Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2014

Av Malin wiper - 25 augusti 2014 08:15



  

Det är härligt att vandra omkring runt Vätterstranden och här ser man sidan på Sjön en restaurang som drivs av Tommy Myllymäki. Klicka här för att se vad jag skrev om Restaurang Sjön i november 2013


Klicka här för att läsa om Vätterstranden i Jönköping som är en flera kilometer lång sandstrand mitt i centrum. Det är ett svenskt Copacabana. Klicka här för att komma in på "badkartan" för att se vilket fint betyg badplatsen fått.  

 

Copacabana är en stadsdel i Rio de Janeiro i Brasilien, som är berömd för sin fyra kilometer långa strand. Min son har varit till Brasilien med sin pappa när han var 11 år gammal (1984) och det glömmer han aldrig. Jag kom ihåg att jag var orolig men han ringde mig flera gånger och det var både fantastiskt men han fick även se baksidor av paradiset. Klicka här för att läsa mer om Copacabana  


Här ser man hur nära dom höga husen är strandremsan. Det var på tapeten ett tag att förstöra hela idyllen med att bygga bostadsområden till dom rika för utsiktens skull, men då blev det tack och lov liv i luckan så dom var tvungna att backa. Det är redan sönderbyggt i Jönköping så man får vara rädda om såna här ställen.  




Här får jag sand i skorna...   men så härligt att bara gå där och blicka ut över sjön Vättern och bara vara...   Klicka här för att se fina bilder 


Varje sommar är det fullspikat med människor här som njuter och det finns även en stor gräsmatta ovanför gång- och cykelvägen där det brukar krylla av folk. 

  

Går man åt andra hållet från parkeringsplatsen så ser det ut så här


  

Jag sitter på en bänk nedanför Restaurangen Sjön


  

Ett vackert rosa hus skymtar fram mellan dom grova gamla trädstammarna som stått där i hundratals år


  

Eller varför inte slå sig ner här i en dunge medans man kollar på ungdomar som spelar "Beachvollyboll" som det brukas på denna gräsplätt   

 

       


      

Här är vi nu tillbaka till bilen för att åka hem 

 

 

Jag hoppas att trötthetens slöja snart försvinner så man får nåt gjort hemma och även känner lust och energi. Min man fick i alla fall lite gjort i helgen så snart har han fått till sin datorplats. Sköt om er och ha det så bra...   

 

 

 

 

 

 

 


#Vätterstranden #Sjön #Beachvollyboll #Myllimäki

Av Malin wiper - 24 augusti 2014 14:45


  

Denna snygga gula Volkswagen Bubbla såg vi i Jönköping sist vi var dit 


  

Konditori Drömtårtan öppnade igen 14 augusti efter att ha haft semesterstängt. Vi passade på att gå dit och fika och mysa.


 

Här ser ni Josefin som driver konditoriet tillsammans med sin man. Hon var så brun och fin efter semestern som dom tillbringat på Öland.    


  

Denna gång var en av deras tre döttrar där och hjälpte till. Hon var en pigg, söt och glad tjej


  

Vi tog en smörgås av deras goda frallor som är väldigt smakrika och dekorerade. Skinkan är av allra bästa sort


  

Fluffiga och frestande bakelser


  

En chokladig dröm med guldstänk


  

Frestande muffins i fin korg


  

Detta är nåt nytt dom har inför hösten och den kakan heter "Amerikanare" och är ett recept från Josefins farmor, och hemligt. Vi fick provsmaka en bit och den var ljuvligt god 

 

 

 

#Drömtårtan #Josefin #Amerikanare #Chokladig #Bubbla

Av Malin wiper - 24 augusti 2014 10:00

  

  

Bilder från en dag då vi tog en rogivande tur ut på lite mindre vägar förbi Axamo, Angerdshestra, bondstorp mfl ställen 


  

Ödehus ger en viss känsla i kroppen när man åker förbi  


  

Ojdå! här kom vi visst och störde...    


  

Vi vevade ner rutan och fick en hel rad med kor som stod och kollade in oss. Det var ännu fler kor i detta led och det såg för härligt ut. Så länge man pratar i lugn ton så står dom kvar och musik gillar dom också.


  

Vi tog en längre väg förbi ett ställe där vi åker igenom ibland och nu låg en gubbe av okänt material och vilade på en grässlänt alldeles vid vägen och det är alltid kul att bli överraskad 


  

Annars brukar det bara sitta en gubbe och fiska bredvid denna lilla bro och tjärn 

 



  

Det tog inte slut där utan utanför alla hus i byn så dök det upp figurer. Tyvärr regnade det hela tiden så bilderna är randiga.

 

Utanför ett hus kunde man se denna lilla människogrupp och två musiker med dragspel och fiol. Jag gissar på att figurerna är gjorda i keramik eller gjutna i betong. Nästa gång vi åker förbi och det är bättre väder så skall jag ringa på och fråga om dessa figurer, vem som tillverkar dom och vart. Jag gissar att det är nån i byn som skapar dom 

   

 

Dragspelsklipp med vackra bilder och en oväntad vändning på slutet...    


  

Utanför en liten stuga kan man se dessa figurer. Det fanns hur många som helst men det började störtregna och då blir inte bilderna bra hur än man arbetar med dom. 


Ett vitt ståtligt hus på en höjd  

 

        


      

En blå fin bubbla dök upp framför oss  


  

Snabbfotat från bilen 

 


Joan Jett med Have you ever seen the rain. Hon är född 1958 i Philadelphia, Pennsylvania och är en amerikansk gitarrist, sångerska och skådespelerska. Hon blev först känd i mitten av 1970-talet genom rockbandet the Runaways

 

 

Vi fortsätter att pyssla hemma och ser fram emot att bli klara snart för det har tagit oss nästan tre månader att fixa här och sen skall vi tapetsera hallen. Hoppas ni får en fin söndag trots regnvädret...   fast just nu skiner solen 

 

     

 

#Trädgårdsprydnader #Landsbygden #Kor #Ödehus #Dragspel

Av Malin wiper - 23 augusti 2014 18:30

  

  

Det var inte bara min hårtork/fön som gick ur tiden utan vår skrivare med scanner la också av. Vår gamla har hängt  med länge så det var nog dags. Vi skickade efter denna Canon MG7150  skrivare med scanner från "net on net". Den kostade endast 1.390 kr men storsäljare för den har visat sig vara bäst i test. Den är väldigt stilren och blank och knapparna är gömda under plasten. Denna är inte så hög som vår gamla  så det ser bättre ut där den står. Man kan skriva ut över internet när man inte är hemma om skrivaren är påslagen. 

 

        

Lite klickbilder. På sista bilden ser man en bit av vår gamla skrivare av märket HP photo smart C5180. Den har varit toppenbra tills nu. Jag tror vi har haft den sen 2005 eller längre 

 

   

Vi gjorde en färgtest och till höger ser ni broschyren och till vänster vår utskrift och det ser rätt lika ut utom att vår utskrift är lite mer turkos men det är en inställningsfråga          

 

 

#Skrivare #Canon #net 

Av Malin wiper - 22 augusti 2014 18:15


Här en jazzigare version av låten "Bette Davies eyes" med Karen Souza. Jag tycker hon gör den väldigt bra och jag gillar hennes röst, och det  snygga klippet som andas elegans. Klicka här för att höra den versionen man är van vid med Kim Carnes

 

 

 

Karen Souza 

 

Klicka här för att läsa om jazzsångerskan Karen Souza. 

 

   

Bette Davies 

 

Bette Davies föddes 1908 i Lowell, Massachusetts, USA och dog 1989 i Neuilly-sur-Seine utanför Paris, Frankrike. Hon var en amerikansk skådespelerska. Hon medverkade under en period av 48 år i 101 filmer. Hon tilldelades två Oscars och var nominerad ytterligare nio gånger. Klicka här för att se ett tributeklipp med henne 

 


Karusellen i skallen börjar sakta ner efter två flyttar på 2 år och med våra krämpor så tar det hårdare. Fast det är tur att man har en inneboende styrka som gör att man kommer igen, gång på gång. I dag skiner solen och det är lite varmare och vindstilla. Hoppas ni har en fin helg att se fram emot mina härliga bloggläsare. Själva skall vi bara ordna till det sista härhemma och det är "datorplatsen" som nu ser ut som ett bombnedslag igen, och rumsbordet är fullt med skräp, och några hyllor som min man satt ihop för att göra en specialgrej för datordelen. 

 

  

 

Min man kom hem med dessa fina blommor till mig och på vägen hem hade han även diktat så jag fick mig mycket kärlek till livs...  . Han var in till Acleja Blomsterhandel och köpte den fina buketten...  Tack raring....  . 





 




Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa om en "Snöskovandring" som snart går av stapeln

 

 

 

 #Bette #Karen #Karusell #Morgonrocksdag #Vaggerydstorget #Bukett #Acleja

 

Av Malin wiper - 22 augusti 2014 13:15

 

Bild från programmet Sveriges bästa äldreboende" 

 

Klicka här för att se ett tv program som gick i torsdags på SVT 1. Det är äldreboendet i Smedsberget i Lycksele som var ett av många som fungerade dåligt. Programmet handlade om vad som skett efter 4 månader då dom gjort förändringar till det bättre. Nu liknar det mer som det såg ut när jag arbetade i vård och arbetsterapi. Så det är inget som är nytt för mig men det vi hade på 1970-1980-talet revs ner och dom äldre blev helt sysslolösa och  sämre för varje dag.  

 

 

Rooms  

 

Så länge arbetsterapierna fanns så förekom inte denna vanskötsel och jag såg aldrig så många som satt utan aktivering, dessutom fanns det mer vårdpersonal och det hanns även med att ha utförlig rapportering mellan varje skift, och tid för dom äldre. Om nån inte ville ta del av terapins stora utbud så besökte man dom äldre i deras boende på servicehuset och frågade om det var nåt dom ville göra. Kom ihåg en gång då jag var upp till en dam och såg att hon hade en back med Elvis skivor. Hon hade dessutom en skivspelare så jag satt på en skiva och hennes ögon lyste upp och hon liksom vaknade till, det var stor lycka. Frågade sen om hon ville ut och handla nåt, och det ville hon så vi gick ut och köpte lite gott på närmaste butik och man märkte glädjen hos henne. Allt detta fanns för ett antal år sedan så det värker i bröstet bara att tänka på vad dom äldre blir utsatta för nu. 

 

 

 

        

Tecknare Robert Nyberg   

 

 

Det blir mycket dyrare att inte ha en guldkant på tillvaron för dom äldre. Dessutom är många äldre övermedicinerade när dom tagit bort onödiga mediciner så blir dom mycket piggare och får njuta av sina sista år i livet. Min egen mamma fick för många mediciner ett tag och vi märkte skillnaden när vi fick se medicinlistan och dom drog ner på flera mediciner som hon inte behövde...   

 

 

När dom drog ner på personal och privatiserade en del boenden så har det snabbt gått utför och det är inte så svårt att räkna ut att det skulle bli så. Jag tycker det är så synd om dom som arbetar i äldrevården, att inte kunna hinna med och sen se besvikelsen och uppgivenheten i den boendes ögon måste kännas hemskt

 

 

 

 

 

 


Klicka här för att se vad som står i Aftonbladet. Klicka här för att läsa mer om hur dom äldre utsätts för svält.  Politikernas svar är att det är kommunerna som skall sköta detta, dom tar tydligen bort allt ansvar från sig själva.  

 

 

Tecknare Robert Nyberg

 

 

Det finns en fråga man måste ställa sig: Hur vill du bli behandlad när du själv blir äldre och inte kan klara dig själv?. Alla unga blir gamla till slut om man får leva så detta är en väldigt viktig fråga.  

 


 

 #Åldringsvården #Politikernas #Aftonbladet #Arbetsterapi

Av Malin wiper - 22 augusti 2014 08:30

  

Jag var till frissan i tisdags och så här blev mitt hår. Evelina använde en tratt på fönen så mina lockar kom fram och färgen är mörkare än jag brukar ha, sen fotade hon håret. Jag är jättenöjd och bilden finns på deras facebook-sida. Klicka här för att komma in dit 

 

Klicka här för att läsa inlägget ang besöket hos Salong Hon & Han Frisör Interiör i tisdags 


  

Efter jag varit till frissan så kom min man och hämtade mig och vi tog en fika på Ritz Konditori för det var så länge sen nu. Utemöblerna står kvar än så länge men det var rätt blött ute efter regnskurar men skönt i luften. Dom skall ju vara där så folk kan sitta där på Vaggerydsdagen, som man hoppas får regnfritt    


  


Vi delade på en tonfiskbaguett som var jättegod        



  

Denna utsikt hade vi ut över torget när vi satt där i baravdelningen. Det var rätt tomt där då och blött som synes


  

Man kan få en god paj med kaffe för endast 35 kr. Antar att man får grädde eller vaniljsås till också om man så vill


          

Klickbilder


  


Det går även att äta lunch på Ritz och här ser ni veckans matsedel. Vi har ätit där många gånger förut och det har alltid varit gott. Jag har inte mycket att berätta för det händer inget särskilt just nu utan jag tar dan som den kommer. Ha en härlig fredag för nu är det snart helg igen...  

 

 

 

#Salong #Evelina #Tratt #Ritz #Tonfiskbaguett #Matsedel 

Av Malin wiper - 21 augusti 2014 16:45



Programbild lånad av Framme.se annonstidning från handel och service i Vaggeryd




Nu har tidning Framme.se kommit ut så man  kan se "Vaggerydsdagens Program". Som ni ser så är det ett digert program. Klicka här för att komma in på tidningens hemsida. Scrolla ner en bit så kan ni läsa en intervju med Ulrika som driver Selmas Klädbutik, en väldigt bra intervju. På sidan 6 finns programmet om Vaggerydsdagen men jag har även lånat bilden från dom som ni ser längst upp. Vaggerydstorget dyker först upp och sen klickar man därifrån till Framme.nu

 

 


   


                         





Detta är mitt filmklipp från förra året när en av artisterna var Erik Segerstedt

 

 

 

Jag är med i "Bloggtips" på Vaggerydstorget


 

 

#Framme #Vaggerydsdagen #Vaggerydstorget #Erik

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards