Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 28 januari 2014

Poppins Möbelklinik!

Av Malin wiper - 28 januari 2014 07:30

  

I torsdags åkte vi iväg mot Stockaryd för att besöka Poppins Möbelklinik. Vi hade beställt skumgummisistar som vi skall sy tyg på och sätta på våra barstolar i köket så det blir lite mjukare. Som det är nu så kan man inte sitta där långa stunder utan att få träsmak. Det kan vara kul att sitta därinne och fika ibland också när man har besök. Jag har skrivit om hon som driver Tapeserarverkstan några gånger och nu passade jag på igen. Hon heter Agneta Trybom och är en energisk och skicklig tapetserare med stort sinne för färg och form. Klicka här för att se vad jag skrev förra gången jag var dit  


  

Så här ser huset ut där hon har sin verkstad.


  

Det är en hälig känsla att gå in på en tapetserarverkstad för det flödar av kreativitet. Hon har haft kurs i hur man klär om sin egna möbel och den kursen var väldigt populär. Hon har även haft kurs i att göra sin egen personliga kudde. Det har blivit så populärt med såna här kurser så det kommer fler framöver.

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på ett tapetserarverktyg  


  

Här en stol som skall få sig en ansiktslyftning


Det är verkligen nåt visst att gå in på en Tapetserarverkstad och se möbler som är omklädda eller kommer att kläs om, det kan liknas med en konstnärsatelje.   


  

Här ser ni Agneta Själv in action. Hon är en ekorrpigg  tjej som brinner för sitt yrke.    

 

  

Det finns hur mycket som helst att fota men det gäller att sätta gränsen och nu är inlägget maxat 

 

  

Det är så kul att gå omkring och kolla på alla tyger och möbler som skall restaureras                   


  

Här håller Agneta upp lite nya tyger som har en liten sammetkänsla och är av hög kvarlitet och så snyggt


  


Vill man ha färgstarkt så finns det också att tillgå. Kvaliten är så skön att ta på och man känner verkligen hur fina tygerna är. Dom håller längre än vi människor...      


  

Lite verktyg som används 

 

   

En av alla syplatser


  

En av dom starka symaskinerna som finns där. Skall man sy i möbeltyg så behövs kraftiga saker


  


  

Olika mallar.  

 

Här får man ett hum om vilket hantverk detta är med att klä om en möbel. Man måste verkligen ha stor kunskap och talang för detta. För att det skall bli snyggt och proffsigt så kräver det sin kvinna/man

  

  

Sen tog vi en nostalgitripp till järnvägsparken och stationshuset där vi tillbringat mycket tid när Cafékvinnorna huserade där. Det var då liv och glädje, god mat och händelserikt. Det känns lite sorgligt att den tiden är förbi

 

     

Kolla in så tomt det ser ut framför vänthallsdörren, där som det brukar finnas lite blomkrukor och plakat om vad det serverades för mat och andra evenemang. Klicka här för att se hur det såg ut när det var mer liv och rörelse där. Klicka här för att se lite från bilträffen 2012. Klicka här för att se vad som stod att läsa på en sida när cafét var igång 


I dag har jag saker på gång så jag kommer inte ut på nätet förrens mot kvällen. Inläggen är därför förskrivna och tidsinställda. hoppas ni får en fin tisdag kära bloggläsare  

 

 

      

  


#Tapetserarverkstad #Tyger #Park #Station #Mallar         

 
 
Annelie

Annelie

28 januari 2014 10:38

Det måste vara ett roligt yrke att få klä om olika möbler kunderna kommer med och framför allt sedan när de kommer för att hämta det "nya" och se deras belåtenhet.. :o)
Men, vilket tufft jobb.. tycker det är strongt gjort att det är en kvinna som har detta företag.

Ha en jättefin tisdag kära du och Tack så hjärtligt för alla dina kommentarer hos mig.

Varma kramar Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

28 januari 2014 10:58

Det blir både som ett yrke och hobby och väldigt konstnärligt. Ja du man får ju feedback som du säger.

Hon är verkligen både tuff, duktig och vänlig

Ha en jättefin tisdag själv vännen och tack för att du tackar, klart jag läser din fina blogg.

Kramar
Malin

 
Hebbe

Hebbe

28 januari 2014 10:40

Hej du,,Jag var ofta inne hos en tapetserare här i byn,för länge sen,måste ha varit på 60 talet,jag tycker om olika hantverk,lärde mycket av honom..
Ja det smakade alldeles utmärkt med en Parisare..Haé Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

28 januari 2014 15:11

Vad kul att du var inne på en sån verkstad redan då. Förstår att du lärde dig mycket

Parisare kom jag ihåg var jättegott

kram

 
Hebbe

Hebbe

28 januari 2014 10:43

Nä jag har heller aldrig råkat någon Karla,inte hört talas om någon heller..Haé Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

28 januari 2014 15:10

Samma här

Ha en fin dag
kram

 
Hebbe

Hebbe

28 januari 2014 10:43

Nä jag har heller aldrig råkat någon Karla,inte hört talas om någon heller..Haé Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

28 januari 2014 19:43

Det blev visst en dublett ;)

 
Annelie

Annelie

28 januari 2014 12:25

Hej igen.. :-)

SV. Nä, tyvärr så är dessa hushållspappers-rullarna för stora för Torky,, de är alltså väldigt stora.

Kramar om.. // Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

28 januari 2014 15:10

OK! då vet jag

kramar

 
helga

helga

28 januari 2014 13:49

Det måste vara kul att vara så duktig på ett hantverk. Jag blir imponerad!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

28 januari 2014 15:10

Ja du det måste vara tillfredställande. Hon är verkligen skicklig

Ha en fin dag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 16 maj 08:15

    I går promenerade vi bort till ICA Ettan som ligger 1,1 km från oss. När vi gick där på trottoaren så hörde jag nåt som prasslade bredvid mig och det visade sig vara en kråka. Den var jättenära mig så den blev jätterädd och flög iväg så snab...

Av Malin wiper - Onsdag 15 maj 09:15

    Min man gjorde ett jättefynd för några dagar sen på Röda Korsets second hand. Han köpte denna skjorta för endast 75 kr och den var helt oanvänd och kommer från Stenströms . Där kostar skjortor från 1.600 kr upp till över 2000 kr. På etikette...

Av Malin wiper - Tisdag 14 maj 09:00

    Jag såg denna moped Puch Dakota utanför Röda korset en dag. I och med att den har en blå färg så kan den vara från 1970-1982     Den såg verkligen jättefin och välskött ut             En restaurerad Puch Dakota från 1974   ...

Av Malin wiper - Måndag 13 maj 07:30

    Nu har skulpturen Aseaströmmen kommit tillbaka på Stora torget efter flera års renovering. Den har verkligen varit saknad. Fundamentet som skulpturen står på är nytt men ser likadant ut som det gamla. Fågelskulpturen som har suttit längst fr...

Av Malin wiper - Söndag 12 maj 08:15

    I fredags promenerade vi lite överallt men bland annat i Vasaparken där dom har en liten vattenoas för fåglar. Där såg jag denna ringduva på stenkanten mot vattnet     Här har en annan ringduva satt sig på en sten ute i vattnet. Det s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards