Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 maj 2022

Av Malin wiper - 20 maj 2022 18:45



  

Min son ringde mig och talade om att Vangelis har dött. Det är en av min sons största idoler och influenser. Jag gillar ocksåVangelis så det känns sorgligt. Han blev 79 år gammal. Klicka här för att komma in på Vangelis hemsida. Klicka här för att komma in på hans facebook

 

                                              

Clipart Library 

Vangelis var en grekisk kompositör och musiker och han har komponerat mycket filmmusik. Vangelis har varit verksam inom den elektroniska musiken och syntmusiken sedan genrens genombrott under 1970-talet. Tillsammans med Kraftwerk och Jean Michel Jarre är Vangelis förgrundsfigur inom lektronisk musik. Han har utöver sin solokarriär haft framgångar i samarbeten, inte minst i duon Jon & Vangelis

 

     

Detta klipp skickade min son till mig. Vangelis filmmusik till The Bounty från 1984. Så mäktigt. Klicka här för att komma in på IMDb och se allt han gjort under sin livstid 

 

  

Radiofy

 

                   

 

              

En bild på min son som är från ca 1977. Det skall börjas i tid och han var tidigt intresserad av musik och instrument. På bilden befann han sig på sin pappas jobb och där fanns det mycket teknik och det är ett elpiano han sitter vid. Det hade min sons pappa beställt i delar från utlandet och sen satt han ihop det själv. Sonen hade inte börjat spela instrument ännu men det dröjde inte många år förrens han spelade både piano, fiol, trummor mm. Efter det blev han även intresserad av att komponera musik. Hans pappa spelade ju tvärflöjt, saxofon mm. Det är en sån söt bild på honom så man smälter. Ljuva minnen

 

                                                             

Vi har haft en toppenfin dag och bara myst och unnat oss både mat och fika ute. Vi kom hem rätt sent och då hade det slutat regna. Pratade nyss med min son och vi ser fram emot att kunna träffas nästa fredag. I morgon skall jag fixa till bilder så jag kan skriva om vad vi gjorde i går. Nu skall vi bara ta det lugnt och mysa. Hoppas ni mina härliga följare får en fin kväll. 

 

     

Detta är en av mina favoritstycken med Vangelis. Chariots Of Fire från 1981  

 

#Vangelis #Bounty #Son #elpiano #Chariots

Av Malin wiper - 20 maj 2022 09:45


 

Här kommer lite bilder på fåglar jag fotade i den stora fågeldammen, fontänen i vår stora parkoas. Jag blev så glad då jag såg en badande fågel som var jättevacker och när jag letade på google så såg jag att den heter Steglits. Sitter man stilla och fikar på en bänk i parkoasen så dröjer det inte länge förrens man ser fåglar som dyker upp en bit ifrån oss och tar sig ett bad. Jag fixade till en header med fågeln som ni ser längst upp


       

Här kommer lite fakta om denna fågel Steglits. Själv har jag aldrig sett denna fågel och så det var så kul att den plaskade i det ståra fågelbadet i vår stora parkoas nedanför utegymmet. 


 

Här har fågeln blivit lite blöt och tilltufsad efter badet. Den ser så söt ut så man vill bara krama om den

 

 

Sen dök det upp en Björktrast på gräsmattan en bit från oss


 

Ytterligare en bild på björktrasten vid vattenbrynet och stora stenar runtom


 

Här en bild till på björktrasten


 

En Bofink fastnade på linsen också (Bofinken Knut . Det är så kul att man får se så många fåglar när man sätter sig ner i parken. Man bara hänförs av deras prakt och fågelsång


 

Vid Skantzsjön dök det upp vitkindade gäss med sina 3 ungar. Tyvärr låg solen på så jag fick bara en bild på paret


 

Jag satt mig ner en stund på en bänk som står så vackert till vid Skantzsjön. Där kan man sitta och titta ut över det spegelblanka vattnet


Sen var det dags för en fikapaus och den tog vi på en lång brygga vid Skantzsjön. 


      

En nöjd Malin som bara njuter av den vackra naturen och att vi har så mycket att uppleva här.  


 

När vi promenerade hem så gick vi förbi ett hus och där såg jag denna fina tulpanuppsättning. Det var inget land dom satt i utan det var som att det bara gjorts ett hål för lökarna och sen har dom fått växa upp och det ser lite härligt vilt ut. Jag fick ett dejavu att jag fotat detta för några år sedan också. I like It

 

       

The Beatles med Free As A Bird. Det är en låt som ursprungligen skrevs av John Lennon. Den ugavs som singel den 4 december 1995 och då köpte jag den men den ligger bevarad i ett kuvert ospelad. Lennon spelade själv in låten med endast sång och piano 1977. De andra beatlarna tog 1994 sig an demoinspelningen. Bidrog med nya texter och lade på trummor, en gitarr, till bas och bakrundssång och släppte den som första spår på skivan Antholgy1. 

 

                                                       

Vi hann få in lite mer pengar på bilkontot i och med ny lön. Därför har vi hyrt elbilen i några timmar för att komma ut nu när det är sämre väder och har regnat halva natten. Helst hade vi velat fortsätta med våra fikautflykter men det skall tydlingen bli regnväder ett tag framöver. Hoppas ni mina kära besökare har nåt roligt på agendan i dag om ni är lediga. Sköt om er och ha en toppendag

 

#Steglits #fontänen #Björktrast #Bofink #gäss #bänk #fikapaus #tulpanuppsättning #Beatles

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards