Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2023

Gretas Vardagsrum & Kök, Thore Skogmans plats och Volkswagen Beetle

Av Malin wiper - 23 augusti 2023 09:45


 

I går hyrde vi elbilen i 5 timmar och åkte till Hallstahammar och det blev både klippning och en nostalgitur


 

Här åkte vi förbi huset vi bodde i för 5 månader sen i 6 år


 

Det första vi gjorde var att ta en fika på Gretas Vardagsrum & Kök. Glömde fota det vi åt till kaffet. Min man tog en blåbärspaj och jag en smörgås med ost och skinka. Det var som vanligt jättegott. Sen träffade vi en man vi lärt känna som ofta fikar där så vi pratade med honom ens stund. Efter det träffade vi Kristina och även Tore som vi lärt känna då vi bodde där


  

Här en av dom gulliga tjejerna som arbetar där

 

Så här ser deras uteservering ut. Till vänster ser man ICA Matkassens röda ingång och dit var vi in också för att köpa lite som tagit slut hemma


På Thore Skogmans plats framför ICA och cafét bygger dom om hela denna plats. Dom bygger även om Hammartorget men allt kommer att ta 7 år innan det är helt klart i hela centrala Hallstahammar. Märkligt att det kommer att ta så många år innan allt är klart och det kommer att bli otroligt dyrt så jag tänker som så: kan dom inte bara snygga till med mindre medel. Gatorna lite överallt i Västmanland är så trasiga och när man går på dom breda trottoarerna inne i Västerås centrum så är gatstenarna lösa och det dröjer inte länge förrens nån skadar sig

 

Klicka här för att se hur det kommer att se ut på Thore Skogmans plats då det är klart


   

Ovanför ser man Hammarteatern där man får gå in från ett annat håll för allt är avspärrat. Ovanpå bulten ser man Thore Skogman som skulptur och det var sittplatser runt denna bult förut så där har vi suttit och kollat över centrum många gånger. 

 

 

Jag såg att nåt satt på Thores ena hand och när jag zoomade in så var det en anka


        

Thore Skogman med Dalatwist. Ett bildspel på 1980-talets raggare. Jag kom mest ihåg 1960-talets raggare och då var man nere på stan och kollade in dom men dom var ju äldre än mig så man var aldrig nån  raggarbrud. Där vi bodde var det ju så nära till centrum och då fanns det inga gågator utan dom åkte runt hela centrala stan (raggarsvängen). 

 

Klicka här för att läsa om dansstilen Twist som var stor på 1960-talet. Jag har själv dansat twist i mitten av 1960-talet

 

 

På Hammartorget som är en stor parkplats med massor av bänkar hade nån nu klottrat på en av stenmurarna. Så trist men allt skall ju byggas om där också

 

Klicka här för att se hur det kommer att se ut på Hammartorget då det blir klart. Klicka här för att se när etapp 3 ser ut när det blir klart


 

Vi gick även förbi Åsby Floristen men gick inte in denna gång 


 

När vi gick runt lite utanför centrum så såg vi denna Volkswagen 1302 S från 1972. Den var lite sliten så jag gissar på att dom skall fixa till den

 

        

Volkswagen Beetle The last mile 

 

  

Här ser man att den är lite mer sliten baktill men ack så fina dom är dom gamla bubblorna

 

                              

Vi åkte ju till  Hallstahammar för att jag ville klippa mig hos R & i Hårstudio och då blev det ju automatiskt en nostalgitripp. Vi hade 3 toppenår där men sen kom då Covid så det blev några trista år och och när dom sen la ner detta med elbilen där så bestämde vi oss för att flytta till Västerås och det har vi inte ångrat. Tack och lov så finns elbilarna kvar i Västerås.

 

Det är så dött härinne hos mig nu så jag tar nog en bloggvila och funderar även på om jag skall byta blogg eller helt sluta blogga. Mina bloggvänner som jag haft ända från början har ju slutat blogga och finns nu på fb och instagram. Jag har ju hållit på sen 2004  så det kanske är dags men jag måste ha nåt att göra och bloggandet har passat mig bäst. Jag får väl skriva mina memoarer... 

 

                                                 

I går kväll regnade det som spön i backen och sen kom då åskan men i dag är det än så länge uppehåll och 15 grader varmt. Hoppas ni som tittar in till mig får en fin dag att ta itu med. Kram på er

 

#elbilen #Hallstahammar #Gretas #Hammartorget #Thore #Volkswagen 

 
 
Ingen bild

Gunilla

23 augusti 2023 13:31

Kul att åka tillbaka när man har bott på ett ställe och man känner sig lite hemma,och träffa folk man känner igen. Men ni verkar kommit till rätt nytt ställe för er där det bjuds på en hel del trevligheter.

Ja det är många som går över till FB och Instagram. Jag har ingendera. Kommer att sakna dig om det blir så men allt har sin tid.

Föregående inlägg så fina kannor och bilder. Nallen som kramas med den lille gör min dag.

Skall nu ut och ta upp potatis, har fått jättemycket och även gurkor.

Ha det så gott!
varma kramar!

Malin wiper

23 augusti 2023 13:35

Det kändes verkligen kul efter 5 månader att återvända. Vi är bekant med Västerås sen förut i och med att min mans bror bott här i många år och vi har varit och hälsat på. Fast mycket är nytt och förändrat så det är spännande.

Jag kan nog inte sluta helt att blogga men skall skaffa en ny bloggplats så det blir lite förändring. Har ändå kvar den gamla bloggen. Vad gullig du är.

Kul att du också gillade kannan och nallen var verkligen fin med sitt nallebarn

Toppen att ni odlar egen potatis för det blir ju så mycket godare. Även gurkor är ju toppen att odla

Ha det gott själv Gunilla

Varma kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards