Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2015

Orangeriet i Borås och lite annat sevärt...

Av Malin wiper - 17 augusti 2015 14:00

  

I Lördags stannade vi rätt länge i Borås och bara gick omkring och njöt. Dom har byggt ett Orangeri i början av den fina stadsparken. Det har dom gjort på ett berömdvärt vis så det passar in i omgivningen och blir helt rätt. Parken är väldigt välbesökt och det beror på att den är väldigt vacker med mycket sittplatser, statyer, blommor, lekparker mm. Det är inte så ofta man ser folk numera sitta och njuta på en bänk i en park som man gjorde förr, så det känns lite som Borås tänkt ett steg längre och gjort många oaser åt dom boende och besökare. 

 

 

                                                                              

 

 

I huset finns som sagt Orangeriet, Restaurang, Konsument-, energi- och klimatrådgivning. Restaurangen heter Ekologi mat & bar  


  

På ena utsidan av huset finns även en uteservering, så även inomhus men den kollar vi in nästa gång 


 

Här ser man Orangeriet från andra hållet

 

  

I lördags så pågick en del aktiviteter och en av dom var en "Bouletävling"


  

Det spelades boule för fullt utefter gångvägen. Jag har själv varit sekreterare i en ideéll förening "Ungdomsklubben Knuten" andra delen av 1980-talet i ett bostadsområde. Han som var ordföranden såg till att det  byggdes boulebanor och även boccia så ungdomar kunde komma dit och spela. Vi hade även internationella dagar då alla kulturer ställde upp med sina lands maträtter i huset där vi höll till. Det var en rolig tid och det hände mycket i området som alla kunde ta del av. När jag kollar på nätet nu över det bostadsområdet så finns inte den aktiviteten längre och jag kan inte se klubbhuset. Vi som arbetade med detta på fritiden har nu skingrats för vinden. 

  


  

Det blommar överallt i Borås och det är så färgstarkt och vackert 

 


  

Borås är inte bara parkerna och  statyernas stad utan  även väggmålningarnas stad. Här ser ni en som vi körde förbi, föreställande roliga positiva smileyfigurer och lite annat som tittar fram i bilden. Nåt jag inte gillar är att dom satt soptunnor framför målningen, det tar bort lite av tjusningen, en sak till, den kunde ha satt lite högre upp på väggen men jag antar att dom ville ha den i samma linje som huset bredvid 


  

En annan som tittar fram är jag, bakom denna fina skulptur som man ibland ser barn klättra på. Skaparen av denna är Eva Hild och skulpturen heter "Wholly". Det är viktigt att vi omger oss av utsmyckningar i många former för det berikar oss männsikor  


  

Klicka här för att se lite bättre bilder på väggmålningen på huset. Klicka här för att se när vi åkte förbi Borås i maj


Sånt här gillar jag, att medborgarna kan få gå till hänvisad plats och spela bordtennis. Precis som det nu börjar växa upp platser för utomhusgym. Detta såg vi inne på en bred bakgata och man går bara till Team sportia för att låna racket och boll. Blir det kö till borden så får man bara hålla på i 20 minuter. Det är alltså en social mötesplats för en levande stadskärna med motion i fokus                       

       


  #Borås #Orangeriet #Bouletävling #Statyernas #Eva #Bordtennis      

 
 
Anna-Karin

Anna-Karin

17 augusti 2015 20:18

Oj, vilket fint orangeri de byggt i Borås! Nu fick jag sån lust att åka till Borås någon helg. Jag gillar den staden fast nu är det ett tag sedan jag var där. Så dags för en utflykt dit snart, kanske. ;) :)

Om du minns Rosariet i Jönköping som jag bloggat, så ska de bygga ett orangeri där också i stället för det enkla huset där man har kaffeservering på sommaren nu. Det ser jag mycket fram mot, tror att det blir riktigt bra med ett orangeri där. :)

Hoppas att du mår bättre i ryggen nu. :)

Kram/Anna-Karin

http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

Malin wiper

18 augusti 2015 07:12

Det blev verkligen fint där i den stora parken. Det tycker jag du skall göra för Borås är så vackert med alla sina parker, statyer och annat

Rosariet har jag besökt många gånger, det är verkligen vackert också. Hoppas dom inte river hela det stora fina huset med utsirningar utan att det får vara kvar. Då kan det bli riktigt fint

Ryggen är sämre igen men det väntade jag mig efter att ha åkt så många mil första gången sen jag fick detta.

Tack för att du tittade in
Ha en skön tisdag kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards