Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2015

Av Malin wiper - 3 augusti 2015 12:00

  

Sångerkan och TV-personligheten Cilla Black har gått ur tiden i en ålder av 72 år. Jag lyssnade en del på henne när jag var ung flicka. Hon föddes 1943 i Liverpool, England och dog 2 augusti i Estepona, Spanien. Hon var efter The Beatles en av de större artisterna från Liverpool och den enda kvinnliga artisten som slog igenom riktigt stort i den staden. Hon blev däremot inte lika populär i USA utan satsade på en karriär i Storbritannien. Det är så många av både äldre och yngre favoriter som gått bort den sista tiden och det känns så sorgligt än om det är livets gång. Dom tror att hon dog av naturliga orsaker men obduktionen är inte klar än 

 

Cilla Black med låten You're My World. Klicka här för att höra en annan av hennes låtar. Klicka här för att höra låten Anyone who have a heart. Klicka här för att se ett klipp med olika låtar. Hon hade en speciell ton på rösten så man kunde inte missa att det var hon som sjöng när man hörde henne på radion.         

  

Minnesklipp


Cilla Black har också varit komedi-skådespelare under mitten av 1970-talet, efter det blev hon en framträdande tv presentatör under 1980 och 1990-talet, även värd för ett underhållningsprogram som hette Blind Date (1985-2003) och Surprise Surprise (1984-2001). År 2013 firade hon 50 år i showbusiness. Brittiska tv-nätet ITV hedrade denna milstolpe med en underhållning som sändes 16 oktober 2013. Showen kallades The One & Only Cilla Black, värd var Paul O'Grady. Hon var gift med Bobby Willis från 1969 tills han dog 1999. Dom fick 4 barn ihop.





          



      



#Cilla #England #Sångerska #Personlighet 

Av Malin wiper - 3 augusti 2015 08:15

                     


  

Vi som besökte Byarums Hembygdsfest fick också ta del av en fantastisk klädparad som leddes av Inga Ekström som ni ser på vänster sida. Hon berättade först lite historia bakom kläderna och det gjorde hon så proffsigt och inlevelsefullt. Alla kläder som modellerna visade kom från 1930-1940-talet och var helt i orginal. Dom har tagits hand om väl och bevarats i en bra miljö. Tavlan på väggen föreställer Ellen Gustavsson som var en betydande person i kommunen på den tiden. Den fina leende kvinnan i stolen till höger fick symbolisera en look a´like till Ellen och det gjorde hon jättebra   


 

Här ser ni en av klänningarna på en fin tjej  och det kändes som man blev förflyttad till en annan tid    


  

Ett fint par där hon har en svart insvängd kappa och en rosa klänning under. Mannen har höghatt och frack   


  

Så har vi då stiliga Håkan Johansson som före höll ett fantastiskt tal. Hans partner var lika fin och hade nån slags virkad svart sjal och en kjol med ränder nedtill


  

Söt tjej med en drömklänning i rött med mycket fall i kjolen   


  

Nästa stiliga par ut skall föreställa föräldrar på 1940-talet. Antar att dockan är gammal också

Sen har vi en skönlockig fin tjej som bär en brun sammetsklänning och en kappa som var jättesnygg. Till detta kängor                     


    

Efter det så kom två snygga sjuksköterskor och man tänkte direkt på några tv-serier.  


        

Klickbilder

  

Nästa par var en fin man med lite tjockare kostym. Liten tuff fin kille med keps, väst och slips


Ytterligare ett fint par där han bar frack och hon en svart klänning med många detaljer


  

Hon i skir vit klänning och han i frack, så stiligt par


  

Ytterligare ett fint par som bar svart. Hennes klänning var full av spets och hon hade utsmyckning i sitt hår. Han bar vit halsduk till fracken och vit fluga   


     

Ung skönlockig tjej med skir snygg vit spetsklänning som såg bekväm ut

 

    

Fin glad fin kvinna med stråhatt och en tvådelad lättburen klänning och på fötterna snörkängor


     

Klickbilder             


  

Stilig kvinna med turkosgrön klänning med glans i och en blomsterprydd hatt. Hon har ett barn i famnen som bär en klänning som jag tyckte dom sa var 80 år gammal. Den unga killen var stilig i sitt plommonstop och snygga svarta kostym


  

Sista kvinnan ut som var snygg i sin svarta kappa snygga axlar och en cape över kappan och en lite rosarandig klänning under 


     

Klickbilder


    

När allt var slut så fanns alla modeller på scenen och detta var verkligen en upplevelse att få se 

 

 

                  



Jag hade tänkt dela upp detta inlägg på två men funkar det så här så får det vara. Tala gärna om för mig om det blir krångel att se på grund av att det är lite långt. Jag har fått arbeta med bilderna rätt länge för solen sken kraftigt och ansiktena har jag fått lära mig hur man mörkar upp av min man. Solen skiner för fullt och det kommer att bli rätt varmt. Hoppas ni får en fin början på veckan

 

 

Fortsättning följer med del 3.....................   


#Klädparaden #Byarum #Inga #Ellen

Av Malin wiper - 2 augusti 2015 10:26

                                                                                           


När vi dök upp på Byarums Hembygdsfest så spelade  Melins, Ödestugu. otroligt skicklinga musiker som det var ett nöje att lyssna till.   

  

Här kommer ett musikklipp som jag filmade när dom spelade en av låtarna


  

Jag är så arg på mig själv att jag inte filmade deras sista låt för då sjöng denna man en rocklåt och vilket ös det var och hans röst var helt suveränt bra. Får kolla när dom spelar nästa gång så jag kan filma då


  

En glad man från bandet ställde ställde upp på bild så jag kunde visa upp alla hans medaljer som även dom andra hade på sina västar


  

Det var massor av folk samlade  bakom huset där dom har lite större yta. Alla åldrar var representerade och sånt är kul.                       


  

Här ser ni en av uteserveringarna där man kunde få sig lite gott i magen  



           

Dom serverade en fantastiskt god ostkaka med sylt och grädde. Ville man ha kaffe med dopp så fanns det också till jättebilliga 50 kr för både krämbulle, rulltårta och två sorters kakor. Eller om man ville ha nåt matnyttigare så serverades även våfflor med sylt och grädde, det fick jag tyvärr inte med på bild.                


  

Här ser ni Jönköpings läns landshövding  M. Akhtarzand som höll ett fint högtidstal    

                   


  

Sen var det då dags för den högtidsklädda fina mannen Håkan Johansson som höll ett tal om hembygdsföreningens historia ända från början till slutet. Han hade en sån bra röst så det blev intressant att lyssna på                                                  


  

Efter det var det dags för utdelning av en gåva från Vaggeryds Museiförening och hembygdsrådet. Första talet hölls av Ola Hugosson, Hembygdsrådet till höger och till vänster ser ni Lars-Erik Joakimson     


  

Här ser ni Lars-Erik Joakimson som tar till orda. Han är ordförande i Vaggeryds Museiförening där min man arbetar. 


Konferencieren för dagen Oscar Smith Oscarsson som är ordföranden i Byarums Hembygdsförening. Han  står här och samtalar med två av de driftiga cafékvinnorna   


  

Dom hade även ett lyckohjul där min man vann en stor chokladkaka. Fina kvinnan bakom bordet arbetar i vanliga fall hos Acleja Blomsterhandel


  

Längst fram på bilden ser ni härliga Gunlög Joakimson som är gift med ordföranden Lars-Erik Joakimson, ordf i Museiföreningen i Vaggeryd. Hon har själv många strängar på lyran och har regelbundna blomstervandringar vad gäller "Vilda blommor" mm. Bakom henne sitter en léende Gunilla Wallenberg, en annan av Vaggeryds profiler.


Det fanns även en fiskdamm för barn och här ser ni dom tre unga som skötte om detta   


  

Här ser ni kvinnan vars pappa grundade Byarums Hembygdsförening. Hon heter Inga Ekström. Hon har klätt sig i tidsenliga kläder för att visa upp en klädparad som kommer i ett senare inlägg, hon var jättefin, glad och trevlig. Jag har längtat efter att få träffa henne. Min man har träffat henne flera gånger och en gång hade hon kläder och skor som hon hade tänkt lämna in till second hand, hon frågade då min man om jag hade nåt intresse av kläderna så han tog hem dom, flera av plaggen och skorna har jag haft sån användning av.             

 


Fortsättning följer....................

 

 


#Byarum #Hembygdsgård #Hembygdsfest #Melins #Sångare #Landshövding #Håkan #Museiföreningen #Hembygdsrådet #Joakimson #Hugosson #Ekström

Av Malin wiper - 1 augusti 2015 18:45


Det var så länge sen nu vi var till Jul-Ljus butik & Café i Hok så vi åkte dit en sväng i fredags. Här ser man den fina skylten som gör att det är lätt att hitta 

 

 

                                                        


  

Här ser man långsidan på huset som dom dekorerat så fint med rosa rosor i balkonglådor. I butiken säljer dom inredningsdetaljer och mycket annat. Det som är så speciellt med butiken är att dom även  har julsaker till försäljning året runt. Dessutom har dom ett jättefint Café med idel gott hembakt kaffebröd


Klicka här för att komma in på ett inlägg från deras julmarknad. Klicka här för att se när vi var dit 4 december 2014. Klicka här för att se när vi var dit 19 augusti 2014    

 


Kolla in vilken läcker utsmyckning i form av en gammal cykel som så snyggt är utplacerad på deras utecafé    


  

Ännu en snygg installation


  

Dom har flera platser att fika på och här ser ni en mindre lokal om man vill fika i en lite äldre miljö där dom har både denna fina soffa och fotöljer mm                   


  

Här ser ni glada trevliga Anna som  driver stället med den äran. Hon har verkligen fått till ett bra koncept som lockar folk. Det finns även en övre våning så större grupper kan boka in sig där. 


  

Receptet på denna rödvinbärs-kaka kom hon på dan före vi var dit. Den såg så läcker ut och var urgod att äta. Dessutom har hon flera glutenfria kakor och även laktosfritt bröd också 

 


  

Min man tog denna varma smörgås till sitt kaffe, den var supergod 


  

Denna docka är handsydd av en kvinna och den finns i olika utföranden. Jättesnygg och hon har satt riktigt lin som hår.                     


  

Nu är det snart jul igen!!!! och Anna kommer att börja med julförsäljningen i mitten av september i år. Då tas alla andra saker bort och det blir bara julsaker. Det fanns rätt mycket julsaker nu också så vill man vara ute i god tid så kan man passa på.                 


    


  

Hon hade fått hem kappor i olika färger som såg ut att vara i nåt slags galon/plast och passar säkert jättebra när det regnar också. Dom var ju hur läckra som helst och annorlunda


  

Ståtliga stora prydnadstuppar


  

Själv köpte jag en passande sak som jag skall ge bort. Vi har varit en sväng till Byarums hembygdsförenings 80-års jubileum, dom hade tur med vädret så det kom mycket folk. Skriver om det i morgon för nu är jag jättetrött. Vi hade jättetrevligt och dom hade mycket att bjuda på av olika slag. Ha nu en skön kväll kära läsare och sköt om er 

 

The Boppers med en gammal goding


#Jul #Hok #Anna#Vinbär #Varm #handsydd #Kappor #Boppers

Av Malin wiper - 1 augusti 2015 08:00


  

Jag fick ett paket i dag från min bloggläsare Lena. Hon skickade mig en bok som jag kommer att ha mycket nöje av, den heter Ärtor suger snaps och är skriven av Stellan Löfving & David Stark. Den handlar om Sveriges 99 roligaste skyltar, särskrivningar och språkgrodor. Den är verkligen roande och jag skall slå upp den emellanåt och kolla skyltar och få smila lite. Tusen tack snälla du, vi har ständig mejlkontakt så jag hoppas vi kan träffas nån gång i framtiden


  

Fjärilshänget som jag fått av Pisan har hon nu fixat en kedja till så nu skall det användas. Jag har rätt många kläder som det passar till. Tack snälla du   

 


 Hängena jag fick av Lena kan jag också använda kedjan till 


               

Jag fick även dessa två armband av Pisan, jättefina...  

 

The Beatles med så passande Thank you girl (girls)...     

 

   

I dag åker vi antaglingen till Byarums Hembygdsgård som har hembygdsfest med många aktiviteter. Klicka här för att ta del av deras program. Det finns tre saker jag är intresserad av och det är att Götaströms Fordonshistoriska klubb kommer dit så man får se läckra veteranbilar 13.30, sen skulle jag vilja lyssna på Andersmacken med Sunliners spela 18.00 Eftersom han håller på med veteranbilar så blir det nog häftig musik. Plus en sak till: Fika...  

 

 

I går var vi till Hok och butiken Jul-ljus butik & Café. Det skriver jag om när jag får bilderna klara.

 

 

     

 

 

  

 

 

#Bok #Skyltar #Lena #Hänge #Kedja #Pisan #Armband #Beatles  #Byarums #Hembygdsfest            

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards