Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2014

Av Malin wiper - 21 april 2014 16:30

Jag fick ett mejl från syrran och svågerns katt Nisse som löd: 


Tack Malin! Du kan inte ana hur länge jag önskat mig en egen fotölj...   Ligger i denna så fort jag är inne, dag som natt. Många kramar och långa kurrningar från din evigt tacksamma Nisse...  



Till saken hör att vi gav bort denna clubfotölj till syrran och svågern eftersom vi måste göra oss av med saker som inte ryms i nya lägenheten. Vi skall ha dom gula fotöljerna framför soffan som nu står i "Likörhörnan" när vi flyttar. Vi brukar fråga varandra innan vi gör oss av med saker så vi har fått många möbler och annat av dom. Fast det var ju inte meningen att Nisse skulle ta över fotöljen utan dom...   men hur skall man kunna neka sina  husdjur nåt.. Bilden med honom i fotöljen är ju obetalbar och tänk att ha sällskap av Marilyn Monroe...  

 

 

#Nisse #Fotölj #Marilyn

Av Malin wiper - 21 april 2014 15:45

  

Nu mår vi lite bättre för vi fick sova till 10.00 i dag men vi har mycket sömn att ta igen men sen satt det igång igen och man kan ju inte åka ut jämt. Jag har ändå lite svårt för att hålla mig härifrån än om jag borde pausa ett tag men jag kan ju lägga in inlägg när jag känner att jag hinner och orkar. Det har varit toppenväder hela påsken och vi har varit ute och åkt rätt mycket för det är så avstressande och skönt. Nu skall vi ta med matsäck nästa gång vi åker ut och sätta oss vid en strand eller nåt annat vackert ställe. Det har vi börjat göra varje vår och sommar. När vi flyttar får vi en större balkong där vi även kan ha en hylla med blommor och lite odlingar. Min man har satt tomatfrön som redan börjar växa och dom skall vi sätta sen i en stor kruka. Vi får dessutom en fin utsikt och har inga hus så nära inpå. Solen kommer att skina rätt länge där från morgonen.                                       


  

Vi åkte omkring på långfredagen både på landsbygden, Jönköping och Huskvarna med omnejd. Denna bil var tyskregistrerad och användes nog som en liten husbil gissar jag


  

Det var bil och motorcykelmässa i påskhelgen i Jönköping så vart man än åkte så såt man snygga bilar och motorcyklar. Dom hade även motorträff på A6 parkering  


 

   

Cadillacen var verkligen tjusig

 

  

Chevrolet 3100 Pickup. Klicka här för att se fler. Gillar denna som var vackert sliten med snygga fälgar. Hoppas dom inte lackar den utan har den som den är för den är så läcker.  

   

 

  

Ha en fortsatt fin annandag påsk

 

      

 

#Chevrolet #Cadillac #Volvo    

 


Av Malin wiper - 20 april 2014 14:12

Det tog stopp för mig och jag kan inte blogga förrens till veckan, man måste lyssna till kroppens signaler. Jag är för negativ just nu och det vill jag inte smitta er läsare med. Jag har en hel del inlägg kvar men dom kan vänta tills senare. 

 

Hoppas ni får en fortsatt fin påsk och njuter i solen eller vad ni än skall syssla med. Sköt om er och ha det bra så ses vi till nästa vecka nån gång.. 

 

  

Blommorna från Rebecka och Myrna står sig så bra och är ett vackert blickfång 

 

Noora Noor med låten Forget What I said. Fin låt och snygg röst. Klicka här för att läsa om henne 

 

 

#Blogga #Negativ #Blommor #Noora

 

 

Av Malin wiper - 20 april 2014 11:21

  

Vi åkte till mamma i går och då tar vi alltid vägen över Borås och där brukar jag fota lite och vi var så tidiga så butikerna hade inte öppnat än men jag hade ingen ork att fota så det blev bara denna gamla telefonkiosk som stod på torget. Jag hoppas att vi får tillbaka lite kraft när vi flyttat för nu är vi som två zoombies. Jag hinner inte med riktigt nu vad gäller både bloggen och fb så inläggen blir fördröjda och kommer i konstig ordning. Just nu lutar det mot att vi inte kan vara inne så vi får nog åka ut med bilen igen...    


  

Jag fotade en tjej utanför en butik som målade med gatukritor. Hon var läckert klädd som en påskkärring och hade inget emot att vara med på bild, hon var så snäll och gullig


  

Vi var i alla fall inne på Boulevard Café och fikade innan vi åkte vidare. Här ser ni en av dom som arbetar där och dom är alla så vänliga och ler mot en när man kommer in där. Det är sån värme och jag slås av vad många Caféer vi varit under flera år där dom alltid är på hugget och bryr sig om sina kunder.  

 

Klicka här för att se adressen till stället


  

Vi har tyvärr börjat trösta oss med inte bara smörgåsar utan sötsaker också. jag gillar deras leverpastejsmörgåsar för  skivorna är inte så tjocka och det är mild pastej. Min man njöt av en ägg och sillsmörgås för nån påsk har inte vi firat i år. Att sitta och mysa går inte längre hemma så därför åker vi ut extra mycket men det blir dyrt så nu kommer vi att ta med oss termos och smörgås ut eftersom det går mot varmare utetider. Vi brukar bara ta smörgås men som ni ser blev det lite sött på sidan om.  

 

  

Innan vi sen åkte till mamma så besökte vi pappas grav som ligger på en liten fin skogskyrkogård. Syrran och svågern hade satt påskliljor och en annan blå sort emellan. Vi tog med oss påskliljor och satt i en vas så nu är det verkligen gult. Pappa älskade sommar och sol och ofta när vi är till graven så skiner det upp. Jag stod där ett tag och pratade med honom och nu när jag är känsligare så rann tårarna och det gjorde ont.

 

  

Sen var vi då framme hos mamma som bor i detta hus


  

Denna gång tog vi ut mamma på en tur runt serviceboendet. Hon kan inte gå längre för hennes knän är helt slut. Hon fick knäproteser för 21 år sedan och dom håller inte hur länge som helst. Vi fick inte på henne nån jacka eller kappa för vi klarade inte av att få henne att böja sig framåt så vi tog en filt över henne och en hatt som skyddar mot solen. Hon har fått en helt ny rullstol som hon sitter så bra i och den har även huvudstöd. Det var så härligt att träffa mamma igen och krama om och skämma bort henne lite. Ibland glimmar det till och hon säger hela meningar och det känns fantastiskt. 

 

   

            

 

  

Sen bytte vi gardinkappan mot långa gardiner som hon hade på förra stället.  


#Boulevard #Gatukritor #Grav #Mamma #Telefonkiosk

Av Malin wiper - 20 april 2014 08:00

  

På långfredagen då vi var ute och åkte lite planlöst så hittade vi detta Konditori i Huskvarna som fick nya ägare för 2 år sedan. Vi var dit när det var dom förra ägarna så vi blev förvånade när det såg helt annorlunda ut därinne. Det har samma namn Gustafs Konditori 

 

Klicka här för att läsa om Gustafs Konditori i en tidning


  

Det såg ut likadant på utsidan och dörren är på hörnet så snyggt och huset är ett vitt snyggt trähus som är välskött


  

Jag tog en bild på den trevliga tjejen som jag tror driver stället. Gillade hennes snygga bagarmössa och bagarjackan

 

  

Konditoriet har den nya ägaren öppnat upp genom att ha tagit bort en vägg så allt är ett enda stort rum nu och jättesnyggt och luftigt. Här är den lite ljusare delen  med lite olika stolar men allt i vitt och på borden utsmyckat med påskfint 


  

Här en lite äldre golvlampa och sen lite andra lite äldre retroinredning som ger stället karaktär. Det är en härlig blandning som gör Konditoriet personligt och intressant och belysningen hade mysfaktor


  

Vi har helt spårat ur nu men vi börjar igen efter påsken med 5:2 och i morgon tar vi en halvfasta.  Min man tog en budapestbakelse som är hans favorit, extra mycket mandariner och den var inte så söt utan ljuvligt god, hans egna ord. Jag tog en påskprincessbakelse som också var jättegod och inte sån söt marsipan utan av hög kvalitet. 


  

När man kommer in i trappen upp till konditoriet så finns en avdelning med äldre pampiga möbler och det blir en fin kontrast mot det vita längre in i lokalen


  

Jättevackert ägg som låg på en hylla och tjusade'

 


    

Snyggt på borden


I går åkte vi  till min mamma i Skene  och det skriver jag om lite senare. Vi kom inte hem förrens 19.00 Hoppas ni har en fin påskhelg och det återstår ju två dagar. I går var det soligt och fint men rätt kallt i skuggan. Ha nu en jättefin påskdag. 

 


#Gustafs #Huskvarna

Av Malin wiper - 19 april 2014 21:11

 



 


Min sons tjejkompis Maria och hennes sambo Peter har fått en flicka i dag och här ser ni en bild på mamma och barn. Flickan väger 5070 g och är 56 cm lång. Så söt både mor och dotter är....    . Min son har kännt Maria i många år och hon bodde också i Sundsvall förut men nu i Enköping. Min man och jag är så glada för er skull och att allt gått så bra och du ser så pigg ut. Förstår att ni är jättelyckliga 

 

 

 

 

awesome stuff | Congratulations | Source

Av Malin wiper - 19 april 2014 07:15

  

I går hade vi tänkt både baka och rensa lite mer men det blev ingenting för vi kunde inte vara kvar hemma på grund av konstanta störande ljud. Därför åkte vi omkring planlöst för att få ro i kropp och själ och det funkade. Vi fick köpa kaffebröd istället som vi tar med till mamma. 


  

Det första vi åkte förbi var en hästhage och dom ser så avslappnade ut så det smittar av sig 

 

Line dance clip till låten Hold your horses           

 


  

I närheten av Huskvarna såg vi denna båt som stod utanför en verkstad. Det var grått, kallt och regnigt i går men det gjorde ingenting. Jag hade så bråttomt hemifrån så jag tog på mig för tunn jacka och för första gången sen jag var 11 år gammal så glömde jag ta på mig örhängen...  Jag känner mig naken utan örhängen men blev inte förvånad eftersom vi glömmer rätt mycket nu när vi blir störda hela tiden och irritationen stiger. Det går till en viss gräns och vi har haft änglars tålamod och försökt lösa situationen och vi har bara varit snälla och försökt hjälpa. 


Vi åkte ner till Västra Strandpromenaden 3 där gamla sjöbodar ligger på rad. Sjöscouterna har sitt hus där också. Tänk att dom målat graffiti på en del av husen. Än om detta såg rätt snyggt ut så känns det lite fel att förstöra dom gamla bodarna med sånt. Det borde finnas platser där graffitimålare får hålla till

 

 

   

Detta är Skeppargården som ligger utefter denna strandväg. Klicka här för att komma in på dess hemsida




  

Mellan bodarna har dom sina båtar och bryggor


  

Här är inget tillrättalagt utan bryggorna är smala och lite rangliga men håller nog ändå. Det ser så naturligt ut 


  

Det är målat graffiti på flera bodar 

 

  

Nu börjar träden att knoppas 


  

  

Det är så fint att åka utefter denna väg och det ligger inte så långt ifrån Jönköpings centrum


  

Vi åkte vidare och dök på en Volvo Amazon. Elmia hade bil och motorcykelmässa så det var mycket folk i stan och jag såg massor av läckra och även annorlunda bilar men missade att fota dom flesta tyvärr


  

Innan rondellen i Huskvarn så stod en hel hög med roliga installationer av hönor som såg ut att kackla... 

 

 

Jag filmade Blå Bossa på Malmborgs Musikcafé i januari och nu har jag fått in det på Youtube. Klicka här för att komma in på klippet

 

 

 

 

 

 

#Graffiti #Strandpromenaden #Jönköping #Huskvarna #Bossa



Av Malin wiper - 18 april 2014 17:00

  

Vi tog en tur till Kaffehörnan en dag och dom hade fått upp sin nya skylt som såg så fin ut mot den blå himlen. 


  

Min man tog en smörgåstårtbit som var fräsch lite syrlig med kräftor, räkor och dill. Min gubbe njöt så han blev helt tyst...  

  

Jag själv tog en baguett med kycklingcurry som var så stor så jag trodde inte att jag skulle kunna äta upp den men den var så lättäten och hade ett lite mjukare bröd. Curryröran var otroligt god och la sig som sammet i gommen. Kyckligen var mör och bra kryddad så jag njöt lika mycket som Mr T.  


  

Här ser ni min glada och nöjda man. Vi gillar ställen som inte är så stora och speciellt nu när vi är så känsliga för ljud. Vi var ensamma på Cafét just då för vi lyckas komma såna tider nästan varje gång...  . Det är så roligt att åka omkring och upptäcka sevärdheter och annat.  


  

Tänk vad man kan göra med lite kaffebönor och en påskfjäder...  


  

Så här ser det ut utanför när dom ställt ut lite utemöbler

      

Barbro Hörberg med sin vackra låt "Med ögon känsliga för grönt". Barbro Hörberg föddes 1932 i Göteborg och dog alldeles för tidigt 1976 då hon bodde i Stockholm 44 år gammal. Hon var en svensk revyskådespelare, viskompositör och vissångare 

 

Klicka här för att komma in på Svt play och se en dokumentär om henne som gick 11 april

 

 

#Kaffehörnan #Barbro #Ögon 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards