Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 17 mars 2014

Vaggerydstorget.se!

Av Malin wiper - 17 mars 2014 00:32

   

  

Jag var in till Vaggerydstorget.se i fredags för att få lite material till ett inlägg här i bloggen. Här är jag på väg in genom ytterdörren som sitter så kul i hörnet av huset. Jag frågade Camilla Boman (Marknads & Support Projektledare) som förut intervjuade mig till deras sida, om jag fick skriva lite om dom och det gick bra.  

 

   

Mikael Wahss, MWiAB, är ägare, VD och arbetar med säljfrågor och Martin Berggren som är webbdesigner. MWi AB  gör även hemsidor.

 

     

Digilär producerar digitala läroböcker åt högstadie och gymnasiet.   

Antar att  dom har sina redaktionsmöten och genomgångar för kommande uppgifter runt detta bord. Lite tidsenligare där än övriga lokalerna. En lampa som ser ut att sväva i luften och stolar i olika färger. Bredvid bordet har ägaren Mikael Wahss sin arbetsplats. Klicka här för att komma in på digilär.se

 

  

Här ser ni hela det härliga gänget som arbetar där. Mikael Wahss står på andra raden som nr 2 från vänster. Tyvärr så blev bilden lite ljus fast vi drog för gardinerna men efter lite arbete i fotoprogrammet så får den duga. Bredvid honom står Camilla Boman som sysslar med Marknads & Support, projektledare. Jennie Almlöf står bredvid Camilla och hon är journalist och vår fd granne. Hon hade med sig sin lilla flicka och det är hon som vinkar så fint.Det skall börjas i tid.

Hanna Persson syns längst upp till vänster, hon är praktikant och studerar PR/Marknads-kommunikation i Jönköping.  

 

I främre raden från vänster ser vi  Johannes Fag som är webbutvecklare (han och hans fru köpte vårt hus). Bredvid honom sitter Goran Dzalto som är ägare av FG Webbtjänster och han arbetar med annonsering och säljfrågor. Bredvid honom sitter Simone Kamm som arbetar som redaktionsassistent på Digilär AB. Hon flyttade till Vaggeryd från Karlskrona för drygt en vecka sen och hon kommer att skriva en krönika åt Vaggerydstorget. Martin Berggren nedre raden längst till höger i randig tröja arbetar som webbdesigner.  

 

   

Jag tar med ytterligare en bild på gänget eftersom jag var så klumpig och fotade när Camilla Boman tittade neråt på förra bilden. Vill ju gärna att hon skall synas också.  

 

   

Gammal anrik dörr med ingraverade svalor minner om svunna tider mitt i det kreativa brus från dagens samhälle.  Dörren och fönstret med etsade fåglar är original från när konditori Fenix huserade i lokalerna. 

 

   

Här sitter till vänster Martin Berggren, webbdesigner och till höger Johannes Fag, webbutvecklare. Fototapeten på väggen är skapad av Mattias Bokinge som är bror till Åsa som driver Ritz Konditori.         

 

   

Här i denna rundel med personliga möbler satt jag med Camilla Boman, Goran Dzalto och Mikael Wahss och pratade. Jag fick information om deras verksamhet men har sen fått läsa på lite eftersom jag inte är helt hemma i denna nya arbetsvärld. Man är aldrig för gammal för att lära. 

 

   

Tavlan med rovfågeln är av Mattias Bokinge. (Bokinge.se

Nu har det fantastiska Vaggerydstorget börjat fyllas med mer innehåll och jag tycker själv att sidan är lättläst och bra uppbyggd. Det är lätt att hitta där och man får det mesta inom kommunen på en gång utan att behöva gå in på allas hemsidor och facebook. Det är inga problem att hitta det man är ute efter.  För närvarande har dessa anslutit sig: 13 restauranger, 34 butiker, 12 företag och 18 föreningar. Nu har även Waggeryds Museiförening gått med där. Det är gratis för föreningarna och ideélla organisationer.  


Jag har själv stor hjälp av Vaggerydstorget.se när det gäller bloggen eftersom det finns finns en evenemangskalender. Det är ett suveränt skyltfönster på webben. Av 140 föreningar har 18 föreningar registrerat sig men det borde vara fler och man kan bara gå in på sidan och registrera sig.
 

 

   

Att sponsra Vaggerydstorget kostar 12000kr/år och det vore bra med fler sponsorer för det blir lönsamt i längden. Sidan betyder också mycket för de som gästar vår kommun.

 

Vaggerydstorget.se startade upp för 2 år sedan. Nylanseringen av Vaggerydstorget.se, 12 december 2013, är frukten av ett samarbete mellan Vaggerydsbaserade MWi AB och Skillingarydsbaserade FG- Webbtjänster. Vaggeryds kommuns köpmän deltar aktivt genom att sponsra och köpa reklamplats. Genom att handla lokalt och anlita hantverkare samt stötta lokala föreningar av alla sorter skapar vi ett dynamiskt samhälle som klarar sig gott i konkurensen med andra. 

 

   

Här sitter Simone Kamm som är helt nyanställd som redaktionsassistent. Hon kommer från Karlskrona och har endast bott i Vaggeryd drygt en vecka. Digilärs två programmerare var inte på plats. Lokalerna delas med Digilär AB - Digilär.se.       


  

Fönstret mot omvärlden som Vaggerydstorget.se utgör kommer att spela stor roll. Vaggerydstorget.se är under ständig utveckling och kommer att anpassas till mobiler  och dom kommer att få appar till smartphone och plattor samt kopplas mot nätets många aktörer som facebook o.d  


  

I de fräscha lokalerna på Östergatan 4 har man låtit 1950-60-talets möbler dominera. Det är ljust och luftigt och man arbetar för högtryck. Här finns framåtanda och kompetens. Med hjälp av Vaggerydstorget.se kan vi nå långt ut på nätet för att intressera fler att flytta till vår kommun 

 

   

Den kompetens inom webbpublisering som nu lokalt byggs upp inom kommunen kan bli ett kraftfullt verktyg och värdefull tillgång för enskilda föreningar, företag och politiker som strävar efter att utveckla vårt samhälle 


  

Hanna Persson är praktikant         

       

     

Dom har långt gångna utvecklingsplaner  som kommer att visa sig så småningom. 
Jag är jätteglad att jag fick komma dit för jag blev så väl mottagen och gillade stämningen därinne. Vaggerydstorget  kommer även att ha begravningsbyråns lokaler till hösten, där ena rummet då blir redaktion för Vaggerydstorget och det andra blir kontor åt Digilär. Totalt 180 m2 kontor. 

 

    

I Vaggerydstorgets lokaler möter nutid, dåtid i en harmonisk blandning.   

 

                                

Lite detaljbilder. UfO-lampor, konferensbord och stolar (mm) är från Skillingaryd designcenter. http://www.skillingaryddc.se
 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se och läsa om en föreläsning som sker 18 mars ang Visual Merchandising     


Tusen tack för att jag fick skriva om er, jag önskar er allt gott...          




#Vaggerydstorget #Wahss #Boman #Skillingaryd #Goran #Johannes #Jennie #Simone #Martin #Hanna

 
 
Ingen bild

SmålandsJenny

17 mars 2014 10:41

Vad låg det i dom lokalerna innan? Typ tidningsredaktion får jag känslan av men va kanske i andra änden av huset?

Malin wiper

17 mars 2014 11:21

Länkarna höll till där förut men innan dess vet jag inte. Jönköpings Posten ligger på samma gata och sida

Ha en skön dag
kram

 
Annelie

Annelie

17 mars 2014 11:29

Vad roligt att du fick chansen att göra ett reportage om de.. :o))
Häftigt att de inte bara ha moderniserat kontoret utan att de har blandat med både gammalt & nytt.

Ha en jätte, jättefin måndag .. // Kramar Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

17 mars 2014 12:04

Ja du det var intressant. Det kändes som två världar möttes i inredning och teknik

Ha en härlig måndag själv. Här blåser det nästan storm

stor kram

 
Anita

Anita

18 mars 2014 15:25

Vad roligt att du fick skriva om dom..inlägget var jättebra skrivet. Kram!

http://gladalinjen.blogspot.se

Malin wiper

18 mars 2014 16:11

Vad kul att du gillade inlägget

Ha en skön kväll
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards