Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2018

Av Malin wiper - 25 mars 2018 15:30

 

Innan vi åkte ut så tankade vi på Ingo som ligger nära vår bostad och där såg vi denna fina VOLVO P 544-11134 C från 1962. Ser verkligen fram emot att få se veteranbilarna vakna för ännu en vår och sommar

 

 

Vi hamnade till slut på Erikslunds Shoppingcenter. På IKEA:s Café beställde vi in varsin våffelportion för endast 15 kr. Det räckte gott och väl med tre stora våffelhjärtan. Dom var desstuom jättegoda och lagomt frasiga. Sylt och grädde var snyggt upplagt i två plastmuggar.

 

                                       

                                             


Waffles chair från Poligono

 

 

Min man täckte en av sina hjärtan med sylt och fluffig grädde

 

               


Tessa Packard

 

 

 

 

Vi åkte sen ner till Skantzen där det skulle vara en auktion på Skantzen Brukshotell 13.00.  Det var mycket folk i farten både cykliser och gående utefter Skantzenområdet. Vi bara kollade läget lite men gick inte in. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Jag har inte fotat Brukshotellet än men ni kan kolla på länken jag satt in. Det är mångahar många kända musiker som varit/kommer dit. För att vi skall kunna gå dit så måste vi avstå annat eftersom det kan kosta 580 kr/person för mat och uppträdande och ibland mer.

 

    

 

Elvis med låten Spring Fever. Det känns verkligen som våren är på väg när man upplever snösmältningen och det börjar porla lite vid trottorarkanterna. Solen gör ju sitt till också så vi får hoppas att snön smälter bort helt och vi får se fram emot varmare tider. Säger jag som älskar höst och vinter men då skall vintern komma i oktober och stanna kvar januari ut.

 

                            


Metromode

 

Jag har lite problem med hälsan just nu med återkommande huvudvärk och lite annat. Så jag skall undersöka både tänderna, ögonen och lite annat till veckan. Mycket kan även komma från nacken i och med att jag har en dålig period vad gäller just nacken nu men ländryggen har jag bra koll på just nu. På grund av tider att passa så kanske jag inte orkar komma ut på bloggen i morgon. Ha nu en fin eftermiddag gott folk

 

 

#Volvo #Våffelportion #Hjärtan #Skantzen #Elvis

 

Av Malin wiper - 25 mars 2018 09:30


    

Nu är det sommartid och för oss kändes det som vi mist en timme. Forskarna säger att det inte är bra för kroppen att mixtra med tiden men nåt ligger väl bakom beslutet. Klicka här för att läsa om att denna tidsomställning kanske snart är till ända. Klicka här för att läsa hela historien om sommartiden 

 

I dag är det internationella dagen till minne av slveriets offer. Slaveri i alla former är vidrigt

 

                                                          

Alla människor liksom fåglarna har rätt att flyga fritt och forma sitt eget liv. 


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------   

 

Det är även "Våffeldagen" i dag men numera har vi inte ens ett våffeljärn. Vi hade ett gammalt 1970-talsjärn i orange färg som vi lämnade till second hand för flera år sedan. Jag gillar våfflor när dom är som godast och lite lagomt frasiga men det är inget vi gör hemma numera. Klicka här för att se ett Star Wars Darth Vader våffeljärn

 

                                                               

 


Jag har ju klagat på att det inte finns några renodlade underhållningsprogram numera, förutom After Dark på TV. Nu har det dykt upp ett på tv 4 som heter "En kör full av stjärnor". Annorlunda med en publik som är kör. Rätt bra program och jag hoppas det kommer fler och med lite blandning mellan sång, trolleri, dans akrobatik mm 

 

Klicka här för att se programmets första del. 

 

                                              

 

Nu kom solen fram igen efter en solfri dag i går. Det gör att vi tappar lusten för att fixa och dona inomhus som vi hade planerat. Istället blir det en längre promenad och lite annat smått och gott. Önskar er en härlig söndag vad ni än skall hitta på. 

 

     


Här har vi varit och handlat några gånger men missat detta

 


#Sommartid #Slaveriets #Våffeldagen #Underhållningsprogram #Solen                                                         

Av Malin wiper - 24 mars 2018 14:30



Nu har jag äntligen fått tag på en riktig kvalitets-kontorsstol från Kinnarps möbler. Köpte den på Läkarmissionens second hand för endast 150 kr, jag tror att den  kostat minst 1500 kr som ny. Som ni ser är den knappt använd för tyget och allt annat är helt oskadat. Den stolen jag satt på före är också en Kinnaps men den går inte att höja och sänka och det behövs till mitt senaste datorbord. Den stolen skall vi nu använda till att lägga överkast och kuddar på då vi bäddar upp sängen


  

Sitsen är så tjock och stabil så jag behöver inte ens nån ländryggsdyna ovanpå. Även handtagen går att sänka och höja. Jag fotade den utanför vårt garage för att få bra ljus fast den är inte fullt så skarpt blå som på bilden utan lite mer gråblå


  

Stadsmissionens second hand såg jag denna gamla symaskin som gick att fälla in och ha som bord. Priset är 950 kr och en sån är mer som en inredningsdetalj numera               


 

Såg även en rolig tavla som visar en trevligare Donald än den som är aktuell nu



Åsby Hem & Trädgård hade fått hem roliga minikrukor. Här ser ni en som har formen av en gammal transistorradio. Med en liten blomma blir det en rolig inredningsdetalj.


Detta är nåt för mig som varit kontorist och skrivit på många av dom gamla skrivmaskinerna.   

               

    

Detta är ett orkesterstycke där dom använder sig av en gammal skrivmaskin och det är verkligen en klassiker som ger mig nostalgivibbar


  

Ännu en i roliga serien i form av en kamera. En sån skulle jag vilja ha på mitt skrivbord eller skrivmaskinen. Skall tänka på saken för jag tycker dom är jättehäftiga


 

Ett jättefint tidningsställ med plats för olika storlekar på tidningarna

 

                                    


   

Apropå denna så var det länge sen jag hade påskris med fjädrar för jag mår illa av bara tanken att djuren får plågas för att vi skall pynta till påsken. Vi har lite grått och trist väder i dag så därför åkte vi ut lite med bilen.  

         

Hjärtlig hälsning från Malin 

 

 

#Kinnarps #Symaskin #Donald #Minikrukor #Kamera #Fjädrar

Av Malin wiper - 24 mars 2018 08:00

 

I går var det torghandel på vårt stora torg i centrum. Vi har inte handlat nåt där än men skall kolla runt nån gång senare. Vi promenerade och sen åt vi en sen lunch i form av fisksoppa. Det våriga vädret fortsätter här så det är skönt att vara utomhus. Vi fick nyss ett papper på att våra fönster skall bytas i sovrum och badrum med början i maj. Då får vi helt nya persienner  som dom bjuder på. Dom skall även isolera i sovrum och badrum mot balkongdelen. Sen i höst blir det stambyte som tar 6 veckor..  fast vi ser fram emot att då få en toalettstol även i badrummet. Vi har ju en liten separat toalett. Apropå toalett så hade jag så bråttomt ut från en liten toalett på en arbetsplats så jag såg inte att jag fick hela rullen med mig ut. Ena sidan satt i byxkanten baktill och rullen följde med på golvet. Sen såg jag att mina arbetskamrater skrattade och jag fattade ingenting. Till slut vände jag mig om och såg vad som hänt och fick bara ur mig orden: Jag fick tydligen hela rullen med mig..  . Det var lite pinsamt då men nu tycker jag det är dråpligt 

 

 

                  animated-toilet-image-0007             animated-toilet-image-0007                  animated-toilet-image-0007             animated-toilet-image-0007     

 

  

Åsby Hem & Trädgård

 

Nu är det helg igen och vi har inget planerat utan tar dan som den kommer. Till påsk blir det en tur till sonen om inget hinder dyker upp för man vet aldrig nuförtiden. Annars är jag inte så mycket för påsken så det blir bara lite pynt av dom få påsksaker vi har numera. Jag har inte så mycket att skriva om just nu så det blir lite tunnsått.

 

      

Såg att glaskonstnären Ulrica Hydman Vallien dött och det helt oväntat. Hon skulle fylla 80 år i år. Kicka här för att läsa. Hon är ju gift med Bertil Vallien han också konstnär. Jag gillar många av hennes alster. Klicka här för att se en rolig skål hon skapat. Klicka här för att se en vas jag tycker är jättehäftig. Det är så tråkigt att så många gått ur tiden än om det är livets gång

 

                                                

Ett glas hon skapat som heter Friendship

 

  

Med detta önskar jag er en njutningsfull lördag och helg. Klockan 11.00 ger vi oss iväg för att lämna in lite saker vi rensat ut till Second hand. Jag vill ha så lite saker som möjligt så nu skall överflödet bort. 

 

     

Jag pratade i telefon med min ungdomsväninna Anki i går och hon tipsade mig om denna musiker som heter Ellert Nordmark. Jag valde låten One way ticket som annars brukar sjungas av Ellinor Bodel. Ellert spelar instrumentalt i samma stil som The Shadows. Han sitter tydligen hemma och spelar in från sin studio och det finns massor av klipp med honom på Youtube. Anki och jag går just nu på minnenas allé i och med att vi är med i en nostalgigrupp på fb. Vad mycket roligt vi hade när vi var tonåringar i Sundsvall. 

 

Klicka här för att höra Ellinor Bodel i samma låt

 

   

 

 

#Torghandel #Fönster #Helg #Ulrica #Promenera #Anki #Ellert 

Av Malin wiper - 23 mars 2018 17:15

     

Min son har gjort en ny musikvideo som är innovativ, lite skräck men ändå med humor. Han har gjort den så man får lite känsla av gammal journalfilm och sen är han med i den själv. Han har som rekvisita ett litet piano han köpt, en yxa, sin pappas gamla skinnmössa, steampunk glasögon och sin morfars medalj från FN tjänst i Korea. Sonen går under namnet Supernova Sightseeing 

 

                                                       


Steampunk glasses 


                                    


 

Jag blev då road av hans video och han kan inte hålla sig till en grej utan svävar ofta ut och hittar på nytt. Vi har lite likheter med varandra för han är inte heller nån tidsoptimist utan är alltid ute i god tid vad än det må vara. Vi har även andra likheter och det känns kul för mig i alla fall..  

 

    

Här kommer en av mina favoriter sen förut som min son komponerat och filmat "Here We Go" från 2014

 

              animated-horse-image-0291                             animated-horse-image-0291                



 #Musikvideo #Supernova #Here


Av Malin wiper - 23 mars 2018 10:00

  

Jag såg några roliga skyltar som jag fotade från bilen. Kul när dom kommer på roliga namn på friseringar, som här "Hair o Där"

 

                              


Hårfön för "Bad hair days"


Ännu en med namnet "Saxess"

 

                                           


    

Som på många andra ställen så byggs det i Västerås så det knakar. Jag tycker för personlig del att det var mycket mysigare i stan för 12-13 år sedan då jag besökte stan då vi hälsade på sonen då han var nyinflyttad i Enköping. Nu känns det trångt och rörigt. Varför måste allt placeras i stadskärnan när vi har marker utanför?. Trafiken har blivit mycket värre och snart har vi det som i USA där halva livet går åt till att stå i bilkö


  

På väg in mot Kolbäck


 

Vi åker ofta på små slingrande vägar och det lugn och stressar av i det annars tempofyllda livet

 

                    


  

Nu hoppas jag ni får en dag full av bra upplevelser. En bild på ett körsbär  i modell större hos Café Tårtan . I dag på morgonen har jag tonat håret med hjälp av min man för jag hade fått en ganska lång grå utväxt. Min färg som jag haft ett tag är utgången så nu gäller det att blanda olika färger så man kommer så nära som möjligt. 

 

Här spexar jag 1991 då jag hade min naturliga hårfärg och långt hår. Samma dag förlovade jag mig med Mr T och det firade vi i Karlstad på ett nostalgicafé. Vi bodde då i Hällefors 2,5 år.


     

Annie Lennox med Why 

 



#Skyltar #Saxess #Byggs #Kolbäck #Slingrande #Kunskapens #Hårfärg #Annie

Av Malin wiper - 22 mars 2018 14:15



                              


 

När en skata  börjar bada i dom tinade vattenpölarna på gården då får man vårkänslor

 

  

Vårkänslorna fortsätter när man ser en katt ta sig upp för en kattstege så smidigt

 

                               


 

En häftig bubbla pockade på uppmärksamhet i vårluften som omger oss nu

 

                                                                       

Lumix



Detta ger också lite vårkänslor då det jobbas för fullt på dom små vägarna


 

Mycket snart får du komma i sjön och slippa vinterns grepp

 

 

Det känns verkligen som allt börjar vakna upp än om det kan tyckas vara lite optimistiskt

 

                            

 

   

En gammal häftig skylt dök upp i Kolbäck. En järnhandel "Järn & Färg" som skall besökas en annan vårdag

 

 

Bara en tidsfråga innan uteleken kommer igång              

 

 

City Gross bageri är alltid på hugget för att skapa nya njutningar. I dag hade jag verkligen vårkänslor men det kan komma av sig om vi får snö igen. Det smälter så det knakar nu och det känns som djur och natur vaknar upp från vinterns sömn. Njut och ha det bra

 

                                        

                 

 

    

 


#Skatorna #Katt #Bubbla #Vårkänslor #Sjön #Järn #Uteleken #City

Av Malin wiper - 22 mars 2018 07:45

 

Min man hittade ett par byxor på rea hos Dressman Erikslund. Dom hade kostat 399 kr men nu 100 kr så han köpte 2 par och dom är lite kallt gröna och lagomt tjocka nu mot våren. Dom hade även tröjor och t-shirts för 100 kr men det fanns inte i hans storlek

 

 

Så här bra sitter byxorna på honom och är lagomt vida i benen         


 

Jag såg en väska på Myrornas second som såg ut som en transistorradio där den då hängde på en skyltdocka. Ser även lite retro ut och kostade endast 50 kr. Jag köpte den och skall ha den i vår också sommar som ombyte. Jag har aldrig haft en orange väska förut 

 

 

Vi köpte även en Vegetarisk kokbok på Myrornas och den kostade 25 kr. Den heter Cranks Gröna Kokbok och är skriven av Nadine Abensur. Rätterna skall vara så bra så dom passar även en som inte är vegetarian. Den är utgiven 1999 och kostar på nätet mellan 80-140 kr. Boken är slutsåld på vissa ställen. Klicka här för att se alla böcker som Nadine Abensur skrivit

 

 

Fotade lite därinne. På en hylla en lila/rosa klädkombination från retrohavdelningen

 

  

En hel stång kommer lastad med retrokläder

 

    

Wow! vilken nostalgi

 

 

Övre hyllan på sportavdelningen

 

 

 

Såna här små leksakstroll var populära för ett antal år sedan. Kom inte ihåg vad dom kallades för.

 

   I dag har vi solfritt för första gången på flera dagar. Vi skall ändå ut på vår promenad för vädret är ingen bortförklaring. Nu är det torsdag och snart helg igen!!!!!!! vart tar veckorna vägen. Nu önskar jag er en meningsfull och behaglig dag.


 

#Dressman #Byxor #Myrornas #Väska #Kokbok #Nadine #Retrokläder #Tuppar #Sportavdelningen #Leksakstroll

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards