Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 januari 2019

Bettskena, Kraftverkshamnen, Greta Thunberg och Eurythmics

Av Malin wiper - 20 januari 2019 14:00

 

Hej på er! Jag upplevde nåt jobbigt på morgonen. Jag drömde och sen höll jag på att vakna och kände då hur jag slog ihop käken med en kraft som gjorde att jag hoppade till i sängen. Det var så otroligt obehagligt. Dom sista dagarna har jag inte haft ont i käken och tänderna men nu på morgonen har jag ont i tänderna på höger sida och en migränliknande känsla på den sidan. Nu blir jag tvungen att använda bettskenan jag köpte på Apoteket. Har hört att många inte klarar av att ha en sån men jag skall försöka sätta in den nån timme på dagen så hjärnan vänjer sig. Jag kommer att må så mycket bättre och vara piggare om jag får bort tandgnissel och detta ihopbitande som förstör så mycket. Tänk att det alltid skall vara nåt, så fort jag blir bra i en sak så kommer nästa. Så har det varit många år nu.

 

                                  


Bang good

 

Jag tar en bloggfri dag i morgon måndag för att vänja mig vid bettskenan och bara ägna mig åt avslappning och sånt som är bra för att få bort negativa tankar och ångest. Jag kan bara inte bli sjuk nu för jag har händelser framför mig som jag inte vill missa. 

 

  

Så här såg det ut 20 januari 2018. Nästan som vi har nu och på termometern står det i dag minus 11 grader. 

 

 

Så här såg det ut 29 december 2018 när vi var nere vid Kraftverkshamnen.

 

 

För några dagar sen såg det ut så här. Nu är det sån tjock is så folk befann sig därute och en del åkte scooter och några pimpelfiskade eller bara promenerade. Dimman hade lättat också

 

 

När man går där så är det ovanligt skräpfritt och det känns ovanligt numera då man kan hitta vadsomhelst överallt i miljön. Jag är själv uppvuxen med att man inte får slänga skräp på gator och i naturen så jag fattar inte hur det kunnat bli så här och många verkar inte bry sig. En fin båt låg där i kylan och med den önskar jag er en fortsatt fin dag. Kram från Malin

 

                                                          

 



Tv tipset: 

 

Jag tittade på Skavlan SVT häromkvällen och då var Greta Thunberg miljöaktivist en av gästerna. Vilken tjej och hon kan man verkligen kalla förebild. Hon har till och med fått sin familj att ändra sina vanor för klimatets skull. Hon är öppen med sin Aspergers syndrom och många som har den diagnosen har specialbegåvningar som samhället borde ta vara på men som det är nu har många med diagnoser svårt att få arbete och det är helt åt helsike. Dom kan göra skillnad och som Greta kämpa för vår överlevnad. En del har även sån stor teknisk begågvning och sånt behövs, alla behövs. Hon är så äkta och lever efter det hon förmedlar. Klicka här för att se ett klipp

 

   animated-dividing-line-image-0259 

 

Jag har själv börjat äta mer vegetarisk mat, har länge handlat på second hand, sopsorterar och använder inga sköljmedel. Dom medel jag använder är ekologiska, parfymfria och även fria från andra giftiga ämnen. Jag som arbetat i mögelhus 5 år vet vad gift kan göra med en person och det kom surt efter med en tumör som följd. Det jag/vi gör är i alla fall nåt och en början

 

     

Eurytmicks med I Saved The World Today  

 


#Bettskena #Greta #Eurytmicks

 
 
Anita Birgitta

Anita Birgitta

20 januari 2019 16:05

Hoppas att bettskenan kommer att fungera. Jobbigt att få ont tänderna har själv nu under helgen problem med min visdomstand. Kram

http://anitabirgitta.se

Malin wiper

20 januari 2019 16:22

Jag hoppas verkligen det för jag har ju fått mina tänder undersökta och röntgade och dom hittade endast tandsten. Tråkigt att du fått besvär med en visdomstand. Hoppas dom kan rädda den. Förr drog dom ut såna automatiskt men det behövs inte om inget är fel

Ha en skön söndag
kram
Malin

 
Vicke

Vicke

20 januari 2019 18:20

Inte kul med dina problem, jag hoppas det blir bättre fort nu

http://vickesblandning.heymo.se

Malin wiper

20 januari 2019 18:55

Det hoppas jag också. Tack för din omtanke snälla du

kram från
Malin

 
Ingen bild

Keiju

20 januari 2019 19:09

Jag gör eget sköljmedel på vatten, ättika och några droppar lavendelolja :)

Malin wiper

21 januari 2019 08:32

Vilket bra tips Keiju. Det skall jag testa på plagg som behöver lite sköljmedel och är statiska.

Tusen tack för tipset

Tack för att du tittade in och ha en fin måndag
kram
Malin

 
Inger Rozén

Inger" title="http://blogspot.se]Inger" target="_blank">blogspot.se]Inger Rozén

21 januari 2019 14:50

Hej1Om du tittar in!Konstig natt du fick.Kommer ihåg en dröm som min man hade.Han drömde att han åt en köttbit och tuggade på den.Vaknade som tur var,sonen var liten bebis och låg mellan oss.Det var sonens lilla fot!Min man tyckte att det var obehagligt.Ha en bra dag,vilken fin header!

http://Chintohs blogspot.se

Malin wiper

21 januari 2019 18:35

Vilken obehaglig dröm han hade.

Kul att du gillar min header. Jag har haft en vilodag så jag tittar in till dig i morgon

Ha en jättefin kväll
kram
Malin

 
wiolettan

wiolettan

21 januari 2019 16:14

Jobbigt att behöva ha bettskena men jag kan tänka mig att det är viktigt att ha den om det behövs.
Bra detta med att ta en dag till vila och återhämtning, att hinna ikapp sig själv och komma i fas, så att säga.
Skräpa ner i naturen är något som jag inte förstår hur folk är funtade som gör så. Förutsätter att någon annan ska plocka upp efter sig, det är oförskämt.
Härliga vinterbilder.
Krya på dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

21 januari 2019 18:37

Det är jobbigt men nödvändigt för tänderna slits ner och man kan även bita av tänder.

Ja du jag har bestämt mig för att ta en vilodag från bloggen en gång i veckan.

Håller med dig fullständigt vad gäller nedskräpning.

Kul att du gillade vinterbilderna

Tack för omtanken. Jag är lite bättre i dag

Ha en fin kväll¨
kram
Malin

 
Ingen bild

Keiju

21 januari 2019 16:58

https://brantasgard.wordpress.com/2018/03/09/eget-skoljmedel-%F0%9F%8D%80/ Här är receptet jag använder mig av :)

Malin wiper

21 januari 2019 18:38

Tack snälla du för länken.

Vi skall testa
kram
Malin

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

21 januari 2019 17:09

Trist. Hoppas ni blir vänner snart - du och skenan och att du inte missar de saker som ligger framför dig.
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

Malin wiper

21 januari 2019 18:38

Det hoppas jag också. Tack för omtanken Bosse. Kommer in till dig i morgon

Kram från
Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

21 januari 2019 17:15

Hoppas din bloggfria dag har varit "fruktsam" och bra med tanke på inövningen av bettskena. Det måste vara väldigt jobbigt att ha detta problem, jag har ett par vänner som har det likadant. Men de klarar bra av att sova med bettskena nu men fick också träna lite grann i början.

Det är bra att Greta Thunberg, tack vare sin unga ålder och sitt engagemang, får igång folk på olika nivåer. Lite märkligt är det dock att allt det som hon säger och har läst sig till ,har någon forskare redan kommit fram till men dem tycks ingen ha lyssnat på. Det måste tydligen till en annan typ av missionär, en som rör vid folks hjärtan på ett annat sätt än de mycket seriösa forskare som har tagit fram allt detta redan tidigare under många års tid.
Greta blir som ett litet språkrör i det hela. Nå huvudsaken är att det också händer något. Men det måste hända mycket mycket mera än så. Och faktum är att djurhållningen också behövs för att växtriket ska må bra, så det där med att bli vegan är inte det allra viktigaste i miljörörelsen. De stora bovarna är av en helt annan kaliber, politikerbeslut och så vidare.
Ha det riktigt bra Malin, lycka till med din bettskena och att du kan hålla dig frisk inför det som du väntar på. :)

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

21 januari 2019 18:43

Jag har haft en toppendag med två promenader och andra givande saker. Mår mycket bättre nu. Vad bra att dina vänner klarar av bettskena nu. Jag gör nog det också

Tack för allt du skrev ang detta och jag håller med dig fullständigt. Du är verkligen påläst så man får lite mer perspektiv av din text.

Jag kommer inte att bli helvegetarian utan äter lite av varje.

Det kommer nog att gå bra med bettskena och att jag inte oroar mig så mycket utan slappnar av och då funkar allt bättre

Ha nu en skön kväll
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards