Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 juli 2011

Stockaryds Stations Café!

Av Malin wiper - 13 juli 2011 16:45

  


Vi tog en utflykt till Stockaryd i dag där dom har ett café i en gammal järnvägsstation. Det heter "Stockaryds Stations Café" Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att läsa om Stockaryd. Klicka här för att komma in på Caféets facebook

Här går man in till Cafeét och det kändes pampigt.

Man beställer sitt fika  där det förut sålts biljetter och inhysts gods. Det är så härligt att dom bevarat det gamla. Deras smörgåsar och kaffebröd såg jättefräscha ut. Dom hade även sallad och creps.

Vi var hungriga och det var lunchdags så det blev en creps med sallad för vår del. En jättestor fin pannkaka med bl.a räkfyllning och en god sallad till. Dom två kvinnorna som arbetade där var gästvänliga och berättade lite om Stockaryds historia. Vi fick lite material att läsa i medans vi fikade. 

Alla dessa affärer har funnits på 50-talet men nu finns bara några kvar och Stockaryd är inte som förr. Befolkningen har minskat och det känns lite tomt och ödsligt. Känns tråkigt för det är ett fint litet samhälle som man önskade skulle blomma upp igen. Folk orkar inte engagera sig längre. Det verkar lite som att alla skall bo utanför stora samhällen.

Det var så pass fint väder att man egentligen skulle sitta ute, men vem vill det när man får sitta på gamla vänthallsbänkar från en svunnen tid?. Jag ville insupa den härliga atmosfären inomhus. Annars finns det uteplats framför huset och på ena kortsidan med både partytält och parasoller.

  

Dom har även sparat dörren till "Resgods" och man blir riktigt nostalgisk när man är i min ålder och upplevt gamla Sj tider då det var ett nöje att åka tåg. Då fanns det vattenkaraffer i varje vagn som satt på en vägg och pappersmuggar att dricka i, inte så hygeniskt. Jag kan även känna den mogna banandoften som spred sig genom vagnarna. Banan var populärt att äta på tåg för det var mättande och nyttigt.


Klicka här för att läsa lite Svensk järnvägshistoria

I ett hörn står en tidsenlig resväska och en portfölj.

 

Här ser man dörrarna till dom tidstypiska toaletterna.

Orginalhantag med myntinkast fanns kvar på dörrarna. Förr fick man stoppa in 25 öre för att komma in på toaletterna   

Här är jag nu på damernas och första rummet där tvättstället finns. 

När jag sen öppnar  dörren till själva toalettdelen så ser jag nåt som får mig att uppfyllas av nostalgi. Jag har letat efter en bild på en sån här toalett på nätet flera gånger men inte funnit nån. Min mormor och morfar hade en precis likadan toalett. Vi barn älskade att leka med spolanordningen när vi var hos mormor och morfar uppe i Umeå

En lite närmare titt på toalettstolen som är i tjockt trä, inte som dom veka sitsarna som finns nu där man kan skada sig rejält när dom åker ur läge. Jag blev lyrisk av att se toaletten...  och många minnen dök upp. 

     

 Fortsättning följer i nästa inlägg...................................



 
 
Ingen bild

Hans Ahlstedt

23 juli 2011 03:38

Vad trevliga bilder du visar. Jag är född och upvuxen i Stockaryd så många gamla minnen kommer fram. Jag hyrde en tid en av lägenheterna på ovanvåningen i stationshuset.

Malin wiper

23 juli 2011 06:15

Vad roligt att du bott i Stockaryd och även i stationshuset ;) Då förstår jag att minnen kommer upp. Hoppas bara det blir lite mer liv i samhället för som det är nu så ekar det tomt.

Ha en fin dag
Mvh
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards