Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 3 april 2015

Värnamo sjukhus Öron, näsa, hals och en njutbar fika...

Av Malin wiper - 3 april 2015 08:00

 

Fjärilar i väntrummet  


I går åkte vi till Värnamo sjukhus för jag hade en tid på Öron, näsa, hals. Det var lite jobbigt eftersom det var samma undersökning som jag gjorde där före operationen och det var ingen höjdare. Nu förstår jag att jag inte blev lika bra mottagen då för jag grät när jag kom ut till min man. Nu var det en kvinnlig läkare Enikö Jakab (stod på kallelsen) som inte började direkt utan att tala om vad som skulle ske. Kände redan när sköterskan hämtade mig att det var en annan stämning så jag slappnade av. Läkaren frågade mig om jag gjort denna undersökning förut och då talade jag om att jag fick genomgå den före operationen eftersom jag blivit så hes. 

 

                        

EC3 

 

Hon sa att först skulle jag få vidgande medel på  kraftiga bommulstussar i näsan och sen gå ut  och vänta tills det verkade. Det fick jag inte sist sa jag då: då sa hon att det skall man ha för det vidgar luftrören och strupen och är dessutom smärtstillande. Det kändes toppen och dom var så trevliga och avslappnade. När dom sen ropade in mig så stod sköterskan bredvid mig och det kändes tryggt. När läkaren stack ner slangen genom näsan så talade hon om hela tiden hur jag skulle andas och sen fick jag göra olika ljud, av det så hann jag inte bli nervös utan koncentrerade mig på detta och det gjorde att allt gick mycket bättre och det gjorde inget ont  alls som förra gången.         

                      

  

Sen sa hon att allt såg jättebra ut och inget var skadat, och att  min operation var väldigt lyckad. Jag gillade denna läkare och även sköterskan, dom hade inte missat psykologilektionerna. Jag tog upp detta med att rösten sviker mig och att jag kraxar som en kråka när jag skrattar. Då sa läkaren att det kan ta tid för rösten att hämta sig helt. Om det inte blir bra så skall jag få gå till en Logoped.  

 

Tog även upp detta med svullnaden på halsen vid ärret och ovanför. Då sa hon att det är vätska och vävnad som format den och det kommer  kroppen att ta hand om själv än om det tar lite tid. Alla får inte sånt men det förekommer. Jag blev så lättad av denna information då jag är av en dramatisk natur...  Jag gick på moln när jag promenerade korridoren bort till väntrummet där min man väntade. 

 

   

Vi tog en fika på sjukhuscafét som drivs av Stigs Café. Vi tog varsin smörgås med matjesill som var otroligt god och såg väldigt fin ut för ögat också. Vi satt där och myste en stund och sen åkte vi till Willys och handlade lite för att sen åka hem och äta lite gott och mysa tillsammans.  


  

 

Vackert och avslappnande. Ha nu en skön lååååååååååååångfredag som förr var den längsta dagen på året. Antar att det var för att allt var stängt och att gå ut och dansa eller äta var otänkbart då. Det fanns inga butiker öppna men numera har allt lättats upp och det tycker jag är bra.

 

 

#Värnamo #Sjukhus #Öron #Svullnad #Jakab #Långfredag

 
 
Ingen bild

Signhild Skrivmoster

3 april 2015 08:45

Det låter som om de tar väl hand om sina patienter. För egen del har jag aldrig fått någon info eller annat kring att man kan bli hes efter en strumaop. som jag numera vet. Jag har en hes röst och blir lätt hes och stum när jag blir förkyld. Tror det beror på operationen ... lätt att skada omkringliggande viktiga funktioner. Skönt att allt gått så bra för dig! Trevlig Påsk!

Malin wiper

3 april 2015 08:55

Sånt är inte lätt att veta men jag märkte redan långt före op att jag blev hes och ansträngd och även fick mycket slem i halsen. Det kan bli skador på rösten och du borde också ha fått gå till en logoped eftersom inte din röst är helt återställd.

Nu börjar jag bli så pass bra så vi kan träffas så småningom. Nästa gång vi åker till Jönköping så kanske vi kan träffas där och ta en fika och se oss omkring

Det känns toppen att jag nu har fått ett bra slut på detta elände

Glad Påsk tillbaka till er från oss
kramar

 
Ingen bild

SmålandsJenny

4 april 2015 09:33

Henne har jag nog träffat, tror hon jobbade på ryhov ett tag. Tror hon e ungersk men inte säker. Hon va trevlig iallafall.

Malin wiper

4 april 2015 09:44

Då har du samma erfarenhet som mig av henne. Om det nu var hon så dom inte hade bytt sen jag fick kallelsen. Hon hade lite ljust kort lockigt hår och glasögon

Ha en fin påskafton
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards