Öppen Ridå

Alla inlägg den 26 oktober 2013

Av Malin wiper - 26 oktober 2013 13:45

  

I går tittade jag på Skavlan och det var jättegivande för Bianca Jagger var där och även Malala Yousafazai utbildningsaktivist från staden Mingora i Pakistan. Hon har visat sånt stort civilkurage och mod endast 16 år gammal så man känner lite hopp inför framtiden. Hon föddes 1997 i Swatdistriktet, Khyber Pukhtunkhwa-provinsen, Pakistan. Hon är känd för sin aktivism för flickors rättigheter till utbildning i Swat Valley, där talibanerna tidvis har förbjudit flickor att gå i skolan, hon börjad sin kamp redan som 11 åring. Hon sköts i huvudet och i nacken i ett mordförsök utfört av talibantrogna. Hennes tillstånd var kritiskt. Hon och hennes familj bor nu i Storbrittannien och hon hade en förmåga att trollbina och få fram sitt budskap. Hennes pappa kom in på slutet och han är också en kämpe och tycker att flickor skall ha samma rättigheter som pojkar till utbildning, han är dessutom lärare. Jag har svårt att förstå att vi skriver 2013 nu men flickor och kvinnor inte har samma rättigheter som män och det har vi inte här i Sverige heller fullt ut. 

 

 

Mingora, vacke vy 

 

Själv skulle jag aldrig ta ett arbete om jag inte fick samma lön som männen. Jag hade ett manligt yrke innan jag blev sjuk och då frågade dom mig vad jag hade tänkt i lön och jag sa att jag ville ha samma lön som en man som hade samma utbildning som mig. Jag var så bestämd på rösten och det har jag haft svårt för och har fått kämpa med. Jag fick samma lön och lite till för jag hade en extra utbildning som inte alla hade på den arbetsplatsen. Jag tror att vi kvinnor måste kräva mer för det såg jag att männen gjorde i större utsträckning. Hade jag inte haft ett manligt yrke innan jag blev sjuk så hade jag haft det mycket sämre ställt dessutom. Metall hade en exra försäkring som inte finns inom kommunal. Min generations kvinnor har fått gå i skola och haft större frihet än dom före oss. Fast jag tror vi måste fortsätta kämpa så vi inte går tillbaka i utvecklingen. Själv har jag arbetat fackligt på många av mina arbetsplatser och på en av dom har jag varit "Jämnställdhetsansvarig" och fått gå på en del utbildningar genom facket. Önskar att man hade haft drivet att göra mer för jag avskyr orättvisor i alla dess former. 

 

  

Klicka här för att komma in på SVT Play och se programmet. 

 

   

Bianca Jagger föddes 1945 i Managua Nicaragua och för mig förut endast känd som gift med Mick Jagger sångare i The Rolling Stones men hon är numera känd för sin aktivism. Hon har varit kritisk till Bonos och andra artisters engagemang eftersom dom som man säger "Legat med fienden" det vill säga ställt upp på bild med ex George Busch och Tony Blair. Hon var väldigt sympatisk och jag gillade det hon sa hos Skavlan, hon verkar i det tysta och är ingen som ställer upp på vadsomhelst. Bianca Jagger grundade Bianca Jagger Human Rights Foundation, som hon är ordförande i. Efter jordbävningen 1972 åkte hon tillbaka till Nicaragua för att leta efter sina föräldrar. I början av 1979 besökte Jagger Nicaragua med ett Internationellt Röda Korsets delegatin och chockades av brutaliteten och förtrycket av de Somaza regimen bedriver där. Det gjorde att ägnat sig åt rättvisa och mänskliga rättigheter. Klicka här för att komma in på hennes facebook  

 

 

 

John Mayer med låten "Neon" Han var gästartist hos Skavlan i går. Klicka här för att komma in på hans hemsida  

 

John Clayton Mayer föddes 1977 och är en amerikansk gitarrist, sångare, låtskrivare och producent. Han föddes i Bridgeport, Connecticut och växte upp i Fairfield, han deltog i Berklee College of Music i Boston. Mayer flyttade till Atlanta 1997, där han förfinat sina kunskaper och bor nu i Montana. 2003 vann han en Grammy Award för Bästa Hane Pop Vocal performance för "Din kropp är ett Wonderland"

 

 

Nu känner jag mig piggare men det är för sent att åka till mamma i dag så vi lägger oss tidigt och åker tidigt i morgon bitti. Ha en fin fortsättning på lördagen.

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards