Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 februari 2014

Konditori Drömtårtan och en 23:årig förlovningsdag...

Av Malin wiper - 23 februari 2014 13:30

  

Vi vaknade 09.00 i går och vi hade ju ställt in besöket hos mamma och skulle åka i dag istället men syrra sa till mig att vänta tills nästa helg då du säkert är piggare. Jag kände att det är lika bra att inte ge sig ut så långt när man inte är i form. Sen gick min man in i duschen och jag satt kvar i soffan i morgonrocken och tänkte: detta blir också en slö innedag. När han kom ut så sa han att han kom ihåg en sak och ville att vi ändå skulle åka ut en sväng. Jag tog en alvedon och smorde in mig med icegél på nacken och sa till honom att då får du köra och vi kan inte vara borta så länge och vi tar det lugnt.  


  

Vi hamnade i Jönköping och  på  Rosenlundstorget där Konditori Drömtårtan ligger. Nu skall vi fira en sak sa han, vad då? undrade jag. Då sa min man att vi hade 23 årig förlovningsdag och det hade jag helt glömt bort men inte har vi firat sånt förut utan bara bröllopsdag....  . Han ville bjuda mig på en fika och det tackade jag inte nej till....  Detta är nog första gången vi firar en förlovningsdag...  Vi har varit gifta i 23 år så snart firar vi silverbröllop.  

 

    

Detta är våra förlovnings och vigselringar. Andra och fjärde är förlovningsringarna som har lite mönsterslipade. Vigselringarna har vitt guld i mitten som är pressat i ett mönster så det ser ut som brillianter.  Tyvärr så kan vi numera bara ha dom på lillfingrarna för vi var jättesmala då men hoppas nu att vi till sommaren kan få på oss dom på ringfingrarna igen


  

Här sitter vi på Café King Creole och var på väg att förlova oss men tyvärr är bilden blivit så dålig med åren så nu håller vi på att söka efter negativet som säkert ligger nånstans. Vi skall rensa upp i källaren och då hoppas jag vi hittar alla negativ. Mr T ser så mörk ut i håret men han var blond. Jag hade en mörk lång hårman.  

 

       

När vi förlovade oss bodde vi i Hällefors och själva förlovningen gick av stapeln på ett café i Karlstad som hette King Creole och där hade dom udda möbler av olika slag och det var lite annorlunda. I stearinljusets sken så förlovade vi oss till häftig musik. King Creole finns tydligen kvar men i annan form klicka här för att komma in på deras facebook 

 

     

Så här såg det ut hemma hos oss på den tiden och Mr T hade satt upp ett stativ så vi kunde bli fotade tillsammans. Vi hade kommit hem från Karlstad där vi förlovade oss och jag hade tagit på mig stickade sockar som min svärmor skapat för jag frös mer på den tiden. Det ser lite typiskt 90-talet ut. På den tiden sydde jag kuddfodral själv till alla våra kuddar så vi bytte ofta. Vi hade det så mysigt och romantiskt. 


  

Det är ett gift trevligt par som driver Cafét och nu var det mannen som stod i kassan och frun inne i deras bageri. Det kändes så mysigt, lugnt och skönt och jag gillar mindre fik.


  

Eftersom vi inte äter sött så tog vi varsin sån här jättefin smörgås och brödet var så gott och smakrikt. Dessutom  är det prima råvaror även på skinka och ost. 

 

Nostalgiklipp från 1960  


  

Det finns även många sorter av småkakor om man vill ha såna  


När vi satt där så kom det en strid ström av folk som handlade upp alla deras semlor så frun kom ut från bageriet för att fylla på flera gånger.  Det kom även in andra som köpte av deras andra bröd som är hur fint som helst och dom gör allt i sitt bageri.  


    

En frestande tårta stod och pockade på uppmärksamhet....  

  

Det syns på mig att jag inte är på hugget  men det var ändå skönt att komma ut och vi ansträngde oss inte nåt utan tog det bara lugnt 

  

Vi köpte med oss hem såna här bröd med lite russin och dom har vi smakat förut och jag gillar dom till tusen    


  

I ena fönstret hade dom gjort en formation av fejksemor från liten storlek till större, det såg så häftigt ut


 

Dean Martin med låten That´s Amore  

  

 

I dag sitter jag här i morgonrocken igen...  men vad gör väl det om 100 år. Detta blev ett väldigt långt inlägg...  Det blåser här för fullt så det känns skönt att vara inomhus. Ha det fint kära bloggläsare.

  

   


#Drömtårtan #Semlor #Förlovningsdag  #Dean #Creole

 
 
Ingen bild

skrivmoster

23 februari 2014 13:54

Grattis i efterskott till förlovningen! Vi har förlovningsdag på min födelsedag och glömmer alltid bort det ... :(

Så fina bilder på er på den stora dagen!! Kul att det var mannen som kom ihåg ... här är det oftast jag som ska minnas.

Ha en skön slappardag! Det behöver man och det har vi med fast vi har faktiskt tagit oss ur morgonrocken!! :) Kram

Malin wiper

23 februari 2014 15:00

Tack snälla du ;) Ja det är inte lätt att komma ihåg allt. Jag kom ju ihåg Alla hjärtans dag men det gjorde inte Mr T. Vi var inte uppklädda till tänderna utan ville vara bekväma

Härligt att ni kom ur morgonrockarna ;))

Ha en härlig söndag
kramar
Malin

 
Maya

Maya

23 februari 2014 17:15

Grattis på Förlovningsdagen! ;) Jag funderade för nån dag sedan om man firar sådant när man gift sej...vi gifte ju oss förra året och firade vår första bröllopsdag. Ska man då hoppa över förlovningsdagen? ;)

Krya på Dej & hälsa Mr. T & gratta!
Kram på Er!

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

23 februari 2014 19:55

Man brukar inte fira förlovningsdag utan det var min man som hittade på detta ;)) vi är ju ändå gifta så jag tog det bara som en kul grej. Hade inte gjort det själv :)

Tack för din omtanke och ditt grattis

Ha en skön kväll
kram

 
Ingen bild

Bosse Lidén

23 februari 2014 22:24

Vilket härligt och mysigt inlägg, fullt av nostalgi. Vad söta ni var. Måste ha varit roligt att bli överraskad. Självklart ska man fira även förlovningsdagar. Jag gillar också mest mindre fik. kram och grattis i efterskott från Bosse

Malin wiper

23 februari 2014 22:52

Tack för din härliga kommentar :)) Ja du det blev en överraskning och vi hade så mysigt.Kul att du också gillar mindre fik

Tack för ditt grattis snälla Bosse

kram

 
Cattis

Cattis

25 februari 2014 20:31

Grattis till er båda på er förlovningsdag.
Måste ha varit en härlig känsla att bli firad en sådan dag utan att det är planerat.
Undrans om Lillen skulle komma ihåg vår dag. 21 år i år.
En dag innan vi gifte oss. :))))

SV: Åker vi uppåt så självklart kommer vi och hälsar på er.
Det skulle vara så roligt att få träffas.
Jag har ditt telefonnummer så jag ringer om det blir åt det hållet.
Blir inte förrän i början av april.

Kram vännen och ha en fortsatt bra vecka.

http://www.jagmenjag.se

Malin wiper

26 februari 2014 08:38

Tack snälla du. Vi brukar inte fira förlovningsdag så det var ett undantag. Vi är ju gifta ;)

Grattis till era 21 år. Bra att ni hör av er om ni har vägarna förbi för vi vill inte missa er. Det skulle vara spännande att träffas äntligen

Ha en fortsatt fin vecka själv vännen
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards