Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2018

Av Malin wiper - 18 november 2018 15:00

  

När vi tre fikat färdigt på Hamnenscafé så tog vi oss en promenad från båthamnen till promenadstigarna runt notudden. Jag har kunnat promenera lite längre sträckor igen så i går blev det sammanlagt 1,5 km. En gång fick jag sätta mig en stund på en bänk men sen funkade det ett tag igen. Jag behöver inte heller smyga fram utan kan gå lite fortare. På bilden ser ni en jättefin båt som har gardiner i fönstren


 

I dag är Notudden en park med naturkaraktär men från 1800-talet och ända fram till 1960-talet Var detta ett område med fritidshus för välbeställda Västeråsare. Det blir det nu också med alla lyxbyggen som växer upp runt Notudden.  Fritidshusen förföll för att sedan rivas på 1990-talet


 

Männen fick gå före lite då jag fotade fiskmåsar.

 

     

Neil Diamond med Jonathan Livingston Seagull. Klicka här för att läsa om boken. Klicka här för att läsa om filmen som gjordes efter boken 1973

 

                                        


Aflame Creations

 

När man är ute och går så träffar man alltid på hundar och får sig ett snack med deras matte/husse. Här en Whippet som är en tik som heter Berry. Vi pratade en bra stund med trevliga matte som just nu hade blivit skadad och gick på kryckor. Hon var på väg till gymmet för att träna


 

Hon var så söt, nyfiken, uppmärksam på matte och behaglig till sättet.


 

Vi fortsatte ut på en stig och här uppenbarade sig en rundel med sittplatser där man ser ut över Mälarens vatten


 

Jag satt mig ner och spexade lite framför kameran. Ovanligt för jag blir alltid så stel på bild


 

Männen slog sig ner på en annan bänk 

 

                                                                                 


 

På en brygga låg en katt och burrade ihop sig bredvid en cykel. En bit ifrån satt en man och metade 


 

Vi fortsätter att gå på den lilla skogsvägen och min man pekar mot dom nybyggda husen som poppar upp lite överallt. Tyvärr är det så små avstånd mellan varje hus så man kan se in i lägenheterna. Jag tycker dom bygger sönder hela stan för så såg det inte ut första gången vi var till Västerås. Visst vi blir mer folk och många som arbetar i Stockholm flyttar även till Västerås men varför kan man inte bygga lite utanför stan också så det slipper bli så rörigt

 

 

Fd Fyrskeppet Svenska Björn dök upp mellan träden


 

Ännu en fågel jag fotade som blickade över vattnet. Med denna bild önskar jag er en fortsatt fin söndag. Tack för att ni tittade in till mig, Kram!

 

                                        

#Notudden #Fiskmåsar #Neil #Whippet #Spexade #Bänk #Katt #Fyrskeppet 

Av Malin wiper - 18 november 2018 10:45


                                


 

I går umgicks vi med min mans bror och åkte ner till Notudden för att ta oss en fika på ett nytt Café som svågern tipsade om. Framför Cafét får man sig denna utsikt över Mälaren


 

Här går man in till Hamnenscafé som öppnade sina dörrar för 5 månader sen

 

  

Här ser ni tjejen som arbetade där och hon spred en skön stämning. 


 

Det var jättesnyggt därinne med olika sittplatser som här häftiga soffor med små bord och svarta pinnstolar bakom

 

 

Vi bredde ut oss oss här och satt länge och myste och pratade. Bilderna på oss vid bordet blev inte så bra så jag tar nya nästa gång vi skall dit                           

 

 

Janne bjöd på fikat och vi valde alla tre deras hembakade äppelkaka med vaniljsås. Den var så magiskt god så vi blev alldeles tysta en stund. Kändes verkligen att den var hemgjord. Dom serverar även maträtter ex lasagne mm

 

 

Bakom oss hade dom en bardel på varje sida och jag bad min man sätta sig på den ena för att få en bild. Den andra sidan var jag tvungen att beskära bort för jag fick med barnstolar men den ser likadan ut men då har man utsikt över vattnet 


 

På både vänster och höger sida om Cafét byggs det nytt och här ser ni några exempel.

 

 

När vi sen kom ut så var en av segelbåtarna på väg ut på det spegelblanka vattnet. Att det är i mitten av november är svårt att ta in.

 

      

Mike Oldfield med Sailing. Mike Oldfield föddes 1953 i Reading, Berkshire. Han är en brittisk rockartist, multiinstrumentalist och kompositör. Vem sångaren i klippet är går inte att utläsa  

 

 

Ett annat exempel på hus som byggs på notudden är trämaterial baktill och på sidan korrigerat garvaniserat plåt

 

 

Zoomade in andra sidan sjön. Vi tog oss sen en längre promenad runt notviken. Det skriver jag om i nästa inlägg. Nu skall vi bara fixa till lite hemma så vi har snyggt och städat till veckan. Efter det blir det en promenad och ingen biltur i dag. Efter det slappar vi bara med nån film. Önskar er en vilsam och mysig söndag 

                


#Notudden #Hamnens #Trevlig #Sittplatser #Äppelkaka #Bardel #Byggs #Segelbåtarna #Mike

Av Malin wiper - 17 november 2018 15:15


 

En dag då vi var bortbjudna så stannade vi till i Västerås hos Gideonsbergs Blommor. Kolla in så läckert med pyntade cykeln utanför blomsterbutiken.

 

Klicka här för att se när vi var dit sist

 

                                                                              


 

Framför cykeln låg lite sånt som man kan köpa med sig till gravar mm. Fint pyntade hjärtan 


 

På andra sidan butiksdörren är det pyntat fint också. Här en liten blomdekoration i en hållare


 

Fotade sen lite blommor därinne i butiken. Nu träffade vi en annan kvinna/tjej som arbetade där men hon som äger butiken har vi inte sett till men hennes anställda är jättetrevliga och skickliga                


 

Jag tycker dessa krukor är jätteroliga med sina ben

 

     


 

När vi var dit så höll hon på att packa upp inför julen så man ser lite kartonger i bakgrunden                                                     


  


 

Höga keramikljusstakar i två höjder


En skulptur står där bland passande krukor och lyser upp                     


   

Vill man ha nåt annorlunda så kan man köpa sig prickiga krukor 

 

I går skulle vi ha gått till Hallstaparken och sett Stand Up men vi orkade inte så vi hoppas kunna gå dit i slutet av månaden istället. I dag har vi umgåtts med min mans bror i Västerås hela dan. Vi har både åkt omkring på småvägar, fikat på ett nytt café i hamnen, träffat på hundar,  fotat båtar, träffat kompisar till svårger och ätit ute. Jag har inte hunnit göra klart nåt inlägg från i dag för vi kom nyss hem. Jag fixar just nu med bilder i photoshop så lite kommer in i morgon och sen i början av nästa vecka. Vädret är rätt bra nu med sol och vindstilla. Nu önskar jag er en härlig lördagskväll

 

      

Oliver Cheatham med Get Down Saturday Night. Musik och dans från filmen Ex Machina. Det är en jättebra film som jag själv sett för några år sedan. Klicka här för att se vad jag skrev om filmen i bloggen 2016 

 

 

#Gideonsbergs #Cykel #Hjärtan #Ben #Skulptur #Prickiga #Oliver

Av Malin wiper - 16 november 2018 19:00

 

På en parkering såg jag denna Lastbil SCANIA L 80 från 1970. Är man ute ofta och åker så dyker man alltid på nåt intressant och jag blir lika glad varje gång. Antar att det det varit ett militärt fordon förut 


Klicka här för att komma in på en sida och kolla några gamla Scania lastbilar. Klicka här för att se bilder på klassiska svenska lastbilar  

 

                                       


Danforth 

 

Jag gick runt och fotade lastbilen men solen sken från alla håll och kanter. Fick jobba en del med bilderna i fotoprogrammet för att ändå få dom visningsbara

 

 

På dom utskjutande fälgarna stod det Scania.      

 

 

 

                                    


Rox Vinyldekor

 

På flaket låg lite däck och annat

 

                         animated-truck-image-0020                                     animated-truck-image-0020

 

  

Jag tycker att dom gamla lastbilarna är jättefina och det finns även en del nya bilar som dyker upp i lite snyggare skepnad

 

 

I dag vaknade vi upp till mycket finare väder i och med sol och klar himmel. Humöret steg många grader och vi kunde ju inte låta bli att åka ut på vägarna.

 

      

Här kommer en repris på en låt jag hade inne för några år sedan. Blå vägen hem med Pernilla Andersson, Svante Thuresson & Dregen. Med den önskar jag er en upplevelserik, vilsam, festlig eller bara mysig fredagskväll

 

 

#Scania #Lastbilen #Fälgarna #Sol #Pernilla

Av Malin wiper - 16 november 2018 13:30



                                                       


Bulletin


Jag går ofta på loppisar, secondhand och mindre caféer. Det som från början var typiska ställen med kontantbetalning har idag ofta Swish, kortbetalning eller andra sätt att erbjuda betalningsmöjligheter. Jag som sällan har kontanter på mig tycker att det är fantastiskt. Köpa ägg eller rotfrukter på en obemannad gårdshandel är härligt och med Swish så vet man att pengarna kommer fram. Det slog mig dock att det inte bara är att ta betalt utan mycket jobb med att bokföra, skapa kvitton, verifiera transaktionen och samtidigt uppfylla skatteverkets alla bestämmelser. Det behövs ett enkelt kassasystem som är lätt att använda. 


                                animated-dividing-line-image-0133

 

För några år sedan försökte jag sätta mig in i mysteriet ”att starta eget” men tröskeln var för hög. Kunde inte se hur mycket av tiden som skulle upptas av den administrativa delen under uppstarttiden. Priset på produkten eller tjänsten man vill sälja begränsas av konkurrensen på marknaden vilket gör att bara minskande kostnader kan öka vinsten. Om mindre tid behöver läggas på administration kan mer tid och energi läggas på produktion. De små marginalerna man har, speciellt vid uppstart ställer höga krav på kassa och affärssystem. Med tiden verkar det dock ha arbetats fram olika affärsmodeller med mycket av automatisk bokföring som underlättar och reducerar mödan.

 

                                 animated-dividing-line-image-0133

 

Ett av de intressantaste jag sett på nätet är JobOffice som har en mycket pedagogisk hemsida där man tydligt visar på möjligheterna och kostnaderna. Det går tydligen även att integrera systemet med t.ex Visma och Fortnox affärssystem om man redan är igång. Även ” Microsoft Dynamics NAV” kan integreras. Det hade varit skönt att ha detta intuitiva system när jag funderade på ”Eget”. Ingångskostnaden verkar vara låg men med stora möjligheter att utöka efter behov. Som kund vill man ju inte stå i kö längre än nödvändigt och lång kö för att betala får i alla fall mig att tappa intresset för att handla, jag går någon annan stans. Mycket viktigt att tillbehören, kortläsare o.d fungerar snabbt och säkert med kassasystemet. JobOffice verkar ha ett bra och varierat utbud

 

Sponsrat Inlägg

 

#Kassasystem #JobOffice 

Av Malin wiper - 16 november 2018 08:00

  

I går hade jag fått tid på Folktandvården som jag skrev om i går. När jag sen gick därifrån så svävade jag på moln för jag hade varken hål eller nåt annat fel på tänderna. Det enda var att jag fått lite tandsten och skall få komma till en Tandhygenist i januari. Nu är jag inskriven i systemet och får gå där hädanefter och det känns helt underbart.  

 

Det är ju bäst att få gå där man bor så man slipper åka långa sträckor. Det var stort och fint därinne i väntrummet med bekväma stolar att sitta på och många tidningar att läsa.

 

                                       


Munspegel från Kruuse  

 

Det första man fick göra var att anmäla sin ankomst på denna dator och det var första gången för mig och väldigt enkelt och bra. Jag blev rejält undersökt och det gick bra att gapa nu då knakandet är borta. Det är tur att jag gått varje år på Munhålan i Skillingaryd för det har gjort att tänderna håller.

 

      

Så här kände jag mig efterråt: Glad All Over med Dave Clark Five . Dom var ett engelskt rockband som bildades i Tottenham 1957. Denna låt fick dom en topp tio sningel med 1964. Aktiva år var från 1957-1970

 

 

Jag blev så lycklig så jag ville fira och föreslog för min man att vi skulle åka in på vårt OKQ8 på vägen hem. Dom har såna här fina pepparkaksmuffins. Dom var magiskt goda och vi fick julkänslor i november..  . Vi satt där en stund och bara myste och jag var så lättad.

 

     

Wé McDonald med "For Once In My Life". Klicka här för att höra när hon slog igenom i Voice, gåshud så det smäller om det.   

 

                                                 animated-star-image-0078




Nu hoppas jag ni får "Star Quality" på er fredag. Kram från Malin 

 

 

#Folktandvården #Ankomst #Dave #Pepparkaksmuffins #Wé

Av Malin wiper - 15 november 2018 14:00


  

Vi var in på Claes Ohlson på Erikslund en sväng och då såg vi dessa lampor i två olika storlekar. Dom var så snygga när dom lyste och mönstret syndes. Vi har lite för lite ljuspunkter i vårt sovrum så vi köpte den mindre modellen som kostade 129 kr

 

 

Så här ser den ut när den inte var tänd

 

    

Nu står den där på vår förvaringsmöbel i sovrummet. Vi blev jättenöjda med lampan. Den får som en 3D effekt när den är tänd och lyser upp mot tavlan ovanför 

 

                            animated-light-bulb-image-0036           animated-light-bulb-image-0036           animated-light-bulb-image-0036           animated-light-bulb-image-0036           animated-light-bulb-image-0036           animated-light-bulb-image-0036 

 

 

Så här ser det ut på håll. Vi gillar denna möbel till tusen som vi köpt på IKEA barnavdelning. Vi hade bara en sektion förut men har byggt på med två till. Lådorna har olika storlek och en av dom större ligger tvättat som skall strykas osv.


 

Myrornas Second hand såg vi en märklig möbel och kom sen underfund om att det var en förvaring för vinyl LP skivor. Det fanns 3 fack och en låda på kortsidan. Priset var satt till 199 kr. Vi gick bara omkring och kollade runt

 

      

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Där finns det många alternativ 

 

 

                                                      animated-dentist-image-0009

 

I morse ringde Folktandvården till mig här i Hallstahammar men jag hann inte svara. Blev så förvånad för jag ringde dit för nåt år sen och ville börja gå där. Då sa dom att det inte var möjligt för dom har lång kö så jag kollade runt lite på andra ställen men har inte kommit till skott ännu. Jag ringde upp dom men telefonkön var så lång så jag la på. Då ringde dom efter ett tag och sa att jag kunde får en tid och det redan i dag 14.15

 

Blev glad för  det var så länge sen nu som jag fick undersökt tänderna. Jag har ju bara behövt gå till Tandhygenist dom sista 14 åren. Nu måste man först till tandläkare för undersökning och är det tandsten så får man tid till tandhygenist. Det kostar över 800 kr för en undersökning men då sa hon att jag är försäkrad med 600 kr så det blir bara ca 200 kr att betala. Hoppas verkligen inte att det inte hänt nåt stort så det blir dyrt så här före jul. Lite märkligt var det för jag hade inne en bild häromdan av dörren in till dom för den är mittemot Fysioterapin

 

      

Det börjar bra men efter ett tandläkarbesök så slås tekniken ut på kontoret.. . Hoppas er dag flyter på utan stora komplikationer

 


#Claes #Lampa #Förvaringsmöbel #Riva #Folktandvården

Av Malin wiper - 15 november 2018 08:45


                            


 

Innan vi åkte till Inger så gjorde vi ett stopp nere vid Enköpings hamn och där fotade jag lite. Bland annat denna fina and som kom simmande mot mig i hög fart                                   


     

 

Två båtar i vintervila

 

                                        


Culinary Concepts

 

Zoomade in en hanand

 

                                     

At home In the country 


 

Denna båt var nog lika stor inuti som vår lägenhet. 


Här kan man stå och speja ut mot Enköpingsån året om

 

                                              


 

En gammal husvagn stack ut från en tegelbyggnad


 

Nu är allt i vila och öppnar nästa år igen


 

Vi åkte förbi ett hus där denna motorcykel stod fastkedjad. Undrar om den är för tävlingsbruk också

 

     

Kvinnor på motorcykel i Västmanland. När man letar på Youtube så blir man beklämd för nästan alltid sitter tjejen/kvinnan bakom mannen på motorcykeln eller också är hon halvnaken och åmar sig runt motorcykeln. Schablombilden finns kvar men nu verkar det i alla fall hända nåt. Kvinnor kan göra samma saker som män och har alltid kunnat så nu skriver vi 2018 och inte 1918

 

 

En skulptur stod upp så fint i en lekpark. Den parken skall jag gå in och fota i nästa gång vi är i Enköping. Jag antar att den fungerar som nån slags klätterställning


 

Här kommer några bilder som jag fotade från vägen när vi åkte till Enköping i tisdags


  

I dag skall min man ta influensavaccinet på Vårdcentralen. Själv funderar jag på om jag skall ta sprutan. Jag är ju inte i riskgruppen men folk i min ålder uppmanas att ta vaccint. Förra gången kunde jag inte för jag fick en förkylning precis då vaccinet kom ut och hann inte med. Det som är så konstigt är att i 14 år hade jag inte en enda förkylning men sen tog jag influensavaccinet i 2 år och fick 3 förkylningar/år så jag är lite betänksam. Jag har helt enkelt beslutsamhetsångest och väntar tills nästa vecka då dom har tider igen. Nu hoppas jag ni får en fin torsdag och snart har vi helg igen!!!!

 


                                            


#Blandade #And #Båtar #Enköpingsån #Skulptur

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards