Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 15 september 2023

Arkitektur, grind och Runes, Diana Ross och The Moody Blues

Av Malin wiper - 15 september 2023 09:45


 

Här kommer lite hus jag fotat då jag promenerat lite utanför centrumkärnan för ett tag sen. Det är skönt att komma ifrån det värsta bruset och bara gå omkring och kolla in gamla som nya hus

 

Jag sätter in ett inlägg som jag hade nästan klart innan jag blev förkyld. 

     

 

Det gula huset på lite närmare håll och det ser ju väldigt väbevarat och välskött ut


 

Jag zoomade in ett av fönstren och där ser man en liten nallebjörn till vänster och en liten leksakshund till höger


 

Ett gammalt stenhus med karaktär och många träd, buskar och murar runt husen


 

Öppet för vädring

                  

          

Diana Ross med låten She came into the bathroom windows


 

Här var jag på väg hemåt från stan för ett tag sen och då ser man många gamla fina hus. Detta hus har såna här små balkonger med fint smide runtom


 

En tjusig grind i smide som vi går förbi när vi skall till ICA Ettan

 

Där finns ett nytt område där husen har en form av strykjärn och balkongens inglasning har ett fint mönster. Jag har fotat området förut några gånger. Klicka här för att se helt galna hus


 

Här ett av av husen som är i rött tegel och denna balkong fick mig att stanna till. Balkongen var smockfull med röda blommor och i mitten en kristallkrona. Det såg väldigt ombonat ut därinne som ett riktigt rum. Det är spetsigt så balkongen fortsätter på andra sidan. Arkitekturen i det området är bättre och lite roligare än många andra nya bostadsområden. Tyvärr så är det väldigt dyrt att bo där  som på många andra ställen numera. Vi bor ju hos mimer och dom bygger bara hyreslägenheter och har dessutom hand om många äldre byggnader. Vi bor ju i ett hus som är från 1948 och har tjocka väggar och snart skall dom byta fläktar ovanför spisen och fixa ventilationen 

 

                                


Min första lägenhet i Göteborg andra halvan av 1970-talet var en 3-rummare för 800 kr/månad och allt var nybyggt och gillade man inte tapeterna så fick man välja nya. Ändå räckte lönen till att äta ute flera gånger/vecka och även gå ut och roa sig mm, men då var det billigare att leva innan mobiltelefoner, datorer och annan teknik gjort sitt intåg. 

 

       

Här en av många grupper jag lyssnade på under 1970-talet. The Moody Blues här med låten Melancholy Man. Jag köpte en stereoanläggning på Siba i Göteborg och kom ihåg att den kostade 3000 kr och det var dyrt på den tiden. Den hade både förstärkare och stora högtalare. Den spelade jag många vinylskivor på innan kasettbanden kom på 1980-talet. Nu är det ju inne igen att ha en skivspelare och vinylskivor finns ju att få tag på hos vissa butiker. En av dom är Skivbörsen här i Västerås och den ligger en trappa ner hos Global Living


 

Vi gick förbi Runes café som nu har bytt skepnad. Det heter nu Runes Pizzeria & Café. Jag blev så snopen för man är så van att det sett likadant ut hela tiden fast dom bytt ägare. Förut hade dom mat som vi inte förut ätit och det var jättegott. Fast på deras fb så berömmer folk deras pizzor


 

Så här är jag van att se Runes Café. Det är en bild från januari i år. Klicka här för att se när vi var till Runes Café 27 april 2020 och åt lite specialare

 

Klicka här för att se när vi var dit 17 februari 2020. Klicka här för att se när vi var dit 2018 då det var en annan ägare. Klicka här för att se när vi var dit i september 2018 då det nya området hölls på att byggas. Klicka här för att läsa om när Amjed Kamal tog över Runes efter förra ägaren 

 

                                                       

Kul näsdukslåda i bokform från Fruugo 


Det värsta med denna förkylning har varit snuvan som inte vill ta slut. Jag vaknade i går morse av att jag knappt kunde öppna munnen så torr, fnasig och svullen var jag. Då visade min man mig en fantastisk salva han hade i sitt badrumsskåp. Den har jag smort in mig i flera gånger/dag och den gjorde susen. Klicka här för att se vilken salva det är. Jag skall försöka komma ut lite i dag men det blir nog bara en tur runt kvarteret för jag är inte i form fast ändå lite bättre än förut då jag hade ont i halsen också. Fredag igen och jag hoppas ni får en fin dag kära besökare. Sköt om er och njut av helgen

 

#hus #fönstren #balkonger #Runes #förkylning

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 29 april 09:00

    I lördags besökte vi Röda Korset vårmarknad. Här ser ni ett bord fullt av hembakat bröd och 3 av kvinnorna som bakat brödet. För 50 kr/person fick man välja 3 bakverk/person                                          QueChic   En li...

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< September 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards