Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 12 januari 2019

Garnstugan Hallstahammar, Mora-Nisse och Ainslie Henderson

Av Malin wiper - 12 januari 2019 13:28


 

En dag då vi var ute och promenerade så gick vi in till Garnstugan då vi var på väg hem.


 

Dom har ett bord mitt i butiken och där satt en kvinna och stickade sockar. Dom var i lite regnbågsfärgade och lyste upp så fint. Hon var suverän på att sticka och jag tycker att stickning och virkning är konsthantverk               


  

Min man köpte en sån här stickad öronlappsmössa då vi var dit sist. Nu hittade han en likadan men i annan färgkombination. Han gillar dom så mycket så jag gav honom denna som han satt på sig direkt. 


Klicka här för att se färgen på mössan han köpte sist där. Klicka här för att se när vi var dit 8 december förra året


 

Så här ser garnet ut som mössan är stickat i. Det heter Knitting Dream och kommer från Svarta Fåret. Det är butiksinnehavaren som håller upp garnet. Hon är glad, trevlig och hjälpsam

 

 

Bland dom färdigstickade mössorna låg även denna röda virkade mössa. Det står Mora-Nisse på mössan. Mora Nisse-Karlsson föddes 1917 i byn Östnor utanför Mora i Dalarna. Han dog 2012 i en ålder av 94 år. Mora-Nisse var en svensk längdskidåkare. Han vann OS-guld på femmilen 1948, VM-brons på samma distans 1950 och totalt 37 SM-guld, varav 17 individuella. Mora-Nisse vann även nio Vasalopp

 

     

 

          animated-skiing-image-0069                                           animated-skiing-image-0069


 

Nu hade provdockan fått på sig en mysig kofta

 

                                            


Stickat smycke av rep från blåVärld 

 

Såna här mjukisgarn har blivit populära. Jag ser tröjor ute på butiker som är stickade i såna här mjuka mysiga garner

 

 

Nedsatta priser

 

 

Detta är en rulle med såna här glest mönster som används till tunna sjalar

 

 

Ytterligare en stickad mössa och den har reflextråd i det svarta partiet

 

 

Lite uppstickat

 

Jag hann inte ut på morgonen för vi vaknade sent och efter frukosten gick vi ut en promenad. I morse var det minus 3 grader men nu blåser det inte längre.  Vi hade tänkt åka till min son i morgon men jag orkar inte. Är för trött så vi får skjuta fram det lite.

 

 

Jag såg denna virkade basker på Myrornas för ett tag sen

 

     

Jag avslutar med detta häftiga animerade klipp. Moving On: A Stop-motion music Video by Ainslie Henderson. Ha det bra kära ni som tittar in. Kram på er. Han föddes 1979 och är en skotsk låtskrivare. Han är mest känd som en BAFTA prislönt animator. Klicka här för att läsa lite mer om honom

 

 

#Garnstugan #Sockar #Öronlappsmössa #Knitting #Mora-Nisse #Ainslie

 
 
Inger Rozén

Inger" title="http://blogspot.se]Inger" target="_blank">blogspot.se]Inger Rozén

12 januari 2019 14:46

Hej!Fina mössor.Att promenera i denna halka gör en trött.och vädret.Jag har köpt mat från restuarangen för jag tvättar i kväll.Ha en trevlig helg.

http://Chintohs blogspot.se

Malin wiper

12 januari 2019 14:58

Ja du vi fick trippa fram för rätt som det är så händer det nåt. Min man ramlade ju förra vintern och fick operera axeln så det gäller att vara försiktig

Bra att ni har en restaurang där

Ha en fin eftermiddag och kväll
kram från
Malin

 
Ingen bild

SmålandsJenny

13 januari 2019 07:45

Kul att chenillegarn är poppis igen, det köpte jag en hel kasse med på modemagasinet på någon Vaggerydsdag när jag va typ tonåring. Tror några nystan finns kvar hos pappa. Får kanske köpa en tröja i det materialet nu då. Sticka själv har jag inte tålamod till längre å jag har glömt det mesta om hur man stickar annat än typ slätt. Men någon dag när barnen är stora kanske jag hittar intresset och tålamodet igen.

Malin wiper

13 januari 2019 09:07

Vad kul att få reda på att det fanns en sån butik i Vaggeryd då du växte upp. Har aldrig hört talas om Modemagasinet. Häftigt att du har kvar ett nystan. Det är ju ett mjukt och mysigt material som är behagligt att ha mot kroppen

Undrar hur gamla dina barn är nu?. Tack för kommentaren SmålandsJenny. Jag blir påmind om både Vaggeryd och Jönköping, Så småningom blir det en nostalgitripp dit

Ha en jättefin söndag
kram från
Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

13 januari 2019 09:03

Garnstugan är en källa till glädje kan jag tänka mig. Mycket härligt hittar ni där. Mannen din passar bra i den typen av mössa så han är inne på rätt spår.
Tack för titten in på Garnstugan igen, önskar att den fanns närmare mig.
Ha en fin Tjugondag Knut-söndag! <3

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

13 januari 2019 09:20

Ja du det är så roligt att dom har en garnbutik här än om jag inte stickar eller virkar. Det finns ju annat där också som man kan köpa vid behov. Vad kul att du tycker min man passar i såna mössor ;) Jag var lite skeptisk först men sen vande jag mig och han tycker dom är så sköna och varma.

Ha en fin tjugonda knut själv
kram
Malin

 
Ingen bild

SmålandsJenny

13 januari 2019 13:03

Modemagasinet hette väl typ mimmis när du bodde där. Å när jag va liten kunde man köpa hel påse garn för en viss summa när det va jippon. Å ritz hade 10 wienerbröd eller sockerbullar för 50 kr ganska ofta.

Mina barn 4 och 6 år nu.

Malin wiper

13 januari 2019 14:02

Det hette Mimmis Magasin då vi flyttade dit. Vi bodde i Vaggeryd 17 år. Då var det Mimmis mamma som drev butiken men Mimmi arbetade där.

Vad kul att dom hade såna jippon. Kul att få höra lite om hur det var förut i Vaggeryd.

Nu har en hel del butiker lagt ner tyvärr.

Då har du små barn och bra åldersskillnad mellan dom.

Jag visste inte om du hade två eller tre.

Ha nu en fin dag Jenny

Hälsning
Malin

Tack för att du följer min bogg fortfarande

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards