Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 3 januari 2015

Malmborgs Lilla i Jönköping, och lite minnesbilder...

Av Malin wiper - 3 januari 2015 08:00

  

Här är vi utanför Malmborgs Lilla som blev  årets sista fika 2014.    


  

Jag tog denna stora smörgås med härlig ost och skinka men jag äter alltid bara underdelen för jag får inte i mig mer. Det blev nästan som en brunch. Victoria som driver stället var där och hade sin dotter med sig som är 8 år gammal. Hon är så intresserad av Cafénäringen så hon hjäpte till både vid kassan och att servera. Jag glömde att fråga om jag fick fota henne. Hon är en glad och duktig tjej precis som sin mamma. Det var så livat och härligt där, så det blev ett bra slut på ett året.

 

  

Min man tog focaccia. Min man såg ut att njuta och salladen var så fräsch. Vi köpte med oss lite kakor för nedfrysning. Dom hade öppet från 10-14.00 och det hade dom förra året också men i år hade dom fler kunder och det både satt folk där och fikade och kom in många och köpte bröd   

 

  


När vi kom hem och skulle packa upp så såg vi att Victoria hade lagt ner en fin choklad bland våra varor...  Tack snälla goa du. Det var en fin choklad Valrhona av sorten "Guanaja" och så passande 70% som är det vi nu på nya året endast får äta och då nån bit då och då. Jag gillar ju mörk choklad som är nyttigare och dessutom nyttig i lagoma portioner.


  

En fin gammal burk stod i fönstret och där förvaras bakböcker. Det står Svea Choklad på burken och det kan vara nåt ställe som funnits. Klicka här för att läsa lite godishistioria och njuta av bilder 


Dom fina Kusmi tea burkarna kan man återanvända till mycket för dom är dessutom snygga. Jag har själv planterat blommor i dom flera gånger och här har Victoria använt dom till ljus och det i olika färger i olika storlekar av burkar. Så påhittigt 

 

   

Detta är en bild från april 2011 då jag hade planterat en blomma i en Kusmi tea burk. Den stod på ett av våra utemöbler nere vid hjortsjöån då vi hade eget hus. 

 

   

Så här fint såg det ut när vi satt där och myste vid vattnet 2011. Huset var en bit ovanför och en väg emellan. Vi hade fin utsikt och nu känns det lite overkligt att det bara var 3 år sedan vi bodde där. Detta kan man verkligen kalla mindfulness

  


  

Här en lite större burk och det fanns fler som ännu vidare. Tack Victora med personal för ytterligare ett njutningsfullt år på Malmborgs Lilla. Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev i augusti 2009 ang återanvändning av burkar. Klicka här för att se hur man fixar till en god chailatte på kusmi tea. I år kommer vi inte att kunna gå ut och fika lika mycket som förut för vi skall försöka spara pengar så vi kan förverkliga saker som vi har framför oss. Det kommer ändå att bli några härliga fikastunder/månad       


      

Här står en av dom nya utemöblerna ensam och ibland ser man dom i olika grupper. Vi tog en långpromenad i stan innan vi åkte ner till Västra Strandpromenaden där det är otroligt vackert att promenera. Det inlägget kom in före detta inlägg

 


En låt jag spelade i början på förra året med Richard Bull & Patrizia Ames Beneath the stars. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att komma in på Patrizia Ames hemsida  

          

   

I dag hade vi tänkt åka bort en tur men vi vet inte än om vi orkar.  Vi bestämmer det mesta i sista sekunden om det går. Nu önskar jag er en fin lördag, sköt om er.          

 

 

#Malmborgs #Utemöbler #Nyårsafton #Kusmi #victoria #Smörgås #Focaccia

 

 
 
TantGlad

TantGlad

3 januari 2015 10:55

Så mysigt att gå på café. Jag är jättedålig på det, men vi har ju flera fina caféer här i stan. Charm brukar jag gilla. Det är så mysigt och lyxkänsla där.
Foccaiella är gott. Brukar åxo äta det då jag är ute och ränner i affärer och vill äta nåt Lagomt sådär.
Sveaburken så fin den är.
Tänk hur fint ni bodde. Nära vatten presis som mig. Man myser. Roligt att se dina bilder.
Rolig bild på stolen på torget.
Nu ska du och din gubbe Ha en fin lördag.
Tack för dina trevliga mysiga inlägg min vän.

Kramelikram.

http://tantglad.blogco.nu

Malin wiper

3 januari 2015 17:14

Vi går rätt ofta på Café men vi skall nu dra ner lite men helt utan kan inte jag vara. Då har ju du ett fint Café hos dig också.

Det är god Italiensk smörgås. Sveaburkar är tydligen dyra att köpa. Vi bodde väldigt fint men jag saknar det ändå inte för vi orkade inte hålla ordning på den stora trädgården och det behövdes repareras på utsidan och även mer inne. Det finns många såna nya grupper i Jönköping

Ha en fin lördag du och din gubbe också

kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 17 maj 09:45

    I går då vi var på väg ut på vår promenad så såg jag nåt på gräsmattan men det såg så märkligt ut. Jag gick närmare och då såg jag att det var en hare. Den låg blixtstilla och när jag närmade mig med lätta steg så reagerade den inte så jag b...

Av Malin wiper - Torsdag 16 maj 08:15

    I går promenerade vi bort till ICA Ettan som ligger 1,1 km från oss. När vi gick där på trottoaren så hörde jag nåt som prasslade bredvid mig och det visade sig vara en kråka. Den var jättenära mig så den blev jätterädd och flög iväg så snab...

Av Malin wiper - Onsdag 15 maj 09:15

    Min man gjorde ett jättefynd för några dagar sen på Röda Korsets second hand. Han köpte denna skjorta för endast 75 kr och den var helt oanvänd och kommer från Stenströms . Där kostar skjortor från 1.600 kr upp till över 2000 kr. På etikette...

Av Malin wiper - Tisdag 14 maj 09:00

    Jag såg denna moped Puch Dakota utanför Röda korset en dag. I och med att den har en blå färg så kan den vara från 1970-1982     Den såg verkligen jättefin och välskött ut             En restaurerad Puch Dakota från 1974   ...

Av Malin wiper - Måndag 13 maj 07:30

    Nu har skulpturen Aseaströmmen kommit tillbaka på Stora torget efter flera års renovering. Den har verkligen varit saknad. Fundamentet som skulpturen står på är nytt men ser likadant ut som det gamla. Fågelskulpturen som har suttit längst fr...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards