Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 2 januari 2011

Chailatte!

Av Malin wiper - 2 januari 2011 16:07

             


Nu vet jag varför jag känt mig så dassig några dagar. Jag tog febern och har 37.7 och det kan ju tyckas inte vara feber men jag har som normal temp omkring 35.8 Har tagit det lugnt i dag också och då passar vi på att testa den nya lattevispen som vi köpte på nyårsaftonen. En varm chailatte med skum är välgörande för hälsan. 

      

 

Klicka här för att komma in och läsa ett inlägg jag skrivit om hur man gör en chailatte. Denna är enbart på mjölk råsocker och chaite, det är ett recept som Maria Lakatos lärt mig. Man behöver inte ha det dyraste chaitet som är bl.a Kusmi utan kan köpa ett vanligt billigare på lös vikt

 

         

 

Man får inte hälla i mer mjölk än till strecket och vi tänkte inte på att vi bara är 2 personer så nästa gång blir det en bit under strecket för annars blir det för mycket mjölk kvar i botten. Det konstiga är att man skall vispa kall mjölk och sen skeda upp och värma skummet om man vill ha det varmt.

 

         

 

Man trycker ner en knapp på toppen av locket och sen börjar det vispa med en visp som går upp och ner. Det blir skum rätt snabbt men man skall hålla på i 2 minuter. 

              

 

         

 

Här är nu skummet klart och det blev otroligt mycket.

 

        

 

Det blev så mycket skum så vi hade kunnat få mycket mer men då är det inte lika gott. Nästa gång skall jag testa med riktig lattemjölk för nu använde vi vår låglaktosmjölk och det blir ju inte detsamma. Skummet är inte godare än med en vanlig liten elvisp men det går fortare och stänker inte. 

 

         

 

Handskummaren har jag kvar som reserv.

 

        

 

Hittade en annan sort av bodums mjölkskummare som ser ut som på bilden ovan och där kan man förvärma mjölken så den hade kanske varit hännu bättre. Klicka här för att komma in på sidan där denna finns. Fast denna är inte nedsatt utan kostar 499:- och det finns ingen motor i den så man får stå och dra upp och ner med greppet på locket. Vår var ju nedsatt till 299:- 


   Colorful Cupcakes


Click here to getImages &
Colorful Cupcakes Pictures - Pictures

 
 
≈Sanna≈

≈Sanna≈

2 januari 2011 23:48

Vad mycket smarta uppfinningar det finns. Vi hade en sån där lite handvisp men vi blev aldrig nöjda så vi struntade i skummad mjölk :)

Här smäller de så länge. De har hållit på hela veckan och så fort Liza hör en knall så gömmer hon sig och skakar och är hon ute grips hon av panik och ska enbart hem. Vi brukar åka iväg med henne till skogen ibland så hon kan få göra sitt i lugn och ro och även busa lite.
Jag lyckades få ett rejält bett på ena låret men det gick inte hål på huden så jag är bara rejält blå. Ibland ska man ha "tur".
Hoppas att ni får en riktigt bra vecka.
Kram!

http://cdwoman.blogspot.com

Malin wiper

3 januari 2011 08:32

Det kommer mer och mer bra grejer att vispa med så man slipper anstränga sig och det går fort. Synd bara att allt är så dyrt. Fattar inte att dom måste fortsätta att smälla efter nyårsafton. Här börjar dom även flera dagar före och i går hörde man smällare också. Tycker så synd om alla hundar. Oj! var det låret och där som det gör så ont. Tur att det inte gick hål.

Ha en riktigt bra vecka själv
kramar

 
Monica

Monica

3 januari 2011 23:23

Vilken häftig mjölkskummare du köpt, förstår de är effektiva:) Lät gott med chailatte:)
Jag är också lågtempad och känner mig riktigt dålig när jag har 37.5 i temp.
Min gubbe tycker jag duschar i iskallt vatten, men då man är lågtempad bränner man sig ju annars:)
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

Malin wiper

4 januari 2011 08:31

Ja du nu har jag testat den två gånger och vet hur skummet blir som godast ;) den är jättebra. Ja men då vet du också hur det känns med låg temp.

Ha en fin dag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards