Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 25 november 2023

Västerås hamn, M/S Tor, Scorpions och Chris Norman

Av Malin wiper - 25 november 2023 08:45


 

Här kommer lite bilder jag tagit i Västerås hamn när vi var dit och promenerade för några dagar sen. Skulle fota huset som jag gjort många gånger under året men då kom en båt åkandes framför, inte mig emot..  


 

Detta hus kan man hyra in sig gällande fester, konferanser mm. Det ser ut som halva huset är under vatten men det är bara en våning och den står på pontoner. Vi har promenerat ett antal gånger ut till huset och njutit av utsikten över vattnet

 

 

Här ser ni M/S Tor som är ett passagerarfartyg. Fartyget byggdes 1915 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Göteborg. Fartyget trafikerade Visningsö 1940-1950, därefter i Stockholms södra skärgård. M/S Tor kom till Mälaren vid slutet av 1980-talet för passagerartrafik. Omkring år 2000 övertogs M/S Tor av Arboga rederier, som sen dess har kört räkkryssningar i Hjälmaren och Mälaren. M/S Tor såldes i Januarie 2018 till Rederiet Mälarstaden i Västerås 


 

Detta är en bogserbåt

 

 

Här fotade jag Kajplats 9  (Brasseri) från en annan vinkel när vi var på väg ner till hamnen. Vi har ätit där två gånger och det är rena lyxmaten och jättefint därinne

 

         

Scorpions med When You Know (where you come from) en ny bra låt. Den svenska trummisen Mikkey Dee är med i Scorpions sen 2016. Sångaren Klaus Meine har verkligen en personlig röst som är tidlös. Jag har lyssnat på denna grupp så länge jag kan minnas. Scorpions är en rockgrupp som bildades i Hannover 1965. Jag och min man har varit till Hannover år 2000 och besökte världsutställningen där. Vårt dåvarande arbete Uppåkra Mekaniska (nu Ekets Group) bjöd alla sina anställda på den resan och det är nåt jag aldrig glömmer. Vi fick även besöka Düsseldorf. Företaget bjöd på allt och dessutom fick vi fickpengar, det uppskattades verkligen. Vi håller på att läsa in gamla bilder och leta efter bilder från denna resa också. Det tar tid


 

En handske på ett staket som jag gjorde lite roligare. 

 

       

Chris Norman med en ny låt som heter Crazy. Världen är verkligen galen. Jäklar vilken bra låt och hans röst är lika bra som förr. Jag gick upp och skakade loss i vårt stora sov- och datorrum för jag kunde inte sitta stilla..    . När vi bodde i vårt egna hus så tilläpade jag dans som motion nästan varje dag till häftig musik. Vi hade ju ett rätt stort vardagsrum och inte packat med möbler

 

  

I dag vaknade vi till minus 7 grader så det gäller att klä på sig ordentligt. Det blåser lite mer också och jag får en snökänsla då jag kollar ut. I går promenerade vi 6,78 km och då var det soligt och det ser ut som att solen håller på att bryta fram nu också. Nu hoppas jag ni får en så fin lördag som möjligt kära ni som tittar in

 

#hamn #Tor #bogserbåt #Kajplats #Scorpions #handske #Chris

 
 
Micke

Micke

25 november 2023 13:56

Fint hus där verkligen, vi har något liknande i vår skärgård här, aldrig besökt men fint att se på när man passerar.
Scprpions är ju ett av de första banden jag fastnade för, kul att Mikkey Dee är med där idag efter Kilmisters bortgång.

Ha nu en fin lördag Malin.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

25 november 2023 14:20

Vad kul att ni har ett liknande hus i skärgården. Det är verkligen ett härligt band och tidlöst. Mikke Dee är en bra ersättning. Så tråkigt att Kilmister gått bort

Ha en fin lördag själv Micke

 
Maria

Maria

25 november 2023 14:49

Vackra bilder!

http://www.storlurs.bloggagratis.se

Malin wiper

25 november 2023 15:01

Vad kul att du tycker det. Tack!

Ha en jättefin dag
Varm hälsning!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards