Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 24 maj 2016

Invigning av Järnvägsgatan och ett gympass.

Av Malin wiper - 24 maj 2016 12:30

 


På lördag 28 maj blir det invigning av Järnvägsgatan där vi fått ett nytt höghus och nytt Coop. Under min presentationsbild kan man också gå in och klicka på bilden för evenemanget och då kommer man in till Vaggerydstorget för att läsa lite mer. Gatan är inte ny men den är renoverad med nya plattor och med dom nya husen så blir det en ny stadsbild. Dom har satt upp skyltar med ballonger som på bilden på flera ställen, det ser lite festligt ut         

       


              


Jag åkte iväg till gymmet redan 08.00 och jag fotade mig i en spegel och satt sen in i ett montage. Jag satt på min MP3 spelare för det var helt tomt på gymmet när jag kom. Min man hade satt in olika musik åt mig så jag började med Rod Stewart men till slut blev det för mycket av honom så jag knappade för att få blandad musik men jag fixade inte detta utan Roddan kom tillbaka igen så nu får min man visa mig när han kommer hem.            

 

Jag är så oteknisk så man undrar hur jag har kunnat arbeta med daorstyrda svarvar i 10,5 år..  Gjorde en test på AMI en gång och det yrke som inte skulle passa mig var just detta men då gäller det att ge sig sjutton på att klara biffen. Fast jag skulle aldrig kunna hålla på med sånt ett helt arbetsliv för jag har alltid behövt omväxling och bytt yrke många gånger.


 


Efter gymmet hade jag en stunds avslappning med lugn musik och ett tänt ljus.                  

 


Ett av soundtracken till filmen Little Buddha från 1993. Ryuichi Sakamoto         

 

  


  


   #Järnvägsgatan #Gym #MP3 #Avslappning #Buddha

 
 
Ingen bild

SmålandsJenny

25 maj 2016 05:17

Kul att se din man i JP idag.

Malin wiper

25 maj 2016 07:49

Min man hade inte en aning om att han var i tidningen i dag ;) Tack snälla du för att du sa till för vi har inte nån prenumeration numera. Han skall nu köpa tidningen. Det har hänt ett antal gånger att han varit med i tidningen och även i Skillingaryd.nu

Hoppas allt där väl och att du har det bra i sommarvärmen

kram från
Malin

 
Åke

Åke

25 maj 2016 08:42

Aha du har varit CNC operatör, det har jag också... Redan runt 77 hade jag min första Okuma :) men jag hade tidigare använt en med 50 tecken också :) redan 75. Ett plastkort stort som ett A4:a. Jag stod många år i sånna där maskiner... fram tills slutet av 80 talet... Fräsar, borrmaskiner och flera svarar gick jag runt på... Det roligaste var ju att ställa dem. Ordna till rätt varvtal och matning osv... Och välja rätt skär. 2007 fick jag ett återfall... De ville ha tillbaka mig... Jag var dit och rundslipade ett halvår på kvällar för de ville ha hjälp.... Men de ville jag skulle börja på riktigt :) men slipa CNC hade jag ingen känsla med... Hade jag fått en svarv hade jag varit kvar på heltid och riktigt :) och min dåvarande arbetsgivare sa: nu får du välja, ska du vara här eller där? De ville behålla mig året ut 2008 ( fabriken lades ned aug 2007. Men april dök ett försäljarjobb upp på verktyg till ja till svarv o fräs. Vem passade inte bättre där! Jag fick hoppa av mitt reparationsarbete om jag lovade hjälpa till vid problem vid nedmonteringen av pappersmaskinen. Oj vad jag trivdes i min roll, en gång stod jag i tre dagar och körde in en speciell körning, flänsar till offshore industrin sk duplex materiell. De ville svarva samt borra med uppsatt spindel i en Okuma LC 40!!! Vem trivdes tror Du? Nu vart jag inte försäljare mer än 5 år... Resorna gick bra... Kunderna ypperligt. Åkte ju en 5000 mil / år i bil, inget problem.... Min mor sa: Du som gillar att åka bil och prata :) Företaget blev sålt och jag vart inte kompatibel med de nya ägarna... Så nu dök ett nytt jobb upp på hemmaplan, där jag får svarva lite support i alla fall :) Men kärleken till CNC maskiner består. Dem saknar jag allt :) M4, m3, g96 g97 sitter i ryggraden liksom s180 och f300 :) Det här första arbetet jag hade sa de: När jag började sälja verktyger dit: Du har nu jobbat här 4 gånger och nu känns det som 5:e gången, ja du säljer in grejor hit.... Hur jag kunde jobba där 4 gånger är en annan historia ;)

http://www.nacka144.se

Malin wiper

25 maj 2016 09:08

Vad kul att du också arbetat som CNC-operatör.Okuma har jag stått vid många. Håller med dig om att det roligaste var att ställa in maskinerna. På SKF hade vi pekdatorer så det var intressant. Vilket stycke historia jag vår ta del av här. Jag skulle också egentligen bli slipare men när jag gick på Verkstadsmekanisk utbildning så tyckte jag svarvning var roligare. Hade annars fått arbete direkt efter utbildningen på SKF i Göteborg där jag praktiserade.

Vad härlig läsning du bjuder på, du kan lite av varje och det är alltid bra. Kul att du trivts så bra på dina arbeten och fått göra lite olika saker. Jag var även sågare några år på Ovako steel och det gav mig fitnessarmar som nu är ett minne blott ;) Man lyfte mycket skrot på arbetstid. Har även både truck och traverskort. Jag var bland dom första kvinnorna på CNC- maskinerna. Det blev lite bekymmer med både toaletter och för stora handskar i början så dom fick fixa egen toalett till mig och små handskar ;) Ja du man blev duktig på olika skär och inställningarna som blev bättre och bättre

Kul att du trivdes så bra med resorna också i det andra arbetet

Tack för att du gjorde mig nostalgisk och skrev så bra

Ha det bra
Hälsning
Malin

 
Åke

Åke

25 maj 2016 08:49

10,5 år är en lång tid :) Vad hade verkstaden för namn? Klart du klarar att programmera en mp3 om du klarade av att styra dumma ettor och nollor i den höga hastigheten!!! Vad hände om du roterad åt fel hål med svarvskäret? Hur gick det med borrningen om du körde fel varvtal? Ja ta bara som MY och för att inte säga H7 :)

http://www.nacka144.se

Malin wiper

25 maj 2016 08:59

Jag har gått i verkstadsmekanisk utbildning ett år i Göteborg där jag bodde då. Sen gick jag på AMU för datorstyrda svarvar. Då var jag enda kvinnan där och männen var toppen så jag blev en i gänget.

Sen fick jag arbete i Hällefors på Ovako Steel. Efter det flyttade vi till Katrineholm där jag arbetade på SKF där vi hade självstyrande grupper, skötte oss själva mest

Sen flyttade vi till Vaggeryd där jag arbetade på Uppåkra AB innan jag sen blev sjuk.

Jag har både arbetat på datorstyrda svarvar och manuella. Det var kul att ställa in maskinerna och jag var väldigt noga med att inte få fel mått. Jag kan inte svara på det för jag verkar ha ställt in maskinerna rätt och blev det nåt fel så bytte jag skär

Det var rätt små toleranser så det gällde att hålla tungan rätt i mun. Nu var det 12 år sedan så jag har glömt mycket.

Nu fick du igång mig ;)

 
Annelie

Annelie

25 maj 2016 10:34

Hihi,, jag blir lite full i skratt av att läsa era kommentarer,,,, då jag känner igen lite av det ni skriver eftersom maken jobbar som svarvare inom plastindustrin.

Kramar om..

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

26 maj 2016 06:41

Ja då vet han vad vi pratar om ;)

kramar
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards