Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 6 januari 2017

Aspö Livs & Café!

Av Malin wiper - 6 januari 2017 12:00



  


Vi åkte till min son 2 dagar före julafton och på vägen tog vi en fikapaus och det gjorde vi på  Aspö Livs & Café utanför Strängnäs. Vi har länge tänkt gå in där när vi åkt förbi men det har inte blivit av förrens nu. Jag gillar såna där udda ställen som har en liten retrokänsla inomhus men ändå har en varierad blandning av gammalt och nytt. Det kom in folk hela tiden och det var en fin stämning och dom två kvinnorna som arbetade har drivit stället i 6 år och före det fanns ingen verksamhet på 9 år. Före detta så har det funnits ett antal lanthandlar där

 

Klicka här för att komma in på deras Facebook

 

  

Dessutom har dom en liten mack där också. Välkomnande med en sån här installation


  

Kaffet tar man sig här i hyllan men vi ville inte ha kakor utan varsin smörgås. Den får man iordninggjord direkt och det känns härligt när man är på resa                    

 

 

Så här fina var smörgåsarna dekorerade med finess. Dessutom var dom jättegoda

 

        


  

Så här såg det ut i fönstren med färgstarka gardiner och en snygg adventsljusstake


  

En salig blandning på hyllorna med allt man behöver 

 

   

Gamla nostalgiaffischer kan ses ovan livsmedlen och jag kom så väl ihåg sockerdrickan från min uppväxt och även Bullens Pilsner Korv. I år är det 60-årsjubileum för Bullens. Det var Erik "Bullen" Berglund som gav namn åt helkonserven.

 

  

Härlig gammal våg som gav känsla                      


  

På butiken sålde dom även massor av andra saker och vi fick tag på 6 st dessertskålar och alla 6 fick vi för 50 kr, kommer från Nuutajärvi Oiva Toikka  (glasdesigner) dessertskål Flora. På nätets kostar dom minst 100 kr/st. En stor fruktskål i samma märke kostar över 600 kr. Dom var helt oanvända och låg i orginalförpackningen

 

Klicka här för att se dessertskålen på en vintagesida. Skålarna känns tidlösa och jag gillar det mönstret med bubblor. Vad jag kan se så är dessertskålarna från 1968   

 

 

   

Det är svårt att få fram på bild hur fina och tidlösa dom är. Jag har länge letat efter just den här modellen på dessertskålar              



Påfört i dag:


Jag sov högst 3 timmar i natt så jag fick sova lite längre på morgonen. Det är alltid värst dom första två nätterna då man är ensam. Vi är båda så vana att vara två så man känner verkligen skillnaden. Samma är det för min man då jag varit borta men det var rätt länge sen nu. Det har mest varit då jag legat på sjukhus. Tack vare sömnbrist så blev det inget gym i dag utan jag tar en promenad istället än om det känns kallt med 17 minusgrader som vi har nu.

                 

 

A-G ringde och berättade att dom haft brand i fjärrvärmeverket så nu är elementen helt kalla..burr! Klicka här för att läsa om detta. Vi som gjorde oss av med dom extra elementen vi hade innan vi sålde huset. Min man sa att jag kunde leta i källaren eller vinden efter värmeelementet som vi brukar ha i bilen. Eller gå till Netto och kolla om dom har några. Ha nu en fin trettondag gott folk..   

 


Cosy Röportaji

 


  

#Aspö #Mack #Smörgås #Hyllorna #Nostalgi #Bullens #Dessertskålar #Minusgrader #Cosy

 
 
Annelie

Annelie

6 januari 2017 23:41

Mysigt ställe ni var på, och snygga dessertskålar fick du tag på också.
När du skriver om Bullens pilsnerkorv, kom jag att tänka på att den har jag aldrig någonsin smakat,, har du och är den i sådana fall god..??

Kramar om.. // Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

7 januari 2017 08:53

Kul att du gillar dessertskålarna som var ett fynd. Jag har ätit Bullens korv när jag var liten men då var den mycket godare än nu. Testade igen för några år sedan och det var inte riktigt samma korv och smak som då

Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards