Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 september 2020

Arkitektur och utsmyckning som överraskar och Mark Knopfler

Av Malin wiper - 21 september 2020 19:30


 

Förra gången vi var ute med bilen så såg jag detta hus som på baksidan överraskade lite med utbyggnaden upptill med flera fönster på rad. Huset i övrigt var i mörkbrunt tegel och det utstickande partiet fanns på baksidan med utsikt mot Mälaren


 

På högra sidan om huset fanns en likadan utstickande byggnad men lite mindre  

Denna utsmyckning på gamla Lögarängsbadet har jag fotat förut men nu är simhallen stängd och dom har byggt en ny ovanför denna. Hoppas dom inte bara slänger bort utsmyckningen om dom river simhallen. Den borde bevaras för den sticker verkligen ut.


 

Figurerna ser ut att simma fram i olika poseér

  

Här en annan del av utsmyckningen. Den nya simhallen hade fin foaje men ingen skylt som sticker ut utan ser helt anonym ut. Det heter nya Lögarängsbadet


 

Vi promenerade förbi Tranellska och det visste jag inte vad det var men nu vet jag. Det är en vuxenutbildning för hotell, restaurang, bageri och turism. 



 

Jag tycker huset är jättefint med sina utstickande burspråk



 

Ena kortsidan av huset. Det är lite svårt att fota framifrån för det är så lummigt och fint runtomkring med stora gamla träd och en park

 

 

Till och med ett sånt här hus sticker ut numera. Förut tyckte jag dom var fula men inte nu. Bra att det bevaras hus från alla årtionden. I huset kan man hyra lokal till kontorslokaler 

 

Televerkets hus Västerås gick vi också förbi. Det huset har också bevarats med orginaldörrar. I den mer pampiga stilen. Det är Gamla post- och riksbanks och telegrafhuset vid Västra Kyrkogatan

 

                                              http://gifgifs.com 

 

     

Här passar det bra med en låt som heter Telegraph road med Mark Knopfler


 

Såna här pelare överraskar mig också och det finns ett antal i Västerås av olika slag. Det ger en viss känsla att gå där mellan hus och pelare

 

   

Dagarna rusar iväg som ett skenande tåg. Vi ligger lågt veckan ut för vi har lite att göra hemma. Vi har fått meddelande om att vi alla i huset måste tömma våra förråd i källaren. Det är bara ett litet förråd så vi har bara några få saker där. Dom är inte säkra att ha längre för det är stöldbenäget så dom kan inte garantera nåt längre. Då har vi bara kallförrådet ute på balkongen men vi skall ha så lite som möjligt av saker och håller fortfarande på att rensa bort onödigt. Ha nu en skön måndagskväll

 

     

Rörlig skulptur i form av fiskare

 

#Utbyggnaden #Utsmyckning #Tranellska #Televerkets #Mark #Pelare #Skulptur

 
 
Ingen bild

Paola Svensson

21 september 2020 22:42

Hej Malin! Det är häftigt med arkitektur - fina bilder och intressant att se. Din blogg är verkligen supertrevlig & äntligen hittade jag vart man kan kommentera också. =P

Malin wiper

22 september 2020 07:25

Det är det verkligen. Kul att du gillar mina bilder och att du tycker om min blogg. Det glädjer mig och du är så välkommen hit. Tack för din kommentar

Ha en härlig tisdag
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards