstrålning som trollband och jag tycker han var en jättebra skådespelare. Rutger Hauer föddes i Breukelen i provinsen Utrecht och var en nederländsk skådespelare. Han är far till Ayesha Hauer som också är skådespelare

Blade Runner

I sin ungdom så drömde han om att bli poet. Han har även tillbringat en kort tid i nederländska flottan innan han debuterade som skådespelare 1969 i TV-serien Floris. Han fick sitt stora genombrott 1982 i Blade Runner. En av hans mest kända roller är som den galne liftare in Liftaren från 1986. Som skådespelare hade han ett brett register så han spelade både romantiska hjältar och obehagliga skurkar. Jag tycker att han var magisk. Han dog i sitt hem efter en kortare tids sjukdom

animated-flower-image-0069

Nu har Carl Mattsson dött och han var Sveriges äldsta man med sina 111 år. Annars är det mest kvinnor som uppnår hög ålder så detta var lite ovanligt

#Rutger #Blad #Carl

Av Malin wiper - 25 juli 2019 09:30

När vi träffade sonen i fredags så fotade vi båtar lite överallt. Här i Västerås hamn där det var fullpackat med båtar. Jag är inte färdig än med fredagens och lördagens bilder och en del rensar jag bort

Vi gick den långa sträckan ut på piren och kände vinden smeka mot oss. Det blir rejäla promenader då man besöker Västerås hamn för den är numera långsträckt med flera båthamnar

Jag zoomade in båten Elba som var på väg ut och den är K-märkt och är en färja. Den har en lång historia som ni kan läsa under min länk Elba.

Vi var även till Klubbholmen i fredags efter vi varit till Svartkärret. Fick tyvärr inga bra bilder för solen störde lite överallt. Tog bara med denna båt. Där kan man även fika och dessutom har dom såna fräscha toaletter så det är en fröjd att gå in där

En minnesbild från Klubbholmen 2013. Min son tog bilden på oss

Klicka här för att se bilder från Klubbholmen då vi var dit 2013

På lördan hann vi även sitta och mysa en stund på balkongen då min son var till och oss och låg över en natt. Sonen drack rött vin

Lagomt varmt på eftermiddagen. Vi har eftermiddagssol på vår balkong men den kommer rätt sent. Vi drack varsin öl min man med 3,5 % och jag en alkoholfri. Mår bäst på öl numera

Jag har haft både besvär med nacken och huvudvärk men i dag känns det lite bättre. Tack och lov så har får vi inte in all värme utifrån i denna lägenhet och har man nere persiennerna så blir det ännu svalare. Det verkar bra isolerat här och väggarna är tjocka. Vi har tack och lov inte fått den värsta värmen hit än. I dag blir det en promenad om en stund för jag var inne hela dan i går. Hoppas ni får en bra dag vad ni än skall hitta på.

Cavatina from The Deer Hunder. Framförs här av CARisMA Guitar Duo. Vackert och stämningsfullt

#Båtar #Piren #Svartkärret #Balkongen #Öl #CarisMa

Av Malin wiper - 24 juli 2019 15:00

I dag har det blivit en dag med inomhussysslor och balkongmys. Jag har lite mer känningar av min nackskada så jag blir lite förvirrad i huvudet och allt tar längre tid. Då är det läge för avslappning och min egen behandling av nacken. I morgon kan det vara lite bättre igen och då blir det promenader. Vi gick rätt långt i går och det kändes skönt i både kropp och knopp..  . Hoppas ni har det bra i värmen ni som har semester och att ni som arbetar har bra ventilation på era arbetspaltser. Ha det bra

Jag dök på en massa veteranbilar i går och då var det fram med kameran direkt. Detta är en FORD 17 M Kombi från 1972

Från sidan

Glänsande röd FORD MUSTANG från 1967

FORD MUSTANG från 1970 i en snygg blå metallic

Så snygg från baksidan också

En bil som är inne för upprustning

Ytterligare en som skall få sig en make over

Motivlackad och superläcker

Black Beauty i form av en STUDEBAKER 1962

LAMBORGHINI 140 från 2009

Min son mejlade denna bild till mig på en Citroen H. Cool modell som återupplivats dom senaster åren i en liten modernare variant. Sonens text

Ett nostalgiklipp för veterannördar hur det gick till 1967 då vi gick över till högertrafik. Jag själv hade inte än flyttat hemifrån så jag satt med föräldrar och syskon i soffan framför vår tv och såg hur bilarna åkte från vänster till höger sida. Det var nåt stort som hände på den tiden

Klicka här för att se vad som händer i min förra hemkommun. Där jag bott näst längst med 17 år.

#Ford #Mustang #Motivlackad #Studebaker #Lamborghini #Citroen #Högertrafik

Av Malin wiper - 24 juli 2019 10:15

När vi var ute på en längre promenad i går så gick vi förbi denna butik som heter Yrkesprofilen AB. Där säljer dom arbetskläder för dom som sliter

Det var så fint pyntat med blommor och annat utanför så det var lockande att gå in och kolla. Dom sålde ut lite pikettröjor, t-shirts och lite annat för 50-100 kr

Jätteläckert pynt i en av krukorna i form av en stor nyckelpiga på pinne

Här ser ni Lena som driver butiken och hon var en supertrevlig och spirituell kvinna/tjej så man kände sig verkligen välkommen där. Hon berättade att dom öppnat butiken denna månad i denna lokal men dom har funnits i 8 år men på ett annat ställe i samhället

Massor av fina och bra arbetsskor med tåskydd. Det fanns även några vanliga skor utan tåskydd

Här ett exempel på skor med tåskydd. Så snygga arbetsskor är nuförtiden. Min son har skor med tåskydd på grund av att han har långa tår som sliter på skorna. Min man har samma problem

Paolo Nutini med låten New Shoes

Vilken läcker arbetssko har inte sett nåt liknande förut

Här visar Lena upp en annan arbessko som har en väldigt bra sula

Lite arbetskläder och annat som tillhör. En liten sittgrupp mitt i som gör det mysigt

Avdelningen för t-shirts, pikettröjor, munktröjor, jackor mm

Snygg kombination arbetskläder. Det fanns så mycket mer men det får inte plats i detta inlägg så jag kanske kan få fota där igen en annan gång

Den här silkiga tunna t-shirten köpte jag egentligen till mig själv men den passade ännu bättre på min man så han fick den av mig. Jag fyllde inte ut axlarna och den var lång. Den kostade 100 kr. Jag köpte en pikettröja åt mig själv för 50 kr i lite turkosblått och den passade bättre på mig

animated-dividing-line-image-0106

Vi har tydligen haft ofrivillig sovmorgon för vi vaknade inte förrens 08.38 så i dag blir det en kortare dag att njuta av. Solen skiner och dom har tyvärr lovat 30 grader i flera dagar..  Hoppas ni får en skön dag mina fina bloggläsare.