Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 28 juni 2024

Röda Korset marknadsstånd Cityfestivalen, The Swinging blue Jeans och Göteborg 1909

Av Malin wiper - Fredag 28 juni 09:00



 

I går besökte vi Cityfestivalen och det var precis som förra året en massa marknadsstånd över hela stan. Jag börjar med Röda Korsets försäljning på Smedjegatan. Här ser ni Kelly som är chef för Röda korset i Västerås. En väldigt driftig, kreativ och trevlig person. Tyvärr så låg solen på så bilden blev inte så bra som jag hade velat men 


                                       


Klicka här för att se Röda Korsets historia i ett klipp

 

Allt som fanns där kostade bara 10 kr/st, helt otroligt för det var jättefina kläder, skor och annat. Här ser ni jackor i olika färger och modeller. 


 

Här en ställning med långbyxor och på toppen lite skor och en  väska


 

Här ser man byxorna som var en härlig blandning från blåjeans, beige, svart och träningsbyxor mm

 

      

Vad passar väl inte bättre nu än att ta in ett klipp med The Swinging Blue Jeans och låten Hippy hippy shake. Dessutom har dom jeans på sig i klippet. Klicka här för att läsa om bandmedlemmarna. Bandet bildades i Liverpool 1961 som The Bluegenes och bytte sen namn till The Swinging Blue Jeans

 

                

 

Efter att ha spelat på en rad lokala danslokaler och klubbengagemang reste de till Tyskland och dök upp på den legendariska Star Club, Hamburg. Bandet blev boende på The Cavern Club och hade sin egen "Tuesday Guest Night". Ett av de första banden de bjöd in som gäster var The Beatles.


 

Jag köpte två par långbyxor bland annat dessa i beige färg och ett par svarta tighta träningsbyxor som min man passade bäst i. Dom går även att ha ute på sommaren eller under vanliga byxor på vintern. Dom beiga byxorna skall jag sy in i benen och kanske korta av så dom blir sommarbyxor, har inte bestämt mig än


 

Dom hade även barnkläder men dom missade jag att fota men dessa skor kom med och dom kostar också 10 kr/st. Dom har även bra priser på second hand så det är en strid ström av folk som handlar där och även fikar


 

På detta bord ser man lite puzzel och spel. Att spela sällskapsspel och puzzel är populärt igen som en motsol till nätanvändandet


 

Här en plåtburk med en bild på en Veteranbil. Den tyckte min man vi skulle köpa för det var bilder på gamla bilar enligt honom


 

Det var det inte alls utan ett puzzel som när det läggs klart föreställer bilden på locket (se ovan). Jag har inte tålamod att lägga puzzel så min man sa att han skulle lägga puzzlet och sen rama in det så vi kan hänga det på nån vägg. Det innehåller 500 bitar. Ett puzzel och två par byxor gick på endast 30 kr


  

Efter det tog vi en tur till Röda Korsets second hand för en fika. Vi tog varsin bulle och dom är jättegoda där. Sen har dom väldigt gott kaffe och fikat kostar 30 kr/person. Eftersom vi varit så mycket dit så har man lärt känna både personalen och några personer som också är där ofta. Så man kommer ofta i samtal


 

Det är full rulle där så det ändras ofta om och just nu i ett av skyltfönstren kan man se några sommarklänningar. Dom får alltid in så snygga kläder och en del är helt nya. Personalen är också jättevänliga och kreativa


       

Här en rosa klänning i kortare modell och ett par högklackade skor. Jag fotade mycket mer i stan men det får komma i ett annat inlägg

 

 

Här en kul sak med groda på en strand och den måste vara lite extra för den kostade 75 kr. Jag fick ta bort bakgrunden för det stod stora vaser bakom, ersatte med blå bakgrund


           

Min son mejlade över detta klipp till mig  som visar Göteborg 1909. Spårvagnsresa Majorna-Kviberg. Tänk vad allt har förändrats på dessa år än om man känner igen lite gamla stenhus och ån som rinner genom centrum. Jag har ju bott i Göteborg i 10 år så jag blir så nostalgisk och skulle önska att jag kunde åka dit på en nostalgitripp. Jag har inte varit dit sen 2005. Jag är ett stort fan av spårvagnar och var med i Spårvägssällskapet Ringlinien när jag bodde där. Fick hem en tidning varje månad. Tack min kära son för klippet

 

                                           

 

Vi har 22 grader varmt på morgonen men i morgon skall det bli lite svalare och det känns bra. I dag tar vi det lugnt och promenaderna blir inte lika långa i denna värme. Ha nu en skön dag vad ni än skall hitta på. 

 

                                  Hjärtlig hälsning från Malin  

 

#Cityfestivalen #Röda #Kelly #långbyxor #Swinging #puzzel #fika #sommarklänningar #Spårvagnsresa

 
 
Micke

Micke

Fredag 28 juni 18:46

Röda korset är ju en bra organisation som hjälper människor över hela världen, fint tycker jag.
Fikat där var ju helt klart godkänt, både kompositionen av den och prismässigt.

Ha det fint nu Malin. :)

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

Fredag 28 juni 19:22

Dom är precis mitt i prick som du skriver. Dessutom inte bundna till nån religion.

Dom har för det mesta hembakt från en Restaurangskola.

Han en skön kväll Micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 29 juni 06:30

    Äntligen några bilder på veteranbilar, men jag har inte tagit dom själv. Min son såg denna bil utanför ICA Maxi i Enköping. Det är en Chevrolet  Del Ray Brookwood från 1958. Kul att få se en som inte än var helt upprustad. Gissar på att den ...

Av Malin wiper - Torsdag 27 juni 08:30

  Region Västmanland I går så hade min man en tid på Västerås sjukhus där dom skulle undersöka hans ögonbotten i och med att han har diabetes. Jag stannade hemma för jag är inte i form. Han satt där länge och när ingen ropade upp honom så kollade...

Av Malin wiper - Onsdag 26 juni 08:15

             Bild lånad från Håkans Pop   The Shanes var en popgrupp som jag lyssnade mycket på när jag var ung. Nu har deras basist Svante Elfgren gått ur tiden och det i  en ålder av 79 år. På bilden ovan står han som nr 2 från höger. Svant...

Av Malin wiper - Tisdag 25 juni 08:15

   Jag hade tid hos Optalmica Ögonklinik i går i och med att synen blivit mycket sämre på höger öga där jag fått hål i gula fläcken. Remiss är ju skickad till Örebro där jag skall opereras. Sen fick jag för några dagar sen papper från Örebro att ja...

Av Malin wiper - Måndag 24 juni 07:30

  I går tog vi bussen till Erikslunds shoppingcenter för att hämta ett tangentbord hos Elgiganten vi lagt undan. Mitt har ju gått sönder men har hållit i 6 år fast jag är så hårdhänt. Fast först tog vi en fika hos Biltema och där utanför såg vi...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Västerås Summer Meet 2024

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2024
>>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards