Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 2 juli 2021

Rent utan sprit och gift och Ottawan

Av Malin wiper - 2 juli 2021 15:00

    

Clipart Library   

Det har varit en jobbig och skrämmande period det senaste 16 månaderna. Hela världen har drabbats och Covid-19 har slagit till i vågor allt eftersom viruset har muterat. Vaccin har tagits fram i rasande takt på ett sätt som inte skådats förr och med delvis nya avancerade metoder. Det ligger ett hot över hela proceduren och vi vet lite om efterverkningarna vad gäller vaccinteknikutvecklingen. Ett som emellertid står klart är att vi som allmänhet har uppfattat spridningsrisken när vi är under attack. Distansering och generellt användande av tvål och vatten, spritdesinfektering och munskydd har stor effekt. Isoleringsmöjligheter av drabbade och tillgång till skyddsmedel, syrgas, andningsstöd och välutbildad vård och omsorgspersonal är områden vi inte har råd att misslyckas med framöver.

 

              animated-hand-image-0030               animated-hand-image-0030               animated-hand-image-0030               animated-hand-image-0030               animated-hand-image-0030               animated-hand-image-0030

 

Virusattacken är global och så måste åtgärderna också vara. I planeringen för framtida virushot så måste vi vara ödmjuka och lämna prestigen därhän. Eftersom rengöring av ytor och händer är så viktig har jag letat efter ett rengöringsmedel som inte orsakar multiresistens eller är ”overkill”. Vill också att det inte innehåller parfym eller sprit. Spriten löser upp kroppens skyddande lager av hudfett. Hittills har jag nöjt mig med tvål och vatten och sprit men det har gjort mig beroende av återfettande handkräm. Jag sätter hudkrämen bara på ovansidan av händerna annars blir det klibbigt.

Fick ett tips på nätet om ett desinfektionsmedel  som klarar det mesta utan att orsaka störningar i naturen och som är relativt skonsamt för människor och djur.

 

Det verkar riktigt lovande så det måste provas. Blir bra för mig när vi hyr elbilen på Hallstahem. Nu kan jag tvätta av ratt och övriga ytor utan att bli ”groggy” av spritdoften. För händer och personlig hygien är man nog fortsatt beroende av tvål, schampo och handsprit. Letar ständigt efter en hudkräm som inte luktar och klibbar. Min parfymallergi ställer till det. Användandet av starkt parfymerade sköljmedel får mig att gå omvägar på stan och ibland vända vid ingången till affärer när doften är stark. Varit tvungen att avbryta både konsertbesök och biobesök på grund av detta.

 

      

Jag ville ha en låt som passade in till inlägget och hittade Ottawan med Hands Up. Ottawan var en fransk discogrupp som grundades 1979 av producenten Vangarde och Jean Kluger. Frontfigruen var Jean-Batiste Patrick och Annette. Gruppen hade flera hits i början av 1980-talet. De största var D.I.S.C.O (1980), men även flera av deras andra låtar blev mycket spelade under denna tid

 

                               Nu önskar jag er en fortsatt fin daganimated-hand-image-0031

 

#Spritdesinfektering #Ottawan

 
 
Amisa

Amisa

2 juli 2021 20:28

Jag tror precis som du att vi ska vara rädda om huden. Den är ett av våra viktigaste skydd mot just infektioner och mår inte bra av att spritas många gånger dagligen år ut och år in. Dessutom har det väl konstaterats i många undersökningar att det viktiga för att hindra smittspridning inte är spriten utan just den mekaniska rengöringen, så tvål och rent vatten kommer man troligtvis långt med och utan att torka ut huden.

Jag tycker att man ganska ofta ser människor på offentliga toaletter som inte tvättar händerna efter toabesöket utan bara går rakt ut.

Ha det bra!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Malin wiper

3 juli 2021 08:56

Håller med dig fullständigt. Jag föredrar tvål och vatten men har man varit inne i butik så känns det som man måste sprita sig för att vara säker men det känns inte bra

Förstår inte hur nån kan gå på en offentlig toalett och sen inte tvätta sig.

Ha det bra själv

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 29 april 09:00

    I lördags besökte vi Röda Korset vårmarknad. Här ser ni ett bord fullt av hembakat bröd och 3 av kvinnorna som bakat brödet. För 50 kr/person fick man välja 3 bakverk/person                                          QueChic   En li...

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards