Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 juli 2019

Rulltrappa Higher and higher, Svartån, Parkoas, Dörrar och The Beatles

Av Malin wiper - 13 juli 2019 08:00


                           

  

Som jag skrev i förra inlägget så hade vi en heldag i Västerås i går och vi gick förbi många vackra blommor. Vi promenerade vidare efter att vi köpt kläderna och såg oss omkring och det känns mer spännande när man inte varit till Västerås på ett tag. Det mesta köper vi ju lokalt men ibland är det kul att åka in till storstan. 


      

Den här rulltrappan skrämde mig lite och den finns i Kvarteret Igor. Jag tvingade mig att åka den men fick blunda lite emellanåt. Sen åker man ner i normalt byggda rulltrappor när man gått igenom Claes Ohlson in i gallerian Igor

 

     

Efter den rulltrappan säger jag "Help" som The Beatles i denna låt


 

Här låg det ett Café förut som vi alltid besökte innan vi bodde i Västmanland. Det var då vi besökte min son i Enköping och sen min mans bror i Västerås. Nu är det Cafét borta och en restaurang som heter Nom finns där nu sen ett tag och dom har renoverat uteplatsen och även gjort den större. Klicka här för att se vilket betyg restaurangen fått. Vi skall fråga min mans bror om han varit där och ätit nån gång. Han kanske kommer hit i början av veckan innan han åkte upp till norrland på semester

 

Det är så vackert att stå på den gamla bron och kolla ut över svartåns vatten och dom gamla anrika huset 


 

En lite närmare koll

 

Detta är en restaurang som har ett modernar stuk och jag tror inte den fanns när vi flyttade till Västmanland. Den heter Brasseriet Stadsparken och har en stor fin uteplats på baksidan. Klicka här för att komma in på restaurangens hemsida. Den har fått 4 plus i betyg av 5 möjliga


 

På sidan om restaurangen fins en liten parkoas med en rätt stor fontän. Vi varken orkade eller hann med att promenera i stadsparken men det tar vi nästa gång


 

Efter det så promenerade vi vidare och såg oss omkring. Vi fick mycket med motion i går


 

En rolig fontän i stenbeläggningen och en sköldpadda står där på sidan om. Runda platta stenar att slå sig ner på. Vattenstrålarna varierar i höjd


 

Den här runda saken ser ut som en liten scen och där skulle det kunna pågå nåt prank i form av att nån ställer sig där och läser en dikt, pratar om nåt annat angeläget eller bara sjunger nåt till gitarr mm. Det var bara min fantasi som gick igång. Om jag hade fortsatt spela sax eller gitarr så hade jag nog vågat gå upp för man blir lite modigare med åren. Jag hade en bra sångröst förr och den hade jag nog använt mig av också


 

Sen dessa cyklar som ligger slängda överallt och många ser helt nya ut som denna


 

När vi gick på en smal kullestensgata så såg vi att det växt upp ett nytt hamburgerställe som heter Hamburger Bruket. Det står på en ruta "Handgjorda Burgare & Sånt. Klicka här för att komma in på deras facebook. Dom har fått 4,5 i betyg av 5 möjliga och det lockar till att testa stället så småningom      


            

En snygg gammal dörr med en anrik lampa á la 1950-1960-talet. Kul att lite olika årtionden får trängas med allt det nya så en stad får lite karaktär


       

Ännu en fin gammal dörr och den går in till Bergströms Skor. Klicka här för att även komma in på deras facebook. Dom har fått högsta betyg med 5 plus.                                                                    


 

Avslutar med lite blomprakt på en av många stolpar med blomrundlar på den smala kullerstensbelagda affärsgatan lite utanför centrum. I dag åker vi ingenstans utan håller oss i närområdet för vi har lite att pyssla med hemma. Nu är det lördag igen och jag hoppas ni får en festlig helg.


 

#Rulltrappa #Beatles #Nom #Svartån #Brasseriet #Parkoas #Fontän #Scen #Cyklar #Hamburger #Dörr #Bergströms  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards