Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2017

Av Malin wiper - 23 oktober 2017 07:30


 

Artistguiden


Jag såg på "Så mycket bättre" i går och tyckte alla gjorde bra ifrån sig och tog till sig Uno Svenningsons låtar på ett hyfsat vis. Sen tycker jag Uno Svenningson är en fantastisk sångare och kompositör med ett djup i sina låtar och texter, han har en sån personlig röst som berör. Dessutom fick man se i går vilken härlig och seriös person han är också. Han måste ha kämpat med sig själv när han både varit blyg och har social fobi. Jag kan relatera till mig själv för jag har alltid varit blyg men inte så mycket nu som förr men jag är en kluven person som själv är en social ensamvarg och då är man som två personer i en och det krockar lite med varandra


      

Kicki Danielsson med At the Border. Jag måste  sätta Kicki i första rummet denna gång eftersom hon var så cool, avslappnad, kändes lite sårbar så hon överraskade mig mest. Hon valde låten "Under Ytan" som hon översatt till engelska så bra. Hon förvandlades från dansbandssångerska/countrysångerska till att få en mer seriös framtoning och hennes röst hade en lite härlig sprucken ton som gjorde att jag fick gåshud. Hon framförde låten med sån känsla så jag blev berörd och fick tårar i ögonen. Jag är ju en sån kallad högkänslig personlighet så jag kunde känna nåt "Under ytan". Ny vecka och både nya möjligheter och utmaningar. Sköt om er och ha en fin början på veckan      

 

 

 #Bättre #Uno #Kicki

Av Malin wiper - 22 oktober 2017 14:15



                             


 

I går när vi umgicks med min mans bror så åkte vi även iväg till Öster Mälarstrands stora fina småbåtshamn för att gå okring där och bara njuta av omgivningen. Höstluften är så hög och ren så det är en ren njutning för en allérgiker 



En motorbåt låg där så stilla i sin turkosblå färg. Det var många som promenerade runt där och samtidigt så får man ju en skönhetsupplevelse medans man rör på sig

 

  

Bått och gult sida vid sida


  

Spegelblankt så det förslår och man bara tar in och njuter av höstens natur innan allt blir kalt och färglöst. 


  

Alldeles framför småbåtshamnen så är det fullt bebyggt med höga bostadsrätter i många olika färger och former. Det ser lite ut på en del håll som stora "passagerarfärjor


  

Vacker segelbåt låg där så stilla och guppade stilla i det lugna vattnet. Det är rena rama mindfulness att gå omkring i småbåtshamnar.                           


  

Sida vid sida i harmoni. Önskar att det vore så bland oss människor också men det är alldeles för komplicerat ibland och man stångar sig blodig. 


    

En båt på väg ut i det lugna vattnet


 

Jag hade sällskap av två bröder..  . Hoppas ni alla har en skön söndag kära läsare. Vi är så skönt slöa och vill bara mysa men i morgon börjar allvaret och vi har massor att göra som ligger efter i schemat.

 

 

                                               

 

 


#Mälarstrandens #Höstluften #Turkosblå #Spegelblankt #Bebyggt #Segelbåt #Bröder #Sanne


Av Malin wiper - 22 oktober 2017 09:45

                

Nu har ännu en sångare gått ur tiden och det är Boris Lindqvist även kallad "Rock Boris". Han blev 76 år gammal och det känns sorgligt och jag har alltid gillat honom och hans röst. Klicka här för att läsa lite mer om honom. Det finns inget om hans privatliv eller familj mer än hans föräldrar så han var väldigt privat. Han kallades också för Sveriges Georgie Fame

 

  

Boris föddes 1940 och när han dog så befanna han sig på Cypern. Han var en rocksångare som slog igenom 1957 under under just namnet Rock Boris. Han ledde gruppen Boris jazz'n' Roll Band. Kom ihåg att han senare började sjunga mer jazz än rock och jag tyckete att hans röst även var passande för jazz-genren. Boris har dessutom spelat med Rockfolket, tillsammans med Rock-Olga, Burken och Little Gerhard. Burken har jag träffat och fått atutografen av och både han och Rock-Olga är döda sen några år men Little Gerhard håller sig kvar än.

 


Denna låt kan jag bara inte få ur huvudet för det var en historisk grej då Sverige gick över till högertrafik 1967 och jag själv var tonåring och satt i tv-soffan för att uppleva detta. Rock Boris blev förevigad i folksjälen då han sjöng låten "Håll dig till höger Svensson" medans man satt där och väntade på att bilarna skulle åka från vänster till höger. Hela Sverige satt bänkade och man undrade hur detta skulle gå och om många olyckor skulle hända. Det gick smidigare än alla trodde så inget allvarligt hände och på den tiden var inte hastigheterna så höga och trafiken så utbredd som nu. Klicka här för att se massor av bilder från högertrafikomläggningen 

 

        animated-microphone-image-0020              animated-microphone-image-0020                      animated-microphone-image-0020              animated-microphone-image-0020   

 

Klicka här för att höra Thore Skogman sjunga sin låt om högertrafiken med bilder från Västerås

 


Här ett nostalgiklipp med Rock Boris sjungande Hully Gully Holyday från 1963. Klippet är från ett tv program som hette Drop In och samma kväll var självaste The Beatles med i programmet. Programledare för Drop In var Kersti Adams Ray som ni ser i början av klippet

 

                     

                    djrooms

 

                               

 

 

 

#Boris #Höger #Drop #Kersti


Av Malin wiper - 21 oktober 2017 16:15

                                                           


 


I dag bjöd min mans bror oss på en underbar fika på Bygdens Bageri som ligger inne i den fina Saluhallen Slakteriet i Västerås


  

Det var så fint, luftigt och mysigt inne i cafét där man även kunde köpa med sig både kaffebröd och matbröd. Dom bakar surdegsbröd på ekologiska och lokalproducerade råvaror         


 

Här sitter jag och min svåger färdiga att hugga in på det goda fikat. Tyvärr blev det ingen bra bild på min man och mig och vi är ju sällan med på bild tillsammans så det måste jag ändra på            


 

Mr T och hans bror tog varsin smörgås av surdegsbröd med syrlig smakrik salami, fräscha grönsaker och brieost så det var en ren njutning


 

Från sidan. Jag gillar att fota såna här gapande smörgåsar som är dekorerade med omsorg


  

Jag hade också tänkt ta smörgås men när jag såg denna mjuka kaka som innehöll både saffran och päron så blev jag nyfiken. Det var en ovanlig kombination men smakerna gifte sig så fint så jag fick gåshud på armarna av njutningen. Till denna en underbar vaniljsås


                                                                                                  


  

Här ser ni pappa och dotter som driver bageriet och allt man såg där var så välbakat och tilltalande både för öga och gom. 

  


  

Detta är ett "Frökenbröd" som såg fantastiskt ut och medans vi var där så bars det ut massor av nybakat av alla de sorter och folk kom in och både fikade och handlade med sig

  

Innan vi gick så kom dom ut med dessa godsaker som såg fantastiska ut med sin vaniljkräm som fick tandvattnet att rinna..  

 

Efter detta passar det bra med låten Feeling Good med Michael Bublé Dramatisk inledning och lite James Bondkänsla i utförandet. Hoppas ni feeling good också kära läsare. Ha en toppenkväll 

 


#Bygdens #Saluhallen #Matbröd #Svåger #Surdegsbröd #Gapande #Saffran #Pappa #Frökenbröd #Godsaker #Michael

Av Malin wiper - 21 oktober 2017 09:15



Vi hade ju tänkt spara in på fikastunder men när vi gick hem från Hallstaparken i går så kunde vi inte låta bli att gå in på Hallsta Café & Bar för att ta en fika. Dessutom har dom "Seniorpriser" på nåt i utbudet varje dag och i går var det dessa färska urgoda tekakor med ost och skinka eller bara ost. Det kostade bara 50 kr för allt. 

 

                               


Etsy


    

Snygg väggdekoration i baren nedanför dom hängande vinglasen

 

 


ovanför baren ser man deras dryckeslista och är har jag fotat vinlistan. 



         animated-wine-image-0035                    animated-wine-image-0035          animated-wine-image-0035                    animated-wine-image-0035     


  

Vi skall möta upp min mans bror i Västerås och hitta på nåt och bara vara. Hoppas ni själva har nåt kul på gång och får en jättefin lördag     


Jag säger bara MeToo för jag har råkat ut för trakasserier själv ett antal gånger genom livet och även fått slå mig fri en gång. Klicka här för att se vad jag skrev om sexuella trakasserier i januari 2016. Tur att inte alla män är såna utan dom flesta sköter sig. Det är lika illa om kvinnor trakasserar män och det är bra att detta nu kommer upp till ytan. Kvinnor har ju sällan blivit trodda när dom anmält sånt och det får det bli en ändring på 


#Hallsta #Tekakor #Vin #MeToo

Av Malin wiper - 20 oktober 2017 17:15

  

Vi åkte in ett ärende till Västerås men tog först en promenad i det vackra höstvädret och luften är underbar att andas in så vi mådde jättebra och bara myste med varandra och naturen                  


  

Det blommar fortfarande i krukor utomhus så hösten håller sitt grepp om oss


  

Lånade en bild som min man tagit. 

 

   

Anna Stadling med Bättre dagar. Anna stadling föddes i Sundsvall 1970 och det är ju även min födelsestad. Hon körar och spelar gitarr i musikgruppen Hovet (som varit Lars Winnerbäcks kompband). Klicka här för att komma in på hennes facebook. 


  

Som en bro över mörka vatten


           


 

Efter promenaden blev vi lite trötta så vi gick in på Myrornas second hand. Kul att gå där ett tag och kolla in allt.


 

Jag hittade en top som var helt oanvänd och med bra kvalitet för endast 35 kr. Bra plagg att ha under koftor, jackor och tröjor mm


 

Så här ser den ut på nära håll. Märket på topen är Collection Soda wear


  

Nu är vi hemma och har ätit lite gott och druckit ett glas öl. Vi har även varit inne på Ankis Secon hand där vi hittade en kul sak som jag visar senare. Min man är inte klar med reparationen av sin stationära dator än utan det är rena kaoset vid hans kontorshörna. Han får inte vissa saker att funka så han måste installera om och fixa lite mer. Jag rensar i skåp och lådor för att lämna in lite mer till second hand så vi får lagomt mycket kvar hemma. Vi är så gott som klara med vår lägenhet och vill inte ha mer än vi har nu. 

 

     

I Borås har dom verkligen anammat detta med väggmålningar på tråkiga husfasader. Vi har sett mycket där när vi åkte över Borås när vi hälsat på mamma. Det är ju väggmålningarna och skulpturernas stad 

 

Ha en skön kväll gott folk..    

 

 

#Västerås #Promenad #Krukor #Anna #Myrornas #Vatten #Top #Ankis #Väggmålningar


Av Malin wiper - 20 oktober 2017 08:00


  

I onsdags då vi åkte hem från Köping till Hallstahammar så gick vi in en sväng på Åsby Hem & Trädgård. Nu grejas det för fullt med nytt i höst och vinter. En av mina favoritfärger vinrött är på modet igen och inte bara i kläder utan som här i både gardiner, lampskärmar och annat. Jag köpte själv ett par vinröda jeans på rea i våras men dom är för långa så jag skall bara lägga upp dom

 

   

Även turkos har gjort sitt intåg i inredning 

 

   

Detta var också läckert och man får en känsla av "Egypten"

 

        animated-egypt-image-0171                 animated-egypt-image-0171          animated-egypt-image-0171                 animated-egypt-image-0171      

 

     

Detta kommer mig osökt att tänka på en grupp som heter The Downliners Sect. Dom fick en hits med låten Little Egypt. Dom är ett brittiskt R&B- band som bildades i stadsdelen Twickeham i London 1963. Dom största framgångarna fick dom i Sverige i mitten av 1960-talet. Klicka här för att läsa mer 

 

   


I ett av butikslokalerna har dom satt upp denna häftiga påfålgelinstallation och runtom arbetas det för fullt med att göra om rummet. Det är väldigt stort hos Åsby för dom har ju inte bara blommor utan inredning, kläder, smycken, godis, Café och mycket mer                

 

   

På blomsteravdelningen kan man se denna Kannväxt. Så häftig och surrealistisk

 

  

   

Här fick jag lite förkänningar av julen för dom har massor av julstjärnor i olika nyanser                     

 

   

Avslutar med denna klase som hängde ut lite i gången  

 

                                       



#Åsby #Vinrött #Turkos #Downliners #Påfågelinstallation #Kanväxt #Julstjärnor #Klase

Av Malin wiper - 19 oktober 2017 11:15



  

Hallstaparken har haft inbrott för tredje gången i rad och det känns jättsorgligt. Det är många som erbjudit sig att hjälpa till för när det gäller skadegörelse så tar sånt tid och kraft från det som måste fokuseras på i ett företag. Vi vill ha kvar vår fina park med underbar ledning och personal för den ger så mycket till medborgarna i samhället. Dom har sån blandning av evenemang så det finns nåt för alla. Vi har själva varit både på disco och Stand Up och haft det jättekul.         


 

Det är en drogpåverkad man som brutit sig in och denna gång hittade dom denna ordförandeklubba på golvet som då var helt blodig så mannen hade gjort sig illa då han bröt sig in. Dessutom var han beväpnad med kniv denna gång och det bådar inte gott


 

Här ser ni glasmästare och en ur personalen som fixar fönstren som var utslagna och i spillror. Polisen hade fått tag på mannen men han är redan släppt på fri fot och det är rena vansinnet. Varför inte ta in honom så han får hjälp istället innan det händer nåt värre. När nån är så påverkad så vet dom inte vad dom gör och kommer inte ihåg nåt efterråt.


  

Här torkas blod bort från kassaapparaten                             


 

Susanne Croner som äger och driver Hallstaparken står längst fram och pratar med oss som kommit dit för att få hjälpa till. Hon är en helt underbar person och så även hennes personal så man blir så ledsen för deras skull. Sånt här kostar även pengar och kan göra så att vi mister vårt nöjes och kulturställe och det vill vi inte.          


  

Stolar och bord är satta i ett hörn för dom var också nedblodade och kantstötta

 

   

En av dom gulliga tjejerna som arbetar på parken. Klicka här för att se henne och dom andra i en gruppbild från Borgåsunds Hamncafé


 

En stege ligger i entren och väntar på att bli använd. Gardiner är på tvätt och skall sen sättas upp och i all denna kaos skall dagens program följas.                    


 

Det var inte lätt att fota i dag för det är både motljus, skuggor mm. Detta är en del av utsidan från gatan och huset är rätt stort



Jag väljer att sätta in Johnny Cash med Hurt för det är en av dom sorgligaste låtarna jag vet.



#Hallstaparken #Inbrott #Drogpåverkad #Ordförandeklubba #Glasmästare #Blod #Susanne #Stolar #Tjejerna #Johnny


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards