Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2014

Av Malin wiper - 7 april 2014 10:00

  

Nu har jag fått en vinnare i utlottningen av plattången. Det var två personer som var intresserade och det var Jutta och -Nena-. Tack för att ni ville vara med på utlottningen...   


Klicka här för att komma in på det aktuella inlägget
 

 

 

Hair lamp 

 

Grattis -Nena- det var du som blev dragen i utlottningen och du kommer att få dit tillsänd mini plattången på tisdag.

 

 

                           

 

 

Jag hör av mig till vinnaren i morgon eftersom jag är borta i dag 

 

Så passande Congratulations med Rolling Stones

 

 

#Plattång 

Av Malin wiper - 7 april 2014 08:15

I lördags när vi var på väg till Ingers dotter som bor utanför Mullsjö så gick vi in på Landhs Konditori för att köpa med oss lite bröd. Så snyggt hus det är och stället är kännt för sitt goda kaffebröd och smörgåsar. 

 

 

                                      

 


  

Vill man sitta ute på vår och sommar så ser det så här idylliskt och vackert ut framför Mullsjön


      

Vägen ner till det fina utefiket 


  

Jag passade på att fota denna avdelning som var tom just då men framför kassan slingrade sig kön och efter oss bildades ytterligare en kö.                              


  

Dessa godsaker har dom döpt till Finess wiene som ni ser är locket upp och nedvänt för att fungera som en skål för bären. Så påhittigt...   


     

Exotisk Princess kallar dom dessa njutbara bakelser

 

   

Nu rinner tandvattnet för fullt...  

 

   

Choklad Special en bakelse med sting och åtgång

 


Jag kan tyvärr inte vara ute här i dag eftersom vi skall vara på möte. Jag har tidsinställt inlägget som handlar om utlottningen av mini plattången som avslutas i dag. Sköt om er och ha en fin början på veckan.

 

 

   

  

Melaine Fiona med Monday morning 

 

 

#Landhs #Mullsjö 

Av Malin wiper - 6 april 2014 15:00

  

Denna snygga välskötta gamla bil såg vi i går på Fjällstugans parkering. Det var loppis där i går så vi gick in en sväng. Bilen är av märket Ford Kupé De Luxe och årsmodellen är 1930. Klicka här för att se en liknande bil 

 

Allt på bilen var helt perfekt och det känns fantastiskt att vissa lägger ner sånt arbete på dom gamla bilarna så dom bevaras till framtiden...   

 

 

 

  

Bilen var vacker som ett smycke där den stod och glänste. Man slås av att bilarna ser nästan likadana ut numera och hur roligt är det?. En sån här bil syns i mängden och jag är då glad för att man får njuta av dessa pärlor på sommaren. 

 

  

Synd att man inte kunde fota inuti men det glänste för mycket i rutan 

 

   

Häftigt med pilen (körriktningsvisare) som åker ut när man skall svänga. Sån fanns även på en del bilar under 50-60-talet. 

 

 

  

   

Bakom Fjällstugan har dom en utomhus-scen där min man gjorde ett uppträdande med endast mig i publiken och Inger bakom kameran...     

 

   

Ovanför Fjällstugan högt uppe i en gammal skog ligger en lekplats och därifrån kan man gå på små stigar.

 

   

#Ford #Fjällstugan  

Av Malin wiper - 6 april 2014 13:20

Vi var ute och åkte lite i går och Inger var med. Hon sa att vi kunde åka till Mullsjö och hälsa på hennes dotter som bodde på landet med sina två döttrar, katt och hund. Vi åkte först och köpte med oss lite kaffebröd på Landhs Konditori i Mullsjö, som är välkänt. Det skriver jag om sen. Här har vi nu kommit fram och Ingers dotter står där med deras fina tax i famnen    


  

Grannkatten var jättefin och kelen, väligt fin teckning och färger.


  

Taxen Nike 5 år var en jättehärlig hund som man fick klappa och klia hur mycket som helst...  Jag blev så förtjust så jag hade kunnat tagit med mig honom hem direkt...  . Jag blir så glad när jag ser en tax för det är inte så ofta nuförtiden. När jag växte upp så fanns det många taxar.  Jag lyckades inte få nån fler bild på hunden tyvärr.


  

Jätteläcker prydnad dom hade på sin altan. Tyvärr så blev bilderna inomhus inte bra så jag fick inte med hela familjen. Dottern hade två härliga döttrar, en tonårsflicka och en som var några år yngre.


           


1. Läcker utomhusprydnad. 2.  Katten "Råttan" tar fönstervägen efter att ha vilat i blomlådan, han såg ut lite som en blandning mellan lejon och katt, hur häftig och go som helst. Tonårsdotterns kille hade en tuff Yamahamoppe med MC-stuk.. 


  

Här ser ni den yngsta barnbarnet som hon visar upp en pizzakartong som jag trodde innehöll en pizza men på nästa bild så ser ni att det var en mycket sötare sak. 


  

Så här ser den ut och består bara av sega godis...  Vilket häftigt påhitt och vad frestande. Hon hade karaktär och tänkte inte äta upp allt direkt...


  

"M" ville visa oss hästarna en bit bort efter vägen efter att vi hade fikat. Det här är hästar som hon själv får rida på med hjälp att storasyster eller nån annan. Tonårs paret drog iväg strax innan.


  

Hästarna var så fina och snälla så jag klappade på en häst för första gången i mitt liv, har haft en sån respekt förut och inte tordas. Fast jag red på en häst i Italien i början av 1970-talet men den var mycket högre än dessa och jag var panikslagen för jag har höjdrädsla. Det var italienare som höll i hästarna medan vi turister fick rida. Jag skrek att jag ville ner men dom förstod ju inte svenska...  så där satt man tills ridturen var över. 

   

 

 


   

Kolla in så vacker häst 


Jag ville ändå ha en gruppbild och det var dom med på, tyvärr var inte tonåringarna med. Huset på vänster sida är en  grillplats där dom som bor i område samlas, äter och umgås.


På en kulle stod dessa två och kollade in oss. 


  

Tvärs över vägen gick denna unghäst och paraderade. Den ser lite ut som en åsna och hade en vacker kraftfull grå man.

 

 

Tack för att vi fick besöka er därute på landet där det var så harmoniskt och tyst, man mådde jättebra efterråt. Det trevligt att träffa er och se hur ni bodde och vi hoppas vi får komma igen..  

 

 

Det har hänt saker så vi kommer att ha mycket att göra och vi är lite under isen just nu och tankarna virrar omkring i hjärnan. Jag skriver mer om detta lite längre fram men kommer jag inte ut lika mycket eller varje dag så beror det på saker runt oss.  Hoppas ni mina härliga läsare får en skön och solig söndag...     

 

 

 

#Möllsjö #Hästar #Katter #Landet    

Av Malin wiper - 4 april 2014 18:58

   

Min man skulle in till Jönköping ett ärende och Inger skulle med för hon hade också en sak att uträtta. Jag själv var inte i form på förmiddagen men senare så kände jag att jag inte orkade stanna kvar i oväsendet hemma så jag följde med ändå. Egentligen skulle jag ha träffat Barbro men den tiden hade vi en sak att uträtta i samhället så vi skall träffas en annan dag. Förutom ärendena så fikade vi och åkte till City Gross innan vi åkte hem igen. 

 

   

När vi var ute vårt ärende i samhället i dag så stötte vi på denna fina hund som är en Rhodesian Ridgeback, en hane endast 5 månader gammal och med namnet Jäger. Rhodesian Ridgeback är en hundras från södra Afrika. Rasen anses vara besläktad med Braquehundarna och har ursprungligen använts till storviltsjakt på lejon. Rasens främsta karaktärsdrag är den så kallade ridgen, en hårkam längs manken där pälsen växer mothårs. Rhodesian ridgeback hör till populäraste hundrasen i flera länder. 

 

  

Här är vi på väg in till Konditori Drömtårtan för att ta en fika. Dom hade satt denna blomma så fint utanför dörren

  

 

Jag och Inger förevigad i Caféhörnan  

 

  

Inger min man och en kvinna som vi inte sett där förut men hon sken som en sol och det påverkar positivt. 

 

   

Kolla in dessa smörbullar som frestade många som kom in  

 

  

Jag kapitulerade och tog en bakelse för en gångs skull, denna har jag varit nyfiken på länge för den ser ut som en liten minitårta. Deras bröd är gjort från grunden på plats med bra råvaror och bakelsens marsipan var av det finare slaget som inte är så där äckligt söt och innandömet var verkligen en dröm av godsaker 

 

   

Min man med City Gross största ägg i handen 

 


The Mavericks  med Dance the Night Away. Töntigt ljud i början men det blir bättre

 

  

Ulrica Hydman Vallien står för utsmyckningen på detta påskägga i plåt. Det var otroligt snyggt  

 

 

Jag behöver vila från bloggen i en eller två dagar så vi ses snart igen. Ha nu en härlig helg i vårsolen...     

 

  

   

 

 

#Drömtårtan #Ulrica #City #Maverics

Av Malin wiper - 4 april 2014 13:00

 

   


   

I dag fredag 4 april visas Captain America 2, The Winter Soldier på Folkets Hus Bio 18.00 och biljettpriset är 80 kr. Klicka här för att komma in på filmens hemsida. 

 

Klicka här för att läsa om filmen. Klicka här för att se trailern. Klicka här för att komma in på Folkets Hus facebook. Klicka här för att komma in på Folkets Hus fina nya hemsida


  

På lördag 5 april visas Fjäderkungens Rike på Folkets Hus bio 15.00 och kassan öppnas kl 14.00 Biljettpriset är 60 kr 

 

Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen. Klicka här för att se trailern till filmen

 

 

 

 

 

Den lilla kaninen Johan bor på ett skepp tillsammans med sin pappa sedan hans mamma försvunnit till Fjäderkungens rike. När pappa åker iväg för att handla muttrar får Johan ett mystiskt anrop på skeppets radio. Det är från Bill som flytt från Fjäderkungens rike och behöver hans hjälp. Johan ser genast sin chans att träffa Fjäderkungen och hitta sin mamma, så att hon kan komma hem igen. 


  

Film i väst 


"Resan till fjäderkungens rike" är Sveriges första stereoskopiskt 3D-animerade långfilm  


  

På söndag 6 april visas komedin The Grand Budapest Hotel 18.00 på Folkets Hus Bio. Klicka här för att se trailern till filmen. Klicka här för att komma in på MovieZine som gett filmen högsta betyg med 5 MZ. Den skall vi försöka gå och se nu på söndag.

 

   

 

Gustave H är en omtalad concierge på ett välkänt hotell i Europa under mellankrigsåren. Zero Moustafa är hisspojken som blev Gustave Hs närmaste vän. Deras fantastiska äventyr innehåller en stöld och ett återbringande av en ovärderlig renässansmålning, en otäck familjefejd över en enorm förmögenhet samt en ljuvligt sockersöt kärlekshistoria. Samtidigt genomgår hela den europeiska kontinenten en dramatisk förändring och så även The Grand Budapest Hotel.    

                     

 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se för att se vilken film som kommer 13 april   

 

 

 

I dag har vi fått lite att göra som gör att man känner sig lite positivare än om man inte vet utgången men allt brukar ordna sig till slut. Livet är ju inte bara ner utan upp och ner....  önskar er en fin fredag kära läsare.... hoppas ni kan njuta i vårvärmen. 

 

 

 

 


#Bio #Budapest #Fjäderkungens #Captain  

Av Malin wiper - 4 april 2014 08:00

  

  

Äntligen har vi män fått en "Grabbkväll"... Den serverades av City Skor (Myrna, Rebecka, Evelina och Dahlins hitresta) och Wahlbergs Ur & Guld (Rickard och Anette).

Ett 20-tal av ortens män uppskattade detta initiativ och högg in på det "manliga" tilltugget. Ölbrödsmackorna från Ritz Konditori var mycket goda liksom ölkorven och chipsen. Allt sköljdes ner med öl & cider.

  

                          

 

Gloriously British 

 

  

Här berättar tjejen från Dahlins om skorna och Myrna och Evelina plockar fram mer skor. Vid ett bord mitt i lokalen visas klockor från bl.a Police. Manliga smycken fanns också att köpa.


  

Full fart på kommersen.                


  

Fotografen från skillingaryd.nu förevigade tillställningen och ses här diskutera med Berry Lilja (Kommunalråd, Ordf i Kommunstyrelsen) som vann tipspromenaden och vann strandstolen som var priset.


  

Här ser vi Anette och Rickard lägga ut klockor och smycken. Tuffa prylar för tuffa grabbar :D

Själv hittade jag jag ett halssmycke som jag inte kunde avstå från. Mer om detta senare.


Prydligt uppdukade delikatesser mötte gästerna.


  

Överskådligt uppställda märkesskor, Dahlin, Rieker, Senator m.m


  

Minglet var intensivt och det pratades och skrattades glatt.



  

Svårt att välja mellan häftiga klockor och smycken.    


  

På min lott Nr:3 vann jag ett presentkort hos Cityskor. Fantastiskt roligt...


Som ni ser är det ett glatt sällskap...


  

Myrna har en pratstund med mumsande "Grabbar".  


  

Berry och Roger pratar "guld"


  

Skoaffärer på gång...

 


Jag Malin wiper hjälpte min man med att smycka ut inlägget med animeringar och andra roliga bilder



#Skor #Grabbkväll #Wahlbergs

Av Malin wiper - 3 april 2014 19:00

 


  

Jag lottar ut denna reseplattång eftersom jag inte använder den och är inte ute så mycket på resor som förr. Jag har bara testat den en gång och det på luggen och den funkar bra. Märket är nomnom och den är köpt på Salong Hon &  Han Frisör Interiör. Tyvärr hade jag tydligen tagit ut bruksanvisningen från kartongen så jag får hoppas jag hittar den men annars är det inga märkvärdigheter och det kan finnas nån på nätet. 

 

Lägg bara in en kommentar i bloggen  så är ni med i utlottningen 

 

 

Klicka här för att komma in på nomnom hemsida där man kan se att denna minitång är värd 179 kr och den större modellen 349 kr. Dom är alla rosa. På en del sajter är priset högre och sen kommer ju frakt till också.

 

 

  Utlottningen avlutas på måndag 7 april 10.00 


  

Så här ser förpackningen ut. 


  

Här ser man skillnaden på storlek motför en fullstor plattång.  Min egen på bilden är inte dammig och smutsig utan den är sliten för jag har haft den i flera år och den är köpt hos en frisering.  



Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se och se vilken film som kommer på Folkets Hus Bio  4 april 

 



#Utlottning #Miniplattång #Vaggerydstorget

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards