Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 24 april 2013

Ambrosiakaka a´la Lillemor!

Av Malin wiper - 24 april 2013 17:30

   

Så här ser kakan ut färdiguppskuren. Nu är den upplagd för att bjudas på i kväll efter middan. Fatet jag vann hos Anita Birgitta  är perfekt att lägga den på. 

 

 

Jag fick ett tips på kaka från min bloggvän Lillemor också innan jag hade min "Tjejkväll". Nu har jag provbakat den också.   

 

Lillemors Ambrosiakaka.  

 

    

300 g smält smör
5 ägg
3,5 dl socker
rivet skal av 2 apelsiner
1 dl apelsinjuice (pressad från de rivna apelsinerna)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

 

glasyr:

  

4 dl florsocker
ca 1/2 dl apelsinsaft
ev "apelsin skal i bitar" finns i bakhyllan  


smält smöret och låt svalna
Vispa ägg och socker pösigt ,tillsätt skal +juice+ smör
Rör ner vetemjöl + bakpulver ( blanda mjööl och bakpulver innan)
Häll smeten i en långpanna med smort bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i 200 C i ca 15 minuter 
( när kakan rest sig och börjar sjunka ,ta ut kakan)
Lägg över ett pakplåtspapper och en tidning ,stjälp upp och dra av "botten pappret " från kakan , låt ligga ovanpå tills kakan svalnat.  

  
Glasera när kakan är alldeles kall 

 

  

När smeten var klar så hällde vi över den i långpannan på det smörsmorda bakplåtspapperet. 

 

  

Sen var det bara att breda ut smeten.   

 

  

Efter 15 minuter så tog vi ut den och hade bakplåtspapper och tidningspapper ovanpå   

 

  

Sen vände vi formen så kakan låg mot tidningen och bordet   

 

  

Här är det bara att dra bort papperet    

 

   

Här ligger den nu för att kallna. Den reste sig inte så mycket och sjönk inte heller ihop så vi var tvungna att ta ut den ändå efter 17 minuter. Jag tror att det skall vara en mindre form men vi får se när vi gjort klart med glaseringen. 

 

    

Sen fick vi då på glasyren och dom färdiga syltade apelsinskalen, när glasyren stelnat så skär vi upp den i lagoma bitar. Den ser jättefin ut och min man har provsmakat och sa att den var supergod, och i kväll skall våra gäster få njuta av den till kaffet. 

 

    

Min man skar lagomt stora bitar och vi frös in massor till senare tillfällen. Vi har även kvar av Lenas fruktkaka i frysen.

 

har smakat en liten bit och den är supergod. Tack snälla Lillemor för receptet.... Ha en fin kväll alla härliga bloggläsare. 


 
 
Ingen bild

-Nena-

24 april 2013 22:23

Vad god den såg ut och kul att ni fotat medan ni bakade den =)
Får kanske se om min blivande konditor vill baka den en dag.

Ha det så bra
Kram

Malin wiper

24 april 2013 23:14

Den var jättegod men jag kan inte äta sött just nu men tog en enda tugga för att ändå få känna hur den kändes men då var det ingen glasyr på

Ja du har ju en konditor i familjen ;) jättekul

Ha det bra själv
kramar

 
Lillemor

Lillemor

25 april 2013 09:05

Vad roligt att du lagt ut hela bakningsproceduren av kakan! Roligt också att du sa att receptet var från mig. :)
Alla brukar gilla ambrosian.

Tack!
Mjuken

http://:angermanalvens.blogg.se

Malin wiper

25 april 2013 09:17

Klart jag gjorde för det var jättekul. Den skall vi göra många gånger. Det är ju ditt recept och då skall man tala om det. Våra grannar åt flera stycken ;) och själva smeten är så god så man kan även göra andra varianter av kakan. Jag har ätit Ambrosia för många år sedan men då var dom inte så här goda och i långpanna utan lite mer torra och högre. Denna var suverän och så fort den blev klar i ugnen.

Tack än en gång Lillemor

stor kram

 
helga

helga

25 april 2013 09:26

Den ambrosian ser väldigt god ut. Min farfar gjorde alltid ambrosiakaka. Han var änkling ganska länge och lärde sig laga mat och baka på äldre dar.

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

25 april 2013 10:06

Den blev verkligen omtyckt. Vad kul att din farfar bakade såna. Vad tråkigt att han blev änkling så tidigt.

Ha en fin dag
kramar

 
Ingen bild

Kent

8 december 2016 10:23

Hej wiper, jag gjorde denna till klubbfikat, den var jättegod. Riktigt smaskig och inte alls svår att göra :)

Malin wiper

8 december 2016 10:53

Hej Kent!

Vad roligt att du bakat den kakan och att den blev lyckad, det glädjer mig. Som du säger så är den ett säkert kort

Ha en fin dag
Hälsning från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards