Öppen Ridå

Alla inlägg den 28 maj 2022

Av Malin wiper - 28 maj 2022 14:45

 

När vi var hemma hos min son i går så räckte han helt plötsligt över denna ask till mig som var rätt stor. Jag förstod ingenting men blev glatt överraskad

 

 

Inuti låg en fantasstiskt fin tändare från Ronson Varaflame Table Lighter. Den hade han köpt åt mig på nåt ställe och jag blev ju eld och lågor och superglad. Jag har ju fått tändare av honom förut också till min tändarsamling. Tack min fina snälla son. Klicka här för att komma in på ett ställe där denna tändare finns och har sålts för 900 kr, då i toppskick. 

 

                                                                          

 
Nu har jag fotat tändaren och kolla så snygg den är och den är rätt tung. Den är så snygg så jag överväger att ha den på rumsbordet istället för i tändarhyllan. Då skall jag fylla den med gas och ha den för att tända ljus i soffhörnan

 

 

Tills jag har fyllt den så har den fått en egen plats i en av tändarhyllorna. Tändaren är en vintage från 1970-talet and I like It

 

                                               

 

Numera har jag endast 2 hyllor med tändare, en del har jag gett bort men jag har många kvar som är nedpackade. Jag har även sålt några genom åren. Nu skall jag emellertid ta ner allt och städa och damma i hyllan och sätta dit dom lite snyggare

 

Klicka här för att se en tändare som jag har i ett annat skåp på grund av att hyllorna är för små. Klicka här för att se skåpet jag hade till tändare förut. Klicka här för att se en häftig tändarsamling. Ett tag började jag även samla på tändstickpr och askfat men det slutade med kaos så jag gjorde mig av med en del av sakerna. 

 

        

Häftig tändarsamling 

 

           

Dessa tändare har jag fått av min son genom åren. En del lite fräckt roliga. Klicka på bilderna så blir dom större  

 

                                                   

Detta är den första tändare jag någonsin köpt och det var i början på 80-talet. Det är en vanlig plasttändare. Det jag föll för var att det var en man på tändaren. Annars är det alltid lättklädda kvinnor. Är det inte typiskt att mannen är påklädd ;). Jag tycker att han ser ut som James Bond. Jag köpte flera stycken och en är vit med en svart man. Dom gav jag bort så det är bara denna kvar. Sen gick det över till att jag gillade roliga tändare men nu är det en salig blandning

 

 

Jag fick ytterligare en sak av min son då han kom fram med detta fint inslagna paket. Kände mig så uppvaktad och det visade sig att han köpt en Mors dags present åt mig. så gulligt. Han förstod att jag inte kunde vänta tills på söndag så jag fick lov att öppna paketet lite tidigare 

 

 

Så himla glad och överraskad jag blev när jag såg att det var en förpackning med Magnetfiske utrustning. Jag som stötte på några killar för några år sedan som magnetfiskade och tyckte det såg så roligt ut. Nu blev jag eld och lågor igen och skall ut och magnetfiska så fort vädret blir bättre. Jag berättade om magnetfiske för min son för några år sedan så att få en sån present som inte är den typiska tjej/kvinna gillas verkligen  för vi kan alla göra vad vi vill och gilla vad vi vill. Nu fick jag mig en hobby som kommer att passa mig bättre än många andra. 

 

      

Här ett klipp från 21 maj 2020 då jag filmade några killar som magnetfiskade. Snart kommer ni att få se mig magnetfiska på olika ställen och det skall bli superkul, då får min man filma och fota mig. Klicka här för att komma in på en Youtubekanal jag prenumererar på gällande magnetfiske.

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg där man får se ett klipp och lite bilder

 

                                              

Supermagneter 

Magnetfiske innebär att man, med hjälp av starka magneter, fiskar i vattendrag efter metallföremål. Tekniken har funnits ett bra tag och magnetfisket har länge haft ett fåtal dedikerade utövare. På senare tid har dock intresset ökat och allt fler attraheras av magnetens spännande möjligheter.

 

Vi har varit ute och gått några km på förmiddagen i ett lätt duggregn. Det blir ytterligare en tur efter lunchen för det skall bara bli duggregn i dag. Hoppas ni har det bra och har en härlig lördag och även kväll att se fram emot. 

 

                                          


Clipart Library 


#Ronson #tändaren #tändarhyllorna #tändarsamling #son #Magnetfiske #hobby #filmade

Av Malin wiper - 28 maj 2022 10:00

 

Vi hade det toppen hos min son i går och vi fick oss en härlig promenad runt en nybyggd spång runt Dyarna.

 

Det tar sån tid att få klart ett inlägg här på bloggplatsen så det måste vara nån överbelastning. Det laddar inte in utan man får vänta och ibland är det svårt att få in bilderna så allt tar extra lång tid. Jag har inte det tålamodet och det går bort så mycket tid. Har nu hållit på med detta inlägg så länge så jag är utmattad och struntar i att pynta ut med nåt mellan raderna. Jag har ju haft bloggen här sen 2009 och det har fungerat i flera år och den är så bra uppbyggd och så enkel att handskas med så det är synd att det blivit så mycket sämre. Jag har inte orkat skaffa nån ny blogg men nu blir jag nog tvungen i alla fall att ha en reservblogg 

 

 

Så här ser spångarna ut som är helt nybyggda i trä med staket runt. Längre bort så går det kor och betar men dom var så långt borta så jag fick inga bra bilder på dom. Det var uppehåll i regnet just då men trät var så nytt och blött så det luktade verkligen nytt blött trä. När jag nu gjort i ordning dessa bilder så känner jag starkt trälukten i näsan. Det är nog min högkänslighet som spökar

 

Klicka här för att se hur det såg ut 2014 då man gick över dyerna, så kunde man inte gå så långt ut och runt utan en bit bara. Sen var det inte så snyggt som nu med dessa gångstråk och sittplatser

 

 

Utanför träspången finns det även en massa bänkar att sätta sig på och en ram runt dessa. Där på bilden sitter dom jag älskar mest och är viktigast för mig 

 

 

Bänkarna är helt nya och här en som även har plats för en rullstol på båda sidorna så dom har tänkt på allt

 

 

Här går man ut på en spång mot dyerna och där finns också bänkar. Utsikten är magisk

 

 

Ett till ställe man går in till med olika bänkar och även soptunnan är träinfattad. 

 

 

På dom större trädäcken finns det så här många sittplatser. Jag vill dit igen då det är finare väder och då ta med matsäck till oss tre och bara sitta där och kolla ut över dyerna 

 

 

Här fortsätter man ut mot nya spångar och går man hela vägen runt så får man en rejäl promenad. Vi gick där ca 2,5 km men vi promenerade sammanlagt under dagen 5 km

 

       

Amacing nature Summer 

 

 

Plötsligt dök denna bänk upp som såg lite obekäm ut vid första anblicken. Den var inte alls det utan väldigt sittvänlig. Jag var så glad att jag hade min gamla allväderskappa som var perfekt i detta väder.

 

 

Jag zoomade in en fasantupp som gick omkring på dyerna

 

 

Så här såg det ut på vissa ställen där man promenerade med lite vattendrag svängda spångar runt träden

 

 

Bänkar med små bord i mitten

 

 

En liten titt över dyerna

 

 

Sonten och jag på en av spångarna. Denna gångfärd var en härlig tur för både kropp och själ så jag är glad att min son föreslog detta. Sen fortsatte dan med både mat, fika, Mel's Garage och en tur hem till min. Det får jag skriva i andra inlägg. Vi var hos min son drygt 5 timmar innan vi drog oss hemåt.

 

Vi hade inget regn på morgonen utan solen var framme lite. Det är endast 11 grader men det kommer att bli lite duggregn genom denna dag. Vi har alltid så trevligt vi tre tillsammans och skrattar mycket och tokar oss. Nu ser jag fram emot att han kommer hit 11 juni för då har vi Hallsta Qruising här och min son ligger då över. Hoppas det går att genomföra  för man vet ju aldrig när min operation blir. Nu skall jag göra mig i ordning för dagens promenad så jag önskar er mina härliga besökare en så fin lördag som möjligt

 

        

Jag läste häromdan att Thorsten Bergman gått ur tiden. Varje gång nån som funnits under ens livstid går bort så känns det tomt. Thorstein Bergman var en svensk visdiktare och trubadur. Han föddes i Härnösand och han blev 79 år gammal. Jag har haft honom inne i bloggen för ett tag sen så klicka här för att höra vilken låt 

 

                                           

 

#spång #Dyarna #bänkar #utsikten #trädäcken #fasantupp #bord #son #Torstein

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards