Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2018

Av Malin wiper - 3 mars 2018 08:00

 

Åsby Hem & Trädgård märklig kaktus som går under namnet Marmoreuforbia. Klicka här för att läsa lite om denna kaktussort. Dom har hur många sorters kaktusar som helst på Åsby och det är många av dom som jag aldrig sett förut. Kaktusen påminner lite om tuppkammar

 

              


Vinställ i form av kaktus från Houzz. Ett sånt vinställ skulle jag själv vilja ha


 

På närmare håll 

 

Jag tar nog lite bloggvila i helgen för vi skall få besök och då brukar jag vila från datorn. Återkommer efter helgen. Ha en underbar helg vad ni än skall hitta på 

 

                                                 animated-chicken-image-0166

 

         


Gullig animerad film med två kaktusar som vill träffas

 

 

En annan märklig kaktus 

 

 

 

#Marmoreuforbia #Animerad

Av Malin wiper - 2 mars 2018 14:00


  

Nu har vi kommit hem från Västerås Sjukhus och min man träffade en jättebra läkare. Han sa att det blir opeation inom 2 månader och kanske tidigare om dom får in nåt återbud. Efter operatioen måste han ha en mitella minst en månad och sen blir det rehabilitering i minst 6 månader. Det kan ta upp till ett år att bli helt återställd men det finns inga garantier. Att göra sina övningar ökar chanserna till att bli helt återställd. Läkaren sa att dom har fått bättre operationsmetoder nu så chansen att bli helt bra är större.                                                         

 

Han tyckte min man ändå hade en bra rörlighet så han trodde det var en bra prognos att få ihop muskelfästet igen. Vi fick reda på att det varit så många onödiga halkolyckor i vinter på grund av dålig snöröjning och sandning. Därför skall dom ta kontakt med kommunen så det inte blir samma elände nästa vinter  

                               

 

Allt detta gör att vi inte kan genomföra en bilresa med min son i början på juni. Vi skulle först åka till Sundsvall där vi både skulle träffa vänner, och jag hade tänkt gå på en nostalgiträff genom en fb grupp jag är med i. Sen skulle vi åka vidare långt upp i norr för att träffa släkten där. Fast man vet aldrig så vi får ta en dag i taget. Går det inte så får vi skjuta på resan mot norr till hösten och kanske ta flyget istället.

 

    

Traveling Wilburys med End of the line. Traveling Wilburys var en amerikansk/brittisk supergrupp som bildades 1988 av vännerna Bob Dylan, George Harrison, Jeff Lynne, Roy Orbison och Tom Petty. Dom var verksama fram till 1990 

 

   

En bit från ingången till sjukhuset står denna röda skulptur och lyser upp

 

  

Jag lyckades ta en bild när det inte satt folk på dessa stolar. Verkligen bekväma stolar som passar dom flesta ryggar. Dom hade även små möbelgrupper med bord och stolar runtom. 

 

 

När vi gick därifrån såg vi denna skulptur som var i olika former och delar. Den stod lite längre från ingången mitt i snön

 

 

Pixaby. Parkeringsautomat från 1960-talet

 

Vad jag inte kan förstå är att man skall betala på en sjukhusparkering. Jag har aldrig varit med om nåt liknande någonsin i mitt liv. Förra gången så funkade inte parkeringsautomaten så kortet fastnade och vi fick en lång kö bakom oss. Då ringde vi ett nummer som man skulle ringa om nåt gick fel. Vi kom till en telefonsvarare..  Till slut när kön var ännu längre så svarade dom och det skickades ut en bil. Om min man hade åkt ensam så hade han missat sin läkartid. Tack och lov så är vi ute i väldigt god tid. Ha nu en fortsatt fin fredag                                       


 

#Västerås #Traveling #Skulptur #Sjukhusparkering

Av Malin wiper - 2 mars 2018 08:15



                  

En bild där man ser bandaget på halsen efter op


Den 26 februari 2015 opererade jag bort halva sköldkörteln i och med en tumör som sen visade sig vara inkapslad och godartad. Nu har det alltså gått 3 år sen operationen och jag är så tacksam för att jag är så pass bra nu. Det var en hemsk tid på grund av att jag fick svåra ländryggsbesvär i samma veva och efter operationen fick jag en allvarlig förkylning som gjorde att jag fick antibiotika. Trodde aldrig att jag skulle bli så pass bra som jag är nu men jag gick ju på gym nästan 2 år och även hos Kiropraktor. Livet går verkligen upp och ner och när det är upp så är det lika bra att njuta och ta vara på detta för livet går fortare än man tror då man är yngre. Rösten blev skadad så jag fick gå hos Logoped i december 2015 och fick intruktion över  övningar att göra hemma med resonansrör. Jag funderar på att börja med övningarna igen för att få tillbaka mer av det jag mist i röstomfång. Jag har kvar mitt resonansrör 

 

                

Steg för hälsa

 

Sköldkörteln ser ut som en fjäril så dessa vackra insekter blev min tröst under läkningstiden. Jag fick fjärilshängen  av min bloggläsare Lena och dom har använts flitigt. Jag hade mobilfodral med fjärilar så allt handlade om fjärilar under en lång tid. En sån här tumör kan hålla på och växa i över 30 år och jag är nästan 100% säker på att jag drabbades av detta på grund av 5 års arbete i mögelhus och det misstänkte även läkaren när jag berättade             

 

    

 

   

Klicka här för att se hur det går till. Bilden tog jag hos Logopeden och vi gjorde övningarna tillsammans. Innan jag började där så fick jag gå igenom en test och det visade sig att min röst blivit mörkare efter operationen men när jag var klar där efter ett antal gånger så hade rösten gått över till lite ljusare toner igen. Klicka här för att se när jag var dit första gången. Till detta ingår även avslappningsövningar och ljudövningar så jag hade fullt upp under en lång tid

 

Nu är det fredag och solen skiner, det är vindstilla och vi skall iväg till Västerås sjukhus. Min man fick en tid till ortopeden så dom får undersöka axelskadan vidare efter hans halkolycka för ca en månad sen. Vi var uppe redan 06.30 och vi blir piggare för varje dag av dessa promenader. Hoppas ni alla har en fin fredag och helg att se fram emot. Tack för att ni tittar in                                 

 


 

#Sköldkörteln #Resonansrör #Logopeden 

Av Malin wiper - 1 mars 2018 13:45


          

I dag fyller Svenne Hedlund 73 år och därför sätter jag in en låt med Hep Stars. Jag har sett Hep Stars orginalgrupp på Folkets Park i Sundsvall då jag var tonåring. Klicka här för att läsa på Sundsvallsminnen över Folkets Park. Lasse Hom var på den tiden med i The Moonlighters och dom spelade ibland på Folkets Park. Dom hade en rotunda där vi unga såg många kända svenska popband på den tiden bland annat The Shanes som jag och några till blev inbjudna till efterfest. Svenne Hedlund var som en torped på scenen och vi unga shakade vilt på dansgolvet och det var hur häftigt som helst. Då var Benny Andersson med i Hep Stars. Svennes sammetsblick fick många flickhjärtan att klappa och även mitt..  och han har sin charm och utstrålning kvar

 

             

Nästa gång jag såg Hep Stars så var inga orginalmedlemmar med mer än Svenne Hedlund. Det var på Bergets Dag i Taberg och det var en upplevelse som jag sent skall glömma. Skickliga musiker och Svenne Hedlund i toppform med en röst som var minst lika bra som förr

 

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en ung Svenne

 

                                                     


Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev 5/9 2010 då vi besökte "Bergets Dag" då Hep Stars framträdde. Jag tar bättre bilder numera genom erfarenhet, bättre kamera och att jag kan jobba i fotoprogrammet. 

 

         

Hep Stars med låten Dont. Klicka här för att höra Cadillack i ett gammalt klipp från 1965 

               

Efter att ha promenerat i några veckor nu så har mycket hänt. Jag fick värk i knät som jag skadade för 28 år sedan i en olycka (broskfraktur) och hade tänkt gå till kiropraktorn igen men nu behövs det inte för jag har ingen värk och det känns nästan som knät har fått en rundsmörjning.   . Dessutom så blir jag så positiv av promenaderna och får mindre svackor. Mr T är också mycket bättre i sina knän och sköter sin träning regelbundet. Tur det när han fått detta med axeln. Känns som jag blivit beroende av promenader regelbundet nu. Det är rätt vindstilla, solig och inte så kallt ute i dag. Ha nu en fortsatt skön dag gott folk

 

#Svenne #Hep #Taberg #Broskfraktur

Av Malin wiper - 1 mars 2018 09:00


  

Jag blir så skönt slö efter våra promenader, det känns verkligen att man går ner i varv. I går var det inte den där yrsnön som vi haft några dagar så man blir inte helt igenomfrusen. Härligt att slippa ta ut bilen varje dag för vi försöker vara kvar i samhället och upptäcka lite nytt i närområdet. Nu är vi inne i mars månad och snön ligger gnistrande kall på marken. Våren lär nog dröja med att visa upp sig och termometern visar minus 12 grader så här på morgonen. 

 

På grund av promenaderna så vaknar vi tidigare på morgonen och nu redan 06.15 och det gör att dagen blir längre så vi hinner med lite mer

 

    

Roligt uppvaknande med Mr Bean

 

   

Här ser ni Hallsta Bildelar dit vi varit några gånger och nu sist köpte vi bussningar till länkarmarna och dessutom bytte vi även den andra länkarmen i bilen. Dom hade en där som passade vår bil till bra pris. Ägaren gav oss tips nämligen att inte bara byta den ena för bara efter ett tag så kommer den andra att ge upp. Vi är glada att vi lyssnade på det rådet eftersom bilen blev så stabil.

 

                  animated-car-parts-image-0011          animated-car-parts-image-0011                            animated-car-parts-image-0011          animated-car-parts-image-0011

 

   

På en av våra promenader gick vi in dit och köpte spraylack som vi nu skall sprayat våra paraplyställ med. Färgen är silver 

 

       

Vi köpte två såna här paraplyställ i Kolbäck på loppisen där som nu lagts ner. Tyvärr fanns det bara dessa färger men nu kommer dom att bli sprayade i silverfärg och då kommer det att passa in bättre. Förut var det lätt att hitta såna där vanliga paraplyställ som tar fler paraplyn men nu får man leta och dom är mycket dyrare än förr. Finns nu oftast på möbelbutiker och priset varierar från 500 kr och uppåt

 

                              

Monokel 


 

I tisdags kom fiskbilen till Hallsta centrum och nu hade dom ställt bilen mycket bättre med långsidan utåt. Det gör att man lättare upptäcker den och det blir luftigare. Vi har inte köpt nåt där än men man vet aldrig

 

                                                       animated-fish-image-0464



Detta är vad vi har att se fram när vi kommer lite längre fram mot våren. En bild jag tog för några år sedan utefter nån lite väg i Småland. För första gången på många år längtar jag till vår och sommar och det är på grund av att sköldkörtelhormoneran ligger mer rätt nu i och med levaxinet. Det gör att jag inte svettas lika mycket utan har även börjat frysa och det har jag inte gjort på många år. Somrarna blev värre och värre för mig så jag förstod att nåt var galet till slut.

 

     

  Mouth Musing               

 

Min man fick nu besked över telefon att han han får en tid till ortopeden i morgon 10.00 Då bli han tvungen att avboka "Artrosskolan" denna gång. Skönt att det går framåt nu så han kanske får operation av axeln innan sommaren. Sen blir det en jobbig rehabilitering så våra sommarplaner kanske går i stöpet. Tänk vad en halkolycka kan ställa till med och det finns dom som råkar mycket värre ut. Nu måste vi komma igång för att få nåt gjort i dag så jag önskar er en härlig torsdag kära ni som tittar in. 

 

 

 

#Promenader #Bean #Bildelar #Spraylack #Paraplyställ #Fiskbilen #Ortopeden

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards