Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2018

Av Malin wiper - 7 november 2018 08:50



 

Här följer lite fortsättning från Konserten i går på Västerås Konserthus. I dag sov vi lite länge igen för vi somnade sent. Min man kom aldrig iväg på gymmet för några dagar sen men i dag är det dags att utnyttja gymkortet. Vi har 8 grader och regntungt och det känns inget vidare i november då man vill ha lite vit vacker snö. Nu är det onsdag och veckorna går så fort men vi har lite att se fram emot i helgen och det känns bra. Jag skall snart ut på en promenad så knät får sin dagliga motion. Nu måste jag röra på mig så jag vill bara önska er en svängig, cool och njutbar dag

 

               


    

Här spelar David Carbe Kvartett Little Yoe from Chicago och då bytte David Carbe från flygeln till elpiano och lät publiken sjunga med

 

                           

 

Klicka här för att läsa inlägget från i går. Klicka här för att se vad jag skrev om Caroline Wennergren 20 oktober

 

 

Hela bandet med suveräna musiker som fick salen att lyfta.

 

                        animated-piano-image-0083                             animated-piano-image-0083

 

    

Kvartetten utan David Carbe.

 

                     animated-drum-image-0067                                 animated-drum-image-0067

 

    

Efter en liten paus då kvartetten spelade själv så kom Carolina Wennergren tillbaka och hon sjöng Hound Dog med David Carbe och hans Kvartett. 

 

 

Caroline hade även bra moves och var proffsig precis som bandet. Jag fotade inte lika mycket som jag brukar för jag ville njuta av föreställningen och det var inte lätt att fota i ljuset och huvuden som stack upp. Nästa gång vi går till Konserthuset så är det bäst att sitta på bänkrad 2-3 om man vill ta foton utan publiken. Vi hade i alla fall några härliga timmar men jag stannade inte för att ta autograf och ångrade mig efterråt

 

               

 

 

David Carbe själv vid sin flygel. Tack för en underbart roande och supermusikalisk konsert

 

                                

 

 

#Konserthus #David #Caroline

Av Malin wiper - 6 november 2018 19:00


 

I går befann vi oss på Västerås Konserthus där vi såg en konsert 15.00 Det var med Caroline Wennergren & Leroy Armstrong. Musikerna bakom henne var David Carbe Kvartett. Här gick vi in till det fina konserthuset för första gången. Jag skall fota lite mer utanför en annan gång.

 

                                               animated-music-image-0049 

 

Det var Jazzens vänner som arrangerade denna konsert.

 

 

Det fanns massor av sittplatser och även såna här barbord. 

 

                      


 

Vi var så tidiga så vi bestämde oss för att ta en fika och jag tog en kavring med ost och min man samma smörgås men med ost och skinka. Dom var jättegoda. Vi satt i en stor lokal och det fanns flera men denna var lite ljusare. Jag invigde min nya blus och halssmycket. 


 

Tyvärr låg ljuset mitt i mitt ansikte så jag blev lite blek men jag tar med bilden ändå. 

 

                                    

 

 

Så här såg det ut där vi satt och fikade. Fönster från golv till tak

 

                                 

 

 

Vi hade utsikt över stadsparken. Det var mycket folk på Konserthuset och i pausen fanns det en bardel där det serverades både öl och vin. Dessutom fanns det mat 


      

Här kommer ett av mina filmklipp med Caroline Wennergren när hon både buktalar och buksjunger med sin docka. David Carbe Kvartett står för musiken och allihopa var skickliga musiker. Caroline är fantastisk och skall helst ses live. Det kommer några fler klipp senare.

 

                          

 

 

Caroline var väldigt proffsig och väskan ni ser till vänster har hon sin buktalardocka i. Jag skriver mer om konserten i morgon för nu är jag för trött och det tar tid med bilder och filmklipp. Jag har sett många buktalare under min uppväxt på tv men ingen som är så bra som Caroline. Hennes mun rör sig inte och att kunna buksjunga dessutom är helt suveränt. Ha en skön kväll vad ni än skall hitta på 

 

        

 

 

#Konserthus #Fika #Caroline #David

Av Malin wiper - 5 november 2018 16:45

 

Jag är så glad för nu har vi hittat en minneslund som är lagomt stor, vacker och omgärdad av häckar. Då har vi både minneslunden i Enköping och en som är närmare oss att besöka. Den finns i anslutning till Kolbäcks kyrka och känns helt rätt för oss att åka till och tänka på dom som gått bort. Det är 8,8 km den vägen vi åkte

 

 

Jag gillar denna rundel som är en plats man kan ställa sina gravljus på. För min man och mig gäller minneslund då vi går ur tiden. Så nu funderar vi på om vi skall ligga i Kolbäck eller Enköping. 


 

Här tänder min man gravlyktan i glas som vi hade med oss. Sen stod vi vid ljuset tillsammans och tänkte på alla som gått ur tiden dom sista 28 åren. Min man sa först några väl valda ord till sin bror som nyss begravts uppe i Piteå, han tänkte sen på sin mamma och pappa. Sen pratade jag om mamma, pappa och min sons pappa. Vi höll om varandra och grät en skvätt. Tiden läker inte alla sår utan man får lära sig leva med dom  

  

 

Här står ljuset och brinner. 

 

  

Nästa gång skall vi även ta med oss en bukett med blommor för det finns rätt mycket med plats att sätta på. Vi blev så lugna och avslappnade när vi stod där och tänkte tillbaka                     

 

  

Så här ser Kolbäcks kyrka ut.  

 

  

Jag bad min man filma för jag ville gå runt och titta lite. Han är mer långsam medans jag har för bråttomt och det är risk för yrsel när man kollar på mina filmklipp..                        

 

      

Cajsa Stina Åkerström med Av längtan till dig. Den tycker jag passar ypperligt i detta inlägg 

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2014 då hon var på Vaggerydsdagen

 

 

I dag har det varit väldigt disigt mellan regnskurarna. Det kan vara vackert också och lite magiskt. Jag har dom sista två dagarna haft lite lättare att gå och har till och med kunnat gå en sväng inne på butiker. I morgon skall jag till Fysioterapeuten och det känns bra. Nu tar vi det lite lugnt och gör lite som behövs hemma. Jag skall även se klart en filmbox som jag lånat av sonen. I dag fick jag ett samtal från min bloggläsare Lena i Göteborg så vi har börjat ringa till varandra nu också så jag har fått en ny väninna. Alla jag har bor på långt håll som det ser ut i dagens läge. Jag bodde ju i Göteborg i 10 år och får nu reda på vad som händer där. Ha nu en fin kväll

 

                 

 

#Kolbäck #Minneslund #Åkerström 

Av Malin wiper - 5 november 2018 10:45


 

I går var jag lite låg hela dan och kände mig nedgången och bara längtade till gymmet och långa promenader. Min kondition är på noll just nu och det känns väldigt väl i kroppen. Min man åkte ut och handlade och kom även hem med dessa tulpaner till mig..   han ville muntra upp mig lite. Jag blev jätteglad och han är verkligen en pärla till man. I dag känns det lite bättre för jag känner mig redo för fight så jag får igång musklerna i knät igenJag skall ta en promenad varje dag än om den inte blir lång så gör den nytta ändå.


 

Vi var in till Ankis Fyndbod Loppis en dag här i Hallsta. Det är alltid kul att gå in där och kolla runt och stämningen är härlig.


 

Detta är väskor för LP vinylskivor som stod på en höjd och lyste upp. Klicka här för att se en lite modernare väska för vinylskivor. Klicka här för att se en väska för vinyl singlar

 

               


 

En telefon i gammal modell men ser inte orginal ut. Den får man ge 200 kr för. Jag har själv haft en sån modell men metallicblå när jag bodde i Göteborg. Då var det populärt att ha telefon i roliga eller gamla modeller men nyproducerade. Jag använde den också och det var rätt kul. Sen hade jag en i modell högklackad sko. Det fanns även såna som såg ut som hamburgare

                                       


Så här såg en telefon ut som var i form av hamburgare. Klicka här för att se vart hamburgartelefonen finns. Klicka här för att se vilken telefon jag hade i slutet av 1980-talet och ända in på 2000-talet fast vi hade även flera andra och modernare. Klicka här för att se massor av gamla telefoner. Klicka här för att se lite fler gamla telefoner. Klicka här för att se några roliga telefoner


 

Min man höll upp en modell av en E-type Jaguar som kostade 75 kr


 

Dom höll på för fullt att julpynta

 

Nu blir det som sagt en promenad i det lite regntunga vädret. Min man skall till gymmet i dag för han behöver det så väl. Vi får se hur länge det dröjer innan jag kan gå dit. Sen har vi sett ut en minneslund vi skall på lite senare i dag och tända ett ljus för dom bortgångna. Hoppas ni alla får en fin början på den nya veckan

 

     

Buddy Holly med Raining In my heart. Han var en amerikansk musiker som föddes 1936 och dog redan 1959. Buddy Holly hade stor betydelse för utveckligen av rock'n'roll. Han omkom i en flygkrash tillsammans med artisterna Ritchie Valens och J.P "The Big Boppers" Richardson. Så sorgligt och tragiskt

 


#Tulpaner #Ankis #Julpynta #Buddy

Av Malin wiper - 4 november 2018 15:00


                                    

 

Jag har sett filmen Ted- För kärlekens Skull som är biography, drama, musik från 2018. För regin står hannes Holm. I rollerna ser vi: Hanna Alström, Adam Pålsson, Jonas Karlsson, Johan Hedenberg, Happy Jankell, Maria Kulle mfl

 


Filmen handlar om Ted Gärdestad och hans bror Kenneth. Om hans kärlek till musiken och hans starka brodersrelation. En färd genom 1970-talet med både glans och smärta. Nu är dom båda borta 

 

                                        


Bossgoo

 

Jag blev själv väldigt sorgsen av filmen som började i dur och slutade i moll. Bara tanken på att få en psykisk sjukdom där man både känner och ser närvaro av personer som plågar ens själ måste vara en mardröm. Inte ens psykofarmaka hjälper i längden. Ted försökte med alla medel mota bort dessa syner både med meditation och gå med i en sekt men inget tycktes hjälpa. Alla skådespelare gjorde sina roller jättebra så filmen var verkligen sevärd än om den tunga svärtan som man fick ta del av tyngde. Trasiga relationer och två barn som kom i kläm men filmen är inte bara mörk utan det finns glädje och framförallt musiken som går som en röd tråd genom filmen

 

Jag ger 4 månar i betyg av 5 möjliga eftersom filmen berörde mig djupt

 

       

 

     

Trailern till filmen. Klicka här för att höra en annan låt som jag gillar. Det är dom mest känslofyllda jag tar till mig. Klicka här för att höra en låt som jag själv aldrig hört med honom

 

                       


 

#Ted #Hannes 

 

Av Malin wiper - 4 november 2018 11:00


 

Jag har inte så mycket att skriva om just nu så jag sätter in lite blandade bilder från då vi var till Myrornas Second Hand sist. Dom är så bra på att sätta ihop saker så det blir både färgstarkt och kul. Allt finns på hyllor upp vid taket så man lätt kan överblicka                      


 

På herravdelningen fanns denna hatt


  

Knytblus med tillbehör. Själv har jag faktiskt haft några knytblusar genom åren då det varit på modet


 

Gamla resväskor under ett bord. Såna kan man göra mycket med bland annat bord, stol, barskåp och mycket annat


 

Nu har dom börjat ta fram julsakerna och här ser ni en färgstark julslips                                                   


 

Dom har en väldigt fin och välordnad bokavdelning. Det finns även många tidskrifter och såna är dyra att köpa i vanlig handel

 

Klicka här för att se ett bokstöd med lampa. Klicka här för att se ett häftigt bokstöd. Klicka här för att se surrealistiska bokstöd. Klicka här för att se tjusiga bokstöd. Klicka här för att se roliga bokstöd                       

 

 

En bok om bilens designhistoria för 25 kr. Skriven av Penny Sparke                        


 

 

Bonniers stora film och videoguide som var som i nyskick för 25 kr. På nätet kostar den 90 kr 


 

Fiaspel i denna variant har jag aldrig sett förut. Istället för spelpjäser så används glas där man häller i en sup. Det heter Fia me' hutt, ett lättförståeligt spel för vuxna barn


 

Sist en fotölj som andas mycket av 1970-1980-tal. Nu har ju sammet och plysch kommit tillbaka i både möbler och kuddar

 

     

Jag såg filmen Ted i går och den handlar om Ted Gärdestad. Skriver om den i ett annat inlägg. Här kommer en låt som är en av dom jag gillar bäst för den har sån vacker melodi och text. Come give me love

 

                                             

 

Jag är lite sen på banan i dag och vi har börjat sova lite längre. Jag har tonat mitt hår på morgonen med hjälp av min händiga man. Vädret har inte ändrats nåt utan är grått och 7 grader varmt. ha nu en fin och vilsam söndag. Kram från Malin 

 



#Myrornas #Hatt #Knytblusar #Resväskor #Bilens #Bonniers #Fiaspel #Fotölj #Ted

Av Malin wiper - 3 november 2018 19:00


 

Det jobbas med en del fönster fortfarande i vårt bostadsområde


 

Det finns lite löv kvar på träden och det känns lite som en sen höst än om november räknas till vinter


 

Än kan man njuta utomhus men vara lite mer påklädd


  

Att promenera nere vid Skantzsjön är en Lisa för själen. Längtar tills jag kan gå längre streckor och bara njuta av att kroppen får motion och man får må så mycket bättre


  

På ett flak såg jag en Asfalt beläggnings maskin


 

VOLVO 244 1986 som jag såg på en parkering. Jag tyckte det nyss var 1980-tal men det årtiondet är nostalgi numera

 

   

Här kommer en 1980-talsklassiker med Limahl The Never Ending Story från filmen med samma namn. Jag och min son såg den på bio tillsammans och jag vet att han gillade den till tusen och den osar nostalgi och minnen för mig också. Limahl föddes 1962 och är en engelsk popsångare. Han blev känd som huvudsångare a 1980-talspopgruppen Kajagoogoo. Sen fick han en hit med just denna låt ovan.

 

                

På 1980-talet var det kasettband som gällde och man satt i dom i ett kasettdäck. Kom ihåg första gången jag köpte ett kasettdäck med full anläggning hur häftigt man tyckte det var. Min första stereoanläggning köpte jag på Siba i Göteborg för 3000 kr. Det var en Radionett som förut hette Tandberg. När man hade fest så fick kompisarna gå igenom kasetterna och välja musik. Jag hade en kasettväska där man förvarade sina kasetter. Klicka här för att se hur en av mina kasettväskor såg ut. Klicka här för att se en väska i form av kasettband

 

                                         


Så här kunde ett kasettställ se ut. 

 

 

Nu verkar båtsäsongen vara över


 

 

Stickade kuddfodral och en sjal hos Ohlssons Tyger


 

Nu går ridån ner för denna dag och kvällen gör sitt intåg. Ha en fin lördagskväll vad ni än skall hitta på. 

 

                                     animated-dividing-line-image-0258

 

Klicka här för att Uppdrag Granskning som berörde mig djupt. Om ni orkar för den är jobbig att se men nödvändig. Avsnittet heter Bakom stängda dörrar och det är bra att detta tas fram i ljuset. Chefers bortförklaringar i dokumentären får mig att tvivla på mänskligheten.


#Fönster #Utomhus #Skantzsjön #Asfalt #Volvo #Limahl #Båtsäsongen #Ridån #Uppdrag

Av Malin wiper - 3 november 2018 13:30


                                       
                                       


 

Jag vill slå ett slag för City Gross egen kassler som är vinmarinerad och nyckelhålsmärkt. Den är inte så salt och rökt som många andra utan helt lagom och jättegod. Vi använder vår elektriska skivmaskin och gör tunna skivor. Tyvärr hittar jag ingen länk till denna kassler så den kanske inte finns på alla City Gross

 

                                                     animated-pig-image-0214

 

 

Vi har använt kasslern till att göra en sån här kasslergratäng Hawaii några gånger. Klicka här för att få receptet. Den är lite 1970-talsinspirerad. När bara vi två äter gratängen så gör vi den i litet stekfat men på bilden var det bjudmat

 

Klicka här för att få receptet på gratängen

 

                                                                 


Promex 

  

Färdiggräddad 

 

      

Ziggy Marley med Beach In Hawaii. Ziggy Marley föddes 1968 och är en Musiker från Jamaica och ledare för bandet Ziggy Marley och Melody Makers. Han är son till Reggae- ikonen Bob Marley och Rita Marley

 

                                                 

Jag hade inte en aning om att det är Allhelgonahelgen så är det när man inte arbetar längre. Vi köpte ett gravljus modell större i glas hos City Gross så vi åker till en minneslund i morgon för att tända och tänka på dom som gått bort i våra släkter. Annars brukar vi besöka minneslunden i Enköping men vi skall inte till sonen förrens nästa helg. Hoppas ni har en fin helg gott folk. 

 

 

#Kassler #Ziggy 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards