Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2011

Av Malin wiper - 20 maj 2011 07:27

     

Nu är bollen i rullning och det gick jättebra med mäklaren i går. Han var väldigt sympatisk och trevlig så det flöt på och vi vet hur allt går tillväga. Vi har några dagar till på oss att fixa till finliret innan allt rullas vidare. Jag Kommer inte att skriva om detta mer förrens annonserna och annat är inne.  Vi orkade inte mer i går så vi åkte bara iväg med sista lasset till second hand och sen bara åt och fikade vi och tänkte inte på att vi stoppade i oss för mycket av det goda...  Jag blir galen på mina stavfel som jag får rätta hela tiden...  


  

Det känns lite konstigt att vi sitter här och har sån ordning överallt...  än om vi inte skulle få huset sålt just nu så har vi i alla fall förberett jättemycket och det är bara att fortsätta. Värmen och solen verkar ha kommit tillbaka så i dag blir det att sitta ute och fika på "café Hägersro" (namnet på huset)...      


Tack allihopa för era härliga kommentarer.....  Ni är alltid så omtänksamma och snälla.    I dag blir det en bloggvandring till er alla under dan


   

Bild på bänkarna vid Rådhustorget i Jönköping  


Av Malin wiper - 19 maj 2011 07:24

 


Klicka här för att komma in på "The George Formby society"


Från Wikipedia:

 

George Formby (egentligen George Hoy Booth), född 26 maj 1904 i Wigan, Lancashire, Storbritannien, död 6 mars 1961 i Preston, Lancashire, Storbritannien, brittisk sångare, musiker, skådespelare och komiker. Han blev spådd en framtid som professionell jockey, och red sitt första race vid blott tio års ålder, i skuggan av sin far, George Formby Senior (1875-1921), som var en framstående komiker i musikhallar


  



     


Av Malin wiper - 19 maj 2011 06:53

 


Här har vi varit uppe sen 06.00 och mäklaren kommer 10.00 Jag håller på att dammsuga i vardagsrummet och sen är det inte så mycket kvar. Nu har vi verkligen fått en storrensning och man känner sig lättad. Det kommer inte att bli varken tid eller ork för bloggande i dag. Får se hur det blir på eftermiddagen. Vi kommer nog att vara helt utpumpade efter att mäklaren varit här. En frisk människa utan skador i kroppen hade gjort denna rensing på två dagar men är man utsliten till kropp och själ så tar det längre tid och massor av vila emellan...  


  


Ute syns ingen sol och det ser ut att ha regnat lite. Efter att mäklaren varit här så blir det nog till att gå ut och koppla av med lite mat eller nåt annat. Vi hade tappat kontrollen fullständigt över källaren men nu har vi fått lite ordning och då blir det lättare när vi skall finrensa bort en massa papper och sånt man sparat på för länge.


  


Som ni ser har jag fullständig bloggtorka och kortslutning i hjärnan...  Nu tillbaka till dammsugaren för att slutföra uppdraget... ...  Mitt namn är wiper, Malin wiper...   


  


Ta hand om er och ha en toppendag.....  



Av Malin wiper - 18 maj 2011 07:28

  

God morgon! mina härliga läsare. I dag blir det hårdkörning eftersom mäklaren kommer i morgon och vi har ett rum i källaren som inte är helt färdigröjt. Sen är det lite annat som kommer emellan så jag vet inte hur mycket jag kan blogga i dag. Solen har i alla fall kommit tillbaka men det ser lite ostadigt ut.


  

För ett tag sen så började Ritz konditori att sälja glass och nu har vi fått en GB gumma och gubbe utanför caféet...  det ser så härligt ut. Vi var så slutkörda i går och hade glömt att ta upp mat från frysen så vi åkte ner dit och åt lunch.


  

Mr T tog en Fajitassalad med kyckling och nån slags pastaröra mm. Dom har jättegoda sallader och det snålas inte på nåt. Klicka här för ett recept på fajitassallad. Klicka här för att läsa om fajitas på wikipedia  


  

Jag mår inte så bra på sallad så jag tog en varm smörgås med chilipasta, räkor, kräftskjärtar mm. Den var så saftig och god så den smalt i munnen. Gillar när dom lägger upp så här fint genom att dela smörgåsen. Klicka här för recept på chilipasta


 

Dom har fått lite nya drycker som stod på disken.


 


   

Vid museieföreningens hus Magnisastugan har dom fått upp fina möbelgrupper framför järnvägen.   


   

Jag läste i en gratistidning på Ritz att High Chaparral slår upp sina portar 21/5. Vi som bor i kommunen har gratis inträde och det känns toppen eftersom det inte är billigt. Förra året var vi inte dit men året före njöt vi hejdlöst när vi var där. Dom hade fått dit indianer som upptädde och även Mexicanare. Sen mötte jag en legend William Clausson som agerade cheriff en månad i augusti, fick en lång pratstund med honom och hans autograf. Han är en sångare som numera bor i Mexico men har haft flera restauranger i Stockholm. Han kommer tillbaka till Sverige lite då och då och uppträder. Han var med i legendariska Hyland Hörna. 


Klicka här för att komma in på High Chaparrals hemsida 


   

Här en bild jag tog från High Chaparrals tåg 2009  


  

Här spexar han lite medans han skriver min autograf på Cheriffens kontor


Klicka här för att komma in på William Clausons hemsida. Han föddes 1930 i Ashtabula, Ohio, USA och är en amerikansk musiker och gitarrist med svenska rötter. Fadern kom från Viskafors i Västergötland. Modern kommer från Vetlanda i Småland. Han har haft ett tiotal småroller i Hollywoodfilmer. Klicka här för att läsa William Clausons hela biografi. Han är otroligt pigg för att vara över 80 år gammal. Det var mer mina föräldrars idol men jag såg ju honom på tv som barn och han har en bra sångröst.


Klicka här för att läsa lite om inlägget 1/8 2009 ang High Chaparral




Klicka här för att komma in på en sida där man kan få tryckt cowboyhattar på T-shirts. Ha en fin dag...  

Av Malin wiper - 17 maj 2011 18:37

  

När vi var på väg till Maxi för att handla barer i går så såg jag denna fina "Bubbla" Volkswagen från 60-talet som var så otroligt välskött. Klicka här för att läsa om Volkswagens historia.


  

Jag glömde att rotera bilden rätt....  i bildprogrammet...   


Jag kör med Allévo barerna för dom är skonsammast för min mage. Den som jag gillat mest är blåbär med yoghurtöverdrag. Nu har det kommit två nya sorter: pistage och orange med mörk choklad. Tyvärr så hade dom inte pistage på Maxi men den med apelsinsmak fanns och den är jättegod.


  


En bit från Maxi så finns det en jättefin och stor frukthall. Vi har aldrig varit dit men nu gjorde vi en runda. Vi köpte lite grönsaker och annat.


  

Så här ser det ut på utsidan med en massa frukt och även blommor. Dom hade smakprov på frukterna. Sen fanns det både godis, kryddor, oljor, exotisk avdelning, potatis, pasta mm.


  

Det var lite svårt att fota för det kom folk in men här ser man en liten vy inomhus. Jag fotade den trevlige killen i kassan också men glömde blixten så bilden blev dimmig och dubbel. Det såg väldigt fräscht och fint ut därinne.


Klicka här för att komma in på Jönköpings Frukthalls facebook


  

Detta fat fanns att se i fönstret på Röda korsets second hand i Huskvarna. Det är ett tvåvåningsfat för frukter.


 

Det fanns en broschyr till fatet.  Så här kan man lägga upp frukterna.


  

När jag rensade i en kartong så hittade jag min sons första klädesplagg...  En liten kofta som min mamma stickat och han hade på sig när vi åkte från BB. Hon stickade flera fina fantomenmössor också men jag har inte hittat nån av dom än. Mamma stickade rätt mycket ett tag och även till oss barn när vi växte upp.  Nu blev det en salig blandning igen...  Varför kan jag inte skriva om en sak i taget?...   Nu har jag torkat två golv i källaren och nu är det dags för trappen ner. Sen jag gick ner i källaren så har det hänt mycket och det behövdes en organisatör där...  Jag är väldigt lättad nu.


Av Malin wiper - 17 maj 2011 15:44



  Jag hade inte tänkt säga nåt än men ni förstår nog att nåt är på gång när vi har sån storrensning i huset. Vi skall försöka sälja huset för vi har varken ork eller råd att ha det kvar längre. Det är för stor tomt och för mycket att göra på utsidan av huset. Även källaren borde inredas för att få mer plats. Vi hann inte bo länge i huset förrens vi blev sjuka så vi har haft lite otur.  Vi har ändå bott här i 10 år och trivts väldigt bra så det känns konstigt att flytta men vi anser att det är nödvändigt. Jag blir lite sorgsen nu för vi hade stora planer för detta välbyggda hus som en byggmästare byggt...  



 Mäklaren kommer på torsdag och då får vi reda på hur läget är. Är det så att det är svårt att sälja eller att vi får ut för lite för huset så bor vi kvar tills det blir sålt. Vi hoppas verkligen att vi får det sålt så fort som möjligt för vi har blivit erbjuden en toppenlägenhet som ligger i ett fyrfamiljshus, både centralt och naturnära. Vill inte avslöja nåt mer innan vi vet mer.


Av Malin wiper - 17 maj 2011 10:43

 


När min första bloggvän Cattis läste om att vi var nere i källaren och rensade så tipsade hon på sitt humoristiska sätt att jag skulle sätta in låten "Då går jag ner i min källare" med Pierre Isacsson....  Verkligen passande. Han har verkligen en höjdarbasröst. Han föddes 1947 i Bergum (Göteborgs och Bohus län) Han dog 1994 i samband med färgan Estonias förlisning. Han uppträdde på båten just då. Han var en svensk sångare och trubadur. Ett tag var han med i gruppen "Family Four"


  


Gruppen "Family Four" Pierre Isacsson står längst till vänster med sin gitarr. Family Forur var med i melodifestivalen några gånger och 1976 kom dom på sjätte plats





Rapport från källarröjning....  


 


Så här ser tapeten ut i källartrappen, rena 70-talet och hallen hade samma tapet när vi flyttade in i huset för 10 år sedan. Nu är den poppis igen...  


 


Hittade en sydd bonad som jag fick en gång för många år sedan på en arbetsterapi där jag arbetade. Jag skulle sluta och fick en massa fina saker som denna bl.a Den vill jag verkligen inte göra mig av med för den är ett fint minne från en bra arbetsplats.


  


Min man hittade i en låda en massa misslyckade klädnypeklänningar som jag hade tänkt göra om men ser att det är omöjligt...  Han slängde ner allt i tvättmaskinen och det gjorde inte saken bättre för dom blir snyggast när man tvättar dom för hand.


Här följer några som inte var så misslyckade efter tvätt och strykning:


  


  


  


Dessa 6 går nog till second hand om ingen vill ha dom for free. Nu går jag ner i min källare igen..........  


Av Malin wiper - 17 maj 2011 08:30

 


Klicka här för att komma in på Nils Landgrens hemsida. Jag träffade honom för några år sedan på "Råslättsdagen" där han uppträdde med ett storband. Jag fick då hans autograf.


 


Nils Landgren, född 15 februari 1956 i Degerfors, är en svensk trombonist och sångare. Han är sedan 1979 gift med svenska skådespelerskan, regissören och koreografen Beatrice Järås


Klicka här för att komma in på Viktoria Tolstoys hemsida


 


Denna låt har jag spelat förut,  det är en favorit i repris. Ha en underbar dag...  


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards