Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 30 januari 2013

Servettvikning! Butterfly....

Av Malin wiper - 30 januari 2013 09:00

  


I eftermiddag på "Tjejkvällen" så skall jag visa lite servettvikning som jag lärt mig på Youtube och involvera mina väninnor så dom får pröva på detta också. Denna heter "Butterfly" och jag har övat på överblivna julservetter. Det är inte så lätt som man tror för man måste komma ihåg alla moment annars måste man in och kolla igen. Jag har tänkt hitta på nåt nytt varje gång som vi kan göra tillsammans.  Jag skall köpa lite snyggare tjockare servetter i dag om jag får tag på några.  Jag har lärt mig ytterligare några  vikningar.   

 

  

  

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på dessa roliga servetter med slips som motiv. 



  

Så här ser det ut från sidan.

 

  



  


Vi skall även handarbeta lite och eftersom jag inte gillar att sticka och virka så har jag ritat upp lite klädnypeklänningar som jag klipper till när dom andra stickar. Då har jag nåt att pyssla med också. Sen skall vi naturligtvis prata och fika mm.  Förr hette det "Syjunta" min mamma var med i en sån i flera år och då höll dom på att handarbeta men dom sista åren var det mest att dom åt och drack gott. Syjuntan fortsatte utan mamma när mina föräldrar flyttade till Göteborg på 70-talet.  Jag kom ihåg att man som barn fick hälsa på mammas väninnor innan dom gick in i vardagsrummet där dom höll till. Sen fick vi fika i köket och sen var det bara att gå och lägga sig. Det fanns bara inte att vi skulle störa dom för det var mammas tid med sina vänner. Numera involveras barnen i allt.

 


Vackra fjärilsbilder till musik av Chopin. 

 

 

  

  

 

 

 

   

 
 
skrivmoster

skrivmoster

30 januari 2013 10:32

Så fin vikning! Jag tycker om när servetterna är vikta men är inte själv duktig på sånt. Det blir samma varje gång och inga krusiduller alls. Får nog lära mig lite annat ...

Ha en trevlig dag med tjejerna!
Kram

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

30 januari 2013 11:05

Jag är inte duktig på sånt heller utan kör med samma som jag gjort jämt. Ville bara hitta på nåt vi kan göra tillsammans. Visste inte vad jag skulle hitta på så detta får bli en början och sen gör vi nåt annat.

Ha en fin dag
kram

 
AprilSus

AprilSus

30 januari 2013 10:47

Det verkar som man kan hitta det mesta som man vill lära sig på YouTube? Själv är jag inte in där så ofta, men en del bild trix på datorn har jag lärt mig där. :) Mina döttrar utnyttjar Youtube dess då flitigare, främst då skönhetstips av olika slag och musik, så klart. Ibland undrar man vad man gjorde innan datorn kom in i våra liv? En sak har du ju just tagit upp, den gamla hederliga "syjuntan". :)

Ha en fin dag, vännen!
Kramisar!♥

http://aprilsus.blogspot.se

Malin wiper

30 januari 2013 11:07

Ja du syjunta eller tjejkväll är samma sak. Man kan lära mycket på youtube och det finns även många avslappningsklipp. Skönhetstips finns det mycket av men på mig hjälper inget längre ;)))


Ha en fin dag själv vännen
kramar

 
helga

helga

30 januari 2013 21:40

Vilken toppenidé att prova på något nytt så alla kan lära sig en spännande vikning. Det verkar kul både med det och att träffas överhuvudtaget.

Hopas allt blir toppen!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

30 januari 2013 22:33

Tyvärr så fick jag inte tag på Dunis tjockare servetter så det blev inte så bra.

Vi hade ändå roligt för vi pratade mycket och kvällen gick så fort

kramar

 
Ingen bild

-Nena-

31 januari 2013 14:40

Kul att ni vek servetterna tillsammans, de brukar ju i regel redan vara vikta när gästerna kommer.
Yngsta dottern har lärt mig några som hon fick lära sig i skolan men det är svårt och det gäller att ha tålamod och kom-ihåg ;)

Låter som ni haft en mycket lyckad kväll
Kram!

Malin wiper

31 januari 2013 16:45

Jag ville hitta på nåt och kunde inte komma på nåt annat just då ;))

Vad kul att dottern lärt sånt i skolan. Det är verkligen inte lätt att komma ihåg alla moment

Vi hade jättetrevligt

Ha en fin kväll
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards