Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2015

Demonstration och Extra hjälpen...

Av Malin wiper - 26 augusti 2015 08:00

   


Peter, Ann-sofi, jag och min man 


Denna bild är nog ca 25 år gammal och den föreställer en demonstration som anordnades av facket ang neddragning av sjukpenning från 90 % till 80%. Vi fick åka buss från Katrineholm där vi bodde då till Stockholm. På den tiden gick man ut och demonstrerade när vi råkade ut för såna orättvisor och det kom folk i bussar och tåg från hela Sverige. Nu är väl sjukpenningen nere på 65 % eller mindre, man undrar hur folk kan leva på så lite pengar, inte nog med det utan man blir sen utförsäkrad från sin egen försäkring som man avstått pengar till på lönen...  . Jag känner inte igen mig i den nya hårda, kalla världen. Ni ser Peter längst till vänster, sen Ann-Sofi, jag och sist min man. Vi fixade plakaten hemma hos oss. Har fler bilder man har inte hittat dom än. 

 

Peter, Ann-Sofi och jag var ett tag med i ett ALU projekt som hette: Extra Hjälpen, som vi startat själva och la ner mycket tid på. Vi skulle fixa den lilla extra guldkanten på tillvaron åt både yngre och äldre som inte kunde ta sig ut själva. Vi följde med och fikade, bio, konserter, dans mm.  Jag blev sjuk när jag kom till Katrineholm så jag kunde inte genomföra att läsa in gymnasiet som jag skulle få betalt för av föregående arbetsgivare. Visste inte då varför jag mådde så dåligt men det visade sig både vara nacken och en operation jag gått igenom som jag fick en överläkning av. Fick gå igenom 3 operationer innan jag blev av med dom besvären. Min man fick också studera gratis men han valde KTS (Katrineholms Tekniska skola) som VVS tekniker. När han blev klar så var det kris i byggbranschen.   

 

 

 Sörmlandsbygden 28 oktober 1993 


Här ser ni mig och Ann-Sofi men tjejen till vänster kan jag inte ta med eftersom jag inte fått tag på henne och frågat. Peter var också med i Extra Hjälpen och det från start. Vi hade nåt så otroligt kul så det var verkligen stimulerande än om vi fick kämpa och sitta i möten för att det skulle fungera. Det är ju egentligen vård och omsorg som skulle ta hand om detta men det fanns ingen tid. Bilden är från en tidning som kom för att intervjua oss. 

 

 

Loggan med sina tentaklar som betyder att vi sträckte ut våra armar för att hjälpa 


Ann-Sofi hade/har konstnärliga anlag och är även en duktig akvarellmålare så hon fick fixa loggan till vårt projekt. Den skulle vara så enkel som möjligt men ändå visa på vad vi sysslade med. Tyvärr så ebbade projektet ut eftersom vi till slut fann oss hemma hos folk för att städa och klippa gräs, det var inte syftet med projektet. Vi i Extra Hjälpen försvann åt olika håll men jag glömmer aldrig hur roligt vi hade och jag har tänkt på både Ann-Sofi och Peter genom åren. Sen fick jag kontakt med Ann-Sofi på facebook och det känns helt fantastiskt. Även att höra att hon tyckte vi hade roligt och att det är ett fint minne 

 

    

 12 oktober 1993 Katrineholms Kuriren


Här ett foto i en annan tidning som skrev om oss. Peter längst till vänster, Ann-Sofi i mitten och jag sittande i trädgårdsstolen utanför där jag bodde. Vi var bra på olika saker alla tre och jag fick stå för att  hålla egenskrivna  tal inför publik om hur viktig aktivering var/är. Ett tal höll jag på Folkets Hus och där satt en man från lokalradion som sen ville intervjua oss. Jag har ett kasettband på denna intervju men har inte hittat det än. Han var rätt tuff mot oss, märkligt egentligen när vi bara ville hjälpa

 

The Beatles med With a help from my friends  

 

 

#Demonstration #Stockholm #Sjukpenning #ALU #Extra #Kuriren #Sörmlandsbygden

 
 
Ingen bild

Bosse Lidén

26 augusti 2015 08:35

vilket trevligt inlägg. Visst är det ett tufft klimat vi fått där många saker blivit till det sämre. Typiskt att ert fina projekt skulle utnyttjas till andra sysslor. Kul att du fick kontakt med din tjejkompis igen. Har inte Peter FB? Det verkar vara många män som inte har det. Det är bra när man ett team är bra på olika saker. Kram Bosse

Malin wiper

26 augusti 2015 08:55

Tack för din fina kommentar. Det har verkligen blivit tufft. Det var verkligen svårt att få projektet att fungera i längden men den tid vi hade var väldigt stimulerande. Vi skall försöka möta upp Ann-Sofi nån gång då vi åker förbi Katrineholm på nostalgitripp.

Bra att du sa detta med fb. Skall nu söka efter Peter. Vi kompletterade verkligen varandra

Ha en jättefin dag
kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards